ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۲

نحوه استناد به مقاله همایشی به سبک APA

اعتبار و ارزش هر مقاله و محتوایی به آثار و مستنداتی است که به عنوان منابع داده‌های متن به آن‌ها ارجاع داده می‌شود و هر نویسنده متعهد و کاردرست باید رفرنس اطلاعاتی را که از آن‌ها در نگارش متنش استفاده می‌کند، به طور کامل معرفی کند تا رسم امانت‌داری را بجا آورده باشد و اتهام سرقت ادبی و علمی متوجه نگارنده یا پژوهشگر نشود، اما استناد به مقالات کنفرانسی یا همایشی روش‌های مختلفی دارد و ما در این مطلب نحوه استناد به مقاله همایشی به سبک APA را که یکی از مهمترین، رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌هاست، توضیح خواهیم داد؛ شیوه‌ای استاندارد که در هدایت خوانندگان به مراجع اطلاعات و یافته‌های علمی نوشته‌شده در مقالات، بسیار مناسب و کاربردی است.

 

سبک APA چیست؟

APA یا American psychological association روشی برای رفرنس‌نویسی است که توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا به وجود آمد. در سبک رفرنس‌نویسی APA از فونت Times New Roman استفاده می‌شود و متن از چهار طرف صفحه با فاصله یک اینچ تایپ می‌شود. نحوه استناد به مقاله همایشی به سبک APA اغلب در حوزه پژوهشی علوم اجتماعی و پزشکی به کار می‌رود و از فرمت نویسنده _ تاریخ تبعیت می‌کند؛ برای مثال: جیمز، 1907. دقت کنید که بین نام نویسنده و تاریخ حتما از نشانه ویرگول استفاده کنید. البته استناد باید کامل باشد که اصول و قواعدی دارد و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. بد نیست در این قسمت یک مثال درست و کامل از ارجاع‌دهی به مقاله همایشی به سبک APA را با دقت بخوانید:

خامسان، احمد (۱۳۸۶). چالش‌های ایجاد برنامه‌های دکتری برخط. در مجموعه مقالات همایش تاملی بر دوره‌های دکتری ایران (ص. ۳۶-۲۴). موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، تهران، اردیبهشت ۱۳۸۶، دانشگاه پیام نور.

 

مزایای ارجاع‌دهی به سبک APA

از برتری‌های مهم نحوه استناد به مقاله همایشی به سبک APA می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • متداول‌ترین شیوه رفرنس‌دهی در دنیا
  • مورد قبول اغلب مجلات معتبر، انجمن‌های علمی بزرگ و پایگاه‌های اطلاعات علمی مهم دنیا
  • بازنگری مداوم آن
  • سازگار با اکثر نرم‌افزارهای مدیریت منابع علمی (مانند EndNote)
  • قابلیت اجرا در طول متن و انتهای آن (قسمت فهرست منابع)

 

چنانچه مایل به کسب اطلاعات جامع و کامل درباره نگارش مقالات علمی و روش نوشتن فهرست منابع هستید، مطالب زیر را در همین سایت مطالعه کنید:

 

نحوه استناد به مقاله همایشی به سبک APA

در استناد به مقاله همایشی به شیوه APA باید مراحل زیر را رعایت کرد:

  • نخست نام خانوادگی و سپس نام نویسنده را بنویسید. بین نام خانوادگی و نام حتما ویرگول بگذارید؛ مانند: مژدهی، الهام. اگر مقاله چند نویسنده داشت، به شکل زیر بنویسید:

مژدهی، ابوذر؛ سینایی، مریم و غفاری، ژیلا.

گفتنی است اگر مقاله بیش از پنج مولف داشته باشد، به صورت زیر نوشته می‌شود:

مژدهی و همکاران.

  • تاریخ همایش شامل سال و ماه را داخل پرانتز پس از نام نویسنده اضافه کنید؛ برای مثال:

مژدهی، ابوذر (1396، خرداد).

  • در مرحله بعد باید عنوان مقاله را با فونت ایتالیک پس از تاریخ بنویسید.
  • بعد از عنوان مقاله، درباره ارائه مقاله در کنفرانس توضیحاتی را با اصطلاحاتی مناسب مانند: «مقاله ارائه‌شده در…» آغاز کنید و نام کنفرانس و محل آن را بنویسید. اگر به صفحات چاپ مقاله دسترسی داشتید، آن را هم اضافه کنید؛ برای مثال:

مژدهی، ابوذر (1396، خرداد). بررسی معیارهای اصلی ویرایش در کتاب‌های درسی. مقاله ارائه‌شده در همایش هنر ویراستاری و نقش آن در حفظ زبان مادری در تهران؛ (صص. 20-16).

  • در صورتی که مقاله در وبسایتی منتشر شده است، نوشتن نشانی اینترنتی آن وبسایت ضروری است و در انتهای ارجاع باید افزوده شود.

 

نحوه استناد درون‌متنی به مقاله همایشی به سبک APA

در قسمت‌های مختلف هر محتوای علمی ممکن است لازم باشد نقل قولی مستقیم از کسی آورده شود که در این صورت باید آن نقل قول بدون هر نوع دخل و تصرفی بیان شود و نویسنده حق ندارد تغییری هر چند کوچک در آن ایجاد کند و نکته مهم، معرفی منبعی است که نقل قول در آن منتشر شده است. برهمین اساس، در بیان نقل قول مستقیم و استناد درون‌متنی به مقاله همایشی باید نام نویسنده مقاله، تاریخ همایش و صفحه مقاله را ذکر کرد. البته تاریخ و شماره صفحه را باید داخل پرانتز قرار داد؛ برای مثال: مژدهی و سینایی (1396، خرداد، ص. 10) دقت کنید که اگر نام نویسنده در متن آورده شده باشد، نیازی به تکرار آن نیست.

 

بد نیست در ادامه مطالعات و تحقیقات‌تان درباره نگارش مقاله ISI مطالب زیر را نیز بخوانید:

 

خدمات جامع مشاوره‌ای موسسه تهران آموز

رفرنس‌دهی در نگارش مقاله، پایان‌نامه و رساله یکی از مباحث مهم و جدی است که نویسندگان باید به آن بسیار دقت کنند و اصول و نکات مهمش را کاملا رعایت کنند. همان‌طور که در این مطلب به آن پرداختیم، یکی از روش‌های استاندارد و مرسوم ارجاع‌دهی، سبک APA است. بدیهی است با وجود توضیحات فوق درباره نحوه استناد به مقاله همایشی به سبک APA، در طول تنظیم استنادات مختلف مقاله‌تان ممکن است سوالاتی پیش بیاید که شما به راهنمایی افراد باتجربه و کاردان نیاز داشته باشید. برای استفاده از مشاوره حرفه‌ای و صحیح شما می‌توانید با کارشناسان موسسه تهران آموز تماس بگیرید. کارشناسان تهران آموز با اولین تماس اطلاعات مورد درخواست شما را با صبر و حوصله در اختیارتان قرار خواهند داد و شما را به تیم مجرب و خبره موسسه مرتبط خواهند کرد تا از بهترین و جامع‌ترین مشاوره استادان بنام و باسابقه تهران آموز بهره‌مند شوید و ابهامات و مسائل خود را به‌راحتی و در اسرع وقت برطرف کنید.

موسسه معتبر و خوشنام تهران آموز در ارائه خدمات به‌روز و مقرون‌به‌صرفه زبانزد جامعه دانشگاهی است و از هیچ خدمتی در مسیر رشد علمی کشور فروگذار نخواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت موسسات معتبر و ملاک‌های انتخاب گزینه برتر مطلب زیر را در همین وبسایت بخوانید و با اطمینان خاطر موسسه مشاوره‌ای مناسب و معتبر را برگزینید تا در پروسه پژوهشگری‌تان صحیح و سریع پیش بروید:

اسکرول به بالا