ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۸

چگونه یک عنوان مناسب برای مقاله خود پیدا کنیم؟

یکی از مراحل مهم و حساس در نوشتن مقاله ISI انتخاب عنوان مناسب است. عنوان مقاله شما در جلب توجه خوانندگان بسیار موثر است و به دیده شدن اثر شما کمک فراوانی می‌کند. اما انتخاب عنوان مناسب برای مقاله چندان کار ساده‌ای نیست، زیرا این کار قواعدی دارد و نکات بسیار مهمی در چینش و ترکیب واژگان باید لحاظ شود تا بهترین و جذاب‌ترین و در عین حال، کامل‌ترین و گویاترین عنوان برگزیده شود. بر همین اساس، ما در این مطلب به این موضوع مهم و کلیدی می‌پردازیم. البته در همین سایت مطالب متعدد و کاربردی درباره نوشتن مقاله ISI و ساختار استاندارد آن و نیز چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر جهانی منتشر کرده‌ایم که خواندن آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ برای مثال خوب است به مطالب زیر نگاهی بیندازید:

 

عنوان مقاله چیست؟

عنوان مقاله همان نامی است که شما برای مقاله خود برمی‌گزینید و با آن عنوان مقاله‌تان را به همه معرفی می‌کنید. به عبارت دیگر، عنوان مقاله شما ملاک شناسایی و تمییز اثرتان از سایر آثار است. بدیهی است که اختصاص نام و عنوان به هر محتوای علمی مانند کتاب، پایان نامه، مقاله و… به آن اثر هویت مستقل و اعتبار می‌بخشد، به همین دلیل شما باید برای مقاله‌تان عنوانی مناسب بیابید و در انتخاب عنوان مقاله نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید تا اثرتان بهتر دیده شود و بیشتر در اذهان بماند.

 

انواع عنوان مقاله

عنوان مقالات انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • عنوان توصیفی: در این نوع عنوان موضوع مقاله به شکلی ظریف، اما بدون مشخص شدن نتیجه‌گیری نهایی توضیح داده می‌شود. عنوان توصیفی بسیار رایج است و معمولا نویسندگان مقالات استفاده از این نوع عنوان را ترجیح می‌دهند.
  • عنوان اعلانی: در عنوان اعلانی از نتیجه‌گیری اصلی مقاله استفاده می‌شود. در این نوع عنوان اطلاعات بیشتری به خواننده منتقل می‌شود و اغلب در مقالات پژوهشی از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • عنوان سوالی: در عنوان پرسشی موضوع مقاله به صورت سوالی طرح می‌شود که معمولا برای مقالات نقد ادبی مناسب است و در سایر مقالات چندان رایج نیست.

انتخاب نوع عنوان بستگی به مقاله شما دارد و شما باید بر مبنای اهداف خود عنوانی متناسب با محتوای مقاله‌تان انتخاب کنید.

 

اصول نوشتن عنوان مقاله

برای نوشتن مقاله ISI قوی و باکیفیت بهتر است اصول آن را کاملا دقیق اجرا کنید که از مهمترین اصول نوشتن مقاله می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عنوانی کوتاه انتخاب کنید؛ یعنی بین هفت تا 12 کلمه. عنوان‌های بیشتر از 20 کلمه جزء عنوان‌های مناسب نیستند و عنوانی ضعیف تلقی می‌شوند.
  2. عنوان مقاله شما باید رسا، گویا و بدون ابهام باشد و از جذابیت خوبی برخوردار باشد تا نظرات را به خود جلب کند.
  3. عنوانی خاص برای مقاله‌تان انتخاب کنید و موضوع مقاله خود را به صورتی مشخص و خاص بیان کنید و از اشاره کلی و عمومی به موضوع بپرهیزید.
  4. در عنوان باید متغیرهای اصلی تحقیقات‌تان را بیاورید؛ چه متغیرهای وابسته و چه متغیرهای مستقل.
  5. از علائم اختصاری و فرمول در عنوان مقاله‌تان استفاده نکنید. کلمات را در عنوان کامل بنویسید و کلمات اختصاری را اولین جایی که در متن ذکر شده، داخل پرانتز بیاورید تا خواننده با آن‌ها آشنا شود.
  6. از آوردن کلمات اضافی یا مترادف در عنوان مقاله‌تان خودداری کنید، زیرا به فهم بهتر عنوان کمکی نمی‌کنند، به ویژه کلماتی اضافه که در ابتدای عنوان به طور معمول و فراوان استفاده می‌شود؛ مانند: بررسی، مقایسه، مطالعه‌ای درباره و…
  7. زمان و مکان مطالعات خود را در عنوان بیان نکنید، اما دقت کنید این مورد در عنوان‌های توصیفی یا در مواردی که زمان یا مکان مطالعه جزء مسئله اصلی پژوهش باشد، مستثناست و در این نوع موضوعات باید زمان و مکان تحقیقات را در عنوان مشخص کنید.
  8. از طنز و جناس در عنوان مقاله استفاده نکنید، چون ممکن است برای همه مخاطبان شما، به خصوص برای افرادی که به زبان مقاله شما مسلط نیستند، قابل فهم نباشد.

 

نکات مهم در نوشتن عنوان مقاله

در نوشتن مقاله یکسری نکات مهم وجود دارند که شاید برخی از آن‌ها جزئی باشند، اما در کیفیت مقاله و حتی پذیرش یا رد آن تاثیر بسزایی دارند؛ برای مثال، هنگام انتخاب عنوان برای مقاله‌تان سعی کنید چند عنوان را در مرحله اول بنویسید. سپس هر کدام از آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا در نهایت بتوانید بهترین عنوان را برگزینید. همچنین برای رسیدن به عنوان مناسب به عنوان‌های مختلف مقالات توجه کنید و ایده‌پردازی کنید تا به ایده جدیدی برسید. نکته بعدی این‌که در عنوان مقاله خود از واژگان ساده اما با بار معنایی بالا بهره ببرید، چراکه کلمات بی‌معنا یا با بار معنایی کم فقط موجب طولانی و دشوار شدن عنوان مقاله شما می‌شوند.

 

خدمات جامع موسسه تهران آموز برای نوشتن مقاله

همان‌طور که توضیح دادیم، عنوان یک مقاله نمایانگر توانمندی و مهارت نویسنده مقاله و نخستین قسمتی است که مخاطبان آن را می‌خوانند. به همین ترتیب، جذابیت عنوان مقاله منجر به اثربخشی مثبت بر خوانندگان آن خواهد شد و آنان را به مطالعه کامل مقاله‌تان ترغیب خواهد کرد. از طرفی، عنوان جذاب بر داوران ژورنال‌ها برای اکسپت مقاله شما تاثیر بسزایی خواهد داشت و در مراحل بعدی و پس از چاپ آن نیز، به افزایش استناد به مقاله شما و اعتبار آن کمک شایانی خواهد کرد. با این اوصاف، صرف زمان بیشتر و حساسیت و مطالعه دقیق‌تر در انتخاب عنوان مقاله برای کسب نتیجه موفقیت‌آمیز لازم و ضروری است. البته در این انتخاب نباید از نقش تجربه غافل شد و باید با استادان و افراد مجرب مشورت کرد. به همین منظور مشاوران باتجربه، به‌روز و کاربلد موسسه تهران آموز آماده ارائه مشاوره تخصصی به همه پژوهشگران و دانشجویان عزیز هستند و در این مسیر شما را هدایت و راهنمایی خواهند کرد.

موسسه معتبر و رسمی تهران آموز با کادری متشکل از برترین استادان و کارشناسان بنام در تمام امور علمی و تحقیقاتی به طور دائم و مستمر شما را همراهی خواهند کرد و علاوه بر کمک به افزایش سرعت عمل‌تان به ارتقای کیفیت مقاله شما دقت ویژه خواهند داشت تا شما بهترین نتیجه مورد نظرتان را به دست آورید. گفتنی است تعرفه خدمات جامع و تخصصی موسسه معتبر تهران آموز بسیار منصفانه و متناسب با وضعیت اقتصادی جامعه دانشجویی در نظر گرفته شده و در اخذ هزینه‌ها با مراجعان همراهی لازم خواهد شد.

همچنین توصیه می‌کنیم اگر در مورد انتخاب موسسه مشاوره مناسب و معتبر نیاز به آگاهی بیشتر و شناخت ویژگی‌های اصلی آن داشتید، لطفا مطلب زیر را در سایت ما با دقت مطالعه کنید:

 

اسکرول به بالا