ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۷

نحوه نگارش علمی، بایدها و نبایدها

دغدغه نحوه نگارش علمی درست و استاندارد تقریبا در همه دانشجویان و پژوهشگران وجود دارد. در نگارش علمی یکسری اصول و قواعد مهم باید رعایت شوند و نویسنده خوب باید مهارت‌های نوشتاری لازم را پیش از آغاز نگارش محتوای علمی‌اش کسب کند. به خوبی می‌دانیم هرچه نوشته ما صحیح‌تر و اصولی‌تر باشد شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت. ههمه پژوهشگران نیز به دنبال موفقیت هر چه بیشتر در نوشته‌ها و مقالات علمی خود هستند. در این مطلب به مهمترین نکات برای نوشتن متن علمی صحیح و باکیفیت پرداخته شده است.

اگر مایل‌اید اطلاعات‌تان را درباره نوشتن مقاله ISI و نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد و نوشتن رساله دکتری افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مطالب زیر را در برنامه خود قرار دهید:

نحوه نگارش علمی - بایدها و نبایدها

نکات مهم در نحوه نگارش علمی

نحوه نگارش علمی چند اصل مهم دارد که در هر نوشته علمی باید مد نظر قرار گیرد که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  1. ساختار محتوای علمی‌تان را حفظ کنید: هر سند علمی ساختار و بخش‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای دارد که نویسنده باید به رعایت اصول نگارش آن‌ها پایبند باشد و چارچوب استانداردشان را حفظ کند؛ مثلا ساختار مقاله، پروپوزال، رساله دکتری یا پایان‌نامه کارشناسی ارشد با هم فرق دارند.
  2. مختصر و مفید بنویسید: سعی کنید از تکرار بی‌دلیل مطالب و اطلاعات محتوای‌تان پرهیز کنید. همچنین از مطول‌نویسی خودداری کنید؛ یعنی کلمات زائد یا عبارات اضافی را حذف کنید؛ مثلا به جای ترکیب فعلی «مورد پذیرش قرار گرفت» بنویسید: «پذیرفته شد».
  3. از زبان رسمی استفاده کنید: به کار بردن زبان محاوره در نگارش متون علمی نادرست است. بر همین مبنا استفاده از کلمات اختصاری و مخفف نیز کاملا اشتباه است.
  4. از زبان تخصصی مناسب استفاده کنید: هر شاخه علمی و گرایش‌های آن، زبانی تخصصی دارد که شامل اصطلاحات، واژگان و عبارات خاصی با مفاهیم تخصصی است که نویسنده محتوای علمی باید بر آن‌ها تسلط داشته باشد و درست و بجا از آن‌ها استفاده کند تا بتواند معنای مورد نظرش را به‌درستی و به طور کامل به خوانندگانش منتقل کند.
  5. از زبان سوم شخص حرف بزنید: روش استاندارد و رایج در نگارش علمی استفاده از زبان سوم شخص در بیان توضیحات محتواست و نویسنده نباید در متن علمی فاعل اول شخص مفرد یا جمع به کار ببرد. البته باید دقت کنید که جملات خود را چنان جذاب و خلاقانه بنویسید که خوانندگان را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کنید.
  6. از زبان قطعیت استفاده نکنید: بسیاری از یافته‌های علوم مختلف در طول زمان ممکن است با یافته‌های جدید و به‌روزرسانی‌های گوناگون نقض و رد شوند، بنابراین نباید دچار هیجانات مقطعی شوید و با قطعیت و یقین صد درصدی یافته‌های‌تان را ارائه دهید.
  7. شفاف و مستند بنویسید: از جملات مبهم و مجهول استفاده نکنید تا خوانندگان‌تان به‌راحتی و سریع‌تر منظور و مفهوم مطلب شما را درک کنند و دچار سوء‌برداشت یا اشتباه نشوند. همچنین برای مطالب‌تان منبع معتبر معرفی کنید تا از اتهام سرقت علمی دور بمانید.

 

مشاوره موسسه تهران آموز برای نگارش علمی باکیفیت

نحوه نگارش علمی و باید و نبایدهای آن برای بسیاری از شما ممکن است چالشی بزرگ باشد و پرسش‌های زیادی درباره آن در ذهن‌تان شکل بگیرد. بدیهی است در این موارد لازم است با افرادی مجرب و کاربلد مشورت کنید و فوت و فن کار را بیاموزید. به هر حال، نگارش علمی درست و استاندارد تخصصی است که همگان بر آن اشراف کافی ندارند، هر چند بارها مطالب مختلف نوشته باشند. به همین دلیل توصیه ما به شما این است با کارشناسان متخصص در این حوزه ارتباط بگیرید و مشاوره بگیرید. در موسسه تهران آموز استادان و متخصصان بنام و خبره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند و با اولین تماس با موسسه، شما را در جریان خدمات مشاوره‌ای جامع و مقرون‌به‌صرفه موسسه قرار می‌دهند. مشاوران حرفه‌ای و باتجربه موسسه معتبر تهران آموز سال‌هاست در تمام زمینه‌های علمی فعالیت دارند و به دانشجویان، محققان و نویسندگان خدمت می‌کنند. بنابراین بی‌درنگ و با خیال آسوده از خدمات مشاوره‌ای موسسه بزرگ تهران آموز بهره ببرید و مسیر موفقیت خود را مطمئن‌تر و راحت‌تر طی کنید.

  • چنانچه در انتخاب موسسه مشاوره‌ای معتبر مردد هستید، بهتر است با مطالعه مطلب زیر در همین سایت، با ملاک‌ها و استانداردهای این انتخاب مهم آشنا شوید و سپس تصمیم درست بگیرید تا متضرر نشوید:

ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره نوشتن مقاله ISI

اسکرول به بالا