ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

نحوه نگارش منابع و مراجع در پایان نامه

هر مقاله یا پایان‌نامه هنگامی از ارزش علمی برخوردار است که مستند باشد و در نگارش آن از منابع معتبر داخلی و خارجی استفاده شده باشد. بر همین مبنا لازم است نام منابع تحقیق به‌طور دقیق و کامل در پایان‌نامه یا مقالات علمی ذکر شود. اما نحوه نگارش فهرست منابع و مراجع در پایان‌نامه قواعد و اصولی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کرد تا کیفیت و استاندارد آن حفظ شود. ما در این مطلب نحوه نگارش منابع پایان‌نامه و چگونگی فهرست‌نویسی و نکات مهم مرتبط با این موضوع را شرح می‌دهیم.

چنانچه مشتاق مطالعه بیشتر در زمینه چگونگی فهرست‌نویسی هستید، می‌توانید مطلب نحوه نوشتن فهرست مطالب در پایان‌نامه را در همین سایت ببینید و با خواندن آن، اطلاعات‌تان را کامل کنید.

kp,i نگارش منابع و مراجع در پایان نامه

روش‌های رفرنس دادن در پایان‌نامه

هر کجای متن پایان‌نامه یا مقاله‌تان از عبارت، نقل قول، جملات یا حتی افکار و اندیشه‌ها، نظریه‌ها و یافته‌های فردی استفاده می‌کنید، ضروری است که به رسم امانتداری نام مرجع مورد استفاده‌تان و نام نویسنده و سایر مشخصات منبع‌تان را ذکر کنید تا چنانچه خوانندگان مایل به کسب اطلاعات بیشتر در آن زمینه باشند، بتوانند از منبع اصلی استفاده کنند. بدیهی است که رفرنس‌دهی موجب ارتقای ارزش و اعتبار پایان‌نامه خواهد شد و صحت محتوا و داده‌های متن را اثبات می‌کند.

نحوه نگارش منابع پایان‌نامه به دو صورت است؛ 1. رفرنس‌دهی در متن 2. رفرنس‌دهی در انتهای پایان‌نامه.

هر کدام از روش‌های رفرنس دادن اصول و قواعد خاصی دارد که به ترتیب به آن‌ها می‌پردازیم.

 

1. رفرنس‌دهی در متن

نحوه نگارش منابع پایان‌نامه داخل متن بر حسب نوع محتوا متفاوت است و به روش‌های زیر نوشته می‌شود:

– نقل قول مستقیم: (نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار، شماره صفحه)؛ مثلا: (مهدی‌زاده، 1354، ص 77) گفتنی است اگر بخواهید نقل قولی را که نویسنده‌ای از شخص دیگری در کتابش آورده است، بیاورید، باید این‌طور رفرنس دهید: (نام خانوادگی نویسنده به نقل از نام خانوادگی گوینده نقل قول، سال انتشار، شماره صفحه)؛ برای مثال: (مهدی‌زاده به نقل از مژدهی، 1354، ص 77)

–  نقل قول غیرمستقیم: (نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار)

– کتاب یا مقاله: (نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان، سال انتشار، شماره صفحه) لازم به ذکر است که اگر بخواهید در متن چندین بار از یک منبع رفرنس بدهید، می‌شود به جای نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار از عبارت «همان منبع» استفاده کنید؛ برای مثال: (همان منبع، شماره صفحه) البته در صورتی که شماره صفحه هم تکراری بود، می‌توان به ذکر (همان منبع) اکتفا کرد. همچنین اگر بخواهید به نویسنده‌ای با بیش از یک اثر اشاره کنید، باید از دستور زیر پیروی کنید:

(نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار اثر اول، شماره صفحه آن، سال انتشار اثر دوم، شماره صفحه آن، سال انتشار اثر سوم، شماره صفحه آن)

– اینترنت: (نام نویسنده، سال انتشار)

– مطبوعات: (عنوان مطلب، (تاریخ انتشار)، نام روزنامه یا مجله، شماره آن، شماره صفحه)

-سازمان یا نهاد: (نام سازمان یا نهاد، سال انتشار، شماره صفحه)

یادآوری می‌کنیم که اگر داخل متن به هر یک از اطلاعات داخل پرانتز اشاره شده بود، نیازی به تکرار آن داخل پرانتز نیست و باید آن را حذف کنید و فقط سایر داده‌ها را ذکر کنید. همچنین از نوشتن القاب برای نام افراد خودداری کنید؛ القابی مانند خانم، آقا، دکتر، مهندس و…

 

2. رفرنس‌دهی در انتهای پایان‌نامه

نحوه نگارش فهرست منابع و مراجع در انتهای پایان‌نامه تابع قوانین رایجی است که در این بخش آن‌ها را مرور می‌کنیم:

– کتاب: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده (می‌توان فقط حرف اول نام را آورد)، (سال انتشار)، نام کتاب، محل نشر: نام انتشارات. دقت کنید که اگر کتاب دو یا سه نویسنده داشته باشد، به ترتیب نام خانوادگی نویسنده دوم، نام نویسنده دوم و همچنین نویسنده سوم را اضافه کنید، اما اگر تعداد نویسندگان بیش از سه نفر بود، فقط نام یک نویسنده را ذکر کنید و عبارت «و دیگران» را در ادامه نام اول بیفزایید. همچنین اگر نام انتشارات و محل کتاب مشخص نبود، از عبارت (بیجا، بی‌نام) استفاده کنید.

– ترجمه: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، (سال انتشار)، نام کتاب، ترجمه (نام مترجم)، محل نشر، نام انتشارات

– مطبوعات: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، (سال انتشار)، نام مطبوعه، شماره مطبوعه

– مقاله اینترنتی: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، (سال انتشار)، نام مقاله، نشانی اینترنتی

– پایان‌نامه: نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، (سال دفاع از پایان‌نامه)، عنوان پایان‌نامه، مقطع تحصیلی، نام دانشگاه و شهر

– فایل صوتی: نام خانوادگی گوینده، نام گوینده، (سال انتشار)، نام فایل صوتی، نام منبع منتشرکننده فایل

گفتنی است چنانچه از محتوای نامه، ایمیل، وبسایت، سخنرانی یا مکاتبات شخصی در پایان‌نامه‌تان استفاده می‌کنید، لزومی ندارد آن‌ها را در فهرست منابع ذکر کنید، اما در متن به آن‌ها اشاره کنید؛ برای مثال بهتر است نوع مکاتبه و تاریخ آن را بیاورید. همچنین مراجعی را که هنوز منتشر نشده‌اند، نباید در بخش منابع بنویسید و بهتر است در متن و داخل پرانتز (مطابق با قواعدی که در بخش «رفرنس‌دهی در متن» بیان شد) به آن‌ها اشاره کنید. نکته مهم دیگر در نحوه نگارش فهرست منابع و مراجع، اولویت داشتن نگارش منابع فارسی بر منابع انگلیسی است و باید ابتدا منابع فارسی را به ترتیب حروف الفبا تنظیم کنید.

 

مشاوره موسسه تهران آموز در نحوه نگارش فهرست منابع و مراجع

نحوه نگارش منابع پایان‌نامه از مواردی است که اغلب دانشجویان به آن توجه ویژه دارند، زیرا هیات داوران دانشگاه‌ها این قسمت را حتما مطالعه خواهند کرد و نشان‌دهنده تلاش پژوهشگر در پروسه تحقیق و ارزشمندی محتوای پایان‌نامه است. بنابراین بهتر است نحوه نگارش فهرست منابع و مراجع را به‌خوبی بیاموزید و از مشاوره متخصصان در نگارش آن بهره ببرید.

مشاوران موسسه معتبر تهران آموز با کادری مجرب و زبده آماده ارائه خدمات کامل در این زمینه و تمام مراحل نگارش پایان‌نامه دانشجویی، نگارش مقالات علمی، نوشتن پروپوزال و انجام پایان نامه ارشد و دکتری هستند و با کمترین هزینه در حداقل زمان ممکن خدمات‌شان را ارائه می‌کنند. برای اطلاع از چندوچون خدمات جامع تهران آموز با کارشناسان کاربلد موسسه تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی استادان بنام و خبره موسسه بهره‌مند شوید.

پیشنهاد ویژه ما به شما این است که حتما اطلاعات‌تان را در زمینه‌های مختلف کاربردی برای نگارش مقاله یا پایان‌نامه افزایش دهید و برای این منظور مطالعه کنید. در سایت ما مطالب مهم و مفیدی در این حوزه‌ها منتشر شده و به دانشجویان و پژوهشگران توصیه می‌کنیم آن‌ها را بخوانند؛ برای مثال به مطالب زیر توجه کنید:

ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

چگونه هزینه نوشتن پروپوزال را کم کنیم؟

پنج راه ساده و ارزان برای چاپ مقاله ISI

اهمیت داشتن مقاله برای مهاجرت تحصیلی

نکاتی برای تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری

اسکرول به بالا