ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۰۷

اصطلاحات مهم در مقاله نویسی – بخش دوم

در مطلب قبلی، بخش اول از اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی را باهم مرور کردیم. در این نوشته به بررسی و توضیح سایر اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی می‌پردازیم.

خوب است بدانید این فهرست فقط شامل اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی و کلمات و عبارات عمومی است؛ بنابراین باید دقت کنید که هر مقاله بسته به رشته و گرایش تخصصی نویسنده یا پژوهشگرش اصطلاحات علمی و واژگان تخصصی خودش را دارد.

چنانچه درباره نگارش مقاله ISI یا هر محتوای علمی و تحقیقاتی نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب متنوع و کاربردی سایت ما را مطالعه کنید؛ برای مثال چند مطلب زیر را در این حوزه بخوانید:

اصطلاحات مهم در مقاله نویسی - بخش دوم

Journal: مجلات علمی آکادمیک که مخاطبانش پژوهشگران، افراد دانشگاهی و متخصصان یک حوزه‌اند. افراد متخصص در آن حیطه موضوعاتش را می­نویسند و بعد متخصصان دیگر بازنگری می­کنند.

Keywords: کلمات کلیدی مقاله که بیان‌کننده موضوع مقاله هستند و اغلب در پایان چکیده قرار می‌گیرند.

Magazine: مجلات عمومی که مخاطبانش عام‌اند. معمولا روزنامه‌نگاران یا نویسندگانی ماهر که ممکن است در آن حوزه تخصص نداشته باشند، موضوعات این مجلات را می‌نویسند و سپس توسط روزنامه­‌نگاران بازنگری می­شود.

Major revise: اصلاحات عمده در مقاله (اصلاح ایرادهای محتوایی، ساختاری و مفهومی)

Manuscript: پیش‌نویس نهایی مقاله پیش از چاپ شدن

Manuscript NO: شماره‌ای که مجلات به هر پیش‌نویس مقاله (Manuscript) ارسال­‌شده اختصاص می‌دهند تا نویسندگان و مدیر مجله آسان‌تر آن را شناسایی و پیگیری کنند.

Materials and methods: مواد و روش‌های مورد استفاده در مقاله مانند ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات، نرم‌افزارهای آماری، جامعه پژوهش و…

Minor revise: اصلاحات جزئی در مقاله (اصلاح ایرادهای نگارشی، املایی یا برخی جملات برای فهم و خوانایی بهتر)

Native editing: ویرایش نیتیو که توسط فردی انجام می‌شود که زبان مادری‌اش انگلیسی است.

Open access: دسترسی آزاد یعنی ژورنال‌هایی که مقالات‌شان به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد، اما برای چاپ مقالات از نویسندگان هزینه دریافت می‌کنند.

Open review: داوری شناس که در این نوع داوری هویت و سوابق داوران و نویسندگان برای هم مشخص است و برای جلوگیری از سرقت علمی و نیز کاهش توصیه‌های غیرضروری انجام می‌شود.

Oppose Reviewers: هنگام ارسال مقاله به برخی ژورنال‌ها می‌توانید اسامی اشخاصی را که مایل نیستید داور مقاله شما باشند، به آن ژورنال اعلام کنید.

Paper: مقاله علمی چاپ‌شده در ژورنال‌های علمی

Peer review: روندی در ژورنال‌های با اعتبار بالا که مقالات ارسالی را برای ارزیابی به دو یا سه داور متخصص در آن حوزه علمی می‌سپارند تا آن‌ها نظرشان را درباره میزان خلاقیت، اعتبار علمی، رعایت اصول اخلاقی و در نهایت، درباره پذیرش، رد یا پذیرش به شرط انجام دادن اصطلاحات لازم اعلام کنند.

Plagiarism: سرقت ادبی یا تقلب در نگارش مقاله به شکلی که ایده یا طرح یا جمله‌ای بدون هیچ تغییری از مقاله دیگری کپی شود.

Proceeding: مقالات پذیرفته یا ارائه‌شده در کنفرانس‌ها و کنگره‌ها

Proof: پروف نسخه نهایی قبل از چاپ مقاله است که برای نویسنده مسئول فرستاده می‌شود تا آن نسخه را از نظر مشخصات و نام نویسندگان و… تایید کند که پس از چاپ جای هیچ گونه اعتراضی نباشد.

Publication fee: هزینه‌ای که ژورنال‌های open access برای چاپ مقاله از نویسندگانش دریافت می‌کنند.

Quartile Score: امتیاز چارک که معیاری ارائه­‌شده توسط اسکوپوس برای رتبه‌بندی مجلات است و چهار درجه Q1، Q2، Q3 و Q4 دارد. گفتنی است معتبرترین مجلات رتبه Q1 دارند.

Refereeing: ریفرینگ یا داوری کردن که معادل اصطلاح Review یا بررسی کردن در برخی مجلات است.

References: مراجع یا رفرنس‌ها که شامل مشخصات دقیق و کامل همه منابع و مقالاتی است که در متن مقاله به آن‌ها ارجاع شده است.

Registration fee: هزینه ثبت‌نام بابت شرکت در کنفرانس و چاپ مقاله

Regular issue: شماره‌های معمولی مجلات که به طور مرتب در فاصله‌های زمانی مشخص (ماهانه یا هر فصل) چاپ می‌شود.

Reject: رد مقاله یا مورد پذیرش قرار نگرفتن مقاله برای چاپ در یک ژورنال

Research Highlights: هایلایت تحقیق که شامل جملات تک‌خطی یا عباراتی با تعداد کلمات محدود درباره نوآوری و نتایج ارزنده به‌دست‌آمده از پژوهش است که برای ژورنال در فرآیند ارسال مقاله نوشته می‌شود.

Resubmit: نوعی رد شدن (reject) مقاله در یک ژورنال به دلیل ضعیف بودن آن، که در صورت انجام اصلاحات و رفع اشکالات و پاسخ‌دهی به پرسش‌های داوران، امکان ارسال به مجله (submit) و داوری دوباره وجود دارد.

Results: نتایجی که حاصل یافته‌های یک مقاله است.

Review Papers: مقالات مروری که معمولا افراد صاحبنظر و باتجربه می‌نویسند؛ افرادی که به طور گسترده و مستمر روی یک مقوله علمی تحقیق می‌کنند و با بررسی تعداد زیادی از مقالات مرتبط، تاریخچه پژوهش‌های سال‌های گذشته درباره آن موضوع را تشریح می‌کنند.

Reviewers: داوران متخصصی که مقالات ارسالی به یک ژورنال را ارزیابی می‌کنند و نظرشان را درباره پذیرش، رد یا چاپ مقاله به شرط انجام دادن اصلاحات مورد نیاز به مجله اعلام می‌کنند.

Revise: اصلاح اشکالات مطرح‌شده توسط داوران ژورنال در مقاله برای ارسال و داوری دوباره آن

Revised manuscript: نسخه اصلاح‌شده یک مقاله

Single blind review: داوری یک‌سو کور که در این نوع داوری، نویسندگان از مشخصات داور یا داوران اطلاعی ندارند، اما داوران از مشخصات و سوابق نویسندگان آگاهی دارند و در نتیجه می‌توانند با دیدی باز مقاله را ارزیابی کنند.

SJR: شاخصی برای سنجش اعتبار مجلات علمی که پایگاه اسکوپوس آن را تعیین می­کند و نشان­‌دهنده­‌ تعداد و اعتبار استناد‌ها به مقالات یک مجله است.

Special issue: ویژه‌نامه یا شماره ویژه مجلات که درباره موضوعی تخصصی علاوه بر شماره‌های معمولی (Regular issue) چاپ می‌شود.

Submit یا Submitted: فرآیند ارسال مقاله به یک ژورنال یا کنفرانس براساس روش اعلام‌شده در سایت آن ژورنال یا کنفرانس

Suggest Reviewers: هنگام ارسال مقاله به برخی ژورنال‌ها می‌توانید اسامی داورانی را به ژورنال پیشنهاد دهید تا مقاله شما را داوری کنند. البته انتخاب داورهای پیشنهادی شما براساس نظر ژورنال صورت می‌گیرد.

Supplementary materials/Data: موارد یا اطلاعات تکمیلی مثل عکس، فیلم، جدول و… که در سایت مجله برای دانلود گذشته می‌شود تا به درک بهتر نتایج و چگونگی انجام پژوهش کمک شود.

Template: قالب نگارش مقاله علمی که مجلات در بخش راهنمای نویسندگان در سایت‌شان منتشر می‌کنند. این الگو معمولا شامل موارد محتوایی، ساختاری و شکلی مقاله است.

Tittle: عنوان مقاله که می‌تواند موجب ترغیب دیگران به خواندن مقاله شما شود.

TPC (Technical program Committee): کمیته برنامه‌ریزی علمی کنفرانس

Under review: مقاله تحت داوری که برای بررسی علمی در اختیار داوران ژورنال است.

With editor: مرحله‌ای که پس از دریافت مقاله، سردبیر آن را از نظر استانداردهای کلی (تطابق با الگوی ارائه­‌شده در مجله، متناسب با اسکوپ مجله و…) بررسی می­کند و سپس دنبال داوران متخصص برای آن مقاله می­گردد.

در مطلب زیر نیز می‌توانید با نکات مهمی برای بهینه‌سازی ساختار مقاله‌تان آشنا شوید و به شما توصیه می‌کنیم آن را در همین سایت مطالعه کنید:

 

خدمات مشاوره جامع موسسه تهران آموز برای مقاله‌نویسی

اگرچه شما در این مطلب با آشنایی و یادگیری مهمترین اصطلاحات در نوشتن مقاله ISI به بخش مهمی از اطلاعات لازم دست پیدا کردید، باید بدانید مقاله‌نویسی در سطح عالی برای چاپ در ژورنال‌های ISI چندان ساده نیست و شما باید علاوه بر اشراف به اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی، اصول و نکات بسیاری را بیاموزید. همچنین فراموش نکنید که قوانین دانشگاه‌ها و موسسات علمی ممکن است به دلایل مختلف و به اقتضای زمان و شرایط تغییر کنند، به همین دلیل به‌روز بودن در این موارد نیز الزامی است. با توجه به مشغله‌های گوناگون و فرصت کم ممکن است شما نتوانید همه جوانب این امر را به طور کامل و دقیق در نظر بگیرید یا به کار ببرید و نکات یا قوانینی را از قلم بیندازید. در چنین مواردی وجود مشاورانی کاربلد و مجرب بسیار دلگرم‌کننده و راهگشاست؛ مشاورانی متخصص و حرفه‌ای مانند مشاوران پرانرژی و به‌روز موسسه معتبر تهران آموز که با تجربه بسیار ارزشمند سال‌ها فعالیت در عرصه پژوهش‌های علمی و تخصصی گوناگون می‌توانند بهترین همراه شما در مسیر پرپیچ‌وخم تحقیقات علمی‌تان باشند.

توصیه می‌کنیم با کارشناسان خبره موسسه تهران آموز در اولین فرصت تماس بگیرید تا هم از پکیج خدمات جامع ما مطلع شوید و هم در زمان و مهمتر از همه، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، چراکه موسسه تهران آموز برای خدمات باکیفیت و تخصصی‌اش قیمت‌هایی بسیار منصفانه و مناسب در نظر گرفته است و شما با قیاس قیمت‌های ما با سایر موسسات می‌توانید از این بابت مطمئن شوید.

البته برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را در همین سایت با دقت و حوصله بخوانید تا نخست با ویژگی‌های موسسات رسمی و معتبر آشنا شوید و سپس موسسه مشاوره مناسبی را برای همراهی‌تان در نوشتن مقاله و سایر محتواهای علمی خود انتخاب کنید تا گرفتار سودجویان این حوزه نشوید:

اسکرول به بالا