ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹

اشتباهات افراد بی تجربه در نوشتن مقاله ISI

اگر شما یک محقق تازه‌کار هستید و به راهنمایی در مورد نحوه نوشتن مقاله‌ای که شانس انتشار و چاپ آن بالا باشد نیاز دارید، خواندن این مطلب برای شما بسیار مناسب است. اگر یک محقق نیمه حرفه‌ای هستید، اما گاهی اوقات می‌بینید که روی مقاله و سبک نوشتار شما نظر داده شده است، در این مقاله کارها و نکاتی را که باید هنگام نوشتن به آن توجه کنید تا نوع نوشتار خود را به خصوص برای چاپ مقاله ISI بهبود دهید آورده‌ایم.

پس بیایید برخی از اشتباهات بسیار رایج نویسندگان مقالات علمی را در زیر ببینیم:

  1. نوشتن چکیده‌ای که در واقع از نظر سبکی چکیده نیست

نوشتن چکیده از قوانین خاصی پیروی می‌کند. چکیده خلاصه کوتاهی از آنچه انجام داده‎اید و یا پس زمینه کار شما نیست. درواقع چکیده از 5 عنصر اصلی تشکیل شده است که شامل انگیزه، بیان مسئله، رویکرد/روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری کلی است. خیلی از اوقات مقاله‌های علمی که برای مجلات معتبر خارجی ارسال می‌شود نتیجه‌گیری کلی را ندارند.

بیشتر بخوانید: چکیده پایان نامه شامل چه مواردی است؟

اشتباهات رایج افراد بی تجربه در نوشتن مقاله ISI

  1. عدم معرفی موضوع

هرگز تصور نکنید که خوانندگان شما اهمیت موضوعی را که در حال مطالعه آن هستید می‌دانند. بنابراین هنگامی که می‌خواهید کار خود را در بخش مقدمه معرفی کنید، باید هدف اصلی خود را که روی آن تمرکز کرده‌اید به درستی بیان کنید. ارتباط علمی کار شما چیست؟ چرا باید این موضوع مورد مطالعه قرار گیرد؟ اصلا چرا باید به این موضوع اهمیت داده شود؟ در بخش مقدمه به خوانندگان بگویید که چرا کار شما اهمیت دارد و در بخش بحث و نتایج به این مطلب بپردازید. درنتیجه تنها صحبت در مورد آزمایشات قبلی انجام شده، فرمول‌ها، نظریه‌ها و غیره برای معرفی موضوع کافی نیست.

  1. مواد و روش‌ها

نویسندگان اغلب توضیحات ناقصی از مطالعات خود ارائه می‌دهند که تأثیر منفی بر تکرارپذیری آن دارد. یک مطالعه علمی باید همیشه قابل تکرار باشد. بنابراین، باید شامل اطلاعات کاملی در مورد مواد مورد استفاده، از جمله عوامل فعال، تولید کنندگان و محل ساخت باشد. در نهایت یک خطای بسیار رایج این است که شرح مفصلی از روش‌های آماری ارائه نشود. هنگام انجام تجزیه و تحلیل آماری داده‌های خود، همه روش‌ها را همانطور که باید منتشر شوند شرح دهید. چنین توضیحاتی باید در انتهای بخش “مواد و روش‌ها” باشد. همچنین، فراموش نکنید که تمام بخش را در زمان گذشته بنویسید.

  1. پیروی از ساختار یک پایان نامه یا گزارش تحقیق

یک گزارش تحقیقاتی نتایج سایر کارهای انجام شده را گزارش می‌کند. یک مقاله ژورنالی یک گام فراتر می‌رود: شما باید کار خود را در مجموعه دانش فعلی چارچوب‌بندی کنید، نتایج خود را به طور انتقادی مورد بحث قرار دهید و کار خود را در قالب یک نظریه یا آنچه که مشاهده کرده‌اید توضیح دهید. بنابراین فقط گزارش نتایج کافی نیست.

بیشتر افراد کم تجربه پایان‌نامه خود را خلاصه می‌کنند و انتظار دارند به عنوان مقاله در مجلات معتبر دنیا به چاپ برسد، درحالیکه بدین صورت نیست. یک پایان‌نامه حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به یک مقاله ژورنالی است و شامل بخش‌های فرعی بیشتری است. حفظ عناوین موجود در پایان‌نامه و سپس صرفاً خلاصه کردن مطالب، یک مقاله‌ای را ایجاد می‌کند که جریان ندارد و ساختار خرد شده‌ای دارد. سعی کنید ساختار را تغییر دهید و مقاله خود را به سندی تبدیل کنید که بتواند به تنهایی بماند، نه فقط خلاصه‌ای از پایان‌نامه شما باشد.

بیشتر بخوانید: تبدیل پایان نامه به مقاله ISI

  1. قالب‌بندی نکردن کار خود در بدنه دانش موجود

در جایی که روش‌های خود را مورد بحث قرار می‌دهید، باید انگیزه انتخاب‌های خود را بر اساس مجموعه دانش فعلی بیان کنید. هنگامی که نتایج خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید، باید آن‌ها را به نظریه‌ها و مدل‌های موجود در مجموعه دانش فعلی پیوند دهید. در قسمت “بحث و نتایج” خود توضیح دهید که چگونه کار شما گسترش می‌یابد، در تضاد یا تأیید دانش فعلی است.

  1. عدم ارائه یک بحث و نتایج عمیق

آیا زمانی که به قسمت “بحث و نتایج” خود می‎رسید از نوشتن خسته شده‌اید؟ خواننده نباید در این‌باره بداند. اگر از موضوع خسته شدید، مقاله را برای یک یا دو هفته کنار بگذارید سپس با دیدی تازه برگردید. بحث شما باید بازتابی انتقادی ارائه دهد، کمبود دانش و تحقیقات در زمینه خود را برجسته کنید، درمورد کاربردهای علمی کارتان بحث کنید، اهمیت موضوع را به آنچه که در مقدمه آورده‌اید پیوند بزنید، و در نهایت کار خود را در حیطه دانش فعلی جاسازی کنید. اغلب، این “بحث و نتایج” است که کار شما را از یک گزارش تحقیقاتی متمایز می‌کند.

  1. قرار دادن اطلاعات جدید در بخش خلاصه

بخش “خلاصه و نتیجه‌گیری” هرگز نباید حاوی اطلاعات جدید باشد. اگر می‌خواهید در مورد نتایج خود بحث کنید، این کار را تنها در بخش بحث انجام دهید. بخش “خلاصه و نتیجه‌گیری” شما برای خواننده‌ای است که می‌خواهد بداند آیا مقاله شما ارزش خواندن دارد یا خیر. مهم‌ترین نکات از کل مقاله خود را در این بخش بیاورید و هیچ بخشی را بدون محتوا رها نکنید.

  1. استفاده از مراجع ناقص

فراموش نکنید که منابع خود را مطابق با مجله‌ای که به آن ارسال می‌کنید، قالب‌بندی کنید. هنگامی که از فرمت مجله پیروی کنید امکان رد یا بازگرداندن مقاله به شما کم خواهد شد. حتی زمانی که از نرم‌افزار منبع نویسی استفاده می‌کنید، باز هم باید بررسی کنید که آیا همه چیز مطابق با فرمت مجله مورد نظر است یا خیر.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن منابع و مراجع در پایان نامه

  1. ارسال مقاله بدون تصحیح مناسب

حتی زمانی که از دست نوشته‌ای خسته شده‌اید و فقط می‌خواهید آن را ارسال کنید، مطمئن شوید که کمی صبر و حوصله بیشتری به خرج داده‌اید و همه جزئیات را مرتب کرده‌اید. همچنین بازگشتن چندباره مقاله به دست خودتان به مراتب حوصله بیشتری برای تصحیح می‌طلبد. کارهایی که پر از اشتباهات نگارشی، گرامری و املایی هستند، شلخته به نظر می‌رسند. گاهی یک نوشته آنقدر شلخته است که مطالب مبهم هستند و این باعث پذیرفته نشدن دست نوشته شما خواهد شد. بنابراین از صحیح و کامل بودن مقاله خود اطمینان حاصل کنید سپس آن را ارسال کنید. در صورت لزوم از یک متخصص کمک بگیرید.

موسسه تهران آموز با بهره‌گیری از مشاوران امین و متخصص می‌تواند شما را در نوشتن یک مقاله کامل و بی‌نقص برای چاپ در مجلات معتبر علمی دنیا راهنمایی کند. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره برای نوشتن مقاله ISI دارید همین حالا فرم بالای صفحه را پر کنید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.




برچسب‌ها:
اسکرول به بالا