ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۸

نوشتن پروپوزال رشته مهندسی صنایع

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، اگرچه بسیار لذت بخش است و مرحله جدیدی در زندگی دانشجویی به شمار می‌رود، دغدغه‌های خود را نیز دارد. گاهی این دغدغه‌ها در تمامی عمر تحصیلی همراه با دانشجو هستند. یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشجویان مهندسی صنایع در این دوره نوشتن پایان نامه و رساله است؛ فرآیندی زمانبر و دشوار که از نوشتن پروپوزال مهندسی صنایع آغاز می‌شود و تا روز دفاع از پایان نامه ادامه دارد. البته این مسیر تحقیقاتی می‌تواند با نوشتن مقاله و انجام تحقیقات بیشتر بازهم ادامه پیدا کند.

شاید در نگاه اول انجام پروپوزال مهندسی صنایع چندان کار زمانبری به نظر نرسد اما این موضوع برای دانشجویانی که از مقطع کارشناسی وارد مقاطع بالاتر شده‌اند و هنوز آشنایی زیادی بانحوه انجام تحقیق و پروپوزالنویسی ندارند آنقدرها هم آسان نیست. معمولا دانشجویان دکتری نوشتن پروپوزال را بسیار ساده‌تر انجام می‌دهند اما دانشجویان ارشد اغلب نیازمند یاری و کمک افراد مطلع در این زمینه‌اند. در این نوشته قصد داریم نگاهی اجمالی به مراحل نوشتن پروپوزال مهندسی صنایع داشته باشیم تا مسیر دانشجویان در این راه، هموارتر گردد.

بیشتر بخوانید:

تبدیل پایان نامه به مقاله

مشاوره انجام پایان نامه مهندسی صنایع

انتخاب موضوع

فرآیند انجام پروپوزال مهندسی صنایع با انتخاب موضوع و زمینه کاری شروع می‌شود. وقتی شما بدانید در کدام زمینه قصد انجام تحقیق و پایان نامه خود را دارید برداشتن اولین قدم در مسیر پیش رو برای شما آسان می‌شود. تقریبا بیشتر دانشجویان با توجه به علاقه‌مندی خود، همواره چند موضوع و زمنیه کاری را مد نظر قرار دارند. کاری که اینجا باید انجام دهند اولویت بندی موضوعات است. خوب است موضوعات را برای خود از نظر درجه اهمیت و علاقه اولویت بندی کنید تا انتخاب از میان آنها برای شما ساده‌تر باشد.

در انتخاب موضوع و زمینه کاری باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

  • درست است که علاقه، سهم بالایی در انتخاب موضوع دارد، اما فراموش نکنید که موضوع انتخابی شما حتما باید موضوعی به‌روز باشد.
  • انتخاب موضوعی کاربردی به شما کمک می‌کند در مسیر ادامه تحقیقات و همچنین نوشتن مقاله موفقیت بیشتر حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

نوشتن پروپوزال رشته مهندسی صنایع

تعیین عنوان

پس از انتخاب زمینه کاری، حالا باید محدوده تحقیق خود را مشخص کنید. با تعیین یک عنوان دقیق شما به خوبی مرزبندی مشخصی برای تحقیق انتخاب می‌کنید. این مرزبندی نشان دهنده میزان دقت و تمرکز شما روی موضوع است. می‌دانیم که همه موضوعات بسیار گسترده و وسیع هستند و امکان کار بر روی یک موضوع به طور کلی، نه تنها وجود ندارد بلکه در صورت امکان نیز منجر به انجام پژوهشی عام و بدون اعتبار بالای علمی خواهد شد. برای تعیین عنوان دقیق برای نوشتن پروپوزال مهندسی صنایع، کافی است کمی جزئیات به موضوع انتخابی اضافه کنید. برای مثال می‌توانید نام روش تحقیقی خود را در عنوان ذکر کنید یا اینکه جامعه آماری یا پایگاه داده مورد استفاده را نام ببرید.

نوشتن پروپوزال رشته مهندسی صنایع

با انتخاب موضوع و تعیین عنوان برای پایان نامه نوبت به نگارش پروپوزال مهندسی صنایع می‌رسد. نوشتن پروپوزال با مقدمه شروع می‌شود. شما باید در مقدمه به صورت ساده و قابل فهم اشاره‌ای به دلایل خود برای انتخاب موضوع و سپس مراحلی که طی خواهید کرد بکنید. شاید فکر کنید که همه این موارد را نمی‌توان در مقدمه گنجاند. بلمه درست است به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم که تنها به نوشتن خلاصه‌ای اکتفا کنید.

در ادامه باید به طرح مسئله بپردازید. در این بخش از پروپوزال مهندسی صنایع باید به مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد و حل نشده است اشاره کنید. شرح این مسئله باید به گونه‌ای باشد که میزان اهمیت آن را نشان دهد تا مخاطب و استاد راهنما نیاز به حل آن را احساس کند. پس از آن شما می‌توانید از روش خود برای حل مسئله پرده بردارید و راه‌حل پیشنهادی خود را مطرح کنید.

ابزار و منابع تحقیق

یکی دیگر از بخش‌های ضروری در نوشتن پروپوزال مهندسی صنایع، ذکر ابزار و منابع تحقیق است. هر تحقیقی برای انجام به برخی نرم افزارها نیاز دارد که کار سنجش، تحلیل و یا برنامه‌نوسی با آنها انجام شود. خوب است که این موارد به طور دقیق در این بخش آورده شود. حتی توصیه می‌کنیم که در صورت امکان به دلایل انتخاب این ابزارها نیز به طور مختصر اشاره شود. از طرف دیگر در هر تحقیق همواره منابعی وجود دارد که برخی از بخش‌های تحقیق را پوشش می‌دهند و دانشجویان از آنها استفاده می‌کنند. نام بردن منابع و مراجع مورد استفاده در اعتبار دادن به پژوهش دانشجو امری حیاتی است. این موضوع علاوه بر اینکه به کار شما اعتبار می‌دهد بلکه مسیر حرکت پژوهش شما را نیز نشان می‌دهد.

فرآیند تحویل پروپوزال

اگر تمام مراحل قبل را انجام داده‌اید اکنون فقط یک قدم تا تحویل پروپوزال و البته شروع پایان نامه فاصله دارید. برای تحویل پروپوزال خود بهتر است اول سری به آموزش دانشگاه بزنید تا مراحل را از آنها جویا شوید. معمولا نیاز به امضا و پر کردن فرم‌هایی دارید. به طور کلی برای تحویل پروپوزال باید آن را به تایید استاد راهنمای خود و احتمالا مدیر گروه برسانید. پس از آن باید نسخه امضا شده را به آموزش دانشگاه تحویل دهید و با خیالی آسوده سراغ انجام پایان نامه مهندسی صنایع بروید.

نکات مهم

  • یادتان باشد قبل از نوشتن پروپوزال مهندسی صنایع حتما موضوع و عنوان انتخاب شده را با استاد راهنمای خود مطرح کنید. در صورتی که استاد موضوع را تایید کرد اقدام به نوشتن کنید.
  • انتخاب موضوع پیچیده فقط می‌تواند کار را برای شما سخت و طولانی کند. در انتخاب موضوع دقت کنید که نه ساده باشد و نه پیچیده.
  • از دانشجویانی که قبل از شما این مراحل را طی کرده‌اند مشورت بگیرید تا بتوانید سریعتر و بی‌دردسرتر کار خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: سوالات متدوال در نوشتن پروپوزال

خدمات موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز (دانشیار آرتا) با سالها تجربه در ارائه خدمات آموزشی، آماده یاری رساندن به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تمامی مراحل است. در تهران آموز، تیمی با تجربه اقدام به مشاوره و انجام خدمات تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌کنند. خدمات موسسه شامل مشاوره نگارش پروپوزال، نوشتن پایان نامه ارشد، نگارش رساله دکتری استخراج مقاله از پایان نامه، نگارش، پذیرش و چاپ مقاله ISI است. همکاری با تیمی از برترین اساتید دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر ایران، تضمین‌کننده کیفیت خدمات آموزشی به دانشجویان است. رضایت دریافت‌کنندگان خدمات آموزشی موسسه، به‌خوبی نشان‌دهنده این موضوع است.

مشاوره دریافت خدمات آموزشی برای تمامی دانشجویان ارشد و دکتری رایگان است. اگر شما هم نیازمند دریافت مشاوره و اطلاع از جزئیات خدمات آموزشی موسسه هستید می‌توانید با شماره‌های تماس موسسه در ساعات کاری تماس بگیرید. این کار کمک می‌کند تا نیازسنجی خدمات برای شما انجام شود و بهترین خدمات برای شما انتخاب شود. شما همچنین می‌توانید اطلاعات خود را در فرم بالای صفحه پر کنید تا همکاران ما برای ارائه مشاوره، در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

 

اسکرول به بالا