ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۰۹

نوشتن پروپوزال دامپزشکی

هر فرآیند پژوهشی با مطالعات گسترده و تحقیقات جامع آغاز و به کسب دستاوردهای علمی باارزش منتهی می‌شود و در نهایت، باید در قالب آثاری مانند مقاله یا پایان‌نامه و رساله منتشر شود. یکی از مراحل مهم و مقدماتی در پروسه‌های پژوهشگری و تالیف آثار تحقیقاتی نگارش پروپوزالی قوی است و به همین ترتیب نوشتن پروپوزال دامپزشکی نیز از مهمترین مراحل انجام پایان نامه کارشناسی ارشد یا نوشتن رساله دکتری برای دانشجویان این رشته است. اما یادگیری و تسلط بر روش صحیح و استاندارد پروپوزال نویسی برای عبور موفق از مرحله نگارش پروپوزال دامپزشکی نخستین گام این مسیر طولانی است، بنابراین در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم و شیوه نگارش اصولی و مراحل پروپوزال‌نویسی را بررسی می‌کنیم.

توجه داشته باشید که شما فقط پس از نوشتن پروپوزال رشته دامپزشکی قوی و قابل قبول و تایید آن توسط هیات داوران دانشگاه‌تان، می‌توانید پروژه پایان‌نامه یا رساله خود را آغاز کنید، به همین دلیل تسلط شما بر تمام اصول و قواعد این مرحله و رعایت تک‌تک نکات آن به طور دقیق ضروری است.

 

انتخاب موضوع

انتخاب موضوع مناسب شاید مرحله سختی باشد، اما اگر فاکتورهای لازم برای این انتخاب را بدانید و در بررسی موضوعات مختلف مد نظر قرار دهید، سریع‌تر می‌توانید به نتیجه برسید. ویژگی‌های اصلی و مهم موضوع پایان‌نامه یا رساله عبارت‌اند از:

  • موضوع منتخب شما باید جدید باشد؛ یعنی اگر موضوعی را انتخاب کنید که قبلا درباره آن به هر شکلی و با هر عنوانی پژوهش شده باشد، هیات داوران بلافاصله آن را رد خواهند کرد.
  • موضوع مد نظرتان باید کاربردی و جذاب باشد و نتایج تحقیقات شما به حل مشکلی در جامعه کمک کند.
  • موضوع شما باید منابع لازم برای پژوهش‌های جامع و همه‌جانبه را داشته باشد، به بیان دیگر، مطالب شما باید به طور کاملا مستند و معتبر ارائه شود.
  • موضوعی را برگزینید که بتوانید به‌تنهایی از عهده تحقیقات گسترده و امور پژوهشی آن برآیید.
  • در انتخاب موضوع از نظرهای استادان به‌ویژه استاد راهنمای‌تان استفاده کنید و به نکاتی که آنان متذکر می‌شوند، توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره انتخاب موضوع و مباحث مرتبط با آن، مطالب زیر را در همین سایت جستجو کنید و با دقت و حوصله بخوانید:

  • ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری
  • مراحل انتخاب موضوع رساله دکتری
  • انتخاب موضوع رساله دکتری، بایدها و نبایدها

 

تعیین عنوان

عنوان زیبا و مناسب در جذب خوانندگان اثر شما نقش بسزایی دارد، پس دقت کنید که عنوانی جذاب و دقیق برای پایان‌نامه یا رساله‌تان انتخاب کنید. نکته مهم بعدی در انتخاب عنوان اثرتان خلاقیت است؛ با هوشمندی و ظرافت عنوانی بنویسید که نمایانگر حوزه پژوهشی شما باشد و جامعه تحقیقاتی‌تان را مشخص کند. همچنین سعی کنید با خلاقیت بیشتر به نحوی مناسب به روش تحقیق خود در عنوان اشاره کنید. به عبارت دیگر، عنوان اثر خود را طوری انتخاب کنید که تا حد ممکن جزئیات و حدود بیشتری از پژوهش‌تان را در نگاه نخست برای خوانندگان آشکار کند.

 

نوشتن پروپوزال دامپزشکی

در مقدمه این مطلب اشاره کردیم که پروپوزال‌نویسی اصول و قوانین مشخص و مدونی دارد که هر نویسنده‌ای ملزم به رعایت آن‌هاست. اگر در پروپوزالی این قواعد و استانداردها به طور کامل رعایت نشود، از ارزش و اعتبار آن کاسته می‌شود و بدین ترتیب از سوی هیات داوران دانشگاه پذیرفته نخواهد شد. پروپوزال ساختار مشخصی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

همچنین برای هر یک از بخش‌های پروپوزال رعایت نکاتی مهم باید مورد توجه قرار گیرد، اما به طور کلی، پروپوزال متنی خلاصه است که نقشه راه پژوهشگر را عیان می‌سازد؛ نقشه‌ای که باید هم جامع و دقیق باشد و هم گویا و روان و رسا، به صورتی که اهداف محقق و ارزشمندی موضوع اثر را برای داوران نمایان کند.

بهتر است برای نگارش پروپوزال رشته دامپزشکی قوی و باکیفیت با ساختار پروپوزال و نکات مهم پروپوزال نویسی بیشتر آشنا شوید، بر همین اساس مطلب زیر را نیز در سایت ما مطالعه کنید:

  • راهنمای گام به گام نوشتن پروپوزال دکتری

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال دامپزشکی

در این قسمت چند نکته اصلی برای نوشتن پروپوزال دامپزشکی را مرور می‌کنیم که در پروسه پروپوزال‌نویسی از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

  1. در هر مرحله از نگارش پروپوزال نظر استادتان را بپرسید و فقط با تایید او به مسیرتان ادامه دهید.
  2. استفاده از تجربیات دانشجویان سال‌های قبل به‌خصوص آن‌هایی که پیش از شما مرحله پروپوزال‌نویسی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، به شما کمک شایانی خواهد کرد و نباید از این فرصت غفلت ورزید.
  3. هر چه بیشتر برای انتخاب موضوع پروژه‌تان تحقیق کنید و برای این مرحله وقت بیشتری صرف کنید، موضوع بهتری خواهید یافت.
  4. تاکید می‌کنیم که در انتخاب عنوان اثرتان بسیار دقت کنید، چون تغییر عنوان پژوهش پس از تایید پروپوزال تقریبا غیرممکن است.
  5. رعایت روال اداری و دستورالعمل‌های واحد آموزش دانشکده‌تان الزامی است، بنابراین کاملا مطابق روال اداری آموزش دانشکده‌تان پیش بروید و قوانین آن‌ها را دقیقا اجرا کنید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

وقتی پروپوزال‌تان را نوشتید و چندبار آن را چک کردید و از کامل و درست بودن محتوا و ساختارش مطمئن شدید و استاد راهنمای‌تان نیز آن را تایید کرد، باید پروپوزال‌تان را به واحد آموزش دانشگاه تحویل دهید. البته فراموش نکنید فایل یا برگه‌هایی را که واحد آموزش برای انجام دادن مراحل نگارش و تحویل پروپوزال به شما داده است، تکمیل کنید. طبق روال، امضاهای لازم را بگیرید و بعد آن را به مسئول واحد آموزش تحویل دهید. پس از آن باید چند روز منتظر بررسی و داوری پروپوزال‌تان بمانید. اگر هیات داوران پروپوزال شما را تایید کنند، مرحله اصلی انجام پایان نامه یا نگارش رساله شما آغاز خواهد شد.

 

خدمات جامع موسسه تهران آموز برای نگارش پروپوزال دامپزشکی

همان‌طور که قبلا توضیح دادیم، نوشتن پروپوزال رشته دامپزشکی اصول و قواعد و نکات مهمی دارد که دانستن و رعایت آن‌ها ضروری است، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در طول این پروسه ممکن است شما با چالش‌ها یا ابهاماتی مواجه شوید و سوالاتی برای‌تان مطرح شود که نیاز به راهنمایی بیشتر داشته باشید. البته همه بر این امر واقف‌ایم که استادان راهنمای دانشگاه شما بهترین مشاورتان هستند، اما از طرفی همه می‌دانید که این عزیزان به دلیل مشغله‌های فراوان در امور پژوهشی گوناگون در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی گاهی فرصت کافی برای دسترسی سریع و دائم دانشجویان ندارند، به همین دلیل ما در موسسه تهران آموز تیمی متخصص از مشاوران خبره و باتجربه تشکیل داده‌ایم تا همراهانی مطمئن و کاربلد برای شما باشند. تیم مشاوره تهران آموز با تجربه درخشان سال‌ها فعالیت در امور تحقیقاتی و همراهی پژوهشگران و دانشجویان رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی آماده ارائه مشاوره حرفه‌ای و به‌روز به شما عزیزان هستند.

خواهشمندیم در اولین فرصت با کارشناسان تهران آموز تماس بگیرید و از انواع خدمات جامع و تخصصی موسسه معتبر ما مطلع شوید. گفتنی است خدمات باکیفیت تهران آموز با قیمت‌هایی بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب شرایط دانشجویی ارائه می‌شوند و به شما اطمینان می‌دهیم ملاحظات لازم در این زمینه با مراجعان عزیز صورت خواهد پذیرفت.

شاید شما نیز جزء آن دسته از دانشجویانی باشید که شناخت کافی از موسسات مشاوره رسمی و معتبر ندارند و از این‌رو برای انتخاب موسسه مشاوره مناسب و قوی تردید دارید. توصیه ما این است که پیش از هر انتخابی برای آشنایی با ملاک‌های انتخاب درست موسسات معتبر مشاوره مطلب زیر را در همین سایت مطالعه کنید تا با دید باز و آگاهی کامل مشاورانی حرفه‌ای و خبره برگزینید و گرفتار سودجویان این مسیر نشوید:

  • ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری
اسکرول به بالا