ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی

رشته مهندسی کشاورزی در مقطع تحصیلات تکمیلی اغلب دانشجویان علاقه‌مند و کوشایی را به خود جذب می‌کند. اگرچه شاید نام رشته همه را به اشتباه بیندازد، اما تحصیل در مقطع ارشد یا دکتری مهندسی کشاورزی و سایر گرایش‌های آن اصلا کار ساده‌ای نیست. دانشجویان مقطع ارشد و دکتری، برای اینکه بتوانند در انجام کارها و تحقیقات تحصیلی خود موفق باشند باید سخت تلاش کنند و قدم‌های مستحکمی بردارند. معمولا سال اول تحصیل به درس‌های تئوری اختصاص دارد و از سال بعد تحقیقات دانشجو آغاز می‌شود. شاید بتوان گفت نقطه آغازین برای این دسته از دانشجویان نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی است؛ همان چیزی که اولین گام در مهمترین بخش تحصیلات تکمیلی، یعنی نوشتن پایان نامه مهندسی کشاورزی، به شمار می‌رود.

نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی، برای دانشجویانی که از مقطع کارشناسی وارد این رشته شده‌اند و آشنایی چندانی با فرآیندهای پژوهشی ندارند، آسان نیست. آنها باید اول با چندوچون کار آشنا شوند و همین مئله کمی زمانبر است. اما به محض اینکه قدم در این مسیر بگذارند و کمی با فرآیندهای انجام کارهای پژوهشی آشنا شوند دیگر ترس و دلهره‌ای نخواهند داشت. تنها کافی‌است زمان مناسبی را به نوشتن پروپوزال و انجام پایان نامه اختصاص دهند. ما هم در ادامه قصد داریم تا این مسیر را برای دانشجویان شفاف کنیم و فرآیندهای پیش روی آنها را شرح دهیم.

نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی

بیشتر بخوانید:

انتخاب موضوع

برای اینکه نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی را شروع کنیم و به انجام پایان نامه خود بپردازیم، پیش از هر چیز نیاز به داشتن موضوعی مناسب و کاربردی داریم. موضوع انتخابی ما باید به گونه‌ای باشد که راه را برای تحقیقات آینده و احتمالا نوشتن مقاله ISI و یا استخراج مقاله ISI از پایان نامه ما، فراهم کند. در غیر این صورت ما نتیجه ملموسی از تحقیق و پژوهش خود نمی‌گیریم و برای تحقیقات احتمالی خود در آینده باید سراغ انتخاب موضوعی جدید و متفاوت باشیم. میدانیم که در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد هم مسیر ما طولانی خواهد شد و هم هزینه و انرژی زیادی از ما هدر خواهد رفت. پس بهتر است همین حالا به موضوعی مناسب و کاربردی فکر کنیم.

برای اینکه بدانیم چه موضوعی برای انجام پایان نامه مهندسی کشاورزی مناسب است باید چند نکته را در خاطر داشته باشیم:

انتخاب موضوعی بروز و جدید: حتما باید موضوع انتخابی ما در زمره موضوعات جدید رشته مهندسی کشاورزی قرار بگیرد. همین یک قدم ادامه مسیر را بسیار برای ما آسان می‌کند.

انتخاب موضوعی کاربردی: باید مراقب باشیم که سراغ موضوعاتی که صرفا تئوری هستند نرویم. موضوعاتی که جنبه عملی دارند به جذب دانشجویان در محیط‌های کاری و صنعتی کمک بهتری می‌کنند.

خب حالا که می‌دانیم چه موضوعی مناسب است احتمالا برای شما سوال پیش می‌آید که چطور می‌توانیم موضوعی با این شرایط انتخاب کنیم. ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب موضوع سری به ژورنال‌های روز دنیا و همینطور سایت‌های دانشگاه‌های مطرح در رشته خود بزنید. پس از آنکه لیستی از موضوعات مورد علاقه خود انتخاب کردید از یک مشاور باتجربه برای انتخاب نهایی کمک بگیرید. این مشاور هم میتواند از اساتید دانشگاهی شما باشد و هم می‌تواند از اساتید باتجربه در موسسات خدمات آموزشی معتبر همچون تهران آموز باشد.

بیشتر بخوانید: انتخاب موضوع پایان نامه مهندسی کشاورزی

نگارش پروپوزال مهندسی کشاورزی

پس از انتخاب موضوع برای نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی، و البته قبل از شروع نگارش محتوای پروپوزال، باید عنوان دقیق پایان نامه را مشخص کنید. برای مشخص کردن عنوان دقیق کافی است که محدوده تحقیق خود را تعیین کنید. برای مثال داده‌های انتخابی یا روش انتخابی به دقیقتر کردن عنوان کمک میکند.

حالا نوبت به نگارش پروپوزال می‌رسد. هر پروپوزالی از چند بخش اصلی تشکیل شده است.

مقدمه: نگارش پروپوزال مهندسی کشاورزی با مقدمه آغاز می‌شود. در این بخش باید به موضوع ورود کنید و به طور مختصر از نیازسنجی انجام شده توسط خود و همینطور فضای کاری که در این بخش وجود دارد صحبت کنید. نیازی نیست موارد مطرح شده را با دلایل محکم بگویید بلکه تنها کافی است اشاره‌ای بکنید و ذهن خواننده را برای ادامه متن خود آماده کنید.

شرح مسئله: پس از جلب توجه خواننده در بخش مقدمه، حالا این بخش جایی است که شما باید مسئله پیش رو را به طور کامل باز کنید و دلایل خود را عنوان کنید. در این بخش باید مخاطب خود را (استاد راهنما، مدیر گروه و …) قانع کنید که مسئله‌ای که شما انتخاب کرده‌اید ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

روش تحقیق: در این قسمت باید روش انتخابی خود را به طور مختصر توضیح دهید. دلایل شما برای انتخاب این روش در تایید پروپوزال شما بسیار تاثیرگذار است.

منابع تحقیق: مطمئمنا شما با مطالعه مقالات و پایان نامه‌هایی موضوع خود را انتخاب کرده‌اید. خوب است این منابع را به طور کامل اینجا ذکر کنید.

ابزار مورد استفاده: در هر تحقیق احتمالا ابزار و شاید نرم‌افزارهای مختلفی در روش انتخابی به کار گرفته می‌شود. ذکر آنها در پایان نامه ضروری است و درصورتی که هنگام نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی نسبت به این ابزار و نرم‌افزارها آگاهید خوب است آنها را در پروپوزال هم نام ببرید.

نکات مهم در نوشتن پروپوزال مهندسی کشاورزی

همیشه به خاطر داشتن نکاتی به ظاهر کم اهمیت به آسانتر کردن مسیر کمک می‌کند:

مشورت با استاد راهنما: فراموش نکنید در هر مرحله از کار خود به خصوص انتخاب موضوع با استاد راهنمای خود مشورت کنید و نظر او را جویا شوید.

خلاصه‌نویسی: در نوشتن پروپوزال خلاصه‌نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد. پروپوزال اغلب تعداد صفحات کمی دارد و به طور مختصر به موضوع پایان نامه، مسئله‌ای که قرار است حل شود و راه حل انتخابی و برخی جزئیات دیگر می‌پردازد.

مشورت با سایر فارغ‌التحصیلان: اگر اساتید راهنما برای مشاوره دادن به شما زمان کافی ندارند خوب است سراغ سایر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بروید و از مشاوره آنها استفاده کنید.

خدمات موسسه تهران آموز

برای نوشتن پروپوزال که اولین کار تحقیقی برای دانشجویان به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد است، کمک گرفتن از مشاوران توانمند به شما کمک می‌کند. هرچه افرادی که به شما مشاوره می‌دهند با تجربه‌تر باشند طی کردن ادامه مسیر برای شما ساده‌تر خواهد بود. پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از موسسات معتبر آموزشی برای دریافت خدمات مشاوره و همچنین همراهی در تمامی مسیر انجام پروپوزال و پایان نامه است. کمک گرفتن از افراد توانمند کمک می‌کند تا در زمانی سریعتر، پژوهشی با کیفیت‌تر را انجام دهید.

موسسه تهران آموز با گردهم آوردن فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان آمادگی ارائه خدمات به دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دارد. در تهران آموز خدمات دانشجویی با بالاترین کیفیت ارائه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا دانشجویان با خاطری آسوده از همراهی موسسه استقبال کنند. دامنه خدمات موسسه بسیار گسترده است و تقریبا تمامی خدمات آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در برمی‌گیرد. این خدمات شامل مشاوره در انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال، نگارش و انجام پایان نامه، تبدیل پایان نامه به مقاله ISI، ترجمه مقاله ISI، نگارش، پذیرش و چاپ مقاله ISI و بسیاری خدمات کاربردی دیگر برای دانشجویان است.

در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات مورد نیاز خود هستید با شماره تماس‌های موسسه تهران آموز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای نیازسنجی با توجه به شرایط خود استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با پر کردن فرم بالای صفحه، اطلاعات تماس خود را در اختیار همکاران موسسه قرار دهید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا