ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۲

نکاتی برای تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری

ادامه تحصیل در مقطع دکتری پس از موفقیت در دو مرحله مهم آزمون کتبی و مصاحبه میسر می‌­شود و یکی از شروط اصلی قبولی در مصاحبه، داشتن رزومه‌­ای قوی و باکیفیت است، به همین دلیل لازم است نکاتی را که در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثر و مفید است، بدانیم و به کار ببندیم.

 

رزومه تحصیلی چیست؟

رزومه سندی مکتوب از سوابق تحصیلی و پژوهشی دانشجوست که به طور خلاصه توانمندی‌­ها و مهارت‌­های او معرفی می­کند. رزومه تحصیلی شامل اطلاعات زیر است:

  • مشخصات عمومی و فردی مانند اطلاعات هویتی شخص و راه­‌های ارتباطی با او و…
  • سوابق تحصیلی مانند دوره‌­های آموزشی گذرانده و مدارک و افتخارات کسب­شده و…
  • سوابق پژوهشی مانند قابلیت‌­های علمی و دانشگاهی و پیشینه تحقیقاتی و پروژه‌­های انجام‌­داده و…
  • سوابق حرفه­‌ای و شغلی مرتبط با رشته تحصیلی با ذکر تاریخ آغاز و پایان فعالیت در آن سمت و…
  • دوره­‌ه‌ای خاص و کارگاهی گذرانده­‌شده
  • معرف‌­ها با مشخصات کامل

 

توضیح همه اطلاعات فوق در آزمون مصاحبه دکتری بسیار زمان‌بر است، از این­رو باید پیش از روز مصاحبه رزومه دانشجو برای دانشگاه و هیات داوران ارسال شود. رزومه دانشجو هر چه قوی­تر و پربارتر باشد، در قبولی­‌اش موثرتر است، چراکه 50 درصد پذیرش دانشجو در آزمون مصاحبه دکتری به داشتن رزومه قوی بستگی دارد. بر این اساس باید برای تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری تلاش کرد، اما پیش از آن بهتر است با نحوه امتیازدهی به رزومه در آزمون مصاحبه دکتری آشنا شویم.

تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری

نحوه امتیازدهی به رزومه تحصیلی در آزمون مصاحبه دکتری

رزومه تحصیلی شامل اطلاعات مختلفی است که به طور کلی به آن­ها اشاره کردیم. جلسه آزمون مصاحبه دکتری 100 امتیاز دارد و داوران امتیازدهی به آزمون را به سه بخش کلی فعالیت­‌های آموزشی، فعالیت‌­های پژوهشی و جلسه آزمون دسته­‌بندی می‌­کنند که مجموع فعالیت­های آموزشی 30 امتیاز، فعالیت­های پژوهشی 40 امتیاز و جلسه آزمون مصاحبه 30 امتیاز دارد.

امتیازدهی در بخش فعالیت­های آموزشی به ترتیب زیر انجام می­شود:

  • داشتن مدرک معتبر زبان بین­المللی: تا 8 امتیاز
  • معدل پایه کارشناسی ارشد: تا 6 امتیاز
  • جزء برگزیدگان المپیادهای علمی بودن: تا 5 امتیاز
  • رتبه دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: تا 5 امتیاز
  • طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی: تا 3 امتیاز
  • طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: تا 3 امتیاز

 

دانشجویان عزیز باید دقت کنند که برای کسب هشت امتیاز از بخش داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی، فقط مدارک TOEFL، TOLIMO، IELTS، MSRT، MHLE، UTEPT مورد قبول است؛ البته دانشگاه آزاد مدرک EPT را نیز می­پذیرد.

گفتنی است پایان‌­نامه جزء واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد است و در معدل این دوره تاثیر به‌­سزایی دارد، بر این اساس، در انجام پایان­‌نامه ارشد باید دقت شود تا کیفیت آن عالی باشد. ما به دانشجویان این دوره تحصیلی پیشنهاد می­‌کنیم مطالب سایت ما را در این زمینه مطالعه کنند؛ برای مثال مطالب زیر:

همان­طور که گفتیم، مجموع امتیازات بخش سوابق پژوهشی دانشجو در آزمون مصاحبه دکتری 40 امتیاز است که به ترتیب زیر بین فعالیت‌­های مختلف تقسیم می‌­شود:

  • مقالات علمی چاپ­‌شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات معتبر داخلی یا خارجی: تا 22 امتیاز (هر مقاله 7 امتیاز دارد. همچنین داشتن گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی خارجی تا 7 امتیاز و داخلی تا 5 امتیاز دارد و برگزیدگان جشنواره علمی معتبر خارجی تا 7 امتیاز و داخلی تا 3 امتیاز کسب می­کنند.)
  • مقالات علمی چاپ­ شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات علمی ترویجی: تا 6 امتیاز (هر مقاله 2 امتیاز)
  • مقالات ارائه­ شده در کنفرانس‌­های داخلی یا خارجی: تا 4 امتیاز (کنفرانس­های داخلی 1 امتیاز و کنفرانس­های خارجی 2 امتیاز)
  • تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی: 4 امتیاز
  • کیفیت پایان­‌نامه کارشناسی ارشد: تا 4 امتیاز (عالی 4 امتیاز و خیلی خوب 2 امتیاز)

 

همان­طور که می‌­بینید، هر کدام از سوابق پژوهشی گفته‌­شده در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثرند، اما امتیاز چاپ مقالات علمی بیشتر است؛ بنابراین، به این گزینه اهمیت بیشتری بدهید.

لازم به یادآوری است که پذیرش و چاپ مقاله ISI تابع ضوابط و اصول خاصی است و برای انتشار آن نکات مهمی باید رعایت شود که در مطالب زیر در همین سایت درباره آن به تفصیل توضیح داده­‌ایم:

 

همچنین مقالات باید در مجلات معتبری مانندisi ،Elsevier ،pubmed ،isc ،scopus  و… چاپ شده باشند که برای آشنایی با مجلات معتبر خواندن مطالب زیر مفید است:

 

تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری

داشتن رزومه قوی 50 درصد شانس قبولی دانشجویان را در آزمون مصاحبه دکتری افزایش می­‌دهد؛ پس باید همه روش­‌های موثر در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری را بشناسیم و نکات ضروری و مهم را با دقت رعایت کنیم؛ مهمترین این نکات عبارت­‌اند از:

  • تبدیل پایان­‌نامه به کتاب: تالیف کتاب مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو چهار امتیاز دارد و نباید از آن غافل شد، به همین دلیل بهترین و سریع­‌ترین راه برای نوشتن و چاپ کتاب و افزایش امتیاز رزومه، تبدیل پایان‌­نامه به کتاب است.
  • استخراج مقاله از پایان­‌نامه: برای غنی­‌تر کردن رزومه تحصیلی سعی کنید یکی دو مقاله منتشرشده داشته باشید، البته کیفیت مقالات از تعداد آن­ها مهمتر است، بر این مبنا مقالات علمی قوی و خوب بنویسید. استخراج مقاله از پایان­‌نامه‌­تان روش مناسبی است که به‌­سرعت قابل انجام است و چنانچه بر اصول مقاله­‌نویسی مسلط باشید، زمان زیادی نیاز ندارد.
  • انتخاب مجلات معتبر: برای پذیرش و چاپ مقاله ISI سراغ مجلاتی بروید که اعتبار بالاتری دارند و در عین حال، داوری و اعلام نتیجه را سریع‌­تر و در مدت کوتاه­‌تر انجام می‌­دهند تا بتوانید پیش از روز مصاحبه نامه پذیرش مقاله‌­تان را دریافت کنید. همچنین بررسی کنید که مجله مد نظرتان مورد تایید وزارتخانه یا سازمان­‌های مربوطه باشد.

 

مجلات ISI و معتبر انواع مختلفی دارند و پذیرش و چاپ مقاله ISI در آن­ها قواعد خاصی دارد که برای آشنایی بیشتر با آن­ها بهتر است مطالب مرتبط با این موضوع را در همین سایت بخوانید؛ مانند:

 

  • ترجمه کتاب تازه منتشرشده لاتین: ترجمه کتاب نیز چهار امتیاز به رزومه اضافه می­کند، بنابراین کتابی جدیدالنشر را انتخاب و ترجمه کنید. دقت کنید که موضوع کتاب باید با رشته تحصیلی شما همخوانی داشته و پیش از این ترجمه نشده باشد، وگرنه هیچ امتیازی به آن تعلق نمی­‌گیرد.
  • نوشتن رزومه استاندارد: قالب رزومه­‌نویسی استاندارد را بیاموزید و بر اساس آن رزومه­‌تان را تنظیم کنید. اگر هم قبلا رزومه­‌تان را نوشته‌­اید، آن را بازخوانی و آپدیت کنید.
  • داشتن توصیه­‌نامه: از استاد راهنمای خود و سایر استادان­تان بخواهید توصیه­‌نامه‌­ای برای شما بنویسند. توصیه­‌نامه بسیار باارزش است و نقاط قوت شما را به دانشگاه مقصد اثبات می­کند.
  • سابقه تدریس: سابقه تدریس نسبت به سایر موارد امتیاز کمتری دارد، اما می­تواند در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثر باشد؛ به همین دلیل از هیچ موردی برای امتیازگیری نگذرید.

 

خدمات موسسه تهران آموز

با توجه به موارد تاثیرگذار گوناگون و گسترده در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری ممکن است در برخی موارد پرسش­هایی برای دانشجویان مطرح شود یا مشکلاتی به وجود آید، اما اصلا نگران نباشید، زیرا موسسه تهران آموز به کمک متخصصان باتجربه و کاربلد مجموعه خود برای همه مراحل، آماده ارائه بهترین مشاوره و خدمات است؛ برای مثال، در تبدیل پایان­‌نامه به کتاب، استخراج مقاله از پایان­‌نامه‌­تان، انتخاب مجلات معتبر و قوی داخلی و خارجی، معرفی کتاب­های تازه منتشرشده لاتین مرتبط با رشته تحصیلی شما برای ترجمه و رزومه­‌نویسی استاندارد و سایر موارد بهترین و کاربردی­ترین مشاوره را به شما ارائه می­دهد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب همراه شما باقی می­ماند. موسسه تهران آموز حتی پس از مرحله پذیرش در آزمون مصاحبه دکتری نیز خدمات جامعی دارد و در مهمترین آن، یعنی انجام رساله دکتری، یکی از موسسات قوی با کادری مجرب است. بنابراین، با خیال آسوده از همراهی استادان بنام و خبره موسسه تهران آموز در مسیر تحصیلات تکمیلی خود استفاده کنید و به ما اعتماد داشته باشید.

 




برچسب‌ها: ،
اسکرول به بالا