ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

اصول نگارش صحیح مقاله ISI

همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، نوشتن صحیح مقاله ISI است. نگارش صحیح مقاله از چند جهت برای دانشجویان حائز اهمیت است. می‌دانیم که نوشتن مقاله نیز همچون سایر پژوهش‌های دوران تحصیل برای دانشجویان با صرف زمان و انرژی زیاد و همینطور هزینه قابل توجهی همراه است. نوشتن صحیح مقاله باعث می‌شود زحمات دانشجویان هدر نرود و بهترین نتیجه ممکن را ببرند. هرچه نوشتن مقاله به شیوه صحیح‌تری دنبال شود به ارتقاء رزومه دانشجو کمک بیشتری می‌کند و دانشجو نیز نتیجه مطلوب‌تری می‌گیرد. اما در این میان شاید مهمترین دلیل برای نوشتن اصولی مقاله این باشد که از رد شدن مقاله در محافل بین‌المللی جلوگیری شود. اگر مقاله دانشجو در این محافل پذیرفته نشود گویی همه تلاش‌های چندین ماهه‌اش از دست رفته است.

اکنون که به اهمیت نوشتن صحیح مقاله ISI پی بردیم خوب است بدانیم که رعایت چه اصولی به ما در نوشتن صحیح مقاله کمک می‌کند. پیش از هر چیز باید با بخش‌های متنوع مقاله آشنا شویم تا بدانیم چطور می‌توانیم هر بخش را به نحوه‌ای صحیح نگارش کنیم. در ادامه بخش‌های مختلف مقاله و همینطور نحوه نگارش اصولی مقاله ISI به نفکیک هر بخش را برای شما برمی‌شماریم.

پیش از رفتن سراغ این بخش‌ها برای نوشتن مقاله خوب است نگاهی به مطالب مفید و کاربردی زیر بیندازید:

هزینه پذیرش و چاپ مقاله ISI

آیا نوشتن مقاله ISI برای گرفتن بورس تحصیلی الزامی است؟

استخراج مقاله ISI از پایان نامه

5 راه ساده و ارزان برای چاپ مقاله ISI

اصول نگارش صحیح مقاله ISI

مراحل نوشتن مقاله ISI

برای نوشتن مقاله ISI باید تمامی مراحل زیر را به بهترین شکل انجام دهیم. هرچه کیفیت انجام بخش‌های مختلف بیشتر باشد کیفیت نهایی مقاله ISI مطلوبتر خواهد بود و ما در نهایت مقاله‌ای عالی پیش روی خواهیم داشت.

بخش اول: جداول و نمودارها

به یاد داشته باشید که «یک نمودار به اندازه هزارها کلمه ارزش دارد.» در نتیجه، طرح‌های تصویری، از جمله نمودارها و جداول موثرترین راه برای ارائه نتایج هستند. داده‌های شما نیروی محرک مقاله هستند، پس طرح‌های تصویری اهمیت بالایی دارند.

چگونه تصمیم بگیریم که داده‌ها را را نمودار یا جدول ارائه کنیم؟ معمولا، جداول نتایج اصلی آزمایش را ارائه می‌دهند، در حالی که نمودارها قالبا برای مقایسه نتایج آزمایش‌ها با کارهای گذشته یا با ارزش‌های محاسبه شده/تئوریک استفاده می‌شوند.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه صحیح نوشتن جداول و نمودارها

بخش دوم: روش تحقیق

این بخش به این سوال پاسخ می‌دهد که مسئله چگونه مورد مطالعه قرار گرفت. اگر مقاله شما یک روش جدید را مطرح می‌کند شما نیاز دارید اطلاعات دقیق آن را ارائه دهید تا یک خواننده آگاه بتواند آزمایش را را بازتولید کنند. با این حال، جزئیات روش‌های شناخته‌شده را تکرار نکنید. از منابع و محتوای کمکی برای نشان دادن پروسه‌های از قبل منتشر شده استفاده کنید. خلاصه‌های کلی یا منابع کلیدی مناسب هستند.

بررسی‌کنندگان روش تحقیق‌های نادرست و ناقص را مورد نقد قرار می‌دهند و ممکن است پیشنهاد رد آن را بدهند، زیرا این بخش در پروسه بازتولید تحقیقات بسیار مهم است. با این روش، تمام مواد شیمیایی می‌بایست شناخته شوند. از ترکیبات ناشناخته و اختصاصی استفاده نکنید. برای این کار، مهم است که از سیستم‌های استاندارد برای اعداد و نام‌گذاری‌ها استفاده کنید.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه صحیح نوشتن روش تحقیق

بخش سوم: نگارش نتایج

این بخش به سوال «چه یافته‌هایی داشته‌اید؟» پاسخ می‌دهد. بدین ترتیب، تنها نتایج نمایان‌گر از تحقیق شما می‌بایست ارائه شوند. نتایج برای بخش بحث حیاتی هستند.

با این حال، به یاد داشته باشید که بیشتر مجلات امکان اضافه کردن محتوای کمکی را می‌دهند پس از آنها به عنوان داده‌هایی با اهمیت ثانویه استفاده کنید. با این حال، تلاش نکنید تا اطلاعات را برای استفاده در یک مقاله دیگر پنهان کنید. ممکن است شما مدارک برای قدرت بخشیدن به پایان‌بندی را از دست بدهید. اگر داده‌ها افزون هستند شما می‌تواند از محتوای تکمیلی استفاده کنید.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه صحیح نگارش نتایج

بخش چهارم: بحث
در این بخش شما می‌بایست به این سوال پاسخ دهید که نتایج چه معنا می‌دهند. می‌توان گفت این بخش آسانترین بخش برای نگارش ولی سخت‌ترین بخش از لحاظ علمی است. به این دلیل که مهم‌ترین بخش مقاله شما است. در این بخش شما این امکان را دارید که مخاطب را متقاعد کنید. توجه داشته باشید که تعداد زیادی از دست‌نوشته‌ها به دلیل ضعف در بحث رد می‌شوند.

شما نیاز دارید تا بحث را هماهنگ با نتایج کنید ولی نتایج را دوباره بازگو نکنید. اینجا شما نیاز دارید که نتایج منتشر شده توسط همکارانتان را با نتایج خود مقایسه کنید (با استفاده از بعضی از ارجاعات که در بخش مقدمه آمده است). هیچگاه کاری که با کار شما در تضاد است را نادیده نگیرید، در عوض شما می‌بایست با آن مواجه شوید و خواننده را متقاعد کنید که شما درست می‌گویید.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه صحیح نگارش بخش بحث

بخش پنجم: نوشتن پایان‌بندی

این بخش نشان می‌دهد چگونه پژوهش شما دانش در آن حوزه را پیش می‌برد. در بعضی ژورنال‌ها این بخش به صورت جداگانه ارائه می‌شود، در بعضی دیگر، آخرین پارگراف بخش بحث است. به هر صورت بدون یک بخش پایان‌بندی واضح، داوران و مخاطبان در قضاوت کار شما با مشکل مواجه می‌شوند و همچنین شایستگی مقاله برای انتشار نیز زیر سوال می‌رود.

یک اشتباه رایج در این بخش تکرار چکیده یا تنها فهرست کردن نتایج آزمایش است. بیان مطالب بدیهی از نتایج در این بخش غیرقابل قبول است.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه نوشتن صحیح پایان‌بندی

 

بخش ششم: نوشتن مقدمه

اینجا شما این موقعیت را دارید که خوانندگان مقاله را متقاعد کنید که شما دقیقا می‌دانید چرا پژوهشتان کاربردی است.

یک مقدمه خوب می‌بایست به سوالات زیر پاسخ دهد:

– چه مشکلاتی برای حل شدن وجود دارند؟

– آیا راه‌حل‌های درحال حاضر وجود دارند؟

– کدام بهترین است؟

– محدودیت‌های اصلی آن چیست؟

– امیدوارید چه به دست آورید؟

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه نوشتن صحیح مقدمه

 

بخش هفتم: نوشتن چکیده

چکیده به مخاطبان احتمالی می‌گوید که شما چه کرده‌اید و چه یافته‌های مهمی در پژوهش شما وجود دارد. چکیده به همراه عنوان، مبلغ مقاله شما است. آن را جالب و به صورتی بنویسید که به راحتی بدون خواندن تمام مقاله قابل فهم باشد. از استفاده از کلمات تخصصی، مخفف‌ها و ارجاعات غیر رایج اجتناب کنید.

شما می‌بایست در انتخاب کلمات برای بیان دقیق معنی پژوهشتان دقت کنید. چکیده یک توصیف کوتاه درباره ابعاد و اهداف مقاله شما ارائه می‌دهد. نتایج کلیدی را ارائه می‌دهد ولی جزئیات آزمایش‌ها را خلاصه می‌کند. نکته بسیار مهم که جای یادآوری دارد ارائه توصیفی کوتاه از تعبیر/ پایان‌بندی در جمله پایانی چکیده است.

یک چکیده واضح تاثیر زیادی بر روی ادامه روند پذیرش مقاله شما می‌گذارد. با این حال، چکیده می‌بایست کوتاه بماند. مقاله‌ها معمولا چکیده‌ای با کمتر از 250 کلمه دارند.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه نوشتن صحیح چکیده

بخش هشتم: انتخاب عنوان

عنوان می‌بایست توضیح دهد که مقاله به صورت کلی درباره چیست. عنوان اولین (و احتمالا تنها) موقعیت شما برای جلب توجه مخاطب است. به یاد داشته باشید که اولین مخاطبان دبیران تحریریه و داوران هستند. همچنین، مخاطبان دیگر محققانی هستند که به مقاله شما ارجاع می‌دهند، پس اولین نظر بسیار مهم است!

ما دچار ازدحام انتشارات‌ها هستیم و خوانندگان زمان کافی برای خواندن تمام تولیدات علمی را ندارند. آنها می‌بایست گزینش کنند و این گزینش معمولا از طریق عنوان صورت می‌گیرد.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه انتخاب عنوانی دقیق و توصیف‌کننده

بخش نهم: انتخاب کلیدواژه‌ها

کلیدواژه‌ها برای نمایه‌سازی مقاله شما استفاده می‌شوند. آنها برچسب‌های نوشته شما هستند. این واقعیت اکنون وجود دارد که اکنون آنها کمتر استفاده می‌شوند چون می‌توان تمام متن را جستجو کرد. با این حال، زمانی که به دنبال انتخاب کلیدواژه هستید، از انتخاب کلماتی که معنای کلی دارند و کلماتی که در عنوان آمده‌اند پرهیز کنید.

در بعضی مجلات استفاده از کلیدواژه‌های در نام مجله باشد، امکان‌پذیر نیست، زیرا بدیهی است که این عناوین در آن ژورنال وجود داشته باشند. به طور مثال ژورنال بیولوژی خاک و بیوشیمی امکان استفاده از کلمه خاک را در کلیدواژه‌ها نمی‌دهد.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه انتخاب کلیدواژه‌ها برای نمایه‌سازی

بخش دهم: نوشتن سپاسگزاری‌ها

در این بخش شما می‌توانید از کسانی که به نگارش مقاله شما کمک کرده‌اند تشکر کنید ولی آن را تا حدی پیش نبرید که مولف بودن در مقاله تلقی شود. به طور مثال، اینجا شما می‌توانید به کمک‌های فنی و راهنمایی در نگارش و بازخوانی اشاره کنید. احتمالا مهم‌ترین موضوع برای تشکر آژانس سرمایه‌گذار یا سازمانی است که به شما گرنت یا بورس داده است.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه نوشتن صحیح سپاسگزاری

بخش یازدهم: نوشتن منابع

معمولا بیشترین اشتباهات در بخش منابع وجود دارد تا هر بخش دیگری از مقاله. یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات است و برای دبیران بسیار مشکل‌زا است. امروزه، عبور از این مشکلات به دلیل وجود ابزارهای گوناگون بسیار آسانتر است.

در متن شما می‌بایست به تمام انتشارات‌های علمی که کار شما بر اساس آنها است، ارجاع دهید ولی متن را با ارجاعات بیش از حد شلوغ نکنید – اینکار مقاله شما را بهتر نمی‌کند! از خود ارجاعی بیش از حد و ارجاعات به انتشارات‌های یک منطقه بپرهیزید.

ارتباطات شخصی را به حداقل برسانید، مشاهدات منتشر نشده را لحاظ نکنید. مقاله‌هایی که ارائه شده‌اند ولی هنوز برای انتشار اکسپت نشده‌اند، انتشارات‌های که بررسی همکار ندارند، ادبیات علمی خاکستری* یا مقالاتی که به انگلیسی چاپ نشده‌اند را در منابع نیاورید.

برای آشنایی بهتر، نوشته کامل را اینجا بخوانید: نحوه نوشتن صحیح منابع

 

خدمات موسسه تهران آموز برای نگارش صحیح مقاله ISI

چنان که در این مطلب شرح داده شد، نگارش مقاله ISI اصول و مراحلی دارد که آگاهی و رعایت همه آن‌ها به ارتقای کیفیت مقاله شما منجر خواهد شد، اما ناگفته پیداست که نوشتن هر مقاله با توجه به موضوع آن و حوزه پژوهشی و تخصصی‌اش ممکن است با چالش‌ها و مسائلی روبه‌رو شود. در چنین مواردی، نویسندگان مقالات بهتر است با استادان و متخصصان آن حوزه مطالعاتی مشورت کنند و با توجه به دیدگاه جامعه تخصصی‌شان و رعایت نظرات کارشناسی مسیر را صحیح و علمی پیش بروند. یکی از مراجع مورد استقبال جامعه دانشجویی جوان برای رفع ابهامات و مشکلات، موسسات مشاوره هستند و موسسه تهران آموز در این زمینه از بهترین‌هاست.

موسسه معتبر و باسابقه تهران آموز افتخار دارد با همکاری مشاوران خبره و حرفه‌ای خود سال‌هاست در خدمت جامعه تحقیقاتی و دانشجویان عزیز است و فعالیت گسترده‌ای دارد و در زمینه مشاوره تخصصی و به‌روز خدماتی جامع و باکیفیت ارائه می‌دهد.

اگر مایل به استفاده از خدمات متنوع و تخصصی موسسه تهران آموز هستید، در اولین فرصت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از تجربیات ارزشمند مشاوران ما بهره ببرید. مشاوران تهران آموز به شما کمک خواهند کرد تا علاوه بر افزایش سرعت عمل در نگارش مقاله‌تان، کیفیت آن را ارتقا ببخشید.

موسسه معتبر تهران آموز خدمات گسترده‌ای انجام می‌دهد که از مهمترین‌شان می‌شود موارد زیر را نام برد:

  • مشاوره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد
  • مشاوره انجام رساله دکتری
  • مشاوره نوشتن مقاله ISI
  • مشاوره ترجمه مقالات به انگلیسی
  • مشاوره چاپ کتاب
  • مشاوره نوشتن پروپوزال قوی
  • مشاوره چاپ مقاله در مجلات معتبر دنیا
  • مشاوره نوشتن رزومه تحصیلی و کاری
  • مشاوره انجام دادن تحلیل‌های آماری و استفاده از نرم‌افزارهای آماری
  • ویرایش متون مختلف
  • ترجمه باکیفیت متون تخصصی
  • مشاوره استخراج مقاله از پایان‌نامه

و….

اگر شما در انتخاب موسسه مشاوره مناسب و قابل اعتماد مردد هستید، توصیه می‌کنیم حتما اطلاعات خود را درباره موسسات رسمی و معتبر افزایش دهید و با شناخت کامل سراغ موسسه مورد نظرتان بروید تا از هزینه‌های بیهوده و اتلاف وقت پیشگیری کنید. ما در همین سایت مطلبی منتشر کرده‌ایم تا شما با ملاک‌های موسسات رسمی بهتر آشنا شوید و انتخابی صحیح داشته باشید؛ لطفا مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید:

ما منتظر تماس شما هستیم.

اسکرول به بالا