ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۴

نوشتن پروپوزال مهندسی پزشکی

نگارش پایان‌نامه یا انجام رساله دکتری و همچنین پروپوزال‌نویسی که مقدمه آن‌هاست، معمولا دغدغه اصلی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. نوشتن پروپوزال مهندسی پزشکی نیز از امور مهم و حساس برای دانشجویان این رشته است.آنچه مسلم است، دانشجویان برای عبور موفق از این مرحله باید از اصول استاندارد نگارش پروپوزالی قوی آگاهی کامل و دقیق داشته باشند و همه قواعد و شیوه‌هایش را رعایت کنند. نگارش پروپوزال مهندسی پزشکی چندان سخت و پیچیده نیست، اما مستلزم مطالعات دقیق و کسب اطلاعات کامل در این باره است. نوشتن پروپوزال قوی لازمه تایید و پذیرش آن از سوی هیات داوران دانشگاه و آغاز پروسه نوشتن پایان نامه یا رساله دکتری است.

مهندسی پزشکی رشته‌ای جذاب و کاربردی است که گرایش‌های تخصصی گوناگونی دارد؛ مثلا گرایش بیومکانیک، بیوالکترنیک، بیومتریال، مهندسی بافت، رباتیک پزشکی، توانبخشی و مهندسی ورزش و… به همین دلیل این رشته مباحث بسیار گسترده و متنوعی را شامل می‌شود و لازم است منابع علمی و تخصصی مختلف داخلی و خارجی را برای آغاز پژوهش درباره آن‌ها مطالعه و بررسی کرد.

ما سعی کرده‌ایم در این مطلب درباره مراحل نگارش پروپوزال رشته مهندسی پزشکی و نکات کلیدی و مهم آن  توضیحاتی کلی بدهیم، اما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی مطالب زیر را نیز در همین سایت جستجو و با دقت مطالعه کنید:

 

انتخاب موضوع

اولین و مهمترین مرحله در پروپوزال‌نویسی را می‌توان انتخاب موضوع دانست؛ اما برای انتخاب موضوعی مناسب و قابل قبول رعایت برخی نکات بسیار مهم و ضروری است که در این قسمت آن‌ها را مرور می‌کنیم. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • موضوعی انتخاب کنید که جدید و به‌روز باشد، زیرا در صورت تکراری بودن موضوع، پروپوزال‌تان از طرف هیات داوران به سرعت رد خواهد شد.
  • موضوعی جذاب پیدا کنید که علاقه و اشتیاق لازم برای مطالعات مستمر و طولانی در مورد آن داشته باشید و در نیمه راه خسته و دلزده نشوید.
  • موضوعی انتخاب کنید که ارزشمند و کاربردی باشد؛ یعنی به برطرف کردن دغدغه‌ای یا حل مسئله‌ای در جامعه کمک کند.
  • موضوع مد نظر شما باید منابع معتبر کافی برای تحقیقات گسترده را داشته باشد و این منابع قابل دسترسی باشد.
  • موضوعی برگزینید که منطقی باشد و رویاپردازی نکنید.
  • موضوع شما نباید بسیار دشوار یا خیلی پیچیده باشد، به طوری که از عهده انجام دادن پژوهش همه‌جانبه و جامع درباره آن برنیایید.

 

نوشتن پروپوزال مهندسی پزشکی

به‌یقین حفظ ساختار استاندارد و منظم پیش‌شرط ارتقای کیفیت پروپوزال شماست، پس لازم است شیوه‌نامه نگارش پروپوزال درست و قابل پذیرش را یاد بگیرید و همه نکات آن را با دقت و کامل رعایت کنید. برای یادآوری بیشتر عنوان بخش‌های پروپوزال را نام می‌بریم که عبارت‌اند از:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

اما هر بخش از پروپوزال نیز اصول و قوانین تعریف‌شده‌ای دارد که رعایت‌شان ضروری است و ما در مطلب زیر به همه این قواعد و اصول پرداخته‌ایم و مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم:

 

همچنین بد نیست برای نگارش پروپوزال مهندسی پزشکی باکیفیت‌تر و آشنایی با روش صحیح طرح مسئله در آن، مطلب زیر را هم بخوانید:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال مهندسی پزشکی

همان‌طور که توضیح دادیم، برای نگارش پروپوزال رشته مهندسی پزشکی باید به همه جزئیات و نکات دقت کنید چراکه رعایت همه آن‌ها از نظر هیات داوران دانشگاه الزامی است. در این بخش چند نکته بسیار مهم را یادآوری می‌کنیم:

  • همه مراحل کار را صرفا با نظر و تایید استاد راهنمای‌تان طی کنید و حتما او را در جریان همه امور حتی جزئی‌ترین‌شان قرار دهید.
  • مشورت کردن با استادان و متخصصان، همکلاسی‌ها و پژوهشگران باتجربه را فراموش نکنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  • به طور حتم، با گسترش دامنه مطالعات شما می‌توانید موضوع بهتری برای پروژه‌تان انتخاب کنید. در این مسیر از جستجو در سایت‌های خارجی غافل نشوید.
  • انتخاب عنوان مناسب برای پروژه‌تان نقش مهمی در جلب توجه هیات داوران دانشگاه و مخاطبان‌تان خواهد داشت؛ پس برای انتخاب عنوان درست و جذاب وقت بگذارید و با استادان‌تان به‌ویژه استاد راهنمای‌تان مشورت کنید.
  • با تحقیقات دقیق و همه‌جانبه حتما مطمئن شوید که موضوع منتخب شما تکراری نیست، زیرا تکراری بودن موضوع پایان‌نامه یا رساله‌تان خط قرمز داوران است و بلافاصله پروپوزال شما را ریجکت خواهند کرد.
  • قبل از نوشتن پروپوزال باید از روال اداری دانشگاه‌تان در این زمینه آگاه شوید و طبق آن پیش بروید، بنابراین ابتدا به واحد آموزش دانشکده‌تان مراجعه کنید و دستورالعمل‌های آن‌ها را بگیرید و به دقت مطالعه کنید.
  • پروپوزال خود را کوتاه و خلاصه، اما بسیار روان، گویا، کامل و دقیق بنویسید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

پس از نوشتن پروپوزال مهندسی پزشکی و البته بعد از این‌که استاد راهنمای‌تان آن را کاملا تایید کرد، باید آن را به واحد آموزش دانشگاه خود تحویل دهید. دقت کنید فرم‌هایی را که به طور معمول در پروسه اداری به شما داده می‌شود، حتما پر کنید و امضاهای لازم را از استادان و مشاوران خود بگیرید. وقتی همه این امور را به پایان رساندید و پروپوزال تاییدشده و فرم‌های امضاشده را به واحد آموزش تحویل دادید، باید چند روز منتظر اعلام تایید دانشگاه بمانید و سپس آماده انجام پایان‌نامه یا انجام رساله دکتری خود باشید.

 

خدمات جامع موسسه تهران آموز برای نگارش پروپوزال

نوشتن پروپوزال رشته مهندسی پزشکی همچون دیگر رشته‌ها چنانچه با رعایت اصول و ساختار صحیح آن و توجه دقیق به همه نکات و جزئیاتش انجام شود، خیلی سخت و پیچیده نیست، اما به دلیل طولانی بودن مدت تحقیقات و مراحل نوشتن پایان نامه یا رساله اغلب شما دانشجویان و پژوهشگران عزیز با ابهامات یا چالش‌هایی متفاوت روبه‌رو خواهید شد و سوالاتی برای‌تان پیش خواهد آمد. به طور قطع نخستین مرجع شما برای حل مسائل‌تان استادان دانشگاه هستند و استفاده از تخصص و تجارب آن‌ها غنیمت ارزشمندی است، اما به هر حال نمی‌توان منکر مشغله‌های فراوان این عزیزان و درگیر بودن‌شان در انواع پروژه‌های پژوهشی شد و بر همین مبنا آن‌ها نمی‌توانند زمان کافی برای همه دانشجویان اختصاص دهند و نخواهند توانست در همه ساعات و روزهایی که شما نیاز دارید، در دسترس و پاسخگو باشند، به همین دلیل در چنین مواقعی خوب است از همراهی فردی مجرب و متخصص استفاده کرد که تمام‌وقت کنارتان و مشاورتان باشد.

بنابراین موسسه تهران آموز کادر تخصصی حرفه‌ای و کاربلدی را تشکیل داده که از بهترین استادان و متخصصان رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی تشکیل شده است. این استادان بنام و خبره در این مسیر دشوار همراه دائمی شما خواهند بود و مشاوره‌ای کاربردی را به شما ارائه می‌دهند. گروه مشاوران زبده موسسه معتبر و رسمی تهران آموز در تمام شبانه‌روز و به طور دائم آماده ارائه مشاوره به‌روز و تخصصی و همراهی شما عزیزان در همه مراحل تحقیقات‌تان هستند.

مهمتر این‌که موسسه خوشنام و باسابقه تهران آموز با توجه به شرایط اقتصادی جامعه قیمت‌های بسیار به‌صرفه و منصفانه‌ای برای انواع خدمات مشاوره‌ای جامع و تخصصی‌اش در نظر گرفته است تا از دغدغه مراجعانش بکاهد.

ضمنا شما می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره خدمات جامع و تخصصی مشاوران موسسه معتبر تهران آموز در اسرع وقت با کارشناسان ما تماس بگیرید. اما اگر هنوز در انتخاب موسسه مشاوره معتبر و رسمی تردید دارید، لطفا مطلب زیر را در سایت ما بخوانید:

اسکرول به بالا