ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۷

فرمت بندی مقاله ISI

از نگارش مقاله تا سابمیت آن، همه مراحل یکسری اصول و قواعد استاندارد دارد و برای موفقیت یک مقاله باید نخست قالب و فرمت درست آن را بشناسیم و تمام فاکتورهای لازم را در نظر بگیریم. مقاله‌ای که در فرمت‌بندی و ساختارش کمترین مشکلی داشته باشد، در همان بررسی‌های ابتدایی هیات داوران مجلات ISI ریجکت خواهد شد. بر همین اساس فرمت بندی مقاله ISI یکی از حساس‌ترین مراحل نگارش و چاپ مقالات علمی است و نویسندگان مقالات باید در نخستین اقدام، دانش مقاله‌نویسی خود را کامل کنند و بر نکات مهم فرمت‌بندی مقاله ISI اشراف داشته باشند تا مقاله‌ای قوی و باکیفیت بنویسند و در ژورنالی معتبر منتشر کنند.

 

فرمت‌بندی چیست؟ 

فرمت‌بندی مقاله یعنی بهینه‌سازی ساختار مقاله به شکلی که خوانندگان بتوانند پیام نویسنده را بهتر و کامل‌تر دریافت کنند. در فرمت بندی مقاله ISI باید به فرمت مجله مورد نظر دقت و همه نکات آن به طور کامل رعایت شود و این مسئله از دیدگاه هیات داوران مجلات ISI از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است. پیش از سابمیت مقاله باید دستورالعمل‌های ارسال مقاله را در وبسایت هر مجله مطالعه کرد که اغلب مواردی مانند قواعد ادبی و محتوایی و شیوه نگارش قسمت‌های مختلف مقاله و ارجاع‌دهی منابع را در بر می‌گیرد و نویسنده را ملزم به رعایت ترتیب قسمت‌های مختلف مقاله، نوع نگارش صفحات، نوع فونت، سایز فونت، میزان فاصله متن از دو طرف صفحه، ویرایش متن، نوع رفرنس‌دهی، نحوه نوشتن منابع، تعداد کلمات چکیده و… می‌کند.

فرمت بندی مقاله ISI

ضرورت فرمت بندی مقاله ISI    

یکی از موارد سنجش دقت نویسندگان توسط هیات داوران مجلات ISI که در اکسپت یا ریجکت مقالات تاثیر بسیاری دارد، رعایت اصول فرمت‌بندی و چارچوب‌های مجلات است که معمولا در وبسایت مجلات منتشر می‌شود. تقریبا همه مجلات مقالات‌شان را با شکل ظاهری استاندارد و یکدستی منتشر می‌کنند که خودشان بر اساس شیوه‌نامه‌ای یکپارچه تدوین کرده‌اند، به همین دلیل بر رعایت قواعد فرمت‌بندی مجله‌شان حساسیت خاصی دارند تا انسجام و نظم مجله‌شان حفظ شود. بر همین مبنا ممکن است شورای داوری مجلات چند بار مقاله‌ای را به نویسنده‌اش بازگردانند تا فرمت مجله به طور کامل اجرا شود که البته با هر بار ریجکت مقاله، نویسنده متحمل صرف هزینه داوری مجدد خواهد شد. بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه و از همه مهمتر برای جلوگیری از اتلاف زمان و انرژی ضرورت دارد نویسندگان مقاله بر فرمت‌بندی صحیح و کامل مقاله‌شان بیشتر متمرکز شوند.

 

انواع فرمت‌بندی

مقالات به دو صورت فرمت‌بندی می‌شوند:

  • فرمت بندی محتوایی: ساختاری که هر نویسنده برای نوشتن مقاله‌اش در نظر می‌گیرد، فرمت‌بندی محتوایی نامیده می‌شود. در این فرمت‌بندی نویسنده بر اساس محتوای مقاله‌اش قسمت‌های مختلف محتوا را به ترتیبی معین می‌چیند؛ البته ترتیب چینش مطالب باید هماهنگ با قواعد مجله مد نظر نویسنده نیز باشد که این اصول و قواعد معمولا در بخش راهنمای نویسندگان در وبسایت هر مجله منتشر می‌شود. مواردی که اغلب در فرمت‌بندی محتوایی مجلات لحاظ می‌شوند، عبارت‌اند از: تعداد و سایز صفحات مقاله، تعداد واژه‌های عنوان و کلمات چکیده، تقدیر و تشکر، روش رفرنس‌نویسی، فونت متن و سایز آن.
  • فرمت‌بندی ساختاری: در این نوع فرمت‌بندی، علاوه بر رعایت اصول فرمت‌بندی محتوایی، باید فرمت مقاله به طور کامل و با توجه به همه جزئیات در چارچوب ساختاری و ظاهری مجله مورد نظر برای چاپ مقاله طراحی و به ترتیب اجرا شود و شامل موارد متعددی می‌شود که عبارت‌اند از: عنوان مقاله، چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، مواد و روش‌ها، یافته‌های پژوهش، بحث و نتیجه‌گیری، تشکر و قدردانی، منابع و رفرنس‌ها.

 

ساختار مقاله ISI  

به طور کلی، ساختار مقاله از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود و همه نویسندگان باید این چارچوب‌های کلی و استاندارد را در نگارش مقاله ISI حفظ کنند:

  • عنوان یا Title مقاله که اغلب بین هشت تا 12 کلمه است و باید در انتخاب واژگان و چیدمان آن‌ها بیشتر دقت کرد تا در نگاه نخست نظر خوانندگان را جلب کند.
  • معرفی نویسندگان که شامل نام و نام خانوادگی، مقطع و رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، نام محل سکونت، کشور و همچنین ایمیل شخصی یا دانشگاهی نویسندگان و نویسنده مسئول مقاله است و باید دقیق نوشته شود.
  • چکیده از قسمت‌های مهم و مستقل هر مقاله و بین 150 تا 250 کلمه است. چکیده، همان‌طور که از نامش پیداست، باید خلاصه‌ای از مقاله باشد و اطلاعات اصلی از اهداف، روش و نتایج پژوهش را ارائه دهد.
  • کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌های پژوهش باید در قسمت بعدی مشخص شوند که معمولا بیشتر از ده کلمه نیست و واژگانی را شامل می‌شود که برای نمایه‌سازی مقاله استفاده می‌شوند.
  • مقدمه مشخص‌کننده ماهیت اصلی و اهداف تحقیق است و نویسنده باید در این بخش به ارائه اطلاعات زمینه‌ای درباره موضوع پژوهش، طرح تحقیق و متغیرها بپردازد.
  • مواد و روش‌ها قسمت بعدی مقاله است که اطلاعاتی دقیق و کامل درباره طرح و روش‌های به کاررفته در تحقیق و نمونه‌گیری و جامعه آماری ارائه می‌دهد.
  • نتایج و بحث درباره یافته‌های پژوهش به شفافیت مسیر تحقیقات کمک می‌کند. در این قسمت باید با توجه به داده‌های مورد استفاده پژوهشگر، نتایج به دست‌آمده را بیان کرد و با استفاده از جدول‌ها و نمودارهای مختلف به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخت و درباره رد یا تایید فرضیات مقاله و دلایل آن بحث کرد. بهتر است بحث هماهنگ با نتایج حاصله پیش برود تا نویسنده در متقاعد کردن خواننده موفق شود.
  • نتیجه‌گیری در پایان مقاله می‌آید و مشخص می‌کند که یافته‌های محقق تا چه حد کاربردی و قابل استفاده‌اند. نتیجه‌گیری قوی مشخص می‌کند که پژوهش انجام‌شده چقدر در رشد علمی رشته تخصصی محقق موثر است که این مورد در قضاوت هیات داوران مجلات تاثیر به‌سزایی دارد.
  • تقدیر و تشکر نیز از موارد مهمی است که در فرمت بندی مقاله ISI باید گنجانده شود، به‌ویژه از استادان راهنما و مشاور و سازمانی که از شما برای انجام دادن مراحل مختلف تحقیقات و نگارش مقاله حمایت مالی کرده است.
  • منابع یا رفرنس‌ها به ارتقای ارزش و اعتبار مقاله کمک می‌کنند، بنابراین باید تمام منابع مورد استفاده در پژوهش‌تان را در این بخش با مشخصات کامل ذکر کنید.

 

توصیه می‌کنیم مطالب زیر را در همین سایت مطالعه کنید و اطلاعات خود را درباره چاپ مقاله ISI افزایش دهید:

 

خدمات مشاوره‌ای و جامع موسسه تهران آموز در نگارش مقاله ISI

همان‌طور که توضیح دادیم، فرمت بندی مقاله ISI اهمیت ویژه‌ای در پذیرش آن مقاله در مجلات معتبر دارد و چنانچه مقاله‌ای در چارچوب‌های ساختاری مجله‌ای که مد نظر نویسنده برای انتشار مقاله‌اش است، نباشد، به طور حتم از سوی هیات داوری آن مجله ریجکت خواهد شد. پیشنهاد ما به همه نویسندگان مقالات این است که برای تسریع در چاپ مقاله‌شان و همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه‌های پژوهشی خود از مشاوران مجرب و کاربلد در این زمینه کمک بگیرند. موسسه مشاوره‌ای تهران آموز با کمک تیم تخصصی و زبده‌اش آماده ارائه خدمات جامع مشاوره‌ای به محققان و نویسندگان همه رشته‌ها و گرایش‌های علمی و تخصصی است. گفتنی است که در موسسه تهران آموز استادان خبره و باتجربه سال‌هاست با تلاش شبانه‌روزی تا رسیدن به موفقیت مولفان مقالات علمی در چاپ آثارشان در بهترین و مشهورترین ژورنال‌های تخصصی دنیا همراه آنان هستند. شما با تماس گرفتن با کارشناسان موسسه معتبر و خوشنام تهران آموز می‌توانید درباره انواع خدمات مشاوره‌ای موسسه اطلاعاتی کامل کسب کنید و با خیال راحت مسیر علمی‌تان را سریع‌تر و ساده‌تر طی کنید.

اسکرول به بالا