ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۳۹۷/۱۲/۰۴

چگونه یک مقاله فوق‌العاده بنویسیم (بخش 7)
در این مجموعه مقالات به نکاتی که برای نوشتن یک مقاله بهتر به کمک شما می‌آیند می‌پردازیم.

چکیده مقاله به صورت مختصر در صفحه نخست مقاله شما قرار می‌گیرد و مخاطب را با کلیت روش و یافته‌های مقاله شما آشنا می‌سازد. در بخش ‌های پیشین این مجموعه مقالات به دیگر قسمت‌های یک مقاله پراخته‌ایم:

تمامی بخش های این مجموعه مقالات:

بخش اول: جداول و نمودارها
بخش دوم: روش تحقیق 
بخش سوم: نتایج 
بخش چهارم: بحث 
بخش پنجم: پایان‌بندی 
بخش ششم: مقدمه
بخش هشتم: عنوان 

بخش نهم: کلیدواژه‌ها
بخش دهم: سپاسگزاری

بخش یازدهم: منابع

 

 

بخش هفتم: نوشتن چکیده

چکیده به مخاطبان احتمالی می‌گوید که شما چه کرده‌اید و چه یافته‌های مهمی در پژوهش شما وجود دارد. چکیده به همراه عنوان، مبلغ مقاله شما است. آن را جالب و به صورتی بنویسید که به راحتی بدون خواندن تمام مقاله قابل فهم باشد. از استفاده از کلمات تخصصی، مخفف‌ها و ارجاعات غیر رایج اجتناب کنید.

شما می‌بایست در انتخاب کلمات برای بیان دقیق معنی پژوهشتان دقت کنید. چکیده یک توصیف کوتاه درباره ابعاد و اهداف مقاله شما ارائه می‌دهد. نتایج کلیدی را ارائه می‌دهد ولی جزئیات آزمایش‌ها را خلاصه می‌کند. نکته بسیار مهم که جای یادآوری دارد ارائه توصیفی کوتاه از تعبیر/ پایان‌بندی در جمله پایانی چکیده است.

یک چکیده واضح تاثیر زیادی بر روی ادامه روند پذیرش مقاله شما می‌گذارد. با این حال، چکیده می‌بایست کوتاه بماند. مقاله‌ها معمولا چکیده‌ای با کمتر از 250 کلمه دارند.

در یک چکیده، دو چیز خیلی مهم است. اینجا مثال‌هایی در این باره می‌بینیم:

1. چه کاری انجام شده؟

«در سال‌های اخیر چندین شاخص بنتیک زیست‌شنای برای استفاده به عنوان شاخص‌های اکولوژیک در آب‌های عمیق و ساحلی پیشنهاد شده است. یکی از این شاخص‌ها به نام AMBI (AZTI Marine Biotic Index) برای تشخیص کیفیت سواحل اروپایی طراحی شد. AMBI همچنین برای تعیین وضعیت کیفی در قالب چارچوب دستورالعمل آب‌های اروپا استفاده شده است. در این پژوهش، 38 روش از جمله شش مطالعه موردی (پروسه‌های هیپوکسیا، جداسازی ماسه، تاثیرات جایگاه‌های نقت، کارهای مهندسی، گودبرداری و پرورش ماهی) ارائه شده‌اند.»

2. یافته‌های اصلی چه هستند؟

«نتایج عکس‌العمل جوامع بنتیک به منابع آلودگی مختلف را به صورت ساده نشان می‌دهد. آن جوامعی که به عنوان شاخص‌های اکولوژیک سلامت سیستم عمل می‌کنند، مشخصا شیب مربوط به آلودگی را نشان می‌دهند.»




برچسب‌ها: ، ، ، ، ، ، ،
اسکرول به بالا