ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

با انواع مقالات ژورنالی آشنا شوید

در مسیر دانش‌اندوزی و تحصیلات علمی، نوشتن مقاله و چاپ آن در مجلات ISI امری بدیهی و معمول است و به تبع آن، دانشجویان و پژوهشگران حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا این پروسه را با بهترین کیفیت به سرانجام برسانند. به عبارت دیگر، اهمیت نگارش و چاپ مقاله باکیفیت و قوی به دلیل تاثیراتش بر آینده تحصیلی و شغلی افراد بر هیچکس پوشیده نیست؛ بنابراین لازم است ابتدا با انواع مقالات ژورنالی آشنا شوید و اطلاعات مقدماتی در این حوزه را به حد کافی کسب کنید. ما در این مطلب به موضوع انواع مقالات ژورنالی خواهیم پرداخت، اما در این زمینه و درباره موضوعات پیرامونش مطالب متعددی در سایت ما منتشر شده که خواندن‌شان را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ مانند:

  • اصول کلیدی موثر در نوشتن مقاله برای مهاجرت تحصیلی
  • چگونه یک عنوان مناسب برای مقاله خود پبدا کنیم؟
  • نوشتن مقدمه مقاله ISI بایدها و نبایدها
  • پنج دانشگاه هدف برای مهاجرت تحصیلی

 

انواع مقالات ژورنالی

برای تقسیم‌بندی انواع مقالات ژورنالی معیارهای مختلفی مطرح می‌شود؛ برای مثال، می‌شود معیار ایرانی بودن یا خارجی بودن مقالات را در نظر گرفت. در تقسیم‌بندی دیگر، از نوع دسترسی برای ملاک طبقه‌بندی ژورنال‌ها استفاده می‌شود و مجلات به دو نوع دسترسی آزاد یا Open access و بدون دسترسی یا Close access تقسیم می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، مقالات ژورنال‌های Open access به صورت رایگان در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرند، اما برای مطالعه مقالات ژورنال‌های Close access باید هزینه تعیین‌شده توسط آن مجلات را پرداخت کرد.

تقسیم‌بندی رایج‌تر انواع مقالات ژورنالی بر اساس ساختار مقاله و همچنین بر مبنای محل انتشار آن انجام می‌شود؛ بدین ترتیب انواع مقالات ژورنالی بر اساس ساختار و نوع عبارت‌اند از:

  • مقاله پژوهشی (Original research)

مقاله‌ای که محتوای آن شامل یافته‌های جدیدی است که حاصل تحقیقات پژوهشگر و نویسنده آن است، مقاله پژوهشی نامیده می‌شود. در این نوع مقالات باید دقت شود که سرقت ادبی صورت نگیرد و به موضوعی نو یا دیدگاهی جدید پرداخته شود. البته بهره بردن از دستاوردهای دیگران با ذکر منبع و نام مولف یا محققانش برای ادامه مسیر پژوهشی در حوزه‌ای خاص و تخصصی امر متداولی است. همچنین می‌توان از نقل قول در فرآیند نگارش مقاله استفاده کرد. ساختار مقاله پژوهشی را بخش‌های عنوان، اسامی نویسندگان، چکیده، کلمات کلیدی، مقدمه، ادبیات پژوهش، روش تحقیق، نتایج و یافته‌ها، سپاسگزاری و نیز منابع تشکیل می‌دهند.

  • مقاله تحلیلی (Analytical article)

مقاله تحلیلی به مقالاتی گفته می‌شود که مولف نظریه‌های پیشین درباره موضوعی خاص را به طور مستدل و مستند بسط و گسترش دهد و با تحلیل درست و قوی به شرح آن‌ها بپردازد و البته دست نویسندگان این نوع مقالات برای نقد و بررسی نظریه‌ها و تحقیقات گذشته نیز باز است.

  • مقاله مروری (Review article)

به مقالاتی که شامل خلاصه و مروری کلی از پژوهش‌های پیشین درباره موضوعی خاص باشد و به تجزیه و تحلیل آن موضوع بپردازد، مقاله مروری اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر، مقالات مروری منبعی از داده‌های معتبر و گوناگون درباره موضوعی خاص‌اند و به همین دلیل بسیار زیاد مورد استناد قرار می‌گیرند، اما معمولا دستاورد جدیدی در آن‌ها ارائه نمی‌شود و این ویژگی موجب استقبال قشر دانشجو و پژوهشگران به مقالات مروری شده است. البته در این نوع مقالات می‌توان علاوه بر بررسی وضعیت گذشته و فعلی موضوع مورد بحث، جایگاه آتی آن نیز به چالش کشیده شود. گفتنی است برای نگارش مقاله مروری اغلب باید پیش‌نویسی از آن را برای مجله مورد نظرتان بفرستید و پس از دریافت دعوت‌نامه‌ای از سوی مجله آن را بنویسید. مقالات مروری از بخش‌های مختلف عنوان، چکیده، مقدمه، روش انجام کار، یافته‌ها، نتیجه‌گیری، تقدیر و تشکر و فهرست تشکیل می‌شوند.

  • مقالات گزارشی یا نامه کوتاه (Short letters or reports)

مقالات گزارشی یا نامه کوتاه به مقالاتی گفته می‌شود که خلاصه‌ای از مقاله‌ای پژوهشی را در بر می‌گیرند و گزارش کوتاهی از مقاله پژوهشی هستند. در واقع، این نوع مقاله پس از نگارش مقاله‌ای پژوهشی و بر مبنای محتوای آن نوشته می‌شود و ساختاری مشابه آن دارد.

  • مقاله نظری (Opinion article)

در مقاله نظری نویسنده با بررسی پژوهشی خاص به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازد و در محتوایی به‌نسبت کوتاه می‌تواند تئوری آن مقاله یا ایده‌ها و نظریه‌های اثبات‌شده در آن را با دلایل علمی و قابل استناد نقد و ارزیابی کند یا نقاط ضعف و قوتش را شرح دهد و نظریه‌ای تازه ارائه کند. ساختار مقالات نظری هم شامل چکیده، مسئله و موضوع تحقیق، منابع و نتیجه‌گیری می‌شود.

  • نقد کتاب (Book review)

نقد کتاب نوعی مقاله ژورنالی است و همان‌طور که از نامش برمی‌آید به نقدی کوتاه از یک اثر می‌پردازد تا نویسنده بتواند نظرات خود را درباره آن بیان کند. مقالات نقد کتاب اغلب توسط پژوهشگران تازه‌کار برای تقویت رزومه‌شان نوشته می‌شوند و البته در به‌روز بودن محققان بسیار موثر است.

  • مطالعات موردی (Case-study)

به مقالاتی که درباره موردی خاص از پدیده‌ای نو می‌پردازد، مطالعات موردی گفته می‌شود و بیشتر در حوزه علوم پزشکی رواج دارد که به بررسی مواردی ناشناخته و خاص از یک بیماری یا بیمار و مسائل پیرامون آن اختصاص می‌یابد تا به مسیر رشد علمی در آن زمینه کمک کند. این مقالات اغلب توسط پژوهشگران مجرب نوشته می‌شوند و بسیار کاربردی و عمیق‌اند.

 

و انواع مقالات ژورنالی بر مبنای محل انتشار عبارت‌اند از:

  • مقالات ISI

به مقالاتی که در مجلات ISI پذیرش و چاپ شوند، مقالات ISI می‌گویند. مجلات ISI ژورنال‌های علمی معتبری هستند که به پایگاه بزرگ ISI پیوسته و در آن نمایه شده‌اند. مجلات ISI در همه دنیا بسیار باارزش‌اند، زیرا موسسه ISI معیارهای بسیار سختگیرانه‌ای برای پذیرش مجلات علمی در پایگاه خود دارد. این نوع مقالات از بخش‌های عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، نتایج، پیشنهادها و منابع تشکیل می‌شوند.

  • مقالات اسکوپوس (Scopus)

این نوع مقالات در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس بررسی و تایید می‌شوند. این پایگاه از چهار نوع معیار کیفی برای هر عنوان استفاده می‎کند که عبارت‌اند از: h-index، SJR (رتبه نشریه SCImago)، Cite Score و SNIP (منبع اثر عادی برای هر مقاله).

 

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه مطلب زیر را مطالعه کنید:

  • در مورد پایگاه اسکوپوس (Scopus) بیشتر بدانیم

 

  • مقالات ISC (جهان اسلام)

مقالات ISC مقالاتی هستند که در مجلاتی منتشر می‌شوند که در پایگاه داده‌ای ISC اکسپت شده‌اند؛ پایگاهی که مختص محققان دنیای اسلام است و به رشد علمی جوامع اسلامی کمک می‌کند. این مجلات اعتبار بالایی دارند، چراکه ISC از استانداردهای بالایی برای پذیرش مجلات و آثار علمی برخوردار است.

  • مقالات PUBMED

مقالاتی که در پایگاه اطلاعاتی پابمد که موتور جستجویی رایگان است، پذیرش شده باشند، مقالات پابمد نامیده می‌شوند. گفتنی است مقالات این پایگاه مربوط به حوزه پزشکی و پیراپزشکی است. مقالات این پایگاه نیز از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردارند.

  • مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی به نوعی از مقالات گفته می‌شود که به منظور ارائه در کنفرانس‌ها نوشته می‌شوند. این نوع مقالات به نسبت سایر انواع مقالات اعتبار کمتری دارند، اما برای آغاز کسب مهارت مقاله‌نویسی بسیار مناسب است. همچنین داوری این نوع مقالات اغلب فرآیند کوتاه‌تری دارد.

 

خدمات موسسه تهران آموز برای نوشتن انواع مقالات ژورنالی

همان‌طور که توضیح دادیم و در مطالب متعدد همین سایت به آن پرداختیم، مقالات ژورنالی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین همه انواع مقالات ژورنالی بر اساس قواعد و اصولی باید نوشته شوند تا از طرف مجلات پذیرفته و منتشر شوند. بنابراین، شما باید بر روش نگارش استاندارد مقالات تسلط کافی داشته باشید و همه نکات آن را دقیق و کامل رعایت کنید. اما پرواضح است که اشراف کامل بر تمام قوانین و دستورالعمل‌های مقاله‌نویسی و به‌روز بودن و داشتن اطلاعات کامل در این زمینه کمی دشوار است، به همین دلیل بهترین کار این است که با استادان و کارشناسان متخصص این حوزه مشورت کنید و از تجارب و راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید.

بدین منظور ما در موسسه معتبر تهران آموز تیمی قوی و حرفه‌ای تشکیل داده‌ایم که اعضای آن از برترین استادان بنام دانشگاه و متخصصان زبده در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی هستند. این تیم خبره به طور دائم آماده ارائه خدمات مشاوره و پاسخگویی به سوالات مراجعان هستند و تا رسیدن به مقصد مورد نظر مراجعان، همراهی مستمر و کاملی با آن‌ها خواهند داشت.

ما به شما اطمینان می‌دهیم که مشاوران موسسه رسمی و قدیمی تهران آموز به شما کمک خواهند کرد تا علاوه بر افزایش سرعت عمل خود در انجام امور پژوهشی‌تان، کیفیت آثارتان را ارتقا ببخشید. لطفا در اسرع وقت با کارشناسان موسسه تهران آموز تماس بگیرید و از انواع خدمات موسسه و چگونگی عقد قرارداد رسمی و تعرفه مناسب خدمات ما مطلع شوید.

گفتنی است قیمت‌های خدمات موسسه تهران آموز کاملا به‌صرفه و مناسب با کیفیت بالای آن‌ها تنظیم شده و در اخذ آن‌ها همراهی لازم با دانشجویان عزیز و محققان گرامی انجام خواهد شد.

توصیه آخر ما این است که پیش از انتخاب موسسه مشاوره مناسب برای امور تحقیقاتی خود درباره موسسات به طور دقیق و همه‌جانبه تحقیق کنید تا گرفتار کلاهبرداران این حوزه نشوید. ما برای آگاهی‌بخشی بیشتر به شما در همین سایت مطلبی درباره ویژگی‌های موسسات معتبر و رسمی منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را با دقت و تا انتها مطالعه کنید؛ مطلبی با تیتر:

  • ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره نوشتن مقاله ISI
اسکرول به بالا