ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۰۷

علوم اجتماعی
آشنایی با رشته ها

علوم اجتماعی

هدف رشته ی علوم اجتماعی پیدا کردن روابط و ساختار درست در مورد مسائل اجتماعی می باشد.  در این رشته دانشجو در مورد چرخه ی زندگی، جنسیت، جایگاه اجتماعی، کار، نژاد و عدالت اجتماعی و سازمان های اجتماعی اطلاعات به دست آورده تا بتواند آنها را به درستی تجزیه و تحلیل کند و راه حلی درست ارائه دهد. رشته ی علوم اجتماعی دارای گرایش های مختلفی می باشد. این گرایش ها شامل:

مردم شناسی (Anthropology)
دانشجو با تنوع فرهنگ و چگونگی زیست انسان آشنا می شود. دانشجو در مورد درک انسان ها از ابتدا تا به امروز را مطالعه می کند. یعنی هدف اصلی این رشته علم مطالعه ی انسان است. فارغ التحصیل در این رشته می توانند در حوزه های خیریه، توسعه ی جامعه، کمک های بین المللی، محقق اجتماعی و محقق فعالیت نماید.
جمعیت شناسی(Demography)
دانشجو در این رشته مسائل جمعیتی را مطالعه می کند و روابط بین جمعیت را تجزیه و تحلیل میکند. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های شغل های دولتی، نهادهای علمی و تبلیغاتی فعالیت کند.
جامعه شناسی (Sociology)
هدف این رشته مطالعه ی جامعه های انسانی در حوزه های قوانین و ساختارهای اجتماعی است. یعنی دانشجو حتی اعتقادات و رفتارهای یکسان موجود در یک جامعه در گذر زمان را بررسی می کند و نگاهی عمیق به روابط بین افراد و جامعه دارد. فارغ التحصیل در این رشته می توانند در زمینه های مشاور، پشتیبان خانواده، توسعه دهنده ی جامعه، کمک های بین المللی و تربیت معلم می توانند فعالیت کنند.
برنامه ریزی رفاه اجتماعی (Social welfare planning)
هدف این رشته آن است که دانشجو با شناخت مسائل و مولفه های تاثیرگذار بر رفاه اجتماعی، برنامه ریزی برای ایجاد جامعه ای بهتر را انجام دهد. یعنی ایجاد جامعه ی انسانی توسعه یافته و مرفه می باشد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های مشاغل مدیریتی و پژوهشی فعالیت نماید.
جامعه شناسی انقلاب اسلامی (Sociology of the Islamic Revolution)
دانشجو در این رشته با دیدگاه های حوزه ی انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر روی جامعه آشنا می شود. دانشجو با مبانی و کلیات اندیشه ی سیاسی و اجتماعی امام خمینی آشنا شده و نظریه های مختلف آن دوره را بررسی می کند. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های آموزشی و پژوهشی در موسسات مرتبط فعالیت کند.
مطالعات فرهنگی (Cultural studies)
هدف این رشته مطالعه ی تمامی جنبه های یک فرهنگ و تعاملات آن با فرهنگ های دیگر می باشد. یعنی یک فرهنگ از منظر تاریخی، سیاسی، جامعه شناسی و حتی هنری مورد بررسی قرار می گیرد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند به عنوان معلم برای بزرگسالان یا معلولین و همین طور مددکار اجتماعی فعالیت کند.
مطالعات جوانان (Youth studies)
هدف این رشته مطالعه ی رابطه ی جوانان و جامعه می باشد. یعنی دانشجو چگونگی یادگیری جوانان و امکان توسعه ی شخصی و اجتماعی و پیشرفت حرفه ای آنها را مورد بررسی قرار می دهد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های معلم، پشتیبان خانواده، مربی آموزشی ، مددکار اجتماعی و دستیار آموزشی فعالیت نماید.
مدیریت خدمات اجتماعی (Social Services Management)
هدف این رشته مطالعه ی خدمات اجتماعی و چگونگی مدیریت آنها می باشد. یعنی برای برنامه ای راه های توسعه ، مقدار بودجه و چگونگی نظارت افراد بر آن برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل شود. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های مدیریت برنامه، مدیریت توسعه و مدیریت اجرایی فعالیت نماید.
مدیریت راهبردی فرهنگ (cultural strategic Management)
هدف این رشته چگونگی رسیدن به اهداف می باشد. دانشجو لازم نیست بفهمد اهداف چه هستند یا چه باشند و یا چگونه تعیین شده اند. با توجه به آنکه جامعه مداوم در حال تغییر می باشد، پس چگونگی رسیدن به اهداف مهم می باشد.
برنامه ریزی توسعه منطقه ای(Regional Development Planning)
هدف این رشته این است که چگونه یک منطقه می تواند توسعه یابد و برای این راه باید چه برنامه ریزی انجام شود. پس دانشجو باید خصوصیات کمی و کیفی منطقه را بشناسد و آنها را تجزیه و تحلیل کند.
برنامه ریزی گردشگری(Tourism planning)
با توجه به تنوع فرهنگی در کشور ما و منابع طبیعی بسیار که می تواند گردشگران را به سوی خود جلب کند، این رشته بسیار مهم می باشد. دانشجو باید دانش کافی و مهارت لازم برای ایجاد و توسعه ی سیاست و استراتژی ها را داشته باشد تا بتواند گردشگری را مدیریت کند. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های بازاریابی های گردشگری، کسب و کارهای مسافرتی و خدمات تفریحی و گردشگری فعالیت نماید.
دانش اجتماعی مسلمین (Muslim social knowledge)
دانشجو در این رشته مبانی نظری علوم جدید را با توجه به نحوه ی تفکر مسلمین در مقابله با مشکلات اجتماعی و دانش های موجود در این زمینه آشنا می شود. دانشجو به مطالعه ی دوره ها و جریان های فکری جهان اسلام، بسترهای اندیشه های اجتماعی مسلمین، اصول و مبانی فرهنگ و وضع اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی می پردازد.
فلسفه علوم اجتماعی(Philosophy of Social Sciences)
این رشته به دنبال درک و فهم پایه های مختلف علوم طبیعی تا ریاضیات و روان شناسی و اقتصاد می باشد. دانشجو در این رشته علاوه بر توجه به علم معاصر بر روی تاریخ و رابطه ی بین علم و دین متمرکز می شود.
گردشگری مذهبی (Religious Tourism)
هدف این رشته مدیریت، برنامه ریزی و بهره برداری درست از مناطق مقدس و مذهبی می باشد.
مطالعات اوقات فراغت (Leisure studies)
پژوهش علوم اجتماعی (Social science research)
دانشجو در این رشته مطالعه ی عمیقی در مورد مباحث جامعه شناسی، مهارت های تحقیقاتی و مبانی جمعیت شناسی انجام می دهد تا بتواند مرزهای دانش را توسعه دهد.
جامعه شناسی ورزشی (Sports Sociology)
با توجه به تنوع رشته های ورزشی، مطالعات در زمینه های اجتماعی و فرهنگی در این زمینه اهمیت یافته است و هدف این رشته مطالعه و دادن برنامه های ورزشی مناسب می باشد.

نرم افزارهای رشته ی علوم اجتماعی

lisrel- spss

موضوع های پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی

مطالب آموزشی رایگان در رشته علوم اجتماعی

اسکرول به بالا