ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۰۲

تعداد صفحات رساله دکتری چقدر است؟

مقطع تحصیلی دکتری با ارائه رساله به دانشگاه به سرانجام می‌رسد. دانشجویان دوره دکتری باید موضوعی تخصصی، جدید و کاربردی را برای نوشتن تز دکتری‌شان انتخاب و درباره آن تحقیق و مطالعه کنند تا پاسخ مسئله و سوال اصلی رساله‌شان را بیابند. اما این فرآیند طولانی و دشوار باید براساس اصول و شیوه‌نامه استاندارد معمول پیش برود و قواعد آن به طور کامل رعایت شود. یکی از اصول نگارش رساله دکتری فصل‌بندی و شماره‌گذاری آن است و تعداد صفحات رساله دکتری باید منطبق با قوانین مدون نگارش رساله باشد.

برای آگاهی از نکات کلیدی در نگارش تز دکتری مطالعه مطلب کاربردی چگونه رساله دکتری بنویسیم؟ و همچنین مطلب بسیار جالب پنج نکته ضروری که در انجام رساله دکتری باید بدانید را در همین سایت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

فصل‌های رساله دکتری

رساله دکتری باید مبتنی بر ساختار استاندارد تعریف‌شده معمول نوشته شود که این ساختار شامل پنج فصل مهم و اصلی است که عبارت‌اند از:

فصل اول: مقدمه یا کلیات تحقیق

فصل دوم: منابع و پیشینه تحقیق

فصل سوم: مواد و روش انجام تحقیق

فصل چهارم: بحث و نتایج تحقیق

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها

گفتنی است که هر رساله یا پایان‌نامه‌ای شامل صفحات ابتدایی مانند صفحه بسم الله، صفحه عنوان رساله، صفحه اصالت و مالکیت رساله، صفحات تقدیم و سپاسگزاری و چکیده‌ای از رساله و همچنین صفحات فهرست مطالب شامل عناوین اصلی و فرعی، عناوین کتابنامه و پیوست‌ها، جداول، تصاویر، اختصارات و علائم می‌شود. البته پس از اتمام فصول رساله نیز لازم است صفحاتی به فهرست منابع فارسی و انگلیسی اختصاص داده شود.

تعداد صفحات رساله دکتری

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از اصول نوشتن رساله دکتری رعایت شیوه‌نامه فصل‌بندی و شماره‌گذاری صفحات آن است و تعداد صفحات رساله دکتری باید براساس حدود مشخص‌شده در قوانین استاندارد تنظیم شود. ما در این بخش تعداد تعیین‌شده رایج برای فصول و بخش‌های مختلف رساله دکتری را توضیح می‌دهیم.

پس از جلد رساله به ترتیب یک صفحه برای بسم الله و یک صفحه برای عنوان رساله در نظر بگیرید. یادآوری می‌کنیم که صفحه عنوان رساله باید کاملا هم‌شکل جلد رساله شما باشد. سپس یک صفحه را به عنوان صفحه اصالت و مالکیت رساله در نظر بگیرید که شامل نام دانشجو، مقطع، نام استادان و نام دانشگاه می‌شود و بعد از آن، صفحه‌ای را به تقدیم و همچنین سپاسگزاری اختصاص دهید.

در صفحه بعدی، چکیده رساله را بنویسید که حداکثر باید سیصد کلمه باشد. پس از نگارش چکیده رساله می‌توانید صفحه‌ای را نیز برای نوشتن چکیده انگلیسی در نظر بگیرید یا این‌که چکیده انگلیسی را در پایان رساله اضافه کنید. پس از چکیده نیز نوبت به صفحات فهرست مطالب می‌رسد که تعداد صفحات آن بستگی به عناوین اصلی و فرعی، عناوین کتابنامه و پیوست‌ها، جداول، تصاویر، اختصارات و علائم دارد.

در مجموع بین 10 تا 20 صفحه برای صفحات نخستین رساله باید در نظر گرفت که البته این صفحات شماره‌گذاری نمی‌شوند و باید به ترتیب حروف ابجد یا حروف رومی چیده شوند.

فصل نخست رساله موضوعاتی مانند مسئله پژوهش، ضرورت انجام دادن پروژه و اهداف آن، چالش‌ها، کاستی-ها و ابهامات فعلی درباره موضوع رساله، پرسش‌های کلیدی و مهم تحقیق، واژه‌های کلیدی و تخصصی پژوهش و محدودیت‌های مطالعات و تحقیقات‌تان را شامل می‌شود. برای این فصل معمولا 20 تا 30 صفحه باید در نظر گرفت.

فصل دوم به سابقه پژوهش و مطالعات قبلی درباره موضوع رساله و تاریخچه طرح آن می‌پردازد و کتاب‌ها و مقالات مرتبط با آن و پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام‌شده پیرامون موضوع را معرفی می‌کند که به طور معمول بهتر است 100 تا نهایتا 150 صفحه را برایش اختصاص داد.

فصل سوم شامل شرح کامل روش مطالعات‌تان، ابزارها و روش‌های مورد استفاده شما در تحقیق و دلایل انتخاب این متدها و ابزارها و چگونگی استفاده از آن‌هاست. البته در این فصل باید توضیحاتی درباره جامعه آماری نمونه، محدوده مورد مطالعه، متغیرهای تحقیق، چگونگی آزمون‌ها و ارزیابی‌ها، نرم‌افزارهای مورد استفاده در پژوهش نیز داده شود که در مجموع، 20 تا 30 صفحه رساله را در برمی‌گیرد.

فصل چهارم رساله به طور معمول به بحث درباره یافته‌های پژوهش و تجزیه و تحلیل آن‌ها اختصاص می‌یابد؛ یعنی آنالیز دقیق توصیفی یا استنباطی داده‌ها و قیاس آن با تحقیقات دیگر. شما باید این فصل را در 20 تا 30 صفحه بنویسید.

فصل پنجم به نتیجه‌گیری تحقیقات‌تان اختصاص دارد و شامل مروری کوتاه از کل پژوهش و فصول آن است و شما باید با جمع‌بندی دستاوردهای پژوهش به بیان خلاقانه و گویای پیام‌تان بپردازید و پیشنهادهای خود را برای انجام دادن پژوهش‌های آتی در فرآیند تکمیل پروژه به سایر دانشجویان مطرح کنید. این فصل مهم اغلب در 20 تا 30 صفحه نگاشته می‌شود.

صفحات بعدی به فهرست منابع تحقیق اختصاص دارد و تعداد صفحات آن، به تعداد منابع فارسی و انگلیسی مورد استفاده شما بستگی دارد، اما اغلب سه تا چهار صفحه را پر می‌کند.

رساله دکتری به دلیل گستردگی اطلاعات و تخصصی بودنش حجم بیشتری نسبت به انجام پایان‎‌نامه کارشناسی ارشد دارد و مفصل‌تر از آن است؛ به طور متوسط و رایج رساله دکتری باید بیش از 200 صفحه باشد که گاهی ممکن است تا 400 صفحه نوشته شود، اما هیچ مقدار ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است، چراکه هر رساله باید حاصل چند سال پژوهش و مطالعه جامع پیرامون موضوعی تخصصی را به بهترین، گویاترین و جذاب‌ترین حالت ممکن به خوانندگان و جامعه علمی ارائه دهد و مفاهیم جدید به دست‌آمده از دستاوردهای تحقیق را بررسی و منتشر کند. بدین ترتیب حجم رساله و تعداد صفحات آن به اندازه‌ای مناسب و کافی خواهد بود که بتواند همه اطلاعات لازم و موضوعات مد نظر محقق را در اختیار خوانندگانش قرار دهد. البته این امر باید با حفظ ساختار و رعایت قالب استاندارد نگارش رساله دکتری انجام شود. گفتنی است شیوه‌نامه نوشتن رساله دکتری در دانشگاه‌های مختلف ممکن است تفاوت‌هایی هر چند اندک داشته باشد، به همین دلیل دستورالعمل‌های دانشگاه محل تحصیل دانشجو نیز ممکن است گاهی در تعداد صفحات رساله دکتری تفاوت‌هایی ایجاد کند.

 

مشاوره موسسه تهران آموز برای نگارش رساله دکتری

نوشتن رساله دکتری پروژه مهم و سخت و زمانبری است که نیاز به پشتکار فراوان دانشجویان و مطالعات گسترده و جامع دارد. بدیهی است که طی کردن چنین مسیر دشواری بدون استفاده از تجربه، راهنمایی و کمک افراد متخصص سخت‌تر خواهد بود و ممکن است هزینه مادی و معنوی زیادی بر پژوهشگران و دانشجویان تحمیل کند، به همین دلیل بهترین کار این است که محققان از مشاوره استادان و کارشناسان مجرب رشته و گرایش تحصیلی خود بهره ببرند. از طرفی، در بیشتر مواقع، مشغله فراوان استادان دانشگاه به دلیل مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی مختلف مانع از همگامی دائمی آن‌ها با دانشجویان در تمامی مراحل نگارش رساله دکتری است و این مسئله گاهی ممکن است موجب اختلال یا کند شدن روند پژوهش شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود دانشجویان با موسسات معتبر مشاوره‌ای ارتباط برقرار کنند و از خدمات مشاوره‌ای و تخصصی استادان آن‌ها استفاده کنند. یکی از موسسات خوشنام و معروف برای مشاوره تخصصی به محققان و دانشجویان همه رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی موسسه تهران آموز است که از کمک کادری بسیار خبره، باتجربه، حرفه‌ای و توانمند بهره می‌برد. شما می‌توانید با تماس گرفتن با کارشناسان موسسه تهران آموز اطلاعات کاملی درباره خدمات مشاوره‌ای موسسه به دست آورید و بهترین گزینه برای موفقیت در مسیر تحصیلی‌تان را انتخاب کنید.

اگر هنوز در انتخاب مشاوران سطح بالا، قوی و باتجربه تردید دارید، بهتر است در این‌باره بیشتر جستجو و بررسی کنید و توصیه می‌کنیم با مطالعه مطلب ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری در همین سایت، انتخابی درست و مطمئن داشته باشید.

 




برچسب‌ها:
اسکرول به بالا