ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱

تفاوت رزومه تحصیلی با رزومه شغلی

همه ما در مسیر تکمیل تحصیلات آکادمیک و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها یا پیدا کردن شغلی مناسب باید رزومه بنویسیم، چراکه رزومه تحصیلی یا رزومه شغلی از مهمترین مدارکی است که در مراحل اولیه این مسیر باید تهیه کرد. خواندن رزومه به داوران یا کارفرمایان کمک می‌کند تا با مشخصات و ویژگی‌های افراد آشنا شوند؛ به عبارت دیگر، رزومه نوعی معرفی‌نامه برای ارائه اطلاعات لازم به خوانندگانش است. اما بسیاری از افراد ممکن است تفاوت رزومه تحصیلی با رزومه شغلی را ندانند، به همین دلیل در این مطلب به تعریف هر یک از این نوع رزومه‌ها می‌پردازیم و هدف و نحوه نگارش آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

اگر درباره یادگیری و نگارش رزومه تحصیلی اطلاعات بیشتری لازم داشتید، مطالب زیر در سایت ما منتشر شده است که خواندن آن‌ها خالی از فایده نیست:

تفاوت رزومه تحصیلی با رزومه شغلی

رزومه چیست؟

رزومه از واژه résumé زبان فرانسوی گرفته شده و به معنای خلاصه یا چکیده است. افراد بسته به نیازشان در رزومه خود خلاصه‌ای از فعالیت‌های شغلی یا مدارج علمی و تحصیلات‌شان را می‌نویسند تا سطح دانش و مهارت‌شان را برای خواننده رزومه مشخص کنند و تصویر ذهنی روشنی از مشخصات و ویژگی‌های خود ارائه دهند. رزومه دو نوع دارد: رزومه تحصیلی و رزومه شغلی. گفتنی است که رزومه را معمولا خلاصه، شفاف و مفید باید نوشت، به طوری که در کمترین زمان بیشترین اطلاعات مهم و لازم را به خواننده انتقال دهد.

 

رزومه تحصیلی چیست؟

رزومه تحصیلی خلاصه‌ای از سوابق تحصیلی و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی است که اغلب برای مصاحبه دکتری یا پذیرش گرفتن از دانشگاه‌ها و بورسیه شدن کاربرد دارد. هدف از نگارش رزومه تحصیلی نشان دادن سطح دانش و تخصص در رشته و گرایش تحصیلی است. البته سوابق تدریس در مراکز علمی و دانشگاه‌ها و همچنین سابقه فعالیت‌های تحقیقاتی و آکادمیک مزیت بزرگی است و باید آن‌ها را با جزئیات در رزومه تحصیلی توضیح داد.

در نحوه نوشتن رزومه تحصیلی استاندارد یکسری نکات مهم باید رعایت شوند؛ برای مثال: رزومه تحصیلی را باید مفصل‌تر و جامع‌تر از رزومه کاری بنویسید، چون شامل وجوه بیشتری است و بهتر است جزئیات سوابق تدریس و تحقیق را نیز به آن بیفزایید. همچنین توضیح درباره مقالاتی که منتشر کرده‌اید و فعالیت‌های دانشگاهی‌تان از الزامات است. رزومه تحصیلی معمولا بین چهار تا پنج صفحه نوشته و سوابق تحصیلی از قدیم به جدید در آن به ترتیب آورده می‌شود. در رزومه تحصیلی‌تان فهرست مراکز آموزشی‌ای که آنجا تحصیل کرده‌اید و نام دوره و سطح آن، فهرست مقالات یا کتاب‌هایی که منتشر کرده‌اید، به ترتیب اهمیت آن‌ها، و فهرست مراکز آموزشی‌ای که آنجا کار کرده‌اید و سمت خود در آن مراکز را به طور کامل توضیح دهید.

 

رزومه شغلی چیست؟

رزومه شغلی خلاصه‌ای از زندگی کاری شماست و هدف از آن جلب توجه کارفرمایان، پیروزی در برابر رقبا و سایر متقاضیان آن شغل و احراز پست مورد نظرتان است، پس در نگارش رزومه شغلی دقت کنید. رزومه شغلی باید کوتاه، مختصر و مفید باشد، بنابراین از نوشتن جزئیات و توضیحات اضافه بپرهیزید. ساده و روان بنویسید و فقط به مهمترین موارد حرفه‌ای و اطلاعات مرتبط با شغل مد نظرتان بپردازید. جذاب و خوانا، کامل و رسمی بنویسید و با ترتیبی منطقی و زیبا اطلاعات رزومه‌تان را دسته‌بندی و پاراگراف‌بندی کنید. گفتنی است که رزومه شغلی بین یک تا دو صفحه باید باشد. بر همین اساس، از دستاوردهای‌تان از مشاغل قبلی بنویسید، اما از وظایف و کارهای روزانه ننویسید و رزومه‌تان را طولانی نکنید. دقت کنید که با توجه به فرصت شغلی صرفا از مهارت‌ها و سوابق مرتبط با آن حرفه بنویسید تا تاثیر بهتری بر کارفرما بگذارد.

 

تفاوت رزومه تحصیلی با رزومه شغلی

با توجه به تعاریفی که ارائه کردیم، رزومه تحصیلی و رزومه شغلی شباهت‌های بسیاری دارند؛ مثلا، در خلاصه بودن، شفاف و گویا بودن (به شکلی که در چند دقیقه دید کلی از فرد درباره توانایی و دانش او به خواننده ارائه دهد)، نداشتن توضیحات اضافی و زائد، درست بودن اطلاعات و صداقت داشتن فرد در ارائه آن‌ها، ویرایش‌شده و بدون غلط املایی و گرامری بودن و جذاب بودن. اما با وجود وجوه اشتراک رزومه تحصیلی و رزومه کاری و هدف اصلی آن، یعنی انتقال اطلاعات شخصی به مخاطب، این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که دانستن آن‌ها کمک می‌کند رزومه مناسب و درستی بنویسید.

یکی از مهمترین تفاوت‌های رزومه تحصیلی با رزومه شغلی اندازه مطالب‌شان است؛ به طور معمول، رزومه تحصیلی را مفصل‌تر می‌نویسند و اطلاعات جامع‌تری در آن ارائه می‌دهند، زیرا در رزومه تحصیلی علاوه بر اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی و سطح دانش فرد باید سوابق شغلی نیز ذکر شود تا تجارب و مهارت‌های علمی و فنی وی نیز معلوم شود؛ این کار سبب تقویت رزومه تحصیلی می‌شود. همچنین مخاطب هدف این دو نوع رزومه متفاوت‌اند، به همین دلیل شناخت مخاطب هدف شما بسیار مهم است و باید دیدگاه و خواسته آن‌ها را در نظر بگیرید. در واقع، کاربرد رزومه تحصیلی با رزومه شغلی متفاوت است و این موضوع در نوع نگارش آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ برای مثال: در رزومه کاری ظاهر جذاب و زیبا مهمتر است، اما در رزومه تحصیلی محتوا اهمیت بیشتری دارد، زیرا کارفرمایان معمولا زمان کمی برای بررسی رزومه‌ها صرف می‌کنند و بدیهی است رزومه‌هایی که ظاهر جذابی داشته‌ باشند، در جلب توجه کارفرمایان موثرترند و اطلاعات بیشتر و جزئیات درباره سطح توانمندی‌های متقاضی اغلب در جلسات مصاحبه حضوری پرسیده می‌شوند. اما مراکز دانشگاهی روی تک‌تک تخصص‌های علمی و توانایی‌ها و مهارت‌های فنی اشخاصی که رزومه می‌فرستند، دقت می‌کنند و تمام موارد ذکرشده در رزومه تحصیلی‌شان را به طور کامل بررسی و ارزیابی می‌کنند.

نکته مهم: اگر می‌خواهید در مراکز دانشگاهی و آموزشی و در حوزه تدریس و تحقیقات علمی مشغول به کار شوید، بهتر است به جای رزومه شغلی، رزومه تحصیلی ارائه دهید تا اطلاعات بیشتری از سوابق تحصیلی و سطح دانش تخصصی خود به کارفرمای‌تان منتقل کنید. فراموش نکنید که برای درخواست کار در مراکز دانشگاهی حتما دو معرف داشته باشید و آن‌ها را در بخشی مجزا در رزومه‌تان معرفی کنید. نوشتن نام و نشانی معرف‌ها ضروری است.

 

مشاوره موسسه تهران آموز برای نوشتن رزومه تحصیلی یا شغلی

اگر درباره نگارش رزومه تحصیلی یا رزومه شغلی سوالاتی دارید، یا نیاز دارید رزومه‌تان توسط فردی متخصص و باتجربه بازنگری و تایید شود، بهتر است از راهنمایی مشاوران کاربلد این حوزه استفاده کنید. در موسسه معتبر تهران آموز کارشناسان خبره و حرفه‌ای در این زمینه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند و در تمام مباحث اصلی و حاشیه‌ای این حوزه به طور تخصصی و کاملا به‌روز به شما مشاوره می‌دهند. کافی است با کارشناسان موسسه تهران آموز تماس بگیرید و از پکیج خدمات جامع و مقرون‌به‌صرفه موسسه مطلع شوید و رزومه تحصیلی یا شغلی قوی و استاندارد بنویسید تا در مسیرتان مطمئن و درست گام بردارید.

بسیاری از شما ممکن است برای انتخاب موسسه معتبر مشاوره‌ای سردرگم و مردد باشید که دلیل آن نیز نداشتن اطلاعات کافی در این باره است. شما باید ویژگی‌های مهم موسسات استاندارد و معتبر را بدانید تا گرفتار کلاهبرداران و شیادان این حوزه نشوید. برای این منظور ما در همین سایت با انتشار مطلب زیر سعی کرده‌ایم بر آگاهی شما بیفزاییم و روشنگری کنیم تا انتخابی درست داشته باشید و از زیان‌های احتمالی پیشگیری کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما مطلب زیر را مطالعه کنید:

 

اسکرول به بالا