ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۰

نوشتن پروپوزال رشته الهیات

مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد با مقطع تحصیلی کارشناسی تفاوت بسیاری دارد. دانشجویان مقطع کارشناسی اغلب عادت دارند که مباحث را از روی کتاب‌های معرفی شده مطالعه کنند. اما در مقطع کارشناسی ارشد و پس از آن دکتری، دیگر اوضاع فرق می‌کد و دانشجو باید چگونگی تحقیق و پژوهش را یاد بگیرد. این موضوع برای دانشجویان ارشد اغلب دشوار است و برای دانشجویان دوره دکتری کمی ساده‌تر شده است. بیشتر دانشجویان به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد انجام تحقیق و پژوهش را به طور جدی با انجام پایان نامه الهیات شروع می‌کنند و در اولین قدم، برخی دشواری‌ها در نوشتن پروپوزال الهیات پیش روی آنها ظاهر می‌شود.

اگرچه نمی‌توان انکار کرد که در آغاز کار فرآیند انجام پروپوزال بسیار سخت و دشوار می‌نماید اما اگر به چگونگی انجام آن آشنا باشیم این مسیر دشوار لذت بخش خواهد شد. در این مقاله قصد داریم مراحل نوشتن پروپوزال الهیات را باهم مرور کنیم تا کار برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری کمی آسان‌تر شود.

انتخاب موضوع

برای نوشتن پروپوزال الهیات پیش از هر چیزی باید بدانیم در کدام زمینه کاری می‌خواهیم تحقیق و پژوهش خود را انجام دهیم. بسیاری از دانشجویان در شروع دوره ارشد و دکتری، با زمینه‌های مورد علاقه خود آشنایی دارند و به همین خاطر انتخاب موضوع برایشان دشوار نیست. اما اگر شما جز این دسته از دانشجویان نیستید جای نگرانی نیست. شما می‌توانید با همفکری سایر دانشجویان و یا اساتید راهنما به موضوع و زمینه مورد علاقه خود آگاه شوید.

البته خوب است بدانید که برخی از زمینه‌های کاری و موضوعات جذاب، گاها دیگه اهمیت خود را از دست داده‌اند. رفتن به سراغ موضوعاتی که در محافل علمی جایگاهی ندارند کار عاقلانه‌ای نیست. بهتر است با کمی جستجو در موضوعات پایان نامه و مقاله، زمینه‌های کاری جدید را برگزینید تا در ادامه کار، برای ارائه پایان‌نامه‌ای با کیفیت و یا داشتن مقاله با مشکلی مواجه نشوید. تا اینجا دیدیم که سنگ بنای نگارش پروپوزال الهیات انتخاب موضوع است. با انتخاب موضوع مناسب شما دیگر نوشتن پروپوزال را رسما شروع کرده‌اید.

نوشتن پروپوزال رشته الهیات

تعیین عنوان

خوب است بدانید که شروع نگارش اگرچه خوب است اما تازه کار شما شروع شده است. با انتخاب موضوع سنگ بزرگی را از پیش پای خود برداشته‌اید. حالا باید با کنکاش در موضوع و زمینه کاری انتخاب شده، عنوان دقیقی برای پایان نامه خود انتخاب کنید. در تعیین عنوان باید محدوده کاری خود را مشخص کنید، از جامعه تحقیق خود بگویید و یا اینکه اگر تحقیق شما روش مشخصی دارد آن را ذکر کنید. البته نیازی نیست همه این موارد باهم در عنوان ذکر شود. بلکه تنها کافی است با ذکر یکی دو موضوع از جامعیت موضوع کم کنید و عنوانی مشخص را برگزینید. این کار کمک می‌کند تا جزئیات در عنوان شما ذکر شود و حد و حدود پژوهش شما در همان نگاه اول برای خوانندگان آشکار باشد.

نوشتن پروپوزال رشته الهیات

اکنون که پیش‌نیازهای نوشتن پروپوزال را انجام دادیم باید نگارش پروپوزال الهیات را آغاز کنیم. اولین مرحله در نوشتن پروپوزال، نوشتن بخش مقدمه است. در مقدمه ما باید به طور خلاصه موضوع تحقیق را شرح دهیم و دلایل‌مان برای انتخاب این موضوع و عنوان را شرح دهیم. پس از نوشتن مقدمه سراغ بخش طرح مسدله می‌رویم. اینجا باید با جزئیات بیشتر به شرح عنوان انتخابی بپردازیم. باید به طور کامل و البته قانع‌کننده توضیح دهیم که وجود چه مسئله‌ای باعث شده تا ما سراغ این زمنیه کاری برویم. پس از آن باید از راه و روش خودمان در حل مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد نام ببریم و آن را به اختصار توضیح دهیم.

در نوشتن پروپوزال همیشه باید در ذهن داشته باشیم که خلاصه‌نویسی مهمترین اصل است. فراموش نکنیم که تمام این موارد را ما بعدا در پایان نامه به طور کامل توضیح می‌دهیم و اینجا تنها کافی است شرح مختصری بدهیم.

ابزار و منابع تحقیق

یکی از عوامل تاثیرگزار در اعتبار پژوهش، ابزار و منابعی است که محقق از آنها استفاده می‌کند. بدین ترتیب خوانندگان می‌توانند به قئت استدلال‌های محقق پی ببرند. بهتر است تمامی ابزارها و منابعی که قصد استفاده از آنها را داریم و همچنین آنهایی که تا کنون ازشان استفاده کرده‌ایم را در پروپوزال نام ببریم. این کار نه تنها به اعتبار پایان نامه کمک چشمگیری می‌کند بلکه نشان می‌دهد با نام بردن از همه آنها و از قلم ننداختن‌شان، قصد کپی برداری از آنها را ندارید. بلکه می‌خواهید با کمک گرفتن از تمامی منابع موجود در دسترس‌تان، نوشتن پروپوزال الهیات و پس از آن پایان نامه را به بهترین شکل انجام دهید.

نکات مهم در نوشتن پروپوزال

اگرچه نوشتن پروپوزال آنقدرها هم که دانشجویان گمان می‌کنند کار سخت و دشواری نیست اما با رعایت چند نکته ساده می‌توان از طولانی شدن فرآیند جلوگیری کرد.

  • بهتر است قبل از نوشتن پروپوزال موضوع و عنوان مورد نظر خود را با استاد راهنمای خود مطرح کنید و تایید او را داشته باشید.
  • از دانشجویان و همکلاسی‌هایتان که پیش از شما این مراحل را طی کرده‌اند کمک بگیرید.
  • در انتخاب موضوع با دقت عمل کنید. موضوع انتخابی شما نه باید خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد و نه باید چنان پیچیده باشد که در ادامه از عهده انجام آن برنیایید.
  • در نگارش پروپوزال الهیات به خلاصه‌نویسی توجه ویژه‌ای باید کرد زیرا یک اصل در نوشتن هر پروپوزالی است.

فرآیند تحویل پروپوزال الهیات

پس از انجام پروپوزال الهیات نوبت و اطمینان از صحیح و بدون مشکل بودن آن نوبت به تحویل به آموزش دانشگاه می‌رسد. در این مرحله اولین کار چک کردن فرآیند با دانشگاه است. سراغ آموزش دانشگاه بروید و مراحل انجام پروپوزال الهیات را از آنها سوال کنید. احتمالا چند فرم و کمی مراحل اداری پیش رو دارید.

اما اگر به طور کلی بخواهیم اشاره‌ای به تحویل پروپوزال کنیم باید بگوییم در مرحله اول نیاز به تایید استاد راهنما و احتمالا استاد مشاور خود دارید. شاید در این مرحله کمی رفت و برگشت داشته باشید تا اساتید کار شما را بررسی کنند و در نهایت تایید دهند. پس از تایید اساتید راهنما و مشاور، سراغ مدیر گروه و آموزش دانشگاه خواهید رفت و پروپوزال خود را تحویل خواهید داد. پس از تحویل پروپوزال کار اصلی شما یعنی تلاش برای انجام پایان نامه آغاز خواهد شد.

خدمات موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز (دانشیار آرتا) با کمک گرفتن از اساتید برتر دانشگاه‌های کشور و همینطور فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر نقش مهمی در کمک کردن به دانشجویان در تمامی مراحل کارشناسی ارشد و دکتری دارد. تجربه بالای موسسه در ارائه خدمات آموزشی از جمله مشاوره نوشتن پروپوزال، مشاوره نگارش و انجام پایان نامه، استخراج مقاله از پایان نامه، نگارش، پذیرش و چاپ مقاله ISI و بسیاری خدمات دیگر، باعث می‌شود تا دانشجویان با خاطری آسوده برای انجام خدمات آموزشی به موسسه مراجعه کنند.

همچنین باید بدانید که خدمات مشاوره اولیه برای انتخاب خدمات و نیازمندی دانشجو به صورت رایگان انجام می‌شود. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می‌توانید در ساعات اداری با موسسه تماس بگیرید و یا اطلاعات خود را در فرم بالای صفحه قرار دهید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا