ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۰

نوشتن پروپوزال مهندسی برق

رشته مهندسی برق از گذشته همیشه یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی برای محصلان رشته ریاضی بوده است. مقطع کارشناسی این رشته دانشگاهی، برای بسیاری از دانشجویان سخت و دشوار است و با آنچه که پیش از این تصور داشتند متفاوت است. برخی دیگر نیز از غرق شدن در فرمول های ریاضی و فیزیک لذت می‌برند و نه تنها مقطع کارشناسی را با موفقیت پشت سر میگذارند بلکه اقدام به ادامه تحصیل در مقطع کارشی ارشد می‌کنند. به هر حال کارشناسی ارشد در هر رشته‌ای تفاوت‌های بسیاری با کارشناسی دارد. مهمترین تفاوت کارشناسی ارشد، تحقیق و پژوهش‌هایی است که دانشجویان باید انجام دهند.

دانشجویان کارشناسی مهندسی برق عادت کرده‌اند که با خواندن درس‌های متنوع و گذراندن آنها پیش بروند. اما حالا در مقطع کارشناسی باید کمی این رویه را تغییر دهند و توجه بیشتری به تحقیق و پژوهش کنند. در این مقطع از همان ابتدا باید به فکر انجام پژوهش اصلی رشته خود، یعنی نوشتن و انجام پایان نامه مهندسی برق باشند. مهمترین پیشنیاز برای نوشتن پایان نامه، انتخاب موضوع تحقیق و شروع کردن نوشتن پروپوزال مهندسی برق است. در ظاهر پروپوزالنویسی کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. با این حال آنقدرها هم ساده نیست و نیاز دارد تا با اصول آن آشنا شوید. در این نوشته ما به بررسی موارد مهم در نوشتن پروپوزال رشته مهندسی برق می‌پردازیم.

نوشتن پروپوزال مهندسی برق

انتخاب موضوع

انتخاب موضوع پروپوزال مهندسی برق اگرچه کار آسانی نیست اما چند روال مشخص دارد که اغلب دانشجویان از یکی از این روال‌ها موضوع پایان نامه خود را انتخاب می‌کنند.

بسیاری از دانشجویان در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی و به خصوص در اوایل دوره کارشناسی ارشد خود، با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان، یکی دو موضوع را در یک فیلد کاری انتخاب می‌کنند و بر اساس آن بیشتر تحقیقات و پژوهش‌های خود را انجام می‌دهند. اگرچه این تحقیقات و پژوهش‌ها ممکن است کیفیت و کمیت کافی و منسجمی برای انجام پایان نامه مهندسی برق نداشته باشد اما مقدمه خوبی است. در چنین شرایطی دانشجو با پیش‌زمینه‌ای قوی به سراغ موضوع مورد علاقه خود رقته و نوشتن پروپوزال مهندسی برق و پس از آن نگارش پایان نامه را آغاز می‌کند.

یکی دیگر از روال‌های متداول برای دانشجویان در انتخاب موضوع پایان نامه، کمک گرفتن از اساتید و مشاوران خبره است. اساتید دانشگاه اغلب آشنایی بسیار بالایی با موضوعات روز رشته مهندسی برق دارند و مرتب مقالات جدید را مطالعه می‌کنند. پس اگر اساتید موضوعی را به دانشجویان پیشنهاد دهند احتمالا آن موضوعات در میان موضوعات جدید و پرطرفدار رشته برق است.

اما گاهی دسترسی به اساتید برای انتخاب موضوع امکان پذیر نیست. در چنین شرایطی دانشجویان به مشاوران خبره و توانمند مراجعه می‌کنند. برای دسترسی به این مشاوران کافی است تا از طریق موسسات معتبر مشاوره پایان نامه اقدام کنید. همکاری دانشجویان فارغ التحصیل و همینطور اساتید جوان با این موسسات مشاوره خوبی برای شما فراهم خواهد کرد.

حالا که نحوه انتخاب موضوع مشخص شد باید به یاد داشته باشید که خوب است با اضافه کردن برخی جزئیات همچون منابع خود یا روش تحقیق کمی عنوان انتخابی پایان نامه خود را دقیقتر کنید.

بیشتر بخوانید:

نوشتن پروپوزال مهندسی برق

پس از انتخاب موضوع و تعیین عنوان مناسب برای پژوهش، نوبت به نگارش پروپوزال مهندسی برق میرسد. پروپوزالنویسی کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست به شرطی که اصول آن را بدانید، سرفصل‌ها را رعایت کنید و بدانید در هر بخش چه محتوایی باید نوشته شود. هر پروپوزال از چند بخش اصلی تشکیل شده است:

مقدمه: در مقدمه پروپوزال مهندسی برق باید شرح مختصریاز موضوع انتخابی بدهید و دلایل خود برای این انتخاب را شرح دهید. این دلایل باید آنقدری تاثیرگذار و قانع‌کننده باشد تا منجر به تصویب پروپوزال و ادامه کار شما شود.

طرح مسئله: در اینجا باید آنچه را در مقدمه به ذکر آن پرداخته‌اید کمی با توضیحات بیشتر ارائه دهید. در واقع در این بخش سوالاتی که منجر به انجام این تحقیق شده را بیان می‌کنید و میگویید چه کمبودها و نقصان‌هایی شما را به انجام این پژوهش تشویق کرده است.

روش تحقیق: یکی از بخش‌هایی که باید در پروپوزال مطرح شود شرح روش انتخابی برای تحقیق است. در این بخش باید بگویید از چه روش یا روش‌هایی در پژوهش خود استفاده می‌کنید. انتخاب روش تحقیق صحیح و مناسب به اعتبار پژوهش آتی شما کمک شایانی می‌کند.

ابزار و منابع تحقیق: مهم است که اشاره کنید که منابع پژوهش شما چه بوده‌است. در واقع از این طریق نشان میدهید که که به کدام یک از منابع معتبر دسترسی داشته‌اید و آن را مطالعه کرده‌اید. همچنین ابزارهای مورد استفاده را نیز باید ذکر کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم

خب حالا که مراحل نگارش پروپوزال مهندسی برق به اتمام رسیده است باید نگاهی بیاندازید ببینید آیا همه چیز به درستی در جای خود قرار گرفته است. در این مرور پایانی رعایت چند نکته کمک می‌کند تا از رد شدن پروپوزال و اصلاح آن پیشگیری کنید.

در انتخاب موضوع برای نوشتن پروپوزال مهندسی برق دقت کنید. موضوعات جدید و بروز رشته خود را انتخاب کنید زیرا موضوعات قدیمی ممکن است تکراری باشد و حتی اگر موفق به تصویب پروپوزال شوید، در ادامه راه و نوشتن مقاله با مشکل مواجه شوید.

قبل از نوشتن پروپوزال حتما موضوع و عنوان انتخابی را با استاد راهنمای خود مطرح کنید و تایید او را بگیرید. سپس به نوشتن پروپوزال مهندسی برق اقدام کنید. عدم تایید استاد راهنما در مراحل اولیه ممکن است استاد شما را ناراحت کند.

از مشورت و راهنمایی دانشجویان سال بالایی غافل نشوید. این دانشجویان پیش از شما، مسیر شما را طی کرده‌اند و حتما نکات ارزشمند و قابل تاملی برای انتقال به شما دارند.

حتما با مراجعه به آموزش دانشکده خود، از مراحل اداری نوشتن پروپوزال مهندسی برق آگاه شوید. معمولاا در هر دپارتمان یا دانشکده‌ای روال اداری خاصی وجود دارد. این روال اغلب به صورت تایید استاد راهنما، سپس مدیر گروه و در نهایت تحویل به آموزش است.

بیشتر بخوانید:

چگونه یه فایل پاورپوینت خوب از پایان نامه خود آماده کنیم؟

بایدها و نبایدها در جلسه دفاع از پایان‌نامه

خدمات تهران آموز

موسسه تهران آموز (دانشیار آرتا) با سالها تجربه در زمینه خدمات دانشجویی و پژوهشی، همواره خدمات متنوعی به دانشجویان در مسیر تحصیلات تکمیلی ارائه کرده است. تیم تحقیقاتی موسسه تهران آموز از دانشجویان نخبه و اساتید برتر دانشگاه تشکیل شده است تا با ارائه خدمات با کیفیت مسیر دانشجویان در انجام خدمات آموزشی هموار گردد. نتیجه تلاش خستگی‌ناپذیر اعضای مجموعه تهران آموز، اعتماد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است که به موسسه اعتبار بخشیده است.

موسسه تهران آموز در تمامی مراحل نگارش پروپوزال برق به دانشجویان این رشته خدمات خود را ارئه می‌دهد. این خدمات شامل انتخاب موضوع پایان نامه، مشاوره نوشتن پروپوزال، مشاوره نگارش و انجام پایان نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. سایر خدمات موسسه تهران آموز شامل ارائه خدمات تایپ و ترجمه، مشاوره نگارش، پذیرش و چاپ مقاله، تبدیل پایان نامه به مقاله، چاپ کتاب از پایان نامه و بسیار خدمات آموزشی دیگر است.

در صورتی که نیاز به خدمات آموزشی ذکر شده دارید و یا قصد دارید در مورد خدمات مرکز اطلاعات بیشتری کسب کنید میتوانید در ساعات اداری با شماره‌های تماس درج شده تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید با پرکردن فرم بالای صفحه، اطلاعات تماس خود را در اختیار همکاران ما قرار دهید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا