ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۰۵

اصطلاحات مهم در مقاله نویسی – بخش اول

مهمترین اصطلاحات در نوشتن مقاله ISI

نوشتن مقاله ISI یکی از امور پژوهشی مهم و ضروری برای دانشجویانی است که تقویت رزومه تحصیلی برای‌شان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در اندیشه ادامه تحصیلات آکادمیک خود در دانشگاهی خوب و با درجه علمی بالا هستند. بدیهی است که این افراد لازم است اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی را بدانند و با مفاهیم و معانی آن‌ها کاملا آشنا شوند. به همین منظور ما در این مطلب با معرفی مهمترین اصطلاحات در نوشتن مقاله ISI و تعریف هر یک از آن‌ها سعی کردیم دایره لغات و دانش شما را در این مورد افزایش دهیم.

گفتنی است این فهرست فقط شامل اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی و کلمات و عبارات عمومی است؛ بنابراین باید دقت کنید که هر مقاله بسته به رشته و گرایش تخصصی نویسنده یا پژوهشگرش اصطلاحات علمی و واژگان تخصصی خودش را دارد.

چنانچه درباره نگارش مقاله ISI یا هر محتوای علمی و تحقیقاتی نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب متنوع و کاربردی سایت ما را مطالعه کنید؛ برای مثال چند مطلب زیر را در این حوزه بخوانید:

 

فهرست اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی

لیست اصطلاحات مهم در مقاله‌نویسی شامل همه اصطلاحات رایج مربوط به مراحل مختلف نگارش مقاله ISI است؛ یعنی اصطلاحات مربوط به انتخاب مجله، سابمیت کردن مقاله، پذیرش و چاپ آن که به ترتیب حروف الفبای انگلیسی عبارت‌اند از:

Abstract: چکیده مقاله که به توضیح فعالیت پژوهشی و بیان دقیق اهمیت موضوع مقاله می‌پردازد.

Accept: پذیرش مقاله برای چاپ در یک ژورنال

Acknowledgment: تقدیر و تشکر که شامل قدردانی از افراد، موسسات یا ارگان‌هایی است که در انجام دادن پژوهش به نویسندگان کمک کرده‌اند.

Affiliation: نام نویسندگان و وابستگی‌شان به مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی، عنوان و رتبه علمی‌شان

Aims and Scopes: حیطه کاری، موضوعات تخصصی و اهداف یک مجله

Appendix: ضمیمه یا مطالبی که مرتبط با متن مقاله است، اما نمی‌توان آن‌ها را در متن اصلی گنجاند.

Article: مقاله چاپ‌شده در مجله‌ای علمی یا غیرعلمی

Associate Editor: اگر موضوع مقاله ارسال‌شده برای مجله در تخصص سردبیر اصلی (Editor-in-Chief) مجله نباشد، سردبیر اصلی فردی را از شورای سردبیری با عنوان سردبیر مسئول (Associate Editor) انتخاب و مسئولیت مقاله را به او واگذار می‌کند.

Best papers: مقالات برتر کنفرانس‌ها که اغلب نسخه تکمیل‌شده آن‌ها در مجلات مختلف مانند مجلات ISI چاپ می‌شوند.

Blind review: نوعی داوری در مجلات علمی که داوران مقالات را بدون مشخصات نویسندگان ارزیابی می‌کنند تا داوری بی‌طرفانه و منصفانه‌ای داشته باشند.

Book Chapter: یک فصل از کتاب که گردآوری و خلاصه مقالات تالیفی و پژوهش‌های چند نویسنده درباره یک موضوع علمی است.

Chief Editor: سردبیر علمی ژورنال که تصمیم نهایی درباره پذیرش یا رد مقالات ارسالی را بر عهده دارد.

Citation: ارجاعات یا استناداتی که از متن مقاله­ شما در مقاله­ نویسندگان دیگر صورت می‌گیرد و موجب افزایش اعتبار مقاله شما می‌شود.

Cited Half Life: نیم عمر ارجاع‌شده یا نیمه عمر استناد شاخصی است که میزان ارجاعات به مقالات چاپ‌شده در مجله را نشان می‌دهد و بر حسب سال بیان می‌شود؛ مثلا اگر در سال ۲۰۱۲ نیم عمر ارجاع‌شده به مجله‌ای ۷ باشد، یعنی۵۰ درصد تعداد کل استنادات به آن مجله در ۷ سال قبل از ۲۰۱۲ (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲) رخ داده است.

Citing Half Life: نیم عمر ارجاعی شاخصی است که میزان ارجاعات از مقالات چاپ‌شده در مجله به دیگر مقالات (از همان مجله یا سایر مجلات) را نشان می‌دهد و بر حسب سال بیان می‌شود؛ مثلا اگر نیمه عمر ارجاعات از مجله در سال ۲۰۱۲ برابر ۷ باشد، یعنی ۵۰ درصد از ارجاعات از مقالات آن مجله یا سایر مجلات در ۷ سال قبل (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲) صورت گرفته است.

Close access: دسترسی محدود یعنی مجلاتی که برای دسترسی به مقالات آن­ها باید هزینه­ پرداخت کرد.

Co-author: نویسندگان همکار یا دوم به بعد مقاله که امتیاز کمتری نسبت به نویسنده‌ اول دریافت می­کنند. البته امتیاز نویسندگان همکار با هم برابر است.

Comment: نظر سردبیر یا نظر داوران یک ژورنال درباره مقاله ارسال‌شده برای آن‌ها

Complete reject: رد شدن (reject) کامل و قطعی یک مقاله از طرف یک ژورنال

Conclusion: جمع‌بندی یا نتیجه‌گیری کلی مقاله که با مرور مختصر مقاله به هدف اصلی آن اشاره می‌کند.

Conflict of Interests: اعلام رضایت نویسندگان مقاله از سازمان حامی پژوهش، ترتیب اسامی نوشته‌شده و انتشار مقاله است که پیش از قسمت رفرنس‌ها در پایان مقاله اضافه می‌شود.

Copyright: کپی‌رایت قراردادی است که پس از پذیرش مقاله برای چاپ بین نویسنده و مجله منعقد می‌شود تا حق نشر و تکثیر مقاله به مجله واگذار شود.

Corresponding author: نویسنده مسئول مقاله که وظیفه مکاتبات با مدیر مجله را بر عهده دارد.

Cover Letter: نامه‌ای رسمی و براساس فرمت مجلات که نویسندگان در مراحل ارسال مقاله برای سردبیر یک ژورنال می‌فرستند و در آن به معرفی مقاله، اهداف و حیطه پژوهش و اعلام آمادگی برای بررسی و ارسال آن به منظور داوری می‌پردازند.

Data fabrication: ساختن جعلی داده‌ها و نوعی تقلب در مقاله‌نویسی که نویسنده به صورت جعلی اطلاعات را ایجاد می‌کند و نتایج آن را در مقاله می‌آورد.

Data falsification: دستکاری در نتایج و تقلب در نگارش مقاله به صورتی که با این تغییرات به نتایج دلخواه و مطلوب پژوهش رسید.

 (DOI) Digital Object Identifier: شناسه الکترونیکی برای مقاله چاپ‌شده در یک ژورنال که عددی منحصربه‌فرد است.

Discussion: بحث یا تفسیر و تعبیر نتایج مقاله و دستاوردهای پژوهش

Double blind review: داوری دو‌سو کور که در این نوع داوری، نویسندگان و داوران از مشخصات هم اطلاعی ندارند. این کورسازی بر داوری بی­‌طرفانه و بدون غرض‌­ورزی بسیار مؤثر است.

Draft: مقاله علمی پیش از ارسال شدن به مجلات یا پیش‌نویس

Early registration: هزینه ثبت‌نام زودهنگام که معمولا کمتر از هزینه ثبت‌نام معمولی است.

Editor: کسی که مدیریت ژورنال را بر عهده دارد و مقالات را برای داوری به متخصصان می‌فرستد.

Editorial Board: شورای سردبیری ژورنال

Editor-in-Chief: سردبیر اصلی ژورنال که مسئول تعیین داورها و ویرایش نظر آن‌هاست.

Extra page charge: هزینه اضافی که به ازای هر صفحه بیشتر از حد تعیین‌شده مجله باید پرداخت شود.

Final version: نسخه نهایی مقاله پس از تصحیح نویسندگانش

First author: نویسنده­‌ اول یا اصلی مقاله که بیشترین امتیاز را از نگارش مقاله دریافت می­کند.

Guide for Author: راهنمای منتشرشده برای نویسندگان در وب‌سایت ژورنال‌ها که شامل قواعد نگارشی و اطلاعات لازم برای نگارش مقاله استاندارد برای چاپ در آن ژورنال است.

H-Index: شاخص اچ معیاری برای ارزیابی تأثیرگذاری علمی پژوهشگران که علاوه بر تعداد مقالات پژوهشگر، تعداد استنادات به مقالات او نیز در نظر گرفته می­شود.

Hot Papers: مقالاتی که پس از چاپ در ژورنالی علمی به‌سرعت مورد استقبال جامعه علمی قرار می‌گیرند. این نوع مقالات توسط سایت مجلات مشخص می‌شوند و ارزش بالایی دارند.

Immediacy Index: ضریب آنی شاخصی برای اندازه‌گیری فوری ارزش یک مجله است که نسبت مقالات استنادشده در یک مجله طی یک سال معین به مقالات منتشرشده قابل استناد در همان سال را نشان می‌دهد.

Impact factor (IF): ضریب تاثیر یک مجله که معیار ارزیابی میزان اعتبار مجلات است. IF نسبت تعداد استنادات به مقالات یک مجله در یک سال معین به مقالات منتشرشده قابل استناد آن مجله در دو سال پیش از آن است.

IMRAD: رایج‌ترین فرمت مقاله‌نویسی که موسسه استاندارد ملی آمریکا برای یکپارچگی و سازماندهی در نوشتن مقاله‌های علمی پیشنهاد کرد که شامل چهار بخش مقدمه، روش‌ها، نتایج و بحث می‌شود.

Indexing: قسمتی که در وب‌سایت اغلب مجلات وجود دارد و نشان می‌دهد که آن مجله از سوی چه سازمان‌هایی تایید یا در چه پایگاه‌هایی نمایه شده است.

Introduction: مقدمه مقاله که به ارائه اطلاعات زمینه‌ای درباره موضوع پژوهش، طرح تحقیق و متغیرها می‌پردازد.

Invited review: مقالات مروری که معمولا به دعوت یک ژورنال علمی توسط پژوهشگران برجسته درباره یک موضوع به‌روز پژوهشی نوشته می‌شود.

ISSN: شاپای مجله که شماره سریالی هشت رقمی، منحصربه‌فرد، استاندارد و بین‌المللی است و نشان­‌دهنده هویت نشریه‌های چاپی یا الکترونیکی است.

 

اسکرول به بالا