ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۶

انجام پایان­ نامه رشته علوم آزمایشگاهی

 انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم آزمایشگاهی نیز مانند سایر رشته‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد. هر دانشجو می‌بایست عصاره هر آنچه در طی مدت تحصیل خود آموخته است را چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری در پایان نامه یا رساله خود عیان سازد. دانشجویان این رشته با توجه به پرهزینه بودن آن باید در انجام پایان‌نامه رشته علوم آزمایشگاهی بسیار دقت کنند تا هم سطح علم و دانش خود و آنچه آموختند را به خوبی نشان دهند و هم مراقب هزینه‌ها و زمانی که به پژوهش خود اختصاص داده‌اند باشند. با توجه به گستردگی و کاربردی بودن این رشته و سرعت پیشرفت روزافزون علم، برای ارائه یک پایان‌نامه یا رساله با کیفیت و منحصربفرد، مطالعات گسترده، جامع و کامل در حیطه موضوع انتخابی ضروری است. همچنین باید از ابتدا بدانیم که این پروسه، مسیری دشوار، زمانبر و در عین حال جذاب است. پس باید با پشتکار فراوان و صبر و حوصله مرحله به مرحله  پیش رویم. اما شانسی که در این بین وجود دارد و می‌تواند مسیرهایی میانبر و کوتاه‌تر را به ما نشان دهد، استفاده از تجربه‌های مفید استادان و مشاوران متخصص این رشته است.

رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های بسیار متنوعی دارد از جمله: فیزیولوژی، بیوشیمی بالینی، زیست فناوری پزشکی، ژنتیک انسانی، ایمنی شناسی، خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)، قارچ شناسی پزشکی، میکروب شناسی پزشکی، ویروس شناسی پزشکی، انگل شناسی.

دوره دکتری علوم آزمایشگاهی نیز دارای گرایش‌های مختلفی است، مانند: انگل شناسی پزشکی، ایمنی شناسی پزشکی، باکتری شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی، خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون، زیست فناوری پزشکی، ژنتیک پزشکی، سیاست‌گذاری سلامت، فارماکولوژی، قارچ شناسی پزشکی، ویروس شناسی پزشکی، سم شناسی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، هیستوپاتولوژی و سیتوپاتولوژی.

 

چرا مشاوره نگارش و انجام پایان­ نامه به ما کمک می‌کند؟

باتوجه به این‌که دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم آزمایشگاهی بیشتر وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش در آزمایشگاه می‌کنند، طبیعتا برای نگارش پایان­ نامه‌ای کامل و جامع، باید علاوه برعلاقه، تلاش بسیار و مطالعه گسترده، زمان را نیز مدیریت کنند تا بتوانند حاصل دستاورد تحقیقات خود را به شیوه‌ای درست و استاندارد ارائه دهند. اما در کنار این امور، برای انجام پایان نامه رشته علوم آزمایشگاهی باکیفیت و قوی می‌توان از تجربیات گران‌بهای استادان و مشاوره متخصصان این حوزه نیز بهره جست. این امر سبب می‌شود مسیر کوتاه‌تر شده و در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

 

آینده تحصیلی و شغلی

کیفیت انجام پایان­ نامه رشته علوم آزمایشگاهی و گرفتن نمره بالا می‌تواند در آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان اثرگذار باشد. در خصوص شغل، بیشتر در رقابت استخدام در نهادها، سازمان های بزرگ و شرکت‌های دولتی اهمیت می‌یابد و در بخش تحصیلی، این موفقیت می‌تواند به پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر جهان کمک کند.

روال انجام پایان­ نامه کارشناسی ارشد و دکتری علوم آزمایشگاهی

برای انجام پایان­ نامه کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم آزمایشگاهی قواعد و دستورالعمل‌های استاندارد مشخصی وجود دارد که شما مستلزم به رعایت آن‌ها هستید. در این بخش روال این کار را به طور مختصر و مجمل بیان خواهیم کرد:

انتخاب موضوع

در انجام پایان نامه رشته علوم آزمایشگاهی مهم‌ترین مساله در ابتدای مسیر انتخاب موضوع است که تا انتها بر کل این پروسه تاثیرگذار خواهد بود. برای این که انتخاب بهتر و دقیق‌تری داشته باشید لازم است زمان کافی به مطالعه و جستجو در حوزه موردنظرتان اختصاص دهید. با دقت و کمی حوصله در میان پایان نامه‌های سال‌های گذشته دانشجویان علوم آزمایشگاهی جستجو کنید و از آن‌ها ایده بگیرید. موضوعات مختلف را مورد مطالعه قرار دهید و با اطلاعات کافی، بر مبنای علاقه شخصی و توان خودتان موضوعی را انتخاب کنید که جذاب، به‌روز و کاربردی باشد. همچنین می‌توانید با کسانی که پیش از شما پایان نامه‌های موفقی ارائه داده‌اند مشورت کنید و یا در جلسات دفاع دانشجویان دیگر حاضر شوید تا با شرایط حاکم بر این جلسات آشنا باشید.

همان طور که اشاره شد موضوع پایان نامه باید نو و به‌روز باشد. اما برای اطمینان از تکراری نبودن موضوع انتخابی خود کافی است سری به وبسایت ایرانداک بزنید و موضوعات را در آن‌جا جستجو کنید.

نوشتن پروپوزال

پس از انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله، نوبت به نوشتن پروپوزال می‌رسد. پروپوزال‌نویسی نیز قواعد و استانداردهای خاص خود را دارد که باید با رعایت دقیق آن‌ها پروپوزال خود را بنویسید.

فصل­ بندی پایان­ نامه

قبل از شروع هر کاری بهتر است ابتدا شیوه‌نامه نگارش پایان‌نامه دانشگاه محل تحصیل خود را با دقت و حوصله مطالعه کنید. پس از آن با رعایت دقیق این قوانین فصل‌بندی پایان‌نامه را آغاز نمایید. اما در حالت کلی معمولا پایان‌نامه‌ها به فصول زیر تقسیم می‌شوند:

مقدمه

در پروسه انجام پایان­ نامه رشته علوم آزمایشگاهی آن‌چه در ابتدا جلب توجه می‌کند، مقدمه‌ای است که شما می‌نویسید. سعی کنید واضح و شفاف در مورد طرح کلی توضیح دهید و پس از آن به ذکر دلایلی که سبب شده است این طرح را انتخاب کنید بپردازید.

پیشینه تحقیق

در روند انجام پایان­ نامه کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم آزمایشگاهی لازم است سری به پایان نامه‌های گذشته بزنید وبا اشراف کامل بر حوزه پژوهشی‌تان، در فصل دوم پایان‌نامه توضیح دهید که بررسی پژوهش‌های گذشته و نتایج آنها چه اثری بر روند تحقیق شما داشته است. این امر سبب می‌شود مخاطب، دلیل انتخاب موضوع شما را بهتر متوجه شود و درک کند.

روش تحقیق

در فصل سوم پایان نامه، نوبت به شرح روش تحقیق می‌رسد که می‌بایست به طور دقیق و کامل به همه جزئیات مانند داده‌های مورد استفاده در متن، آمارها، پرسش‌نامه­­ها و نرم­افزارهای به کار برده شده و … بپردازید.

نتایج

معمولا در فصل چهارم پایان‌نامه، به نتایج حاصل از پژوهش پرداخته می‌شود. این نتایج مهم‌ترین بخش یک تحقیق به شمار می‌رود که توجه پژوهشگران و به طور کلی جامعه علمی را به خود جلب می‌کند. در این فصل باید با توضیحات و آمارهای دقیق، نتایج حاصله را تجزیه و تحلیل کنید تا مخاطبان کاملا متوجه دستاورد شما از کل روند پژوهش شوند. شما باید در نهایت بعد از توضیح مختصر مساله، راهکارهای پیشنهادی خود و نتایج آن‌ها را ارائه دهید.

بحث و پیشنهادها

فصل پنجم پایان­نامه به جمع­بندی نهایی پژوهش اختصاص دارد. در این فصل نتیجه تحقیقات خود را با سایر راهکارها مقایسه کنید و توضیح دهید چرا راه حل شما احتمالا مناسب‌تر است و نکاتی را عنوان کنید که بتواند به پژوهشگران دیگر کمک کند.

جلسه دفاع از پایان­ نامه

برگزاری مناسب جلسه دفاع از پایان­ نامه علوم آزمایشگاهی آخرین مرحله از این روند است که پراهمیت و حساس است، چراکه در این جلسه، شما این فرصت را می‌یابید تا با تمام توان از ماه‌ها تلاش خود که منجر به نتایج و دستاوردهای این پژوهش شده است، دفاع کنید. همین طور باید آن‌قدر بر پایان‌نامه خود تسلط داشته باشید که بتوانید با اعتماد به نفس به سوالات داوران و سایرین، با توضیحات و مستندات معتبر پاسخ گویید و آن‌ها را قانع کنید.

سوالات متداول دانشجویان برای نگارش و چاپ و پذیرش مقاله

راهنمای تبدیل پایان‌نامه به کتاب

راهنمای گام به گام انتشار مقاله ISI برای تازه‌واردها

اسکرول به بالا