ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

نوشتن پروپوزال علوم تربیتی

از جمله شرایط انجام پژوهشی موفق و کارآمد، داشتن مطالعات وسیع و به‌روز است که با اختصاص دادن زمان کافی به نتایج درست، کامل و مطلوب خواهد انجامید. اما به هر حال در نهایت باید نتایج پژوهش را در یکی از قالب‌های مقاله، پایان‌نامه یا رساله ارائه کرد تا دستاوردهای به دست آمده در دسترس سایر پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان قرار گیرند. برای این امر ضروری است تا اسلوب و روش درست مراحل نگارش این متون علمی را از ابتدا فراگیریم.

علوم تربیتی رشته‌ای مهم در بین رشته‌های گروه علوم انسانی است. رشته‌ای که با تعلیم و تربیت انسان‌ها و فرآیند یادگیری ارتباط دارد و به رشته روان‌شناسی نیز نزدیک است. دانشجویان این رشته در ایران می‌توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. یکی از مسائلی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، بسیار پررنگ و جدی مطرح می‌شود، بحث تحقیق و پژوهش و سپس ارائه نتایج آن به صورت مقاله، پایان‌نامه یا رساله است. در این فرآیند، اولین مرحله بسیار مهم، آموختن چگونگی نگارش پروپوزال علوم تربیتی به روش درست و مطابق با استانداردهاست.

اهمیت مرحله پروپوزال‌نویسی از آن جهت است که هرچه پروپوزال قوی‌تر و باکیفیت‌تر باشد، زودتر به تایید داوران می‌رسد و این سبب می‌شود که سریع‌تر وارد روند اصلی تحقیق و نگارش پایان‌نامه یا رساله شوید. نوشتن پروپوزال علوم تربیتی مثل سایر رشته‌ها از قواعد و دستورالعمل‌های مشخص و استانداردی تبعیت می‌کند که باید با دقت و حوصله بسیار، به همه آن‌ها توجه کنید و در نوشتار خود به کار برید.

در این مطلب تمام تلاش ما بر این است که مراحل نگارش پروپوزال علوم تربیتی را تا حد امکان به همراه نکات مهم توضیح دهیم.

انتخاب موضوع

انتخاب موضوع شاید بتوان گفت چالش برانگیزترین مرحله این پروسه است. چراکه تمام مراحل کار را تحت الشعاع قرار می‌دهد و می‌تواند در نتیجه پایانی بسیار تاثیرگذار باشد. همین‌ها سبب می‌شوند که این مرحله با دقت و وسواس بیشتری طی شود. پس موضوع باید آن‌قدر جذاب، جدید و به روز باشد که ارزش وقت گذاشتن و صرف انرژی و هزینه برای تحقیق و پژوهش را داشته باشد و مهم‌تر آن‌که منجر به نتایج و دستاوردهای مطلوب و درخور شود.

اگر تمایل دارید که در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید سری به لینک‌های زیر بزنید و این مطالب را نیز مطالعه کنید:

 

تعیین عنوان

عنوان در ابتدا باید گویا و دقیق باشد به طوری که موضوع پژوهش را صریح و شفاف مشخص کند. انتخاب عنوان مناسب تا حد زیادی به خلاقیت شما بستگی دارد. مثلا توجه به این‌که از چه کلماتی استفاده کنید تا عنوان برای مخاطب جذاب‌تر به نظر آید و یا چگونه اطلاعات بیشتری از تحقیق مثل حوزه پژوهشی یا جامعه تحقیقاتی‌تان را در عنوان بگنجانید.

نوشتن پروپوزال رشته علوم تربیتی

برای نوشتن یک پروپوزال مناسب و حرفه‌ای، همان‌قدر که محتوای مستند، ارزشمند و مناسب مهم است، رعایت اصول درست و توجه به ساختار استاندارد آن نیز حائز اهمیت است. به این ترتیب  با توجه و دقت به همه این ابعاد، می‌توانید امیدوار باشید تا خروجی پروژه‌تان یک پایان‌نامه، رساله یا مقاله باکیفیت و موفق از آب درآید.

اما در حالت کلی چارچوب استاندارد یک پروپوزال شامل قسمت‌های زیر است:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش‌های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه‌گیری و فهرست منابع.

نکته‌ای که در نگارش پروپوزال علوم تربیتی باید به آن توجه کنید، موجز و کوتاه‌نویسی مطالب است. البته حواس‌تان باشد که محتوای اصلی قربانی این ایجاز نشود. توضیحات بیشتر را نگه دارید تا در فصول اصلی پایان‌نامه مفصل بیان کنید.

مطلب زیر می‌تواند توضیحات کامل‌تر و نکات بیشتری را در خصوص پروپوزال‌نویسی به شما متذکر شود:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال علوم تربیتی

مطالعات گسترده و اشراف بر موضوع انتخابی سبب می‌شود به مراتب از دشواری نگارش پروپوزال علوم تربیتی کاسته شود و اگر قواعد درست پروپوزال‌نویسی را هم بدانید، می‌توان گفت بخش زیادی از راه را در این مرحله طی کرده‌اید.

در این قسمت چند نکته مهم را با هم مرور می‌کنیم:

  • از مشورت با استاد راهنما غافل نشوید. او با تجربه بالای خود می‌تواند در مراحل مختلف این روند، شما را بسیار یاری دهد.
  • حتما گفتگویی با دانشجویانی که توانسته‌اند این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند داشته باشید. از تجربیات‌شان بپرسید و توصیه‌های آن‌ها را بشنوید.
  • با توجه به اهمیت بالای انتخاب موضوع، خوب است تا یک بار دیگر بیان کنیم که یک موضوع خوب، موضوعی است که جدید، جذاب و به‌روز باشد. در این صورت مخاطبان، بیشتر ترغیب خواهند شد تا پژوهش شما را مطالعه کنند.
  • عنوان تحقیق، مثل موضوع بسیار مهم است. نکته‌ای که باید در انتخاب عنوان تحقیق در نظر داشته باشید، عدم امکان تغییر آن پس از تایید داوران است. در نتیجه در این مرحله حداکثر دقت و توجه را به کار برید.
  • برای آرامش بیشتر خودتان، زودتر از روال اداری و مراحل ارائه پروپوزال در دانشکده محل تحصیل‌تان اطلاعات کافی را کسب کنید.

فرآیند تحویل پروپوزال

پس از اتمام نگارش پروپوزال و بررسی‌های نهایی، آن را به استاد راهنما و مدیر گروه بدهید تا تایید کنند. هماهنگی با استاد راهنما در مراحل قبلی به تایید سریعتر پروپوزال شما توسط وی و همینطور مدیر گروه می‌انجامد. سپس به دفتر آموزش دانشکده تحویل دهید و بعد از آن تنها باید در انتظار تایید هیات داوران بمانید.

 

خدمات جامع موسسه تهرانآموز برای نگارش پروپوزال علوم تربیتی

فرآیند نوشتن پروپوزال علوم تربیتی ساده نیست و باید انتظار این را داشته باشید که ابهامات و سوالاتی برای‌تان ایجاد شود که به‌تنهایی از پس حل آن برنیایید. در این شرایط بهترین و منطقی‌ترین کار کمک گرفتن و مشورت با استادان، مشاوران و کارشناسان مجرب این حوزه است. موسسه معتبر تهران آموز متشکل از مشاوران و کارشناسان وارد و کاربلد در این حیطه می‌تواند گزینه کاملا مناسبی برای همه شما دانشجویان و پژوهشگران عزیز باشد تا با آرامش مسیر خود را ادامه دهید.

البته اگر دوست داشتید با ویژگی‌های یک موسسه خوب آشنا شوید و با اطمینان بیشتر موسسه مشاوره مناسب را انتخاب کنید، می‌توانید مطلب زیر را نیز مطالعه کنید:

اسکرول به بالا