ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۷

نوشتن پروپوزال مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از رشته‌های جذاب برای دانشجویان است و همین علاقه باعث می‌شود تا دانشجویان بسیاری قدم در راه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بگذارند؛ مسیری که تحقیق و پژوهش حرف اول و آخر آن را می‌زند. به خوبی می‌دانیم که برای موفق شدن در تحصیلات تکمیلی دانشجو باید پایان نامه خوبی ارائه دهد. اولین قدم برای ارائه پایان نامه خوب ارائه پروپوزال است و همه دانشجویان پیش از ارائه پایان نامه مهندسی عمران، باید پروپوزال خود را آماده کنند و تحویل استاد راهنما و دانشگاه دهند. اگر دانشجویان با نحوه انجام پروپوزال مهندسی عمران و مراحل آن به خوبی آشنا باشند طی کردن این مسیر نه تنها برایشان دشوار نیست بلکه جذابیت‌های بیشماری نیز دارد.

ما در اینجا به شرح نحوه نوشتن پروپوزال برای دانشجویان مهندسی عمران می‌پردازیم تا این مسیر را که اولین قدم در راه انجام پایان نامه است، با موفقیت پشت سر بگذارند.

انتخاب موضوع

تقریبا تمامی دانشجویان زمانی که قدم در رشته تحصیلی خود به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌گذارند، به موضوعات مورد علاقه خود در رشته تحصیلی‌شان واقفند. اما باید بدانند که همانطور که پیش می‌روند باید از بین موضوعات مورد علاقه خود یکی را انتخاب کنند و کارهای تحقیقاتی خود را در آن زمینه پیش ببرند. این موضوع می‌تواند در آینده تبدیل به موضوع انتخابی برای انجام پایان نامه ارشد و دکتری نیز تبدیل شود. در واقع هرچه تحقیقات در زمنیه موضوع انتخابی بیشتر باشد، نوشتن پایان نامه ارشد یا نوشتن رساله دکتری و انجام تحقیقات آن نیز آسان‌تر می‌شود. زیرا دانشجو در دوران تحصیلش و پیش از شروع پایان نامه به خوبی در این زمینه تحقیق کرده است و به چند و چون آن آگاه است.

خب حالا که اهمیت انتخاب موضوع مشخص شد باید چند نکته را به خاطر بسپارید:

  • موضوع انتخابی شما بهتر است موضوعی به‌روز باشد. در این صورت شانس شما پس از انجام تحقیقات برای ساممیت مقاله ISI افزایش می‌یابد. همانطور که میدانیم اهمیت پذیرش و چاپ مقاله ISI برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر کسی پوشیده نیست.
  • موضوع انتخابی شما بهتر است موضوعی کاربردی باشد. در این صورت شما شانس بیشتری دارید که تحقیقات خود را به محافل صنعتی ارائه دهید. در صورت داشتن موضوعی مناسب و کاربردی، شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اهمیت داشتن مقاله برای مهاجرت تحصیلی

تعیین عنوان

حتما می‌دانید وقتی موضوع و زمینه کاری پایان‌نامه مهندسی عمران خود را انتخاب کردید سپس باید آن را با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های تحقیق خود، عنوان کار خود را به طور دقیق مشخص کنید. مثلا گاهی لازم است روش تحقیق نیز در عنوان ذکر شود، یا گاهی باید داده‌هایی که روی آن کار می‌کنید هم در عنوان آورده شود. به طور کلی، عنوان پروپوزال یا پایان نامه همان موضوع شماست که به طور دقیق و کاملا مشخص ذکر شده است.

نگارش پروپوزال مهندسی عمران

پس از انتخاب موضوع و مشخص کردن عنوان پروپوزال و پایان نامه، نوبت به نوشتن پروپوزال مهندسی عمران می‌رسد. برای شروع بهتر است با مقدمه شروع کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید مقدمه ذهن خواننده را برای ورود به بحث آماده می‌کند. در مقدمه اشاره کوتاهی داشته باشید به کاری که قصد دارید انجام دهید.

پس از نوشتن مقدمه سراغ مسئله اصلی بروید که در پایان نامه خود قصد دارید آن را حل کنید. در اینجا باید توضیحات کافی و البته کوتاهی بدهید که مسئله اصلی در تحقیق شما چیست و چه نیازی شما را به حل این مسئله واداشته است. بد نیست اگر مسئله شما تا کنون حل نشده باقی مانده به تحقیقات قبلی نیز اشاره کنید. یادتان باشد که پروپوزال شما نباید طولانی باشد. بیشتر پروپوزال‌ها از ده صفحه تجاوز نمی‌کنند.

نکات مهم در نوشتن پروپوزال مهندسی عمران

اگر بخواهیم خیلی ساده انجام پروپوزال مهندسی عمران را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست به شرطی که بدانید مسئله اصلی تحقیق شما چیست. خوب است در نوشتن پروپوزال خود از دانشجویانی که قبلا این کار را انجام داده‌اند کمک بگیرید. آنها یکبار پیش از شما مسیر را طی کرده‌اند و به چند و چون آن به خوبی آگاهند. حتی توصیه می‌کنیم که نسخه اولیه پروپوزال خود را برای رفع اشکال به این دسته از دوستان نشان دهید.

فرآیند تحویل پروپوزال

نحوه آماده‌سازی پروپوزال مهندسی عمران نوشته شده، در بسیاری از دانشگاه‌ها مشابه است. اما با این حال قبل از آغاز نوشتن حتما باید فایل مرتبط با قواعد نوشتن پروپوزال را از آموزش دانشگاه خود دریافت کنید و پس از آن نگارش را شروع کنید. در برخی از دانشگاه‌ها همین که استاد به طور شفاهی عنوان شما را تایید کرده باشد کافی است و پس از آن پروپوزال را به تایید ایشان می‌رسانید. در برخی دیگر از دانشگاه‌ها اما باید عنوان دقیق انتخاب شده حتما به صورت کتبی به تایید استاد برسد و سپس فرآیند تایید پروپوزال دنبال شود.

هیچ کدام از این موارد فرآیند نگران‌کننده‌ای به دنبال ندارد و تنها ممکن است به دلیل ضروریات گرفتن امضاهای مختلف، چند روزی کار شما را به تعویق بیندازد. در صورتی که از پیش با نحوه آماد کردن و تحویل پروپوزال در دانشگاه خود آشنا شوید چنین مشکلاتی پیش روی شما نخواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است شرایط انجام پروپوزال مهندسی عمران برای دانشجویان ارشد و دکتری متفاوت باشد. پس حتما شرایط را مطابق با مقطع تحصیلی خود چک کنید.

خدمات موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز (دانشیار آرتا) در تمامی مراحل تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، به دانشجویان یاری می‌رساند تا تحصیلات خود را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت به پایان برسانند. همکاران ما در تهران آموز در بخش‌های مختلف تحصیلی، به خصوص انجام پروپوزال و پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، نگارش مقاله علمی پژوهشی، اکسپت و چاپ مقاله و تبدیل پایان نامه به مقاله ISI به دانشجویان مشاوره می‌دهند. خدمات موسسه تهران آموز توسط برترین اساتید دانشگاهی و همینطور دانشجویان نخبه و برتر دانشگاه‌های معتبر انجام می‌شود. بنابراین دانشجویان هیچ نگرانی بابت کیفیت خدمات ارائه شده نخواهند داشت.

خوب است بدانید همکاران ما در اولین گام اقدام به ارائه مشاوره رایگان به دانشجویان و نیازسنجی خدمات برای آنها می‌کنند. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره در مورد خدمات مورد نیاز خود دارید و یا در مورد خدمات و نیازهای خود سوالی دارید می‌توانید با شماره‌های درج شده موسسه با ما تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید اطلاعات تماس خود را از طریق فرم بالای صفحه ثبت کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا