ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۳۱

نوشتن پروپوزال رشته فیزیک

دانشجویانی که وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند اغلب با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند. یکی از مهمترین چالش‌ها پیش روی آنها، انجام کارهای تحقیقاتی است. دانشجویان کارشناسی عادت به خواندن تعداد مشخصی کتاب و جزوه دارند و بعد نیز نتیجه تلاش خود را در امتحاناتی که روند مشخصی دارند مشاهده می‌کنند. اما اوضاع برای دانشجویان ارشد و دکتری بسیار متفائت است. در این مقاطع تحصیلی پژوهش و روال انجام آن اهمیت زیادی دارد. بسیاری از دانشجویانی که به تازگی وارد مقطع ارشد شده‌اند هنوز با این روال ها آشنایی ندارند. در میان تمامی کارهای پژوهشی برای دانشجویان رشته فیزیک، انجام پایان نامه و رسااله دکتری اولویت بسیار بیشتری دارد. به خوبی می‌دانیم که قدم اول در این مسیر نیز انجام درست و نوشتن پروپوزال رشته فیزیک است.

اصلا عجیب نیست که دانشجویان با این روال‌ها آشنایی نداشته باشند. مهم این است که با تحقیق و مطالعه بتوانند با فرآیند نگارش پروپوزال به خوبی آشنا شوند تا در نهایت به بهترین نحو کار خود را ارائه دهند. در این نوشته می‌خواهیم به بررسی فرآِیند نوشتن پروپوزال فیزیک بپردازیم و نکات مهم آن را مرور کنیم.

انتخاب موضوع

همه دانشجویان در شروع کار باید موضوعی مناسب برای انجام پایان نامه فیزیک انتخاب کنند. انتخاب موضوع و زمینه کاری برای تحقیقات و پژوهش‌های پایان نامه کار چندان پیچیده‌ای نیست به شرطی که دانشجو به نکات و ظرافت‌های آن آگاه باشد. برای انتخاب موضوع مناسب برای نوشتن پروپوزال فیزیک، اولین قدم مشاوره گرفتن از اساتید راهنما است. هیچ کس به خوبی اساتید دانشگاه به موضوعات مناسب دانشجویان آگاهی ندارد. در این میان علاقه دانشجو و سابقه تحقیقات پیشین او نیز مهم است اما باید با مشاوره گرفتن از استاد راهنما، جمع‌بندی مناسبی انجام شود. برای مثال فرض کنید موضوع مورد علاقه دانشجو بسیار پیچیده و پرکار باشد. در چنین شرایطی به جای یک نفر، به یک تیم تحقیقاتی نیاز است. حتی اگر دانشجو به تنهایی اقدام به انجام تحقیقات در این مورد بکند، احتمالا یا شکست می‌خورد و یا کاری ضعیف ارائه خواهد داد.

مورد دیگر که اهمیت بسیار بالایی دارد، بروز بودن موضوع انتخابی برای انجام پایان نامه و پیش از آن نوشتن پروپوزال است. فراموش نکنید موضوعات قدیمی و غیرکاربردی در دنیای امروز، راهی به سوی ادامه تحصیل و یا استخراج مقاله از پایان نامه نخواهند یافت. پس بهتر است همین حالا با دقت و توجه بیشتر موضوعی جدید و مطابق با نیاز روز برای پایان نامه انتخاب کرد.

نوشتن پروپوزال رشته فیزیک ارشد و دکتری

 

بیشتر بخوانید:

انتخاب موضوع پایان نامه رشته فیزیک

ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

تعیین عنوان

پس از انتخاب موضوع حالا باید عنوان دقیقی برای پایان نامه خود برگزینید. عنوان شما باید کوتاه باشد و کاملا گویای تحقیق و پژوهش شما باشد. برای مثال می‌توانید روش تحقیق خود را در عنوان پایان نامه ذکر کنید. گاهی نیز روشی که تحقیق شما بر اساس آن انجام می‌شود در عنوان آورده می‌شود. به هر حال شما با اضافه کردن چند واژه، حد و حدود تحقیق خود را مشخص می‌کنید و عنوان دقیقی برای پایان نامه برمی‌گزینید.

نوشتن پروپوزال رشته فیزیک

با انتخاب موضوع و پس از آن با تعیین عنوان دقیق و کارامد برای پایان نامه، کار نوشتن پروپوزال رشته فیزیک به طور جدی شروع می‌شود. هر پروپوزالی از چند بخش اصلی تشکیل شده است که بدون آنها پروپوزال معنایی نخواهد داشت:

مقدمه: در شروع پروپوزال باید مختصر و مفید اشاره ای به سوابق تحقیقی و دلایل شروع این تحقیق بپردازیم و در چند جمله نیز راه‌حلی که مد نظر داریم را مطرح کنیم. تمام این موارد در پروپوزال تنها به صورت اشاره‌ای کوتاه هستند.

طرح مسئله: یکی از مهمترین بخش‌های پروپوزال، طرح مسئله است. در این بخش باید از مسئله پیش رو صحبت کنیم و آنچه که ما را به انجام این تحقیق واداشته است. در اینجا کمی توضیحات بیشتری نیاز داریم و باید با دلایل کافی به خواننده پروپوزال ثابت کنیم که پیدا کردن راه‌حل برای حل مسئله ضروری است.

روش تحقیق: وقتی که مسئله و نیاز به حل آن را مطرح کردیم باید به سراغ روش‌مان برای حل مسئله برویم و آن را به طور مختصر شرح دهیم. شرح کامل روش پیشنهادی در یک فصل پایان نامه به طور کامل آورده خواهد شد.

ابزار و منابع تحقیق: هر تحقیقی برای اینکه از راهی درست انجام شود و نتایج معتبری داشته باشد نیازمند منابع معتبر و ابزارهایی است. برخی از این منابع و ابزارها از ابتدا در اختیار ما هستند. باید نام آنها به طور کامل در پروپوزال ذکر شود.

مطلب هفت نکته مهم در پروپزوال‌نویسی برای دانشجویان ارشد و دکتری و همچنین مطلب چگونه هزینه نوشتن پروپوزال را کم کنیم؟ در همین سایت به شما در نگارش پروپوزالی استاندارد و قوی کمک خواهد کرد.

فرآیند تحویل پروپوزال

وقتی که نوشتن پروپوزال رشته فیزیک به پایان رسید نوبت به تحویل آن به آموزش دانشگاه می‌رسد. نحوه تحویل پروپوزال در تمامی دانشگاه‌ها معمولا روال مشخصی دارد. این فرآیند بدین صورت است که پروپوزال اول باید به تایید استاد راهنما برسد، سپس مدیر گروه رشته فیزیک آن را تایید کند و سپس به آموزش دانشگاه تحویل داده شود.

به هر حال این فرآیند باید از آموزش دانشگاه سوال شود. ممکن است نیاز به پر کردن فرم‌هایی در مراحل اولیه باشد. آنچه واضح و مشخص است ساده بودن انجام مراحل تحویل پروپوزال است و در این مورد نباید نگرانی به دل راه داد.

نکات مهم

تا اینجا تمامی بخش‌ها برای نوشتن پروپوزال را باهم مرور کردیم. در این بخش نیز میخواهیم برای تاکید بیشتر چند نکته را باهم مرور کنیم:

  • در انتخاب موضوع حتما از اساتید راهنما در دانشگاه خود کمک بگیرید.
  • سعی کنید موضوعی ساده، بروز و کاربردی انتخاب کنید تا در مراحل بعد آسوده خاطر باشید.
  • برای انجام فرآیند نوشتن پروپوزال، از دانشجویانی که پیش از شما این مسیر را رفته‌اند راهنمایی بگیرید.
  • قبل از نوشتن پروپوزال فیزیک حتما موضوع و عنوان انتخابی پایان نامه خود را با استاد راهنمای خود چک کنید.
  • مراحل انجام پروپوزال رشته فیزیک را از آموزش دانشگاه که مرجع رسمی است، سوال کنید.

خدمات موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز (دانشیار آرتا) با ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در تمامی مراحل آموزشی به یاری دانشجویان خواهد آمد. در تهران آموز اساتید برتر از دانشگاه‌های کشور و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند. همین موضوع تضمین‌کنننده کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی در تهران آموز است.

خدمات موسسه در تمامی مراحل آموزشی از مشاوره نوشتن پروپوزال و نگارش و انجام پایان نامه، تبدیل پایان نامه به مقاله، مشاوره نگارش، پذیرش و چاپ مقاله ISI و بسیاری خدمات دیگر، در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. چنانچه به مشاوره در زمینه دریافت خدمات آموزشی نیاز دارید می‌توانید با شماره موسسه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. شما همچنین می‌توانید با پر کردن فرم بالای صفحه، اطلاعات خود را در اختیار همکاران موسسه قرار دهید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا