ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۲

اصول اخلاقی در نوشتن مقاله ISI

در خاستگاه علم، تنها انگیزه در تحقیقات علمی، کنجکاوی و میل به دانستن بیشتر در مورد چیزی خاص است. امروزه رابطه علم و جامعه تغییر کرده است. تحقیقات کنونی نیازمند منابع مادی و انسانی است که از نقطه نظر اقتصادی بسیار پرهزینه است، بنابراین به تامین مالی از سوی اداره دولتی یا شرکت‌های خصوصی با منافع بسیار خاص بستگی دارد. در این زمینه، دانشمندان باید برای تأمین منابع تحقیقات خود و انتشار نتایج در اسرع وقت رقابت کنند تا شهرت علمی خود را در موضوع مورد بررسی بیشتر کنند، که این تنها راه برای تأمین منابع مالی برای تحقیقات آینده است. این فشار برای انتشار باعث شده است که برخی از نویسندگان در دام کاهش کیفیت اخلاقی تحقیق خود بیفتند که در برخی موارد منجر به رعایت نکردن اصول اخلاقی در نوشتن مقاله ISI و  تقلب علمی می‌شود. در این راستا، باید به خاطر داشته باشیم که فرآیند انتشار بر اساس اعتبار، حقیقت، صحت و صداقت علمی است.

رایج‌ترین مشکل اخلاقی که ویراستاران در سال‌های اخیر یافته‌اند، انتشارات تکراری است و انتشارات جزئی یا برش سالامی، که در آن یک مطالعه به بخش‌های کوچکتر تقسیم می شود و سپس به عنوان مقالات جداگانه، معمولاً در مجلات مختلف منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین روش برای خواندن مقالات علمی و پژوهشی مثل ISI چیست؟

چرا باید ترجمه مقاله ISI را به مترجم بسپاریم؟

راهنمای گام به گام انتشار مقاله ISI برای تازه‌واردها

اصول اخلاقی در نوشتن مقاله ISI

در ادامه، به برخی از مسائل اخلاقی ، مانند صداقت در تحقیق می‌پردازیم.

صداقت در تحقیق

بر اساس شورای ملی تحقیقات آمریکا، پژوهشگران باید با یکپارچگی و صداقت در تحقیق و بر مبنی علم و دانش عمل نمایند، که یکی از اصول اخلاقی در نوشتن مقاله ISI است و می‌توان آن را به عنوان یک سری اقدامات خوب تعریف کرد که شامل موارد زیر است:

  • صداقت فکری در پیشنهاد، انجام و گزارش تحقیق
  • دقت در ارائه پروپوزال و گزارش‌های تحقیقاتی
  • رعایت انصاف در بررسی همتایان
  • همگرایی در تعاملات علمی، از جمله ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع
  • تمام مغایرت‌های احتمالی مربوط به حق چاپ و انتشار به درستی حل وفصل شده است.
  • حفاظت از نیروی انسانی در انجام تحقیقات
  • مراقبت انسانی از حیوانات در انجام تحقیقات بالینی
  • پایبندی به مسئولیت‌های متقابل بین محققان و تیم‌های تحقیقاتی آن‌ها در نوشتن مقاله ISI
  • اجتناب از ساختگی بودن : بدین معنی که از آوردن داده یا یافته‌های ساختگی، ذخیره و انتشار آن‌ها پرهیز شود.
  • پرهیز از جعل: عبارت است از دستکاری مواد، تجهیزات، یا فرآیندهای مختلف تحقیق، تغییر یا حذف داده‌ها یا یافته‌ها، به طوری که یافته‌های پژوهش معرف تحقیق انجام شده نباشد.
  • پرهیز از سرقت ادبی که استفاده از ایده‌ها، فرآیندها، یافته‌ها یا کلمات شخص دیگری بدون ارجاع مناسب به آن شخص است. نام نویسنده و منبع اصلی قسمت‌های برداشت شده از سایر مقالات باید به درستی ذکر شوند. استفاده بیش از حد و سرقت ادبی به هر شکل، از جمله نقل قول‌های غیر استناد شده، بازنویسی نتایج تحقیقات سایر محققین و همچنین بازتولید مطالب منتشر شده قبلی خود در قالب چند نقل قول یا بدون اشاره مناسب مطابق با اصول اخلاقی در نوشتن مقاله ISI نیست. مقاله نباید حاوی مطالب منتشر شده‌ای باشد که از سایر نویسندگان و بدون رضایت آن‌ها کپی شده باشد. تمام داده‌های موجود در مقاله که از مطالعات قبلی آمده است، بدون توجه به اینکه از همان نویسندگان هستند یا نه، ارجاع داده شده‌اند. اگر مقاله‌ای که برای بررسی ارسال می‌شود، تحلیل فرعی از نتایج پروژه‌ای است که قبلاً منتشر شده است، باید همیشه به آن مقاله استناد شود.

اگر تخلف تشخیص داده نشود و یافته‌های پژوهشی تقلبی منتشر شود، مقاله‌های علمی حاوی اطلاعات نادرستی خواهد بود، که باعث می‌شود دانشمندان دیگر وقت و منابع محدود خود را در تلاش برای تکرار یافته‌های منتشر شده تلف کنند. یافته‌های منتشر شده با داده‌های ساختگی یا جعلی ممکن است بر عملکرد جامعه علمی تأثیر منفی بگذارد. محققی که محکوم می‌شود ممکن است توانایی کار در رشته خود و فرصت به دست آوردن بودجه برای تحقیقات آینده را نیز از دست بدهد. علاوه بر این، شهرت سایر اعضای گروه نیز خدشه‌دار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هزینه پذیرش و چاپ مقاله ISI

پنج راه ساده و ارزان برای چاپ مقاله ISI

آیا نوشتن مقاله ISI برای گرفتن بورس تحصیلی الزامی است؟

نویسندگان ارواح

نویسنده یک مقاله علمی شخص یا اشخاصی هستند که در نگارش اثر، یعنی درتدوین محتوای آن، در طراحی علمی آن، در جمع‌آوری مواد و مطالب، تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج مشارکت دارند.

یکی از نگرانی‌های رو به رشد در محیط ما از نظر تألیف مقالات علمی، به اصطلاح نویسنده شبح است. برخی کارکنانی را استخدام می‌کنند که در نوشتن مقالات علمی تخصص دارند، سپس سعی می‌کنند این مقالات را توسط محققین معتبری که معمولاً هیچ کمک قابل توجهی به مقاله نداشته‌اند (نویسندگان مهمان) منتشر کنند. افرادی که کمک قابل توجهی به نسخه اولیه می‌کنند اما در بین نویسندگان ظاهر نمی‌شوند به عنوان نویسندگان ارواح شناخته می‌شوند، که استفاده از این موضوع باعث زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی در نوشتن مقاله ISI می‌شود. در بسیاری از این مقالات نمی‌توان فرد یا افراد مسئول تحقیقات یا انتشار آن را شناسایی کرد. اگر شخص مسئول این تحلیل ناشناس بماند و در بین نویسندگان ظاهر نشود، اعتماد به یافته‌ها و نتایج تحقیق برای خواننده بسیار دشوار خواهد بود. درنتیجه، این عمل یک اصل اساسی را که در بین نویسندگان و خوانندگان وجود دارد، نقض می‌کند، که از این قرار است: نام نویسندگانی که در مقاله آمده، نویسندگان واقعی هستند و علاوه بر این، این نام‌ها نشان می‌دهد که مقالات از کجا آمده‌اند.

نویسندگان باید تضمین کنند که:

  • نویسنده مسئول برای پذیرش و چاپ مقاله ISI که برای بررسی ارسال شده است، رضایت کلیه نویسندگان را دارد.
  • مشارکت همه افرادی که به نحوی بر روند تحقیق اثر گذاشته‌اند به اندازه کافی منعکس شده است. اسامی تمام افرادی که سهم قابل توجهی در تحقیق و نگارش مقاله داشته‌اند ذکر شده است و سهم هر نویسنده مشخص شده است.
  • مقاله یک سند اصلی است و کار علمی آن‌ها اصالت دارد. بدین معنی که قبلاً در سایر مجلات به شکل فعلی یا نزدیک به آن منتشر نشده است و به طور همزمان برای بررسی به مجله دیگری ارسال نشده است (ارائه در کنفرانس‌های علمی از این تعریف مستثنی است).
  • مقاله ارسالی معتبر است و اظهارات اشتباه عمدی یا تقلب ندارد.
  • اگر نویسنده اشتباهات قابل توجهی در مقاله در مرحله بررسی یا پس از انتشار پیدا کند، باید هرچه زودتر به سردفتر مجله اطلاع دهد.

ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری

اسکرول به بالا