ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۴

نوشتن پروپوزال مدیریت

رشته پرطرفدار مدریریت و گرایش‌های متنوع آن باعث شده تا نه تنها دانشجویان کارشناسی این رشته مایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باشند بلکه دانشجویانی از تمامی رشته‌های دانشجویی به سوی ادامه تحصیل در این رشته جذب شوند. به همین خاطر است که کلاس‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت همیشه تنوعی از دانشجویان تمامی رشته‌های دانشگاهی دارد.

به هر حال هیچ فرقی نمی‌کند که دانشجو در رشته کارشناسی مدیریت تحصیل کرده باشد یا رشته‌ای دیگر، همه آنها باید مراحل کارشناسی ارشد یا دکتری را کنار هم بگذرانند. یکی از مراحل مهم در تحصیلات تکمیلی، انجام پایان نامه مدیریت است؛ چیزی که پیش‌نیاز و لازمه آن انجام پروپوزال رشته مدیریت است.

ما در این نوشته قصد داریم مراحل نوشتن یک پروپوزال خوب را باهم مرور کنیم. اگر انجام پروپوزال به عنوان قدم اول انجام پایان نامه مقطع ارشد و دکتری به درستی انجام شود، دانشجو در ادامه کار نیز مراحل را به درستی و به طور کامل ارائه خواهد کرد.

نوشتن پروپوزال مدیریت

انتخاب موضوع

اصلا قابل انکار نیست که بخش مهمی از بار پایان نامه و پروپوزال، پیدا کردن موضوع مناسب است. تقریبا تمامی دانشجویان وقتی وارد مقطع ارشد و دکتری می‌شوند به خوبی با زمینه‌های پراهمیت در رشته مدیریت آگاهند. آنها همچنین پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه در منابع و کتاب‌های رشته مدیریت و همینطور گذراندن واحدهای درسی، حالا به خوبی به علایق خود نیز واقفند. تنها کاری که باید در این مرحله انجام دهند پیدا کردن اشتراک بین موضوعات پراهمیت رشته و علایق خودشان است.

دانشجویان در پیدا کردن و انتخاب موضوع مناسب می‌توانند از اساتید راهنما و مشاور نیز کمک بگیرند. آنها همچنین می‌توانند با گشت و گذاری در سایت‌های معتبر پژوهشی و همینطور مقالات روز دنیا از بهترین موضوعات برای نوشتن پروپوزال مدیریت آگاه شوند. دانشجویان باید به اهمیت انتخاب موضوعی به‌روزو کاربردی به خوبی آگاه شوند. چنین موضوعاتی راه را برای پیشرفت آنها هموار می‌کند. یک موضوع مناسب به دانشجو اجازه می‌دهد تا پایان نامه خود را به مقاله ISI تبدیل کند که خود امتیازی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و یا به دست آوردن فرصت‌های تحقیقاتی است.

بیشتر بخوانید: ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

تعیین عنوان

وقتی که موضوع و زمینه کاری مشخص شد نوبت به تعیین عنوان برای نگارش پروپوزال مدیریت به طور دقیق می‌رسد. شاید فکر کنید با انتخاب موضوع دیگر کار تمام شده است اما این طور نیست و حالا باید موضوع انتخابی را کاملا متناسب با تحقیق خود بنویسید. شاید نیاز به اضافه کردن روش تحقیق یا داده‌های مورد استفاده در عنوان باشد. به هر حال شما باید به گونه‌ای نشان دهید که چطور تحقیق شما با سایر تحقیق‌های پیشین انجام شده متفاوت خواهد بود. در بسیاری از دانشگاه‌ها پیش‌شرط تکراری نبودن عنوان انتخابی مطرح می‌شود و دانشجو موظف است عنوان خود را پیش از نهایی شدن به طور کامل چک کند.

نوشتن پروپوزال رشته مدیریت

اکنون که زمینه کاری را انتخاب کرده‌اید و موضوع و عنوان مورد نظر را نیز به صورت دقیق می‌دانید، وقت آن رسیده که نوشتن بدنه اصلی پروپوزال را شروع کنید. برای شروع باید مقدمه کوتاهی بنویسید و دلایل انتخاب موضوع و عنوان را به طور خلاصه شرح دهید. دقت کنید که در مقدمه اشاره مختصری به مسیری که طی خواهید کرد هم بکنید. البته تمام این موارد باید خیلی کوتاه و خلاصه و البته گویا و روان باشد تا خواننده را به خواندن ادامه مطلب علاقه‌مند کند.

پس از نوشتن مقدمه نوبت به نوشتن بخش بعدی یعنی طرح مسئله می‌رسد. در این بخش باید توضیح دهید که چه چیزی باعث شده تا شما این موضوع را برای نوشتن پروپوزال مدیریت انتخاب کنید. اینجا در واقع سوالی را مطرح می‌کنید که قرار است در پایان نامه خود به آن پاسخ دهید. البته این سوال باید طوری مطرح شود که نشان‌دهنده اهمیت موضوع انتخاب شده توسط شما باشد.

ابزار و منابع تحقیق

یکی دیگر از بخش‌های مهم در نوشتن پروپوزال بخش ابزار و منابع تحقیق است. در این بخش باید به طور دقیق توضیح دهید که از چه ابزارهایی در انجام پژوهش خود استفاده می‌کنید و منابعی که برای تحقیق استفاده می‌کنید کدام است. خب شاید بپرسید که وقتی هنوز تحقیق را شروع نکرده‌اید نمی‌توانید منابع را به طور کامل نام ببرید، که کاملا درست است. اما حتما شما بر اساس مطالعه منابعی به انتخاب این موضوع رسیده اید. در اینجا ذکر آن منابع کافی است و پس از آن منابع تکمیلی که در آینده سراغ آنها خواهید رفت در پایان نامه به طور کامل ذکر خواهد شد. اینجا بیشتر منابع و ابزارهای اصلی مد نظر است.

نکات مهم در انجام پروپوزال مدیریت

قبل از نگارش پروپوزال مدیریت حتما به اندازه کافی تحقیق کنید و تمام سوالات خود را از اساتید و دانشجویان دیگر بپرسید. رد شدن پروپوزال می‌تواند زمان کار شما را طولانی کند و در انجام تحقیق شما وقفه بیندازد. وقتی شروع به نوشتن پروپوزال مدیریت می‌کنید اهمیت موضوع انتخابی را به خوبی توضیح دهید و تاثیرات آن بر جامعه را ذکر کنید. حتما اشاره کنید که حل مسئله شما چگونه می‌تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

همچنین یادتان باشد که تحقیقات انجام شده قبلی در داخل و خارج از کشور را نیز ذکر کنید. این کار به اساتید نشان می‌دهد که شما مطالعه کافی در مورد موضوع انتخابی دارید و قصد کپی کردن تحقیقات قبلی را به هیچ وجه ندارید.

فرآیند تحویل پروپوزال

آخرین مرحله در انجام پروپوزال مدیریت، تحویل آن به آموزش دانشگاه است. این کار نیز تابع قوانین خود است که در دانشگاه های متفاوت قوانین متفاوتی دارد. حتما پیش از نهایی کردن پروپوزال خود شرایط آن را از آموزش دانشگاه بپرسید. احتمالا فایل مشخصی حاوی اطلاعات ضروری وجود دارد که بایدها و نبایدها در آن ذکر شده است. پس از مطابقت پروپوزال خود با فایل دانشگاه و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن تمامی بخش‌ها، می‌توانید آن را به اساتید راهنما و مشاور و یا حتی چند نفر از همکلاسی‌هایتان نشان دهید و نظر آنها را بپرسید. سپس با خیالی آسوده پروپوزال مدیریت خود را تحویل دهید.

خدمات موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز (دانشیار آرتا) یکی از معتبرترین موسسات در زمینه خدمات آموزشی و مشاوره به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. تمامی خدمات در موسسه تهران آموز زیر نظر اساتید برتر دانشگاه و فارغ‌التحصیلان با تجربه انجام می‌شود تا نتیجه کار با بالاترین کیفیت ارائه شود. همکاران ما در موسسه تهران آموز به دانشجویان ارشد و دکتری، در تمامی مراحل تحصیلی مشاوره و راهنمایی می‌دهند. خدمات موسسه شامل تمامی مراحل انجام پروپوزال و پایان نامه از نگارش تا روز دفاع، نگارش، پذیرش و چاپ مقاله ISI، استخراج مقاله از پایان نامه و سایر خدمات مورد نیاز این قشر از دانشجویان است.

در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه خدمات آموزشی دارید میتوانید در ساعات کاری با موسسه تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از طریق فرم تماس بالای صفحه با ما در ارتباط باشید. کافی است اطلاعات تماس خود را قرار دهید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا