ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۹

نوشتن پروپوزال رشته زیست شناسی

 زیست‌شناسی از جمله رشته‌های مهم دانشگاهی است که گرایش‌های مختلفی دارد. این رشته در بخش‌های متنوعی از علوم نقش مهمی ایفا می‌کند. از علوم پزشکی و دارویی گرفته تا بخش‌هایی مثل کشاورزی و دامپروری، محیط زیست، صنایع غذایی و … به متخصصان این رشته نیازمندند که این خود گواه اهمیت رشته زیست شناسی در بین سایر رشته‌های دانشگاهی است. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای تحقیقات این رشته، محققان این حوزه نیازمند تجهیزات دقیق و آزمایشگاه‌های غنی هستند تا نتایج و دستاوردهایشان بتواند نقش مفیدی در ادامه حیات و پیشرفت روزافزون بشر ایفا کند.

پژوهشگری در همه رشته‌ها از جمله زیست شناسی به خودی خود امری جذاب و در عین حال دشوار است که اگر علاقه کافی در این مسیر ضمیمه کار شود منجر به نتایج درخشانی خواهد شد. معمولا این علاقه‌مندی از مقطع کارشناسی ارشد که دانشجویان به طور جدی‌تر با بحث تحقیق و پژوهش برخورد می‌کنند بیشتر نمایان می‌شود. فرآیند پژوهش، مسیر طولانی و پراهمیتی است که چگونگی حرکت در این راه را باید به طور کامل فراگرفت و با اختصاص زمان کافی و مفید به آن و مطالعات گسترده و پیوسته به نتیجه رساند و در نهایت در قالب مقاله یا پایان نامه و رساله منتشر کرد. برای این منظور لازم است با ساختار استاندارد نوشتن این گونه آثار آشنا شد و در گام اول اصول درست پروپوزال‌نویسی را آموخت. با این مقدمه، در این مطلب تلاش می‌کنیم به ابعاد مختلف چگونگی نگارش پروپوزال زیست شناسی بپردازیم.

نوشتن پروپوزال زیست‌شناسی نیز مانند سایر رشته‌های دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه شمایی کلی از آنچه قرار است در پایان‌نامه یا رساله مطالعه کنیم به نمایش می‌گذارد. بنابراین دانشجویان هر چه زمان بیشتری برای نگارش پروپوزال رشته زیست شناسی اختصاص دهند و اصول و استانداردهای کلی در این خصوص را بهتر رعایت کنند، در نهایت با ارائه یک پروپوزال با کیفیت و مناسب، هم سریع‌تر تایید هیات داوران را خواهند گرفت و هم مسیری مشخص‌تر و شفاف‌تر در پیش روی خود قرار می‌دهند.

حال با توجه به توضیحات فوق به بررسی مراحل نوشتن پروپوزال رشته زیست شناسی می‌پردازیم و نکات مهم پیرامون این مطلب را یادآور می‌شویم:

 

انتخاب موضوع

اهمیت این انتخاب با توجه به تاثیر موضوع بر تمام وجوه نوشته علمی شما آشکار می‌شود. به همین سبب موضوع باید پس از مطالعات و جستجوهای بسیار، با دقت و وسواس خاصی برگزیده شود تا در وهله اول نو و بدیع بوده و تکراری نباشد، در وهله دوم جذاب و گیرا باشد تا مخاطب را به مطالعه کل تحقیق ترغیب کند و در وهله سوم کارآمد و کاربردی بوده و مهم‌تر آن‌که قابل انجام باشد.

همچنین برای یافتن اطلاعات بیشتر در این مورد و بررسی دقیق‌تر نکات پیرامون آن می‌توانید مطالب زیر را در همین سایت مطالعه کنید:

 

تعیین عنوان

وقتی موضوع با قطعیت انتخاب شد، می‌بایست با بررسی و در نظر گرفتن همه جوانب، عنوانی در خور و مناسب بیابید. به انتخاب عنوان باید از این زاویه نگریست که می‌خواهیم در نخستین نگاه مخاطب، پژوهش خود را چگونه معرفی کنیم؟ در نتیجه با این رویکرد، عنوان باید بسیار جذاب و دقیق برگزیده شود به طوری که حوزه پژوهشی و جامعه تحقیقاتی شما را به خوبی مشخص سازد. این‌که از چه واژگانی بهره می‌برید تا به این مهم دست یابید همه از خلاقیت و ظرافت اندیشه شما نشئت می‌گیرد که چگونه اطلاعات بیشتری از پژوهش‌تان مثل روش تحقیق و … را در عنوان جای دهید.

 

نوشتن پروپوزال رشته زیست شناسی

نگارش پروپوزال‌ از مراحل بسیار مهم در ابتدای فرآیند انجام پایان‌نامه است. در این مرحله دو نکته مهم وجود دارد: اول آن‌که به محتوای مطالب توجه کافی شود که مستند، جذاب و ارزشمند باشند و دوم پایبندی  به شیوه استاندارد و اصول درست پروپوزال‌نویسی است. با رعایت این دو نکته می‌توان امیدوار بود که پروپوزال بدون دردسر و مشکلی مورد تایید هیات داوران قرار گیرد. به هر صورت در حالت کلی پروپوزال‌ها ساختار استاندارد و مشخصی دارند که شامل بخش‌های زیر می‌شود:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

اما نکته ای که یادآوری آن در این‌جا مفید است پرهیز از طولانی نوشتن و بیان توضیحات بیش از حد طی نگارش پروپوزال زیست‌شناسی است. دقت کنید نه آن چنان کوتاه بنویسید که به محتوا آسیب رسد و نه آن چنان مفصل که خسته‌کننده شود. چون در این‌جا تنها قصد داریم مطالب را گویا و شفاف بیان کنیم تا داوران و مخاطبان هدف و منظور ما را دریابند. طبیعتا همه این موارد در بخش‌های اصلی پایان‌نامه یا رساله به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اگر برای نگارش پروپوزال رشته زیست‌شناسی خود نیاز به مطالعه بیشتر دارید تا با رعایت همه نکات، پروپوزالی قوی و با کیفیت ارائه دهید می‌توانید به مطلب زیر در سایت ما نیز مراجعه کنید:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال رشته زیست شناسی

با توجه به اهمیت بالای پروسه پروپوزال‌نویسی بر آن شدیم تا علاوه بر مطالب فوق، نکاتی ظریف اما مهم را به طور مختصر و تیتروار یادآور شویم:

  1. ارتباط شما با استاد راهنمای‌تان موضوع بسیار مهمی است. هر چقدر این همراهی در تمام مراحل از انتخاب موضوع پژوهش تا انتخاب عنوان و نوشتن پروپوزال رشته زیست‌شناسی بهتر پیش برود به نفع شماست. چراکه به این ترتیب از دوباره‌کاری‌ها و اتلاف وقت‌تان جلوگیری می‌شود.
  2. گفتگو و مشورت با دانشجویانی که پروپوزال‌های موفقی داشتند یکی دیگر از راه‌های کسب تجربه است که می‌تواند کمک زیادی به شما کند تا به نکات پراهمیت‌ در این بخش بیشتر دقت کنید.
  3. اختصاص وقت کافی به انتخاب موضوع مناسب، نکته مهمی است که حتما باید به آن توجه ویژه داشته باشید. مطمئن باشید هر چه در این مرحله بیشتر مطالعه و جستجو کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. موضوعی بیابید که علاوه بر جذابیت، جدید بودن و ارزشمندی، کاربردی باشد و مهم‌تر این‌که از پس آن برآیید.
  4. انتخاب عنوان از آن مراحلی است که به دقت و خلاقیت زیادی نیاز دارد چون عملا تغییر عنوان پژوهش پس از تایید تقریبا امکانپذیر نیست.
  5. اطلاع از روال اداری و روند کاری واحد آموزش دانشکده‌تان باعث می‌شود با آرامش بیشتری مراحل را مطابق چارچوب‌های تعریف شده طی کنید و کمتر به مشکل برخورید. پس کمی زودتر روال انجام مراحل تحویل پروپوزال و دستورالعمل‌ها را جویا شوید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

نگارش پروپوزال‌تان که پایان یافت می‌بایست آن را ابتدا به تایید استاد راهنما و مدیر گروه برسانید و سپس به آموزش دانشگاه تحویل دهید. مطابق قوانین دانشکده‌تان ممکن است در این میان لازم باشد فرم‌ها یا برگه‌هایی را تکمیل کنید و امضاهای لازم را بگیرید. پس از آن، اگر هیات داوران پروپوزال شما را تایید کند، می‌توانید مرحله اصلی انجام پایان‌نامه یا رساله خود را آغاز کنید.

 

 

اسکرول به بالا