ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۳

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

برای نوشتن رزومه خوب و کارآمد باید ابتدا با مفهوم رزومه آشنا شد. رزومه کلمه‌ایست که در طول فرآیند کاریابی بسیار خواهید شنید. در نمای کلی رزومه سندی رسمی و خلاصه‌ای است از حرفه شما که تجربه کاری، مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اید، مهارت‌هایی که توسعه داده‌اید، تحصیلات، دستاوردهای شما و ویژگی‌هایی که در اختیار دارید را فهرست می‌کند. متقاضی کار تقریباً برای هر درخواست شغلی به رزومه نیاز دارد. این اطلاعات ضروری است و باید به کارفرما داده شود تا بتواند بررسی کند که آیا برای یک نقش مناسب هستید یا خیر، و آیا می‌خواهند شما را برای مصاحبه شغلی دعوت کنند یا خیر؟

در نوشتن رزومه خوب ایجاز، چیدمان تمیز و زبان مختصر همگی ارزشمند هستند، چراکه مسئول بررسی رزومه‌ها در بسیاری از موارد زمان کمی را صرف بررسی رزومه می‌کند. پس تا جایی که می‌توانید مختصر و مفید بنویسید.

نحوه نوشتن رزومه خوب

نوشتن رزومه خوب، مدرن و به‌روز، کلید جستجوی شغلی موفق است. در اینجا بایدها و نبایدهایی درباره نحوه نوشتن رزومه خوب و مواردیکه باید گنجانده شود آورده شده است.

بیشتر بخوانید:

پنج نکته مهم در رزومه نویسی برای مهاجرت تحصیلی

اهمیت داشتن مقاله برای مهاجرت تحصیلی

بایدها در نوشتن رزومه خوب و کاربردی:

  • باید رزومه خود را واضح و مختصر بنویسید: شما می‌خواهید آن‌ها فوراً ببینند که شما برای این موقعیت واجد شرایط هستید.
  • رزومه خود را چندین بار تصحیح کنید: مطمئن شوید که هیچ غلط املایی نداشته باشد. از شخص دیگری نیز بخواهید که آن‌را بخواند. یک اشتباه املایی ساده می‌تواند تصوری منفی برای کارفرما ایجاد کند. حتی می‌تواند مانع از به‌دست آوردن شغل شود.
  • رزومه خود را به دو صفحه محدود کنید: در رزومه خود به آخرین تجربه خود تاکید کنید. مشاغل و تجربه‌های قدیمی‌تر که بیش از 15 سال قدمت دارند یا باید حذف شوند یا به حداقل برسند. به این ترتیب، کارفرما می‌تواند بر روی اطلاعات مرتبط بیشتر تمرکز کند.
  • آنچه را که به‌دست آورده‌اید برجسته کنید: در هنگام نوشتن رزومه حتما به مهارت‌ها ودستاوردهای خود اشاره کنید تا نشان دهید که شما چه نوع کارمندی هستید.
  • رزومه خود را متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید تنظیم کنید: به عبارتی دیگر تجربه‌های کاری مرتبط با موقعیتی درخواستی را درج کنید و از نوشتن تجربه‌های نامربوط خودداری کنید.
  • صادق باشید: دروغ گفتن در رزومه هرگز ایده خوبی نیست. شما نباید در بیان مهارت‌های خود زیاده-روی کنید زیرا این کار باعث گمراهی کارفرما می‌شود. به آنچه ارائه می‌دهید اطمینان داشته باشید.
  • دستاوردهای خود را کمّی کنید: از اعداد استفاده کنید که کارفرما بفهمد و تحت تأثیر قرار گیرد. به-عنوان مثال، بر چند نفر نظارت کردید، چند محصول فروختید، چند درصد فروش را افزایش دادید و غیره.
  • از کلمات ساده و افعال عملی استفاده کنید: شخصی که رزومه شما را می‌خواند ممکن است همیشه کارفرما نباشد. امکان دارد رزومه‌ها توسط استخدام‌کنندگان یا متخصصان منابع انسانی که ممکن است با رشته خاص شما آشنا نباشند، بررسی شوند. از زبان ساده و همچنین از افعال متقاعدکننده مانند: مدیریت، رهبری، توسعه، افزایش، انجام، اهرم و غیره استفاده کنید.
  • کارهای داوطلبانه‌ای را که انجام داده‌اید که مهارت‌های شما را به رخ می‌کشد بیان کنید: اگر در یک سازمان معروف داوطلب شده‌اید یا برای یک هدف مهم کار کرده‌اید، آن را در رزومه خود قرار دهید. شما باید این تجربیات را در بخش “تجربه کاری” یا “کار داوطلبانه” بگنجانید، به‌خصوص اگر مربوط به موقعیتی باشد که برای آن درخواست می‌کنید.
  • اطلاعات تماس خود را دوباره بررسی کنید و در رزومه خود نام، آدرس، ایمیل و شماره تلفن خود را ذکر کنید: این اطلاعات باید در بالای صفحه اول قرار گیرد.  همچنین از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل کنید.  در غیر این صورت، کارفرما نمی‌تواند با شما تماس بگیرد.

 

نباید‌ها در نوشتن رزومه:

  • از آدرس ایمیل نامناسب استفاده نکنید: اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما به‌راحتی قابل خواندن، تایپ آسان و حرفه‌ای است. به طور کلی، آدرس ایمیل شما باید بر اساس نام شما باشد.  نام مستعار، اعداد یا نویسه‌های خاص را حذف کنید.
  • اطلاعات شخصی غیر ضروری را درج نکنید: این از هرگونه سوگیری جلوگیری می‌کند. مهمتر از همه، هرگز شماره بیمه اجتماعی خود را در رزومه خود وارد نکنید.
  • عکسی از خود درج نکنید: اگرچه در برخی کشورها ممکن است قرار دادن عکس قابل قبول باشد. در واقع می‌تواند شانس شما را برای به‌دست آوردن یک موقعیت کاهش دهد و تمرکز رزومه شما را منحرف کند. شما می‌خواهید که کارفرما بر مهارت‌ها و تجربه شما تمرکز کند، نه ظاهر شما.
  • از ضمایر شخصی «من» استفاده نکنید: رزومه خود را به صورت سوم شخص بنویسید، انگار که توسط شخص دیگری نوشته شده‌است.
  • به سادگی مسئولیت های شغلی را فهرست نکنید: وظایف شغلی شما از عنوان شغلی شما مشخص می‌شود. مسئولیت‌ها و وظایفی را که تا کنون بر عهده شما بوده با ارائه مثال‌های خاص برجسته کنید.
  • دلایل ترک مشاغل قبلی را درج نکنید: هدف اصلی رزومه شما ارتقای خود، مهارت‌ها، تجربه و دستاوردهای شماست. این باید کاملاً مثبت باشد، بنابراین نباید دلایل ترک را شامل شود، زیرا هیچ ارزشی برای شما به عنوان کاندید ندارد.
  • ارجاعات را درج نکنید: یک کارفرما فقط در صورتی به مراجع نیاز دارد که به طور جدی در حال بررسی استخدام شما باشد. ارجاعات را در یک برگه جداگانه نگه دارید و آن‌ها را فقط در صورت درخواست خاص ارائه کنید.
  • سرگرمی‌ها یا علایق را درج نکنید: به دلیل قضاوت‌هایی که کارفرمایان بالقوه می‌توانند انجام دهند، ذکر سرگرمی‌ها توصیه نمی‌شود. با این حال، اگر سرگرمی‌های شما به موقعیت شغلی مربوط می‌شود، می‌توانید آن‌ها را بگنجانید زیرا می‌توانند به کارفرما نشان دهند که چرا مناسب هستی.



برچسب‌ها:
اسکرول به بالا