ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۰/۰۳/۱۷

بهترین روش برای خواندن مقالات علمی و پژوهشی مثل ISI چیست؟

خواندن مقالات علمی یکی از مهمترین کارهای دانشجویان و پژوهشگران در همه رشته‌ها و گرایش‌های علمی و فنی است. مطالعه مقاله تخصصی در ارتقای سطح دانش و آگاهی محققان بسیار موثر است و در مسیر انجام پایان‌نامه یا رساله دانشجویی باکیفیت و جامع نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما روش خواندن مقالات علمی و ISI در افراد متفاوت است و هر کس به روش خاص خودش مطالعه می‌کند. اکنون سوال اینجاست که کدام روش خواندن مقاله ISI مناسب‌تر و کاربردی‌تر است و به دانشجویان و محققان در انجام پایان‌نامه و پژوهش‌های علمی کمک بیشتری می‌کند؟

دلایل انتخاب بهترین روش خواندن مقالات علمی و ISI مناسب

شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که چه فرقی می‌کند از کدام روش خواندن مقالات علمی و ISI استفاده شود. در پاسخ باید بگوییم که انتخاب بهترین روش خواندن مقاله ISI و همه مقالات علمی دیگر برای محققان ضروری است، چراکه محققان مجبورند انواع مقالات را مطالعه کند تا مطالب مورد نظرشان را بیابند و بدیهی است نمی‌توان تعداد زیادی مقاله را در زمان محدود انجام دادن یک پروژه تحقیقاتی خواند و این کار منطقی نیست. بر این اساس، به کار بردن یک روش خواندن مقالات علمی و ISI مناسب به سرعت عمل پژوهشگر کمک و از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری می‌کند.

اما انتخاب روش خواندن مقاله ISI مناسب علاوه بر این‌که موجب می‌شود دانشجو یا پژوهشگر تعداد بیشتری از مقالات را بخواند و بررسی کند، به مطالعه کاربردی و مفید بسیار کمک می‌کند؛ همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از مقالات علمی طولانی و مفصل هستند و ما می‌توانیم با استفاده از روش خواندن مقالات علمی و ISI صحیح و اصولی فقط لب کلام و نکات مهم و اصلی را بخوانیم و دیگر لازم نیست وقت خود را صرف خواندن جملات توضیحی و تکراری کنیم. به طور کلی، انتخاب روش خواندن مقالات علمی و ISI درست در پیشبرد سریع مراحل تحقیق نقش مهمی دارد و یادگیری آن بسیار ضروری است.

بهترین روش خواندن مقالات علمی و ISI

پیش از خواندن هر مقاله بهتر است اهداف خود را کامل مشخص کنید؛ به عبارت دیگر، برای کسب چه اطلاعاتی مقاله می‌خوانید و دیتاهای مد نظرتان چیست؟ و قصد دارید از اطلاعات در کجا استفاده کنید؟ در واقع، باید هدف‌تان را معین کنید تا مسیر را متناسب با آن طراحی کنید. بدین ترتیب از اتلاف زمان و انرژی‌تان جلوگیری خواهید کرد و سریع‌تر و راحت‌تر به نتیجه مورد نظرتان خواهید رسید.

نکته دیگر، استفاده از تجربیات دیگرانی است که این مسیر را با موفقیت طی کرده‌اند؛ این افراد ممکن است با تشریح یک روش خواندن مقالات علمی و ISI موثر و مفید به شما کمک کنند تا سریع‌تر به جمع‌بندی برسید.

همان‌طور که اشاره کردیم پژوهشگران از روش‌های مختلفی برای خواندن مقالات علمی و ISI استفاده می‌کنند؛ مثلا برخی مطالعه چکیده، مقدمه و نتیجه‌گیری را اولویت قرار می‌دهند، برخی چکیده و نتیجه‌گیری، بعضی‌ها چکیده، مقدمه، تیترها، دو سه پاراگراف‌ انتهایی و جداول، و…. آنچنان که مشخص است، برای یافتن مقاله مورد نظرمان نیازی نیست از اول تا آخر هر مقاله را بخوانیم؛ هر مقاله با عنوان مشخص از قسمت‌های مجزای چکیده، مقدمه، روش تحقیق، نتایج، پیشنهادها و منابع تشکیل می‌شود. به عبارت بهتر، در روش خواندن مقالات علمی و ISI هوشمندانه باید با نکته‌سنجی دقیق و زاویه دید گسترده‌تر به متن نگاه کنید و صرفا محتوای مفید را انتخاب و مطالعه کنید. این کار را مرحله به مرحله پیش ببرید و در هر مرحله متوجه شدید که آن مقاله در راستای اهداف و فرضیات تحقیقات شما کاربردی نیست، از فهرست منابع مطالعاتی خود حذف کنید.

در مرحله نخست، نگاهی کلی به مقاله بیندازید؛ یعنی عنوان، چکیده، کلمات کلیدی و تیترها را بخوانید. در چکیده مقاله اصولا خلاصه‌ای از پروسه تحقیق نوشته می‌شود تا خواننده با فرضیات، نمونه پژوهش، نتایج و یافته‌های تحقیق آشنا شود. همچنین زمان انتشار مقاله را بخوانید و اعتبار مجله و انتشارات آن را بسنجید؛ بهتر است مقالات جدید را مطالعه کنید تا اطلاعاتی به‌روزتر را بیابید. مجلات معتبر برای حفظ درجه اعتبار خود معیارهای سختی را برای پذیرش و چاپ مقالات در نظر می‌گیرند و مقالات باکیفیت‌تر و باارزش‌تری منتشر می‌کنند. اگر در این مرحله مقاله را متناسب با پژوهش و اهداف‌تان یافتید، مرحله بعدی را آغاز کنید.

مرحله بعدی، خواندن مقاله و جستجوی اطلاعات مد نظرتان در محتوای آن است. این بار از مقدمه شروع کنید، سپس نتیجه‌گیری را مطالعه کنید. شکل‌ها و جداول را بررسی کنید و اگر مقاله را همسو با اهداف خود یافتید، مطالعه جملات یا قسمت‌هایی را آغاز کنید که به نظرتان مهم است؛ به یافته‌ها و نتایج پژوهش خوب توجه کنید و بررسی کنید که فرضیات و پرسش‌های مقاله چگونه و تا چه حد آزموده شده‌اند و به چه مباحثی بیشتر پرداخته شده است. همچنین مطالعه بخش روش تحقیق به شما در انتخاب روش خودتان کمک خواهد کرد. منابع مقاله را نیز بخوانید تا اگر منبع بهتر و کامل‌تری معرفی کرده بود، از آن بهره ببرید.

دقت کنید که شما هیچ الزامی برای خواندن همه مطالب مقاله ندارید و اصولا بهتر است از مطالعه بخش‌هایی که برای‌تان کاربردی نیستند، صرفنظر کنید. همچنین شما می‌توانید از روش‌های تندخوانی استفاده کنید تا در زمان کمتر مقالات بیشتری را بررسی کنید؛ در روش‌های تندخوانی معمولا از چند تکنیک مهم استفاده می‌شود: تعیین هدف، تمرکز افکار و هماهنگی چشم و ذهن هنگام مطالعه، روخوانی سریع بدون توقف روی کلمات و بدون تکرارشان، و توجه بیشتر به مهمترین اطلاعات متن برای بازیابی آن‌ها که این نکته با یادداشت‌برداری یا علامت‌گذاری میسر است.

یادداشت‌برداری از نکات و مطالب مهم هنگام مطالعه مقاله بسیار کاربردی است، فقط فراموش نکنید که یادداشت‌های خود را دقیق و با ذکر شماره صفحه و مشخصات کامل بنویسید که امکان پیدا کردن دوباره آن مطلب در اسرع وقت وجود داشته باشد. همچنین حتما واژه‌ها و اصطلاحات ناآشنا و نامفهوم را یادداشت کنید تا بعدا به آن‌ها بپردازید.

مشاوره کاربردی موسسه تهران آموز در انجام تحقیقات

یادتان باشد همیشه از تجارب افراد متخصص استفاده کنید. بر این اساس، شما می‌توانید در همه مراحل انجام پژوهش‌های‌تان از راهنمایی مشاوران خبره و استادان متخصص استفاده کنید که دسترسی به این متخصصان از طریق تماس با موسسه معتبر تهران آموز به‌راحتی میسر است و کارشناسان مجرب تهران آموز همواره و مشتاقانه آماده ارائه خدمات مشاوره تخصصی و جامع در همه مراحل انجام پایان‌نامه و سایر امور پژوهشی و علمی هستند.

گردآوری اطلاعات و مطالعه منابع و مقالات علمی مرتبط با پژوهش یا پایان‌نامه دانشجویی نیازمند آگاهی از اصول و شیوه‌های صحیح و مناسب است و باید به این مرحله اهمیت داد تا در روند تحقیقات خللی ایجاد نشود.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید، مطلب راهنمای کامل جمع‌آوری داده‌ها در نوشتن پایان‌نامه را در همین سایت مطالعه کنید. همچنین خواندن مطالب نحوه انجام تحقیقات میدانی در پایان‌نامه و انواع پرسشنامه در انجام پایان‌نامه ارشد و دکتری می‌تواند به شما کمک کند تا در انجام پروژه تحقیقاتی‌تان بهتر عمل کنید.

اسکرول به بالا