ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۵

نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی

رشته ادبیات انگلیسی مختص دانشجویان خوش ذوق و توانمندی است که نه تنها به ادبیات علاقه دارند بلکه توانایی کافی در درک و فهم زبان انگلیسی نیز دارند. بسیاری از این دانشجویان مایل به ادامه مسیر خود در این رشته و تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری هستند. مسیر دانشجویان در مقطع کارشناسی تقریبا مشخص و هموار است؛ آنها باید درس‌های مشخصی را بگذرانند، امتحان بدهند و  مدرک کارشناسی خود را اخذ کنند. اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری همه چیز فرق می‌کند. تحقیق و مطالعه حرف اول را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی میزند.

دانشجویان ارشد و دکتری، باید از همان ترم‌ اول به فکر انجام پایان نامه ادبیات انگلیسی باشند. خب می‌دانیم که برای این کار نیز باید وقت زیادی صرف تحقیق و مطالعه شود و سرانجام نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی آغاز شود. پس از تایید پروپوزال نوبت به نوشتن پایان نامه می‌رسد. این مراحل همه ساده به نظر می‌رسند اما در عمل پیچیدگی‌ها و نکات ظریف بسیاری دارند که رعایت آنها می‌تواند در کیفیت و زمان انجام کار تاثیر بسزایی داشته باشد. در این نوشته قصد داریم راهنمایی برای نگارش پروپوزال ادبیات انگلیسی ارائه دهیم تا به دانشجویان در انجام این کار کمک کرده باشیم.

نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی

انتخاب موضوع

برای نوشتن پایان نامه ارشد و یا رساله دکتری، پیش از هر چیز باید موضوع تحقیق را مشخص کنیم. انتخاب موضوع تحقیق نقش اساسی در سایر مراحل انجام کار دارد. موضوع انتخابی ما تعیین میکند که آیا با تحقیقی تئوری روبرو هستیم و یا کارهای عملی نیز داریم. یا اینکه با انتخاب موضوع میزان پیچیدگی پژوهش و زمان مورد نظر قابل تخمین خواهد بود. پس برای اینکه کار را شروع کنیم پیش از هر چیز باید لیستی از موضوعات مورد علاقه خود داشته باشیم. این کار کمک میکند با کمی تحقیق در مورد موضوعت بتوانیم یکی از آنها را به عنوان موضوع اصلی برگزینیم. در انتخاب موضوع پایان نامه برای نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی چند نکته را باید مد نظر داشته باشیم:

  • موضوع انتخابی ما باید موضوعی بروز باشد. موضوعات تحقیقاتی قدیمی و یا روش‌های پژوهشی سنتی اغلب منجر به پیشرفت چشمگیری برای ما نخواهند شد.
  • موضوع انتخابی برای پایان نامه باید کاربردی باشد. موضوعاتی که از نظر مباحث تحقیقاتی اشباع شده‌اند و یا جذابیت خود را از دست داده‌اند دیگر در جوامع علمی و ادبی توجهی به خود جلب نخواهند کرد.
  • پیچیدگی موضوع انتخابی باید برای انجام یک پژوهش تک نفره مناسب باشد. موضوعات پیچیده و زمانبر نه تنها باعث فرسایش می‌شوند بلکه به دلیل طولانی شدن اغلب با افت کیفی نتیجه همراه خواهند بود.

تعیین عنوان

پس از مشخص کردن زمینه کاری و انتخاب موضوع برای رشته ادبیات انگلیسی، نوبت به مشخص کردن حد و مرز تحقیق می‌رسد. حالا باید عنوان دقیقی برای پایان نامه انتخاب کرد؛ عنوانی که به درستی محدوده تحقیقاتی ما در پایان نامه را ذکر کند. این عنوان حتما باید در نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی مشخص شود. در تعیین عنوان برای پایان نامه می‌توانیم از اساتید راهنما کمک بگیریم برای اینکه بدانیم سمت و سوی تحقیقات‌مان مشخص شود. ممکن است بخش از روش های قبلی تحقیقاتی در عنوان ما ذکر شود. یا شاید منابعی که ما از روی آن پژوهش را ادامه می‌دهیم عنوان شود. همه این موارد کمک می‌کند تا بتوانیم مرزبندی تحقیق خود در موضوع انتخابی را مشخص کنیم.

نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی

با تعیین عنوان دقیق، کار نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی به‌طور رسمی شروع می‌شود. برای نوشتن پروپوزال چند بخش مهم و ضروری وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند. در ادامه این بخش‌ها را مرور می‌کنیم:

مقدمه: مثل هر تحقیق، پژوهش و یا طرح اولیه، نگارش پروپوزال ادبیات انگلیسی با نگارش مقدمه شروع می‌شود. در مقدمه نیازی نیست که به طور مفصل از تحقیق و دلایل آن صحبت کنیم. بلکه باید خلاصه و مختصر به موضوع انتخاب شده بپردازیم و پس از آن دلایل انتخاب موضوع و راه حل را شرح دهیم. خلاصه نویسی در مقدمه حرف اول را می‌زند.

طرح مسئله: مهمترین سوالی که باید در این بخش به آن پاسخ دهیم این است: چرا باید این تحقیق را انجام دهیم؟ اگر این تحقیق انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ به این سوالات ذهن را روشن می‌کند که چطور باید این بخش نوشته شود. ما در اینجا از یک مشکل فعلی صحبت می‌کنیم که در حال حاضر وجود دارد و ما آن را شناخته‌ایم. این مسئله باید در حدی باشد که استاد راهنما را برای تایید تحقیق متقاعد کند.

روش تحقیق: شاید هنگام نوشتن پروپوزال ادبیات انگلیسی هنوز نسبت به روش تحقیق و جزئیات آن اطلاعات کافی نداشته باشیم اما آنچه مشخص است آشنایی با کلیات روش انتخابی است. نوشتن همین موارد در بخش روش تحقیق کافی است.

منابع و ابزار تحقیق: هر تحقیقی برگرفته از پژوهش در منابع آن است تا با آشنایی کافی نسبت به مسئله بتوان به حل آن پرداخت. کافی است همین منابع اولیه و اصلی را در پروپوزال ذکر کنیم. همچنین خوب است ابزارهای مورد استفاده نیز، در صورت وجود، در این بخش آورده شود.

فرآیند تحویل پروپوزال

تحویل پروپوزال و به طور کلی فرآیند آن مراحل سخت و پیچیده‌ای ندارد. تنها کافی است سری به آموزش دانشگاه و رشته خودتان بزنید تا مسئول مربوطه، مراحل آن را برای شما توضیح دهد. اغلب نیاز است که اول تایید استاد راهنما گرفته شود و بعد به تایید مدیر گروه برسد. در مرحله آخر نیز نوبت به تحویل فایل یا برگه‌های امضا شده به آموزش است.

نکات مهم

  • موضوع و عنوانی که انتخاب می‌کنید را بعدا نمی‌توانید تغییر دهید (یا به سختی ممکن است). پس در انتخاب عنوان دقت کنید.
  • قبل از نوشتن پروپوزال حتما عنوان انتخاب شده را با استاد راهنمای خود مطرح کنید.
  • ار توصیه دانشجویانی که پیش از شما این مسیر را طی کرده‌اند غافل نشوید.

خدمات موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز با سال‌ها تجربه در زمینه خدمات آموزشی آماده ارائه خدمات به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تمامی بخش‌ها از جمله نوشتن پروپوزال و پایان نامه است. در تهران آموز، با همکاری اساتید برتر دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، تیمی حرفه‌ای تشکیل داده‌ایم که تمامی خدمات را با تضمین کیفیت در سریعترین زمان انجام خواهد داد. این خدمات شامل تمامی مراحل مورد نیاز دانشجویان ارشد و دکتری، از مشاوره نوشتن پروپوزال و پایان نامه، استخراج مقاله از پایان نامه، مشاوره نگارش، پذیرش و چاپ مقاله ISI، چاپ کتاب و بسیاری دیگر از خدمات است.

تهران آموز برای تسهیل دسترسی دانشجویان به خدمات آموزشی، مشاوره رایگان انتخاب خدمات را برای مقاطع ارشد و دکتری در نظر گرفته است. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره دارید می‌توانید در ساعات اداری با موسسه تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید اطلاعات خود را در فرم بالای صفحه پر کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا