ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۴

مجلات الکترونیکی برای چاپ مقاله مناسب‌ترند یا مجلات چاپی؟

هر دستاوردی حاصل تحقیقات و مطالعات گسترده و طولانی است که اغلب به صورت مقاله منتشر می‌شوند و این گونه مقالات ارزشمند لازم است در بهترین بستر به جامعه علمی معرفی و عرضه شوند تا در مسیر پژوهشگری و پیشرفت علم مفید و موثر واقع شوند. حالا سوال این است که به نظر شما مجلات الکترونیکی برای چاپ مقاله مناسب‌ترند یا مجلات چاپی؟

برای پاسخ دادن به پرسش بالا باید ابتدا از مزایا و معایب چاپ مقاله در مجلات الکترونیکی و مجلات چاپی آگاه شوید و سپس ژورنال مناسب مقاله‌تان را انتخاب کنید. البته شما برای چاپ مقاله‌ای استاندارد و باکیفیت باید نکات و اصول مختلفی را یاد بگیرید که ما در همین سایت در مطالب متعددی به آن‌ها پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را نیز مطالعه کنید؛ برای مثال مطالب زیر را بخوانید:

 

مزایا و معایب چاپ مقاله در مجلات الکترونیکی و مجلات چاپی

همان‌طور که می‌دانید، چاپ مجلات علمی به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد، اما در قرن حاضر چاپ مجلات الکترونیکی از رونق خوبی برخوردار است. اکنون این‌که از کدام یک از انواع این ابزار برای انتشار مقالات و دانش به دست‌آورده از پژوهش‌های خود استفاده کنیم، بحث جالبی است و نیازمند بررسی محاسن و معایب هر کدام از انواع مجلات است که در این بخش به آن می‌پردازیم.

  • دسترسی

مجلات چاپی به صورت فیزیکی در کتابخانه‌ها به راحتی در دسترس پژوهشگران و دانشجویان قرار دارند، هر چند دسترسی همه خوانندگان به هر یک از آن‌ها به طور همزمان میسر نیست. همچنین این نوع مجلات قابلیت جابه‌جایی دارند و می‌شود آن‌ها را حمل کرد و به دست دیگری سپرد.

مجلات الکترونیکی فقط در وب قابلیت دسترسی دارند، اما در عوض امکان دسترسی به آن‌ها در هر مکان و زمان وجود دارد. همچنین دسترسی همزمان همه خوانندگان به هر یک از آن‌ها مقدور است. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که سطح دسترسی به مجلات الکترونیکی با هم متفاوت است؛ برخی از مجلات الکترونیکی به طور رایگان و کامل در اختیار خوانندگان قرار دارند، اما برای دسترسی به برخی ژورنال‌ها باید آبونمان پرداخت کرد.

  • تعداد استنادها

تعداد استنادها به مجلات چاپی نسبت به مجلات الکترونیکی کمتر است، اما در این مورد هم دسترسی آزاد به ژورنال‌ها تاثیر بسزایی دارد؛ یعنی چنانچه مجلات الکترونیکی دسترسی آزاد به خوانندگان بدهند، میزان ارجاعات به آن‌ها بسیار بیشتر از مجلات الکترونیکی‌ای خواهد بود که دسترسی آزاد ندارند.

  • بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو

یکی از مهمترین نکات قابل توجه و کلیدی در دیده شدن مقالات منتشرشده در مجلات الکترونیکی مبحث سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجوست. استفاده درست و مناسب از کلمات کلیدی و سئو کردن مقالات موجب بیشتر دیده شدن مقالات و در نتیجه استناد بیشتر به آن‌ها خواهد شد. بدیهی است مجلات چاپی از چنین امکانی به دلیل حضور نداشتن در فضای وب محروم‌اند.

  • ضمیمه کردن لینک

معمولا مجلات چاپی در صفحات پایانی لیست مقالات و منابعی را که به آن‌ها استناد کرده‌اند، می‌آورند، اما در مجلات الکترونیکی استنادها و منابع با لینک‌هایی که در متن گنجانده می‌شوند، مشخص هستند و با کلیک کردن روی لینک‌ها می‌توان به داده‌های بیشتری درباره موضوع مقاله دست یافت. البته بسیاری از خوانندگان بر این باورند که لینک‌ها، تبلیغات و سایر محتواهای قابل کلیک در صفحات وب باعث بهم ریختن تمرکز آن‌ها و حواس‌پرتی از موضوع اصلی می‌شود و به همین دلیل مجلات چاپی را ترجیح می‌دهند.

  • قالب‌بندی دست‌نوشته‌ها

مجلات چاپی با محدودیت فضا مواجه‌اند، زیرا افزایش تعداد صفحات باعث زیاد شدن هزینه چاپ مجله می‌شود؛ بر همین اساس مقالات باید در حجم مشخصی نوشته شوند. مجلات الکترونیکی نیز اغلب در دو فرمت PDF و HTML منتشر می‌شوند و اصول نگارشی معینی مانند هماهنگی فونت‌ها و صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی و محتوا و… باید در آن‌ها رعایت شود، اما محدودیت مجلات چاپی در حجم و فضای محتوا را ندارند.

  • سبک ارجاع دادن

سبک ارجاع دادن در متن مقالات در مجلات چاپی مشابه مجلات الکترونیکی است، اما در فهرست منابع متفاوت است؛ در مجلات چاپی منابع به فرمت زیر نوشته می‌شوند:

نام، نام خانوادگی نویسندگان، سال نشر، عنوان مقاله، عنوان مجله، شماره مجله، شماره صفحات، مخفف ماه و سال.

مجلات الکترونیکی نیز به صورت زیر منابع را درج می‌کنند:

نام خانوادگی نویسندگان، نام، سال نشر، عنوان مقاله، عنوان مجله، شماره مجله، شماره صفحه، شماره DOI یا URL و تاریخ دسترسی به آن.

همچنین فرمت مقالات چاپی و الکترونیک که در مجلات چاپی منتشر شده‌اند، به شکل زیر است:

نام خانوادگی نویسندگان، نام، سال نشر، عنوان مقاله، عنوان مجله، شماره مجله، شماره صفحه.

  • هزینه

بدیهی است که هزینه انتشار مجلات چاپی زیاد است و شامل خرید کاغذ، تولید محتوا، چاپخانه، توزیع و… می‌شود. اما مجلات الکترونیکی و آنلاین مقرون‌به‌صرفه‌ترند. دسترسی به مجلات الکترونیکی بسیار ساده است و به همین دلیل ارجاعات به آن‌ها بیشتر است. به طور کلی هزینه انتشار مجلات الکترونیکی بسیار کمتر از مجلات چاپی است.

 

خدمات جامع موسسه تهران آموز برای چاپ مقاله

اگر در هر مرحله از نگارش و چاپ مقاله یا پایان نامه هستید و به مشاوره تخصصی و به‌روز نیاز دارید، می‌توانید روی کمک استادان خبره و کارشناسان حرفه‌ای موسسه تهران آموز حساب باز کنید. البته مثل همیشه تاکید می‌کنیم که بهترین مشاوران شما به طور حتم استادان دانشگاه‌تان هستند، اما طبیعی است که دسترسی مستمر و همیشگی به آن‌ها ممکن نیست و در مواقعی که شما با سوالات یا چالش‌هایی در طول روند پژوهش خود مواجه می‌شوید، برای افزایش سرعت عمل و اطمینان از صحیح بودن مسیرتان و نیز جلوگیری از اتلاف وقت و دوباره‌کاری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است از راهنمایی مشاوران متخصص و باتجربه استفاده کنید.

ما در موسسه معتبر و خوشنام تهران آموز با تشکیل تیمی حرفه‌ای و قوی از برترین استادان مجرب و متخصصان به‌روز و کاربلد آماده ارائه خدمات مشاوره جامع به همه محققان و دانشجویان تمامی رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی هستیم. شما با برقراری تماس با کارشناسان موسسه تهران آموز می‌توانید در جریان فرآیند خدمات مشاوره‌ای ما قرار بگیرید و به طور ویژه و تخصصی راهنمایی شوید.

گفتنی است موسسه معتبر تهران آموز برای انواع خدمات مشاوره‌ای قیمت‌هایی بسیار مناسب در نظر گرفته و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و به خصوص قشر دانشجو در اخذ هزینه از مراجعان همراهی لازم را خواهد داشت.

توصیه آخر و مهم ما به شما این است که برای انتخاب موسسه مشاوره بیشتر تحقیق کنید و با آگاهی و شناخت کافی موسسه‌ای معتبر و رسمی را برگزینید، چراکه متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد سودجویی افراد غیرمتخصص و شیاد در این حوزه بوده‌ایم که موجب ضررهایی گاه غیرقابل جبران برای دانشجویان و پژوهشگران عزیز شده‌اند. ما در این سایت مطلبی با عنوان زیر برای آگاهی‌بخشی به شما در این مورد منتشر کرده‌ایم که خوب است قبل از انتخاب مشاوران‌تان آن را با دقت و حوصله تا انتها مطالعه کنید:

اسکرول به بالا