ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۳۱

بایدها و نبایدها در نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری

طراحی مسیر و نقشه راه پژوهش پیش از آغاز نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجو کمک می‌کند که با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص پیش برود؛ این طرح اولیه که پروپوزال نامیده می‌شود، پیش‌نویسی توجیهی از پروژه تحقیقاتی دانشجوست که باید به هیات داوران دانشگاه تحویل داده شود تا در صورت تایید، پژوهش و نگارش پایان‌نامه آغاز شود. اما سوال اینجاست که بایدها و نبایدها در نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری چیست و رعایت چه نکاتی در نگارش پروپوزال ضروری است.

البته نگارش پروپوزال دکتری با نوشتن پروپوزال ارشد تفاوت‌هایی جزئی با هم دارند و مسلم است که نوشتن پروپوزال دکتری از نگارش پروپوزال ارشد دشوارتر، پیچیده‌تر، مفصل‌تر و طولانی‌تر است. شما اگر در این باره کنجکاوید، مطلب پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری را در همین سایت بخوانید.

بایدها و نبایدها در نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری

چگونگی نگارش پروپوزال

پروپوزال از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از: موضوع، عنوان، اصطلاحات علمی، مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش‌های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه‌گیری و فهرست منابع. همه بخش‌های ذکرشده باید به طور دقیق و گویا نوشته شوند تا خواننده کاملا در جریان نقشه راه تحقیق قرار بگیرد و هدف محقق از موضوع پژوهش را درک کند. پروپوزال کارشناسی ارشد معمولا بین پنج تا هشت صفحه است و پروپوزال دکتری را حدود هشت تا پانزده صفحه می‌نویسند.

سوالات متداول دانشجویان برای نوشتن پروپوزال

بایدها و نبایدها در نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری

پروپوزال‌نویسی اصول مشخص و مدونی دارد که همه پژوهشگران ملزم به رعایت دقیق و کامل آن هستند. نوشتن پروپوزال قوی و استاندارد قواعد خاصی دارد و همه دانشجویان باید قبل از نگارش طرح خود شیوه‌نامه نگارش صحیح پروپوزال را بدانند و از بایدها و نبایدها در نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری آگاه شوند تا مجبور به دوباره‌کاری نشوند و از اتلاف انرژی و هزینه‌های آن جلوگیری کنند. مزیت دیگر این آگاهی افزایش سرعت عمل دانشجو و آرامش خیالش خواهد بود که بدیهی است موجب ارتقای کیفیت پروپوزال نیز خواهد شد.

نخستین نکته و حیاتی‌ترین مسئله برای قابل قبول بودن پروپوزال، تکراری نبودن موضوع مورد نظر دانشجوست؛ دانشجویان باید پیش از هر کاری، به طور دقیق و جامع مقالات حوزه پژوهشی خود را جستجو کنند و دقت کنند موضوعی که برای پایان‌نامه‌شان انتخاب کرده‌اند، قبلا کار نشده باشد یا مطالبش با پژوهش‌های دیگر همپوشانی نداشته باشد. دانشجو باید تمام تحقیقات مشابه را بررسی کند تا پروژه‌ای منحصربه‌فرد و قابل قبول برای هیات داوران دانشگاه ارائه دهد. در این زمینه، مراجعه به سایت ایراندک بسیار راهگشاست. اگر خواهان اطلاعات بیشتر درباره وبسایت ایرانداک هستید، می‌توانید مطلب چرا باید در ایرانداک به جستجوی مقاله بپردازیم؟ را در سایت ما مطالعه کنید.

همچنین یک نکته ظریف اما بسیار مهم وجود دارد که در کل پروسه تحقیقاتی اثرگذار است و آن «علاقه‌مندی دانشجو به موضوع پایان‌نامه» است؛ دانشجو باید موضوعی را برگزیند که اشتیاق فراوان به مطالعه در آن حوزه داشته باشد و شوق کشف و درک مباحث پیرامون آن را درونش حس کند. این احساس موتور محرکه‌ای قوی برای پیشرفت دانشجو و طی مسیر درست خواهد بود و البته این شور و علاقه مسلما تاثیر مثبتی بر نظر هیات داوران خواهد داشت.

یکی دیگر از مهمترین نکات قابل توجه در نوشتن پروپوزال، زمان‌بندی دقیق انجام دادن مراحل تحقیقات و به تناسب آن، برآورد هزینه‌ها به طور منطقی است. محقق باید قبل از شروع کار اطمینان حاصل کند که از عهده مخارج پژوهش مد نظرش برمی‌آید یا می‌تواند منابع مالی مناسبی برای تامین هزینه‌هایش پیدا کند. البته روش‌هایی برای صرفه‌جویی مالی در مراحل نگارش پروپوزال وجود دارد که با مطالعه مطلب چگونه هزینه نوشتن پروپوزال را کم کنیم؟ در همین سایت از آن‌ها آگاه خواهید شد.

مسئله مهم بعدی انتخاب استاد راهنمای خوب است که تاثیر بسزایی در موفقیت دانشجو دارد. استاد راهنمای شما باید هم وقت کافی برای همراهی و مساعدت شما داشته باشد تا خللی در روند تحقیق پیش نیاید، هم خلق و خو و روش کارش مناسب با روحیات شما باشد تا بتوانید ارتباط خوبی با او برقرار کنید و روش‌ها و اخلاقیاتش شما را آزار ندهد، چراکه انجام پایان‌نامه معمولا بسیار به طول می‌انجامد و اگر دانشجو و استاد نتوانند به تعامل خوبی دست یابند، در مدت پروژه دچار خستگی و دلزدگی خواهند شد و این موضوع بر کیفیت پایان‌نامه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مسئله بعدی، شیوه درست نگارش پروپوزال است؛ محتوا باید علاوه بر شفاف، رسا و دقیق بودن، جذاب و زیبا و خلاقانه نوشته شود و متن از انسجام و نظم خوبی برخوردار باشد. همچنین پروپوزال باید به‌روز، کاربردی و تاثیرگذار بر جامعه باشد. رعایت اصول محتوانویسی صحیح و قواعد نگارشی و ویرایشی نیز بسیار ضروری و در جلب نظر هیات داوران موثر است.

مستند و معتبر بودن داده‌ها از دیگر نکات قابل توجه است؛ محققان باید از اسناد علمی و منابع معتبر استفاده کنند. جدید و به‌روز بودن منابع نیز مهم است، بنابراین بهتر است دانشجویان آخرین دستاوردهای دنیای علم در حوزه پژوهشی خود را با دقت مطالعه کنند. شناختن منابع تحقیق به دانشجویان کمک می‌کند اطلاعات صحیح را سریع‌تر پیدا کنند، به همین دلیل ما در مطلبی جداگانه به این مبحث مهم پرداخته‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید. این مطلب با عنوان پرکاربردترین وبسایت‌های دانشجویی در همین سایت منتشر شده است.

 

مشاوره تهران آموز برای نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری

در مسیر پر پیچ و خم و طولانی انجام پایان‌نامه همواره مسائل و چالش‌هایی به وجود می‌آیند که گاه عبور از آن‌ها بسیار سخت و پیچیده است، به همین دلیل همراهی افراد متخصص و باتجربه غنیمتی است و باید از وجودشان بهره برد. تیم تخصصی و مجرب موسسه تهران آموز متشکل از تعداد بسیاری از استادان بنام و بزرگ رشته‌های مختلف دانشگاهی و کارشناسان زبده و ممتازی است که آماده ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای جامع به محققان و دانشجویان عزیز است. با کارشناسان تهران آموز تماس بگیرید و از تجارب ارزشمند و راهکارهای متناسب با چالش‌های‌تان طی پروسه تحقیقات خود بهره‌مند شوید. گفتنی است همراهی استادان تهران آموز دائمی است و تا رسیدن به نتیجه مورد نظرتان همگام با شما خواهند بود و بر انجام پایان‌نامه و مراحل مختلف آن نظارت دقیق خواهند داشت.

اگر در انتخاب موسسه مشاوره مناسب تردید دارید، خواندن مطلب ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری را به شما توصیه می‌کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را برای افزایش اطلاعات‌تان درباره انجام پایان‌نامه مطالعه کنید:

راهنمای گام به گام نوشتن پروپوزال دکتری

چگونه به بیان مسئله در پروپوزال بپردازیم؟

سوالات متداول دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه

اسکرول به بالا