ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۴

نوشتن پروپوزال رشته مهندسی معدن

نوشتن پروپوزال رشته مهندسی معدن اولین گام مهم و موثر در آغاز یک پژوهش، پایان‌ نامه و یا رساله در این حوزه است که اصول و اسلوب استاندارد و معینی دارد. آموختن این قواعد و به کار بستن آن‌ها در نگارش پروپوزال، سبب می‌شود با افزایش کیفیت نوشتار، هیات داوران سریع‌تر آن را تایید کرده و در نتیجه پروسه زمانبر و طولانی نوشتن بخش اصلی پایان‌نامه زودتر آغاز شود.

رشته مهندسی معدن از جمله رشته‌هایی ا‌ست که امروزه در بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهان دانشجو می‌پذیرد و با همه شرایط سخت کاری، می‌توان گفت شاید اولین علمی‌ است که در طول تاریخ رابطه نزدیکی با بشر داشته است. مهندسی معدن رشته‌ای است که مباحث گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ما در دو گرایش اکتشاف و استخراج تدریس می‌شود. همچنین با توجه به وجود معادن بسیار و غنی در کشور ما، می‌توان چنین استنباط کرد که انجام پایان‌نامه دانشجویان این رشته می‌تواند بسیار راهگشا و مهم تلقی شود و در نتیجه نوشتن پروپوزال رشته مهندسی معدن چالش مهمی در ابتدای این مسیر است که اگر با دقت و مطالعات کافی صورت پذیرد منجر به نتایج درخشانی خواهد شد.

در این مطلب سعی ما بر این بوده است که مباحث پیرامون نگارش پروپوزال رشته مهندسی معدن را بررسی کنیم و نکات مهم را یادآور شویم، اما چنانچه  نیاز به اطلاعات بیشتر درباره نوشتن پایان نامه یا رساله و ساختار استاندارد آن‌ها داشتید می‌توانید از مطالب زیر در همین سایت بهره ببرید:

نوشتن پروپوزال مهندسی معدن

انتخاب موضوع

اولین رکن مهم و اساسی برای نوشتن پایان‌نامه یا رساله، انتخاب موضوع مناسب است. این انتخاب در نگارش پروپوزال مهندسی معدن تاثیر بسزایی دارد. برای انتخاب موضوعی مناسب باید  وقت کافی و انرژی لازم را گذاشت و  دست به تحقیق و جستجویی کامل زد تا بر همه ابعاد آن اشراف یافت؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های یک موضوع خوب، نو و بدیع بودن آن است چراکه سبب می‌شود وقت و انرژی‌مان بیهوده هدر نرود و دریچه‌ای تازه در حوزه پژوهشی‌مان بگشاییم. همچنین جذابیت موضوع هم برای خودمان و هم برای مخاطبان بسیار پراهمیت است که هم خودمان مشتاق به تحقیق و فعالیت شویم هم در نهایت مخاطب راغب به خواندن حاصل کار ما باشد. از طرفی موضوع باید کاربردی و منطقی باشد تا به حل شدن مسئله‌ای در حیطه مورد بحث ما در جامعه بینجامد.

شما می‌توانید برای آگاهی از نکات و توضیحات بیشتر در این باب، مطلب زیر را در سایت ما جستجو و مطالعه کنید:

 

تعیین عنوان

این‌که عنوان مناسبی برای پژوهش‌تان انتخاب کنید از چند حیث حائز اهمیت است که مهم‌ترین آن جلب توجه بیشتر هیات داوران و مخاطبان به تحقیق شماست. عنوان مناسب، عنوانی ا‌ست که علاوه بر جذابیت، گویایی، جامع و کامل بودن، بتواند به درستی پژوهش شما را معرفی کند. یعنی هر چه بتوانید جزئیات بیشتری از موضوع تحقیق‌تان را در عنوان به نمایش بگذارید موفق‌تر خواهید بود. جزئیاتی مثل حوزه پژوهشی، جامعه مورد پژوهش و حتی روش تحقیق‌تان. در نهایت این تیزهوشی و خلاقیت شماست که چگونه واژه‌ها را در کنار هم قرار دهید تا هیات داوران را مجاب و مخاطبان را به خواندن کامل پژوهش خود ترغیب کنید.

 

نوشتن پروپوزال مهندسی معدن

پروپوزال‌نویسی هم مانند سایر کارهای علمی باید تابع اصول و استانداردهایی باشد و طبق این استانداردها، هر پروپوزال شامل بخش‌های اصلی مشخصی‌ است که عبارت‌اند از:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

باید توجه داشت که نوشتن هر یک از این بخش‌ها نیز روش و اصول خود را دارد. مثلا در مقدمه عموما توضیحاتی کلی و روشن درباره موضوع پژوهش نوشته می‌شود و طبیعتا جذابیت این بخش بسیار مهم است. بعد از آن در بخش طرح مسئله، دلایل انتخاب موضوع را بیان می‌کنیم تا اهداف خود را از انجام این پژوهش برای هیات داوران تشریح کنیم. همچنین یکی از بخش‌های مهمی که اعتبار پژوهش را به رخ می‌کشد ذکر منابع علمی معتبر تحقیقات به طور کامل و دقیق است.

در صورتی که تمایل دارید درباره نوشتن پایان‌نامه رشته مهندسی معدن و اصول و قواعد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید مطلب زیر را در سایت ما بخوانید:

 

نکات مهم در نگارش پروپوزال مهندسی معدن

در ابتدای مسیر نگارش پایان‌نامه یا رساله، حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین مسئله، نقطه شروع یعنی پروپوزال‌نویسی ا‌ست. اگر در همین ابتدا قوانین و استانداردهای آن را به خوبی و کامل رعایت کنید، می‌توان گفت مسیر نوشتن پایان‌نامه یا رساله برای‌تان هموارتر خواهد شد. در این قسمت به تعدادی از نکات مهم و کلیدی در­ نوشتن پروپوزال رشته مهندسی معدن به طور اجمالی اشاره خواهیم کرد:

  1. از مشورت با استاد راهنمای خود غافل نشوید؛ هیچ کس به اندازه یک استاد راهنمای خوب و باتجربه نمی‌تواند در ارائه یک پروپوزال خوب و قوی شما را یاری دهد. اگر مرحله به مرحله زیر نظر استاد راهنمای خود پیش بروید و به نکات و توصیه‌هایش توجه کنید، تخصص و تجربه او در این خصوص سبب می‌شود که مجبور به دوباره‌کاری‌های بیهوده نشوید و به این ترتیب در وقت و هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی خواهید کرد.
  2. دومین کاری که بسیار برای شما چه از نظر علمی و چه از نظر بار روانی مفید خواهد بود، استفاده از تجربیات دیگران است؛ با دانشجویانی که پایان‌نامه‌های خوب و قوی داشتند صحبت و از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از تجارب استادان خبره و متخصصان و مشاوران حرفه‌ای بهره ببرید و راهنمایی بخواهید.
  3. در انتخاب موضوع، به اندازه کافی وقت بگذارید تا بتوانید موضوعی نو و بدیع برای پایان‌نامه خود بیابید. چراکه موضوع خوب، همه ابعاد پروپوزال و پایان‌نامه شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  4. تلاش کنید عنوانی جذاب بیابید که توجه مخاطبان را جلب کند. انتخاب عنوان در همین ابتدای کار بسیار پراهمیت است چراکه تغییر آن پس از تایید پروپوزال‌تان امکان‌پذیر نیست.
  5. علاوه بر همه این موارد، مسئله مهم دیگر، اطلاع از روند اداری فرآیند نوشتن پروپوزال و چگونگی تحویل آن به دانشگاه است که می‌بایست دقت کنید تا این دستورالعمل‌ها را درست به کار بندید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

سعی کنید با کمی برنامه‌ریزی نگارش پروپوزال رشته مهندسی معدن خود را در زمان مشخص شده توسط دانشگاه، انجام دهید و به موقع به واحد آموزش دانشگاه‌تان تحویل دهید تا هر چه زودتر به تایید استاد راهنما و مدیر گروه‌تان برسد و بتوانید با آرامش بیشتری بخش‌های اصلی پایان‌نامه خود را شروع کنید. حتما مراحل کار را با واحد آموزش دانشکده‌تان هماهنگ کنید و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل نمایید و در صورت نیاز امضاهای لازم را از برخی مسئولان دانشگاه بگیرید. پس از آن تنها باید منتظر تایید هیات داوران بمانید تا مسیر اصلی پژوهش خود را آغاز کنید.

 

 

اسکرول به بالا