ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۰۶

چرا ویرایش نوشتاری و علمی رساله دکتری مهم است؟

هر متن زیبا و شیوا حتما از اصول نگارشی درست و قواعد دستور زبان و ادبیات متابعت کرده و شیوه‌های چینش واژگان و ترکیب نحوی و گرامری در آن به طور دقیق و کامل رعایت شده است؛ توجه و اجرای این قانون در نگارش رساله دکتری نیز بسیار مهم و ضروری است. از این‌رو ویرایش رساله دکتری یکی از حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین مراحل انجام رساله دکتری است. ویرایش تز دکتری باعث افزایش چشمگیر ارتقای کیفیت رساله می‌شود و در استخراج مقاله ISI از آن کمک شایانی می‌کند.

 

ویرایش چیست؟

به طور کلی، ویرایش – که واژه‌ای فارسی از مصدر ویراستن است – در معنای تصحیح متن به کار می‌رود، اما دکتر نیکوبخت در کتاب مبانی درست‌نویسی زبان فارسی معیار این واژه را به صورتی کامل‌تر و بهتر تعریف می‌کند و می‌نویسد: «ویرایش در اصطلاح، به مجموعه فعالیت‌‌های علمی و هنری گفته می‌شود که در نتیجه آن، متن کتاب یا مقاله یا گزارش و به‌ طور کلی هر پیام و خبری برای مخاطب، ساده، روان، قابل ‌درک و پذیرفتنی‌تر شود. ویرایش علم، مهارت و تخصصی است که می‌توان آن را آموخت. ویرایش اعمال مجموعه‌ای از قواعد و قوانین زبانی، نشانه‌گذاری و ساختاربندی متن است.»

ویرایش رساله دکتری

انواع ویرایش

ویراستاران متون مختلف را در سه سطح ویرایش می‌کنند که ویرایش رساله دکتری نیز از این امر مستثنا نیست. سه سطح ویرایش محتوا عبارت‌اند از: ویرایش فنی یا صوری، ویرایش زبانی و ساختاری، ویرایش علمی و تخصصی، که در نگارش مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و رساله دکتری انجام دادن هر سه مرحله ویرایش محتوا بسیار ضروری است و این متون باید کاملا صحیح و به دور از هر نوع غلط املایی و گرامری و علمی باشند تا توسط استادان و هیات داوران دانشگاه‌ها یا مجلات پذیرفته شوند. انواع ویرایش به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

ویرایش فنی یا صوری:

در این نوع ویرایش باید به یکدست کردن متن پرداخت تا محتوا منسجم و منظم شود. همچنین پاراگراف‌بندی، اصلاح رسم‌الخط، اصلاح غلط‌های املایی، نشانه‌گذاری درست و متناسب، اصلاح فاصله و نیم‌فاصله‌های کلمات با توجه به قواعد جدانویسی و… در ویرایش فنی یا صوری انجام می‌شود.

ویرایش زبانی و ساختاری:

به اصلاح جملات برای فهم آسان‌تر و سریع‌تر متن، ویرایش زبانی و ساختاری می‌گویند. ویراستار در این نوع ویرایش باید با بررسی ساختاری جملات اشکالات دستوری آن‌ها را برطرف کند. به عبارت دیگر، ویرایش زبانی و ساختاری شامل ویرایش گرامری، ساده کردن متن، انتخاب واژه‌های بهتر، کوتاه کردن جملات طولانی و پیچیده، حذف زوائد و حشوها و برطرف کردن ابهامات احتمالی است تا کیفیت ساختار زبانی متن ارتقا یابد.

ویرایش علمی و تخصصی:

این نوع از ویرایش بسیار حساس‌تر و سخت‌تر است و ویراستار باید درباره موضوع مقاله اطلاعات کافی داشته و تا حدی بر آن حوزه مسلط باشد تا بتواند با اصلاح جمله‌های مختلف به انتقال مفاهیم تخصصی و به‌ویژه اصطلاحات علمی و خاص آن متن کمک کند.

 

مطالعه مطالب زیر را که در همین سایت منتشر شده است، به شما توصیه می‌کنیم:

پنج راه ساده و ارزان برای چاپ مقاله ISI

خرید و فروش مقاله ISI و مقاله مشارکتی ISI

راهنمای گام به گام انتشار مقاله ISI برای تازه‌واردها

آمادگی برای مصاحبه دکتری – چطور نتیجه خوب بگیریم؟

 

ویژگی‌های ویرایش خوب

ویرایش خوب باید چند ویژگی اصلی را داشته باشد؛ مثلا دقیق باشد و هیچ یک از جزئیات متن را جا نیندازد و به طور کامل به همه محتوا بپردازد. حفظ محتوای علمی و تخصصی رساله از مهمترین ویژگی‌های ویرایش تز دکتری در سطح حرفه‌ای و قوی است که مستلزم تسلط ویراستار بر مباحث مختلف پیرامون موضوع رساله است و به همین دلیل، ویراستار رساله شما باید در حوزه مطالعاتی شما متخصص باشد و بر اصطلاحات و مقولات علمی آن اشراف داشته باشد. در یک ویرایش قوی هرگز نباید متن بیش از حد دستکاری شود، به طوری که تغییرات اعمال‌شده منظور و لحن نویسنده را متفاوت جلوه دهد؛ به عبارت بهتر، ویراستار باید به متن اصلی وفادار باشد و فقط جملات را در حدی اصلاح کند که بیانی رساتر و قابل فهم‌تر داشته باشند. البته با رعایت قواعد نگارشی و دستورالعمل‌های ویرایشی درست به طور حتم محتوایی روان‌تر، خواناتر، جذاب‌تر و شیواتر به دست خواهد آمد. بنابراین رعایت قوانین دستور زبان و اصول استاندارد نگارش و ویرایش کامل در هر سه سطح (ویرایش فنی یا صوری، ویرایش زبانی و ساختاری، ویرایش علمی و تخصصی) از مهمترین ویژگی‌های ویرایشی خوب است که در ویرایش رساله دکتری باید مد نظر دانشجویان قرار گیرد.

 

اهمیت ویرایش رساله دکتری

برطرف کردن مشکلات گرامری و غلط‌های املایی قطعا تاثیر مثبتی بر موفقیت رساله دکتری خواهد گذاشت، چراکه بر جذابیت متن خواهد افزود و موجب جلب نظر خوانندگان آن و استادان و نیز تحسین هیات داوران دانشگاه خواهد شد. روان و گویا بودن محتوای رساله دکتری به فهم راحت‌تر و سریع‌تر مطالب آن کمک می‌کند و در نتیجه، بر قضاوت هیات داوران دانشگاه تاثیر خوبی دارد و در کسب نمره‌ای خوب بسیار موثر است.

از طرف دیگر، دانشجوی دکتری سال‌ها تحقیق و مطالعه کرده و ثمره آن را در انتشار رساله دکتری موفق و استخراج مقاله ISI از آن و چاپش در مجلات معتبر بین‌المللی می‌بیند. در واقع، با این کارها او خودش را در جامعه علمی دنیا مطرح می‌کند و کم‌کم با اعضای این جامعه ارزشمند و گسترده ارتباط برقرار می‌کند، چراکه لازمه رشد و پیشرفت علمی برقراری ارتباط با محققان و دانشمندان سراسر دنیاست. بر این اساس، برای انتقال درست مفاهیم و ایده‌ها و یافته‌های پژوهشگران به سایر محققان لازم است مطالب علمی بدون هر گونه غلط املایی یا انشایی و به شکل کاملا واضح و شفاف و قابل فهم منتشر شوند. در بسیاری موارد، این ارتباطات ممکن است به انجام دادن کارهای پژوهشی مشترک در راستای اهداف مشترک علمی منجر شوند که حتی در آینده، نتایجی درخشان و بسیار تاثیرگذار بر زندگی بشر بگذارد. بنابراین نگارش صحیح متون علمی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و نقش ویرایش در این مقوله بسیار پررنگ‌تر نمایان می‌شود.

داشتن رساله‌ای قوی با محتوای علمی صحیح و شیوا در تایید صلاحیت نگارنده آن برای استخدام در مشاغل مختلف نیز نقش مهمی دارد و در این موارد رساله دکتری به عنوان سند علمی معتبر محسوب خواهد شد و معرف بسیار مهمی برای شخصیت علمی نویسنده آن است.

 

خدمات ویرایشی تخصصی و ویرایش تز دکتری در موسسه تهران آموز

همان‌طور که می‌دانید، ویراستاری علمی تخصصی است و هر کسی از عهده آن برنمی‌آید، مگر این‌که علم آن را فراگرفته و سال‌ها در این زمینه کار کرده و تجربه اندوخته باشد. به همین دلیل، برای اطمینان از درستی مطالب و محتوای رساله‌تان بهتر است آن را به دست ویراستاری خبره بسپارید و از او بخواهید هر سه سطح ویراستاری را بر روی رساله‌تان انجام دهد و سپس خودتان آن را بازخوانی و نهایی کنید. موسسه تهران آموز در این زمینه خدمات کامل و جامعی ارائه می‌دهد که با وجود کیفیت بسیار بالا و استاندارد، از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید با تماس با کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای و متخصص تهران آموز از انواع خدمات موسسه ما در همه حوزه‌های علمی (انجام پایان‌نامه، نگارش و چاپ مقاله ISI و نگارش رساله دکتری و همچنین ویرایش رساله دکتری) آگاه شوید و با عقد قرارداد رسمی و استاندارد از باکیفیت‌ترین و بهترین خدمات ما در اسرع وقت بهره‌مند شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای این‌که در دام سوء‌استفاده‌کنندگان و کلاهبرداران این حوزه نیفتید و دچار مشکلاتی از قبیل سرقت یا کپی‌برداری نشوید، در انتخاب موسسه معتبر بیشتر دقت کنید. ما در همین سایت با انتشار مطلب زیر نکات بسیار مهمی در این‌باره گفته‌ایم، لطفا پیش از هر کاری این مطلب را حتما مطالعه بفرمایید:

ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری

اسکرول به بالا