ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۶

پروف ریدینگ یا Proofreading چیست؟ راهنمای کامل

پروف ریدینگ یا Proofreading یکی از مراحل بسیار مهم در نگارش محتوای علمی است که در زبان فارسی به آن نمونه‌خوانی می‌گویند. نمونه‌خوانی که مرحله‌ای از ویراستاری است، به معنای خواندن متن نهایی و اصلاح غلط‌های املایی، تایپی، گرامری و رفرنس‌دهی‌ها و همچنین تطبیق محتوا با قالب نگارشی آن است. نمونه‌خوانی در زیبایی و رسایی متن نقش موثری دارد و با شفاف‌تر کردن پیام نویسنده به انتقال مفاهیم آن به خوانندگان کمک شایانی می‌کند.

 

تفاوت‌های پروف ریدینگ و ویرایش

بسیاری از شما شاید وظایف ویراستار و نمونه‌خوان را ندانید و حتی تاکنون فکر می‌کردید که ویراستاری و نمونه‌خوانی یک تخصص هستند، اما این دو تخصص با هم فرق دارند و از ویرایش تا نمونه‌خوانی مراحلی باید طی شود. تفاوت‌های اصلی Proofreading و ویرایش به صورت خلاصه و ساده بدین شرح است:

  • ویرایش از نخستین نسخه متن آغاز می‌شود، اما نمونه‌خوانی فقط روی نسخه نهایی انجام می‌شود.
  • ویراستار ویژگی‌های اصلی محتوا را بررسی می‌کند و موجب ارتقای کیفیت آن می‌شود، اما پروف ریدر اشکالات متن را برطرف می‌کند.
  • اصلاحات ویراستار برای خوانایی، شفافیت و روان شدن متن است، اما اصلاحات نمونه‌خوان برای برطرف شدن غلط‌های املایی، گرامری، تایپی و… انجام می‌شود.
  • در ویرایش احتمال دارد تعداد کلمات متن تغییر کند و کاهش یا افزایش یابد، اما در پروف ریدینگ کلمات کم و زیاد نمی‌شود.
  • ویراستار لازم است با نویسندگان و گاهی با ناشر در ارتباط باشد، اما نمونه‌خوان به این نوع ارتباط‌ها نیازی ندارد.
  • ویرایش زمانبر است، اما نمونه‌خوانی زمان کمتری لازم دارد و سریع‌تر انجام می‌شود.
  • ویرایش تعاریف مختلفی دارد، اما نمونه‌خوانی تعریفی کلی دارد و قانونی جهانی است.

proofreading یا نمونه خوانی چیست

در واقع، پروف ریدینگ یا نمونه‌خوانی را باید مرحله‌ای مهم از ویرایش دانست که به تکمیل فرآیند اصلاحات متن کمک شایانی می‌کند. لازم به یادآوری است که در هر دو تخصص پایبندی به متن اصلی نویسنده و امانتداری اصل مهم و اساسی است و تغییرات و اصلاحات فقط به منظور افزایش کیفیت متن، زیبایی، رسایی، وضوح، یکپارچگی و انسجام و برطرف کردن ابهامات و اشکالات احتمالی است. بر همین مبنا، در نگارش پایان‌نامه، نوشتن رساله دکتری و همچنین نوشتن مقاله ISI ویرایش و Proofreading را فراموش نکنید و حتما در این موارد از متخصصان باتجربه و ماهر کمک بگیرید.

چنانچه درباره نگارش مقاله ISI یا نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا نگارش رساله دکتری و هر نوع فعالیت علمی و پژوهشی نیاز به مشاوره حرفه‌ای و به‌روز داشتید، می‌توانید روی کمک موسسه تهران آموز حساب کنید و اگر مایل به مطالعه در این حوزه بودید، خواندن مطالب متنوع سایت ما به افزایش اطلاعات شما کمک خواهد کرد؛ برای مثال، اگر به فکر مهاجرت تحصیلی هستید، می‌توانید مطالب زیر را بخوانید:

 

وظایف Proofreader

کار نمونه‌خوان یا Proofreader چند وجه مهم و اساسی دارد؛ نخست باید محتوا را با نسخه اصلی تطابق دهد و به طور اجمالی بررسی کند. همچنین او باید همه اشکالات متن را برطرف کند؛ مشکلاتی که ممکن است در املا، دستور زبان، علائم نگارشی، فاصله‌گذاری واژگان در تایپ و قالب نوشته وجود داشته باشد. چک کردن موارد مهم دیگری نیز بر عهده نمونه‌خوان است که عبارت‌اند از: صفحه‌بندی درست، هماهنگی اندازه فونت‌ها و یکدست بودن قلم انتخابی در کل متن، صحت لینک‌های داخل متن و فعال بودن‌شان و درستی زیرنویس‌ها، نمودارها و جدول‌ها، استفاده درست از اعداد، شماره صفحات، پاورقی‌ها، قالب صحیح نقل قول‌ها، استنادها، فاصله مناسب پاراگراف‌ها و تورفتگی‌های متن.

 

پنج ویژگی مهم نمونه‌خوان قوی

نمونه‌خوان کاربلد و قوی باید پنج ویژگی مهم داشته باشد که با هم آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  1. مهارت بالا در خواندن و درک معنا و مفهوم متن داشته باشد. همچنین Proofreader قوی باید تفسیر درستی از محتوا و هدف نویسنده داشته باشد و ساختار کلی متن را به‌خوبی دریابد.
  2. دقت بسیار بالا داشته باشد و کوچک‌ترین غلط‌های متن را پیدا و اصلاح کند، حتی غلط‌هایی که ممکن است از دید ویراستاران و نویسندگان متن پنهان مانده باشند.
  3. تمرکز بالا داشته باشد و در طول خواندن متن ابهامات و عبارات ناشناخته را شناسایی و صحت آن‌ها را بررسی کند و اصلاحات لازم را برای شفافیت و روانی آن بخش‌ها انجام دهد.
  4. دانش کافی درباره قواعد دستوری جملات و املای درست کلمات داشته باشد و البته فاصله‌گذاری کلمات و در متن انگلیسی بزرگ و کوچک بودن حروف را بررسی کند. بهتر است این موارد به طور مرتب و مرحله به مرحله انجام شود تا چیزی از قلم نیفتد؛ برای مثال می‌شود ابتدا متن را از نظر املایی چک کرد، سپس گرامر و نکات دستوری جملات و در نهایت، قالب ساختاری محتوا را بررسی کرد.
  5. دایره لغات قوی داشته باشد و در صورت لزوم بتواند از کلمات جایگزین مناسب استفاده کند تا به شفافیت متن کمک کند.

 

هزینه پروف ریدینگ

در محاسبه هزینه پروف ریدینگ دو عامل اصلی دخیل‌اند؛ یکی حجم محتوا و دیگری زبان نگارش مقاله. بدیهی است نمونه‌خوانی متون فارسی ارزان‌تر از متونی است که به زبان خارجی نوشته یا ترجمه شده‌اند، چراکه تعداد افرادی که تسلط کافی بر زبان‌های خارجی داشته باشند و بتوانند اشکالات متون غیرفارسی را به طور کامل اصلاح کنند، بسیار کم است. البته هزینه Proofreading به سطح تخصص و تجربه Proofreader و زمان تحویل کار نیز بستگی دارد. به طور معمول، محاسبه هزینه نمونه‌خوانی یا بر اساس تعداد کلمات متن صورت می‌گیرد، یا به صورت ساعتی است، اما برخی نیز بر اساس تعداد صفحات قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

بد نیست مطلب زیر را نیز در ادامه مطالعه کنید:

 

خدمات موسسه تهران آموز برای پروف ریدینگ مطالب علمی

قدرت کلمات در دنیای ارتباطات امروز امری ثابت‌شده است، بنابراین تلاش برای استفاده درست و بجا و خلاقانه واژگان در نگارش متون ارزشمند علمی ضروری است. غلط‌های املایی یا انشایی حتی به صورت جزئی از ارزش محتوا می‌کاهند و همان‌طور که در بخش‌های بالا توضیح دادیم، باید برای پروف ریدینگ در مراحل تهیه محتوای علمی اهمیت ویژه‌ای قائل شد. نمونه‌خوانی آخرین مرحله بررسی کیفی محتوای شماست، اما یکی از مهمترین و حساس‌ترین مراحل آن است که در افزایش کیفیت نوشته شما و انتقال درست و کامل مفاهیم متن‌تان به مخاطب نقش به‌سزایی دارد و به همین ترتیب بدیهی است که قدرت و کیفیت بالای نوشته شما بر اعتبارتان به عنوان نویسنده‌ای خبره و پژوهشگری دقیق و حرفه‌ای می‌افزاید. بر همین اساس، اگر می‌خواهید در سطح حرفه‌ای کار کنید و بدرخشید، باید به مرحله Proofreading بسیار اهمیت دهید؛ پروف ریدینگی که مسلما فقط از عهده Proofreader باتجربه و حرفه‌ای برمی‌آید.

ما در موسسه تهران آموز به کمک پروف ریدرهای مجرب و کاربلدمان در این مرحله به بهترین شکل ممکن همراه شما خواهیم بود. نمونه‌خوان‌های موسسه تهران آموز با تخصص و دقتی بالا سال‌هاست در ارائه خدمات ویژه و به‌روزشان زبانزد دانشجویان و محققان سراسر کشورند و در تمام سطوح ویرایشی و نمونه‌خوانی خدمات تخصصی جامع ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با کارشناسان موسسه معتبر تهران آموز تماس بگیرید و از کیفیت و قیمت مناسب سرویس‌های ویژه ما مطلع شوید.

گفتنی است موسسه تهران آموز در همه زمینه‌های تحقیقاتی در تمام رشته‌های علمی از جمله نگارش رساله دکتری، نوشتن مقاله ISI، نگارش پایان‌نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد، ترجمه متون مختلف، ویراستاری، پروپوزال‌نویسی و… مشاوره تخصصی می‌دهد و در هر کدام از این حوزه‌های علمی با استادان بنام و متخصصان خبره و به‌روز همکاری دارد.

اگر در انتخاب موسسه معتبر مشاوره‌ای هنوز مرددید و چندان شناختی از موسسات مختلف این حوزه ندارید، بهتر است مطلب زیر را در همین سایت با دقت مطالعه کنید، چراکه اطلاعات آن به شما کمک می‌کند در دام کلاهبرداران این حوزه گرفتار نشوید:

اسکرول به بالا