ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۷

تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری

نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری یکی از مراحل مهم و حساس در فرآیند انجام پایان‌نامه ارشد و نوشتن رساله دکتری است که باید برای‌شان به حد کافی وقت و انرژی صرف کرد. اما برای این‌که دانشجویان بتوانند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، ملزم به رعایت کامل قواعد و اصول استاندارد پروپوزال‌نویسی هستند. بنابراین پیش از هر کاری بهتر است شیوه درست و قوانین نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری را آموخت و نکات و ترفندهای افزایش کیفیت‌شان را یاد گرفت. البته باید تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری را نیز دانست و هر کدام را در چارچوب‌های مشخص خود نوشت. پروپوزال یا پیش‌نویس توجیهی مسیر پژوهش علاوه بر تعیین نقشه راه محقق نمایانگر توانایی علمی اوست و تاثیر بسیاری بر نظر هیات داوران دانشگاه‌ها دارد.

هر چند تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری چندان زیاد نیست و در کلیات تقریبا یکسان‌اند، ما در این مطلب به تفاوت‌ها خواهیم پرداخت و نکات آن را شرح خواهیم داد. با این کار شما دید بهتری برای نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری خواهید داشت.

تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری

ساختار پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری

بخش‌های اصلی ساختار هر پروپوزال استاندارد عبارت‌اند از:

  • موضوع
  • عنوان
  • اصطلاحات علمی
  • مقدمه
  • طرح مسئله
  • ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات
  • پیشینه تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • پرسش‌های تحقیق
  • فرضیات تحقیق
  • روش تحقیق
  • نتیجه‌گیری
  • فهرست منابع

 

پروپوزال کارشناسی ارشد

واحد پایان‌نامه از مهمترین واحدهای تحصیلی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است و با انجام پایان‌نامه به نوعی توانمندی و مهارت دانشجویان این مقطع در امور پژوهشی ارزیابی می‌شود، چراکه هدف از اختصاص واحد پایان‌نامه در دوره کارشناسی ارشد یادگیری مراحل تحقیقات علمی و نکات مهم امور پژوهش‌های علمی و آکادمیک است. هیات داوران دانشگاه‌ها دانشجویان را بر اساس کیفیت پایان‌نامه محک می‌زنند و با دقت پایان‌نامه را از جوانب مختلف بررسی می‌کنند؛ از موضوع انتخاب‌شده و کیفیت پروپوزال تا ساختار تک‌تک فصول پایان‌نامه. بنابراین دانشجویان باید از نخستین گام که انتخاب موضوعی جذاب و کاربردی و مناسب است، با استفاده از مشاوره استادان راهنما درست و اصولی پیش بروند. در این مرحله انتخاب استاد راهنمایی مناسب و متناسب با موضوع تخصصی پایان‌نامه بسیار اهمیت دارد. همچنین باید در برآورد هزینه‌های تحقیق دقت کرد و به نتایجی منطقی رسید. سپس باید بر نگارش پروپوزالی استاندارد و جذاب متمرکز شوند؛ پروپوزالی کامل، بی‌نقض و قابل قبول.

 

  • توصیه می­کنیم مطلب ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری را در همین سایت مطالعه کنید تا موضوعی خوب و جذاب انتخاب کنید.

 

پروپوزال دکتری

نوشتن پروپوزال دکتری یکی از حساس‌ترین و مهمترین مراحل نگارش رساله دکتری است و کیفیت آن در موفقیت دانشجویان مقطع دکتری برای کسب نمره عالی در این واحد مهم تاثیر بسیاری دارد؛ یعنی هر چه پروپوزال دکتری قوی‌تر و کامل‌تر باشد، نوید انجام رساله دکتری پربارتر، غنی‌تر و با کیفیت بالاتری را می‌دهد و به همین ترتیب در نظر هیات داوران و استادان دانشگاه تاثیر مثبت و بهتری خواهد گذاشت. پروسه انجام رساله دکتری از ترم نخست این مقطع آغاز و طی دوره تکمیل می‌شود و فرصت مغتنمی است برای دانشجویان که به طور تخصصی در حوزه مورد علاقه‌شان تحقیق و مطالعه کنند و بر اطلاعات و اندوخته‌های علمی خود بیفزایند و همچنین با ایده‌پردازی و خلاقیت نظریه‌های نو ارائه دهند. البته فرآیند نگارش رساله دکتری طولانی است و به تبع آن، نوشتن پروپوزال هم زمان بیشتری می‌طلبد و پیچیدگی‌های خاص و ویژه خودش را دارد. به دلیل گستردگی حوزه‌های تخصصی و جزئیات فراوان رساله دکتری بدیهی است که حجم مطالب آن بسیار زیادند و معمولا سخت‌تر و پراهمیت‌ترند. گفتنی است نوع رشته و گرایش‌های مختلف آن در میزان دشواری و پیچیدگی انجام رساله و نوشتن پروپوزال دکتری و حجم داده‌های لازم موثر است، اما به طور معمول، تعداد صفحات رساله دکتری بیشتر از پایان‌نامه کارشناسی ارشد است و بر همین مبنا پروپوزال دکتری نیز مفصل‌تر است.

نکته مثبت و امیدبخش برای دانشجویان دوره دکتری این است که آن‌ها قبلا در دوره کارشناسی ارشد تجربه تحقیق و نوشتن پایان‌نامه و پروپوزال را پشت سر گذاشته‌اند و با مراحل مختلف کار پژوهشی آشنا هستند و یقینا در مراحل نگارش رساله دکتری بر تسلط‌شان افزوده خواهد شد.

 

  • پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب موضوع رساله دکتری خود حتما مطلب مراحل انتخاب موضوع رساله دکتری را در سایت ما جستجو و مطالعه کنید.

 

تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری

با توجه به مطالب گفته‌شده، تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری به طور اجمالی شامل موارد زیر می‌شود:

  • حجم پروپوزال دکتری از پروپوزال کارشناسی ارشد بیشتر است؛ پروپوزال کارشناسی ارشد معمولا بین پنج تا هشت صفحه است، اما پروپوزال دکتری حدود هشت تا پانزده صفحه است.
  • موضوع پروپوزال دکتری از موضوع پروپوزال کارشناسی ارشد مفصل‎تر، گسترده‌تر و با جزئیات بیشتر است.
  • پروپوزال دکتری در طی دوره باید نوشته شود، اما پروپوزال کارشناسی ارشد اغلب در ترم آخر نوشته می‌شود.
  • نگارش پروپوزال دکتری به لحاظ محتوا سخت‌تر از پروپوزال کارشناسی ارشد است، اما به لحاظ روند کار به دلیل تجربه داشتن دانشجو در مقطع گذشته و تسلط بر قوانین و اصول پروپوزال‌نویسی راحت‌تر است.

 

 

خدمات مشاوره‌ای موسسه تهران آموز برای نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری

همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ایم، نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری از اهمیت بسیاری برخوردار است و تسلط دانشجو بر قواعد و اصول پروپوزال­نویسی در همه مراحل آن ضروری است. این پروسه به‌ویژه در مقطع دکتری، زمان­بر و طولانی است و ممکن است دانشجویان به برخی نکات از جمله تفاوت پروپوزال کارشناسی ارشد و پروپوزال دکتری توجه و دقت کافی نداشته باشند، به همین دلیل استفاده از تجارب ارزشمند یک مشاور متخصص و خبره موجب آرامش خیال و آسودگی خاطر خواهد بود؛ مشاوری مسلط بر موضوعات و مسائل به‌روز علمی در حوزه تخصصی دانشجو و موضوع منتخبش که همراه دائمی دانشجو باشد.

اما نکته قابل تامل، انتخاب مشاور مناسب و کاربلد است. بسیاری از دانشجویان برای انجام پایان­نامه یا رساله‌شان سراغ موسسات گوناگون مشاوره می­روند، در حالی که ملاک‌های اصلی و استانداردهای مرسوم انتخاب یک موسسه معتبر و قوی را نمی‌دانند! برای مثال لزوم برقراری ارتباط تلفنی و حتی برگزاری یک جلسه حضوری با استاد مشاور برای ارزیابی میزان تسلط مشاور بر موضوع تحقیق دانشجو پیش از عقد قرارداد رسمی نکته بسیار مهمی است که در صورت ناآگاهی دانشجو احتمال سوء‌استفاده از سوی متقلبان این حوزه را بالا می‌برد. پاسخگو و پیگیر بودن، داشتن سایتی قوی، روند آموزشی پیوسته و برنامه زمان­بندی دقیق داشتن، معتبر، متعهد و باسابقه بودن، قیمت معقول و خدمات جامع داشتن و… از اصول کلیدی موسسات معتبر و جزء ویژگی­های یک موسسه خوب و حرفه‌ای است؛ ویژگی‌هایی که موسسه معتبر و خوشنام و پرسابقه تهران آموز داراست. لطفا با کارشناسان تهران آموز تماس بگیرید و از خدمات جامع و مقرون‌به‌صرفه موسسه ما مطلع شوید و انتخابی عاقلانه و منطقی داشته باشید تا روند امور تحقیقاتی‌تان را با موفقیت و در اسرع وقت به انجام برسانید.

در سایت ما مطالب متنوعی درباره نگارش پروپوزال و انجام رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد وجود دارد که خواندن آن‌ها خالی از فایده نیست؛ برای نمونه به مطالب زیر نگاهی بیندازید:




برچسب‌ها:
اسکرول به بالا