ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۳

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد یا نوشتن رساله دکتری یکی از مراحل تحصیلات عالی در دانشگاه است که افراد ممکن است یک یا دو بار و برخی سه چهار بار در زندگی آن را انجام دهند. نگارش پایان‌نامه یا تز اصول و قواعد مدون و مشخصی دارد که یادگیری و تسلط بر آن‌ها پیش از آغاز این فرآیند ضروری است، اما با وجود رعایت تمام قوانین و دستورالعمل‌ها امکان اشتباه – هر چند جزئی و سهوی – از سوی دانشجویان بعید نیست، به همین دلیل بهتر است پژوهشگران از اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه آگاه باشند و آن موارد را با حساسیت و دقت بیشتری مد نظر قرار دهند تا اشکالات پایان‌نامه‌شان را به حداقل و حتی به صفر برسانند.

ما در این متن سعی می‌کنیم مهمترین و پرتکرارترین اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه را معرفی کنیم تا به ارتقای کیفیت پایان‌نامه شما کمک کنیم. البته در سایت ما مطالب بسیار کاربردی و مفیدی درباره پروسه انجام پایان‌نامه و همچنین نگارش رساله دکتری وجود دارد که توصیه می‌کنیم از مطالعه آن‌ها غفلت نورزید؛ برای مثال مطالب زیر بسیار مهم و ارزشمندند:

سوالات متداول دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه

ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

چگونه هزینه نوشتن پروپوزال را کم کنیم؟

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

انواع اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

نگارش پایان‌نامه مراحل مختلفی دارد که امکان بروز خطا در هر مرحله وجود دارد؛ به طور کلی اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه به انواع زیر تقسیم می‌شود:

اشتباه در انتخاب موضوع پایان‌نامه

نخستین مورد قابل توجه به تاخیر نینداختن این مرحله بسیار مهم و حساس است و شما نباید منتظر اتمام واحدهای درسی‌تان بمانید و باید هر چه سریع‌تر موضوع پایان‌نامه‌تان را انتخاب کنید تا زمان کافی برای بقیه مراحل انجام پایان‌نامه داشته باشید. دقت کنید اولین موضوعی که به ذهن‌تان می‌رسد، بدون ارزیابی و بررسی همه‌جانبه انتخاب نکنید. برای انتخاب موضوع پایان‌نامه منطقی فکر کنید و موضوعاتی را بررسی کنید که خیلی سخت، گسترده، مبهم و پیچیده نباشند، از ایده‌های عجیب و غریب و رویایی دوری کنید، زیرا درصد موفقیت در این نوع موضوعات کم است و ممکن است وقت شما را تلف کند. البته موضوعی را انتخاب کنید که نو، جذاب و کاربردی باشد و بتوانید خلاقیت خود را در آن نشان دهید، اما رویاپردازی نکنید. یادآوری می‌کنیم که تکراری نبودن موضوع پایان‌نامه، شرط پذیرش آن توسط هیات داوران دانشگاه‌هاست، پس در این‌باره خوب تحقیق کنید تا مجبور به دوباره‌کاری و باعث اتلاف انرژی، وقت و هزینه نشوید.

اشتباه در انتخاب استاد راهنما

استفاده از مشاوره استادان و افراد باتجربه و کاربلد همواره موجب پیشرفت سریع‌تر و باکیفیت‌تر مراحل انجام پایان‌نامه خواهد شد، پس استاد راهنمایی را برگزینید که طی مراحل مختلف و طولانی پژوهش همراهی دائمی و متناسب با اخلاقیات و روحیات شما باشد. از مهمترین اشتباهات رایج در نوشتن پایان‌نامه انتخاب استادانی است که در امور مختلف درگیرند و مشغله‌های زیاد دارند، بدیهی است که آن‌ها نمی‌توانند برای شما به قدر کافی وقت بگذارند و احتمالا تحقیقات شما در طول پروژه دچار اختلال خواهد شد و مجبورید به‌تنهایی با مسائل و مشکلات دست و پنجه نرم کنید.

اشتباه در انجام پروپوزال

تهیه و تدوین پروپوزالی قوی و استاندارد از مهمترین مراحل انجام پایان‌نامه است، اما متاسفانه برخی از دانشجویان این مرحله را چندان جدی نمی‌گیرند و زمان و انرژی لازم برای نگارش پروپوزال خود نمی‌گذارند! در حالی که نگارش پروپوزال حرفه‌ای در سرعت عمل و روند صحیح انجام پایان‌نامه تاثیر بسیار خوبی دارد. لطفا پیش از نوشتن پروپوزال خود تعدادی از پروپوزال‌های خوب و موفق را مطالعه کنید و در این مورد اطلاعات کافی به دست آورید و اصول و روش نگارش صحیح آن را کاملا یاد بگیرید.

اشتباه در استفاده از منابع

پایان‌نامه‌ها و رسالات دانشجویی زمانی از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار خواهند شد که از منابع و وبسایت‌های معتبرتری بهره برده باشند و مستندات علمی به‌روزتر، جدیدتر و ارزشمندتری ارائه داده باشند؛ بنابراین، به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیر آن در موفقیت پایان‌نامه‌تان استفاده از منابع معتبر را در نظر بگیرید و نخست به شناسایی این گونه منابع بپردازید.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره هستید، مطلب زیر در همین سایت برای شما مفید است:

پرکاربردترین وبسایت‌های دانشجویی

اشتباه در برنامه‌ریزی پژوهش

برنامه‌ریزی در هر کار بزرگ و مهمی لازم و ضروری است و به روند کار نظم و البته سرعت می‌بخشد. اما این کار باید براساس منطقی درست پیش برود؛ یعنی برنامه‌تان را طوری بچینید که با اطمینان بتوانید از عهده آن بربیایید؛ مثلا زمان متناسب با هر مرحله را با توجه به توانمندی‌های‌تان در نظر بگیرید، یا مثلا برای استراحت و تجدید قوای فکری و جسمی‌تان زمانی مناسب اختصاص دهید.

اشتباه در اجرای زمان‌بندی

اشتباه بعدی، وقفه انداختن در انجام پایان‌نامه است؛ یعنی به هر دلیلی اعم از خستگی، تنبلی، دلسردی، و… دانشجو در فرآیند مطالعات و تحقیقاتش توقف ایجاد می‌کند و این فاصله زمانی به‌ویژه اگر طولانی شود، ممکن است باعث شود برخی نکات فراموش شوند یا موردی تکرار شود که این مسئله کیفیت کار را کاهش خواهد داد. بنابراین، در طول پروسه انجام پایان‌نامه با جدیت و پشتکار و به طور مستمر پیش بروید و از زمان‌بندی‌تان عقب نیفتید تا دچار فشار مضاعف در روزهای پایانی تحقیق نشوید.

اشتباه در جستجوی پیشینه تحقیق

برای بررسی پیشینه تحقیق‌تان زمان کافی بگذارید و کامل و جامع کتاب‌ها و مقالات مرتبط با موضوع پایان‌نامه‌تان را ارزیابی و مطالعه کنید. کلی‌نگر نباشید و به همه منابع مهم و اصلی توجه کنید. سرسری و باعجله مطالعه نکنید و یافته‌های پژوهش‌های گذشته را با دقت به روش اجرای آن‌ها و همه‌جانبه مد نظر قرار دهید. فراموش نکنید که حتما نکات کاربردی را با ذکر منبع یادداشت کنید تا اگر نیاز به مراجعه به آن منبع داشتید، به‌راحتی آن را پیدا کنید.

اشتباه در گردآوری اطلاعات

داده‌هایی را گردآوری کنید که مرتبط با موضوع پایان‌نامه شما باشد و به حاشیه نروید. از اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه گردآوری اطلاعات پراکنده و سردرگمی دانشجوست. روش‌های گردآوری اطلاعات را بیاموزید.

برای آموختن روش‌های مختلف این مرحله بهتر است مطالب زیر را در همین سایت با دقت بخوانید.

راهنمای کامل جمع‌آوری داده‌ها در نوشتن پایان‌نامه

نحوه انجام تحقیقات میدانی در پایان‌نامه

اشتباه در انتخاب روش تحقیق

بسیاری از دانشجویان روش تحقیقی اصولی و حرفه‌ای ندارند و متغیرهایی دقیق و مرتبط با اهداف پژوهش انتخاب نمی‌کنند، به همین دلیل یافته‌های‌شان به طور منسجم و درست به نتیجه مورد نظرشان نمی‌رسد.

اشتباه در استفاده از ابزار

اشتباه در استفاده از ابزارهای تحقیق نیز از دیگر اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه است؛ ابزارهایی مانند آزمون‌ها، نرم‌افزارهای آماری، پرسشنامه‌ها و… در تهیه پرسشنامه‌ها استانداردهای لازم را به کار ببرید.

اشتباه در آنالیز داده‌ها

از اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه که در نتیجه تحقیق بسیار موثر است، تجزیه و تحلیل آماری نادرست است؛ ارزیابی منطقی و استنباط نتایج در رسیدن به اهداف پژوهش بسیار مهم است. بد نیست مطلب زیر را در همین مورد بخوانید:

اهمیت تجزیه و تحلیل آماری در پایان‌نامه

اشتباه در نوشتن فصول پایان‌نامه

فصل‌بندی درست باید متناسب با محتوای پایان‌نامه باشد و انسجام مطالب و مفاهیم را حفظ کند. همچنین نگارش درست و بدون غلط‌های املایی و دستوری بسیار پراهمیت است که امکان خطا در این موارد محتمل است و لازم است دانشجویان با بازخوانی و کمک گرفتن از مشاوران متخصص این احتمالات را برطرف کنند.

اشتباه استخراج نکردن مقاله از پایان‌نامه

اگر حین نگارش پایان‌نامه به استخراج مقاله از آن نمی‌اندیشید، سخت در اشتباه‌اید، چراکه تبدیل پایان نامه به مقاله ISI صرفه‌جویی مناسبی در زمان و هزینه شماست و در مسیر ادامه تحصیلات دانشگاهی و مصاحبه دکتری کمک باارزشی است.

 

مشاوره تهران آموز برای پیشگیری از اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه

بهترین راه جلوگیری از اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه افزایش آگاهی است و جستجو و مطالعه مطالب مرتبط با این موضوع کمک‌کننده است، اما روش دیگر، بهره‌گیری از تجارب استادان و متخصصان این حوزه است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با برقراری تماس با کارشناسان موسسه تهران آموز از مشاوره تخصصی استادان بنام و خبره ما استفاده کنید و درصد خطاهای احتمالی‌تان را در نگارش پایان‌نامه به حداقل برسانید. مشاوران حرفه‌ای موسسه تهران آموز در تمامی مراحل انجام پایان‌نامه همراه و همگام دائمی شما خواهند بود و از به‌روزترین و مهمترین نکات و ترفندهای این امور شما را کاملا آگاه خواهند کرد.

اسکرول به بالا