ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

جمعه ۱۳۹۸/۰۱/۱۶

توصیه‌های نگارشی: اسامی علمی گونه‌ها

برقراری ارتباط مؤثر نتایج پژوهش بستگی به استفاده صحیح از نام‌گذاری‌های علمی، از جمله نام‌های گونه‌های بیولوژیکی دارد. برای کمک کردن به درک درست از استفاده صحیح از نام‌های علمی گونه‌ها، چند واژه کلیدی و قراردادهایی که ممکن است در دستورالعمل‌های مؤلفان ژورنال‌ها بیایند را مرور می‌کنیم:

نوع و گونه

نام‌گذاری علمی گونه‌های بیولوژیک مشخصا ارگانیسم‌های نام‌گذاری شده و فردی که آنها را نام‌گذاری کرده را مشخص می‌کند. نوع (genus) و گونه‌ها (species) به صورت ایتالیک می‌آیند. به طور مثال، آهوی قهوه‌ای فیلیپینی Rusa marianna نام دارد و درخت کبوتر که بر بخش‌هایی از چین یافت می‌شود Davidia involucrate است.

زمانی که یک نام بیش از یک بار در مقاله‌ای استفاده شود، اولین حرف آن نوع ممکن است به عنوان مخقق در استفاده‌های دوم و چندم نام به کار آید، ولی بقیه نام خلاصه نمی‌شود (R. Marianna, D. involucrate). به طور اختصاصی، نام‌ها معمولا زمانی که برای اولین بار در چکیده می‌آیند کامل نوشته می‌شوند و سپس در بقیه چکیده با استفاده از قرارداد بالا نام برده می‌شوند. وقتی نام در بخش‌های بعدی مقاله برای اولین بار می‌آید دوباره به صورت کامل نوشته می‌شود (معمولا، مقدمه) و سپس در استفاده‌های بعدی مخفف می‌شود.

بعضی ژورنال‌ها ممکن است قراردادهای دیگری برای مخفف کردن نام نوع‌ها در استفاده‌های بعدی داشته باشند، پس مطمئن شوید که دستورالعمل‌های ژورنال‌ را برای هر گونه کاربرد بخصوص نیاز هست یا خیر. در برخی حوزه‌های مطالعاتی، مخفف‌های دو حرقی استفاده می‌شوند.

مؤلف

مؤلف (کسی که برای اولین استفاده رسمی از نام شناخته می‌شود) معمولا در نوع و گونه‌ها در نسخه کامل نام علمی آورده می‌شود. به طور مثال، نام علمی کامل برای درخت کبوتر می‌تواند به این صورت شکسته شود: Davidia (نام نوع) involucrate (نام گونه)  Baill (مخفف Baillon، گیاه‌شناسی فرانسوری که نام را ثبت کرده‌).

اگر نام اولیه گونه‌ها تغییر کند، فرمت بر طبق مکان‌گذاری نام مؤلف اصلی تغییر می‌کند (و برای نام یک حیوان، سال انتشار نام توسط مؤلف) در پرانتز. به طور مثال، آهوی قهوه‌ای فیلیپینی، Rusa marianna، اولین بار به عنوان Cervus mariammus توسط Desmarest در سال 1822 توصیف شد. به این دلیل، این نام به عنوان “Rusa marianna (Desmarest, 1822)” در چاپ استفاده می‌شود. دلیل استفاده از پرانتز این است که نام نوع که اکنون برای این گونه‌ از آهوی فیلیپینی استفاده می‌شود همان نامی نیست که اولین بار توسط Desmarest منتشر شد.

اگر نام گیاه، جلبک یا قارچ تغییر کند، به علاوه نام مؤلف اولیه که در پرانتز می‌آید، نام فردی که تغییر را اعمال کرده نیز باید آورده شود. به طور مثال، ارکیده برزیلی Cattleya purpurata به صورت اولیه با نام Laelia purpurata  توسط Lindley  و Paxton نام‌گذاری شد و سپس به نوع Cattleya  توسط Van den Berg تغییر کرد، پس نام و مؤلف آن “Cattleya purpurata (Lindl. &Paxton) Van den Berg”  است. (به صورت قراردادی چون این نام گیاه‌شناسی است، سال انتشار آن آورده نشده است.)

دستورالعمل‌های ژورنال

دستورالعمل‌های ژورنال ممکن است یک قالب برای مؤلف بخواهد یا ممکن است بخواهد که شما سبک رایج در حوزه را دنبال کنید. به طور مثال، مؤلف (و سال، اگر گونه‌ها حیوان هستند) ممکن است تنها یک بار نیاز به اشاره شدن داشته باشند، ولی یک ژورنال ممکن است بخشی از مقاله که در آن به مؤلف باید اشاره شود را مشخص کند: عنوان، چکیده، مقدمه، یا بخشی که اولین استفاده از نام در مقاله آمده است.

بعضی جزئیات همچنین بستگی به نوع ارگانیسم دارند. به طور مثال، قوانین برای نام‌های گیاهان، جلبک‌ها و قارچ‌ها در برخی جزئیات از قوانین برای نام‌های حیوانات با هم متفاوت‌اند. پنج نوع کد taxon برای نام‌گذاری گونه‌ها وجود دارند، و دستورالعمل‌های ژورنال ممکن است نام‌های یک یا چند تا از این کدها را عنوان کند: ICZN برای حیوانات، ICN (کد مبلورن) برای گیاهان، جلبک و قارچ‌ها. ICNCP برای گیاهان کشت شده، ICNB برای باکتری‌ها و ICTV برای ویروس‌ها.

شما همچنین امکان دارد واژگانی برای توضیح نام‌های دو بخشی ببینید. به صورت رسمی، “binominal” به نام‌های دو بخشی حیوانات اشاره می‌کنند و “binomial” به نام‌های دو بخشی گیاهان.




برچسب‌ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
اسکرول به بالا