ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۱

نوشتن پروپوزال تربیت بدنی

فرآیند تحقیق و پژوهش اگرچه ممکن است طولانی و زمانبر باشد، اما به شرط وجود علاقه کافی، شیرین و جذاب می‌شود. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب در این پروسه لازم است با در نظر گرفتن زمان کافی، مطالعات جامع و گسترده‌ای داشته باشید. علاوه بر این برای نگارش نتایج و دستاوردهای پژوهش‌در هر یک از قالب‌های مقاله، پایان‌نامه یا رساله می‌بایست به‌خوبی با اصول و قواعد نوشتن این متون علمی آشنا شوید.

تربیت بدنی از جمله رشته‌های پویای گروه علوم انسانی است که هدفش تربیت و تقویت جسم و روح است. این رشته اشتراکاتی با علومی مثل روان‌شناسی، فیزیولوژی، جامعه‌شناسی و مدیریت دارد و داشتن علاقه کافی و شرایط آمادگی جسمانی مناسب برای تحصیل در آن بسیار مهم است. دانشجویان رشته تربیت بدنی، بیشتر در مقطع ارشد و دکتری به تحقیق و پژوهش می‌پردازند و باید در ابتدا روش درست نگارش پروپوزال تربیت بدنی را بیاموزند. چراکه گام نخست نوشتن متون علمی پروپوزال‌نویسی است. هر پروپوزال دارای ساختار استاندارد و مشخصی است که باید پس از مطالعه کافی پیرامون موضوع تحقیق، مطابق با این الگو نوشته شود. نوشتن پروپوزال تربیت بدنی هم از این قاعده مستثنا نیست. تحویل یک پروپوزال مناسب و قوی برابر است با تایید زودتر و راحت‌تر آن توسط هیات داوران و در نهایت تسریع در آغاز نگارش پایان‌نامه.

قبل از این‌که در این مطلب شرح مراحل نگارش پروپوزال تربیت بدنی را آغاز کنیم، شاید مفید باشد که به گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اشاره‌ای داشته باشیم:

در ایران رشته تربیت بدنی را می‌توان تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پی گرفت. گرایش‌های ارشد عبارت‌اند از: بیومکانیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی و مدیریت ورزشی.

گرایش‌های دکتری تربیت بدنی نیز مانند دوره ارشد شامل عناوین زیر است:

علوم ورزشی- رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی

علوم ورزشی- فیزیولوژی ورزشی

علوم ورزشی- مدیریت ورزشی

علوم ورزشی- آسیب‌شناسی ورزشی

علوم ورزشی- بیومکانیک ورزشی

پس از این آشنایی مختصر با رشته تربیت بدنی و گرایش‌های آن، در ادامه به بررسی مراحل نوشتن پروپوزال تربیت بدنی می‌پردازیم و به طور مختصر نکات مهم در این خصوص را بیان می‌کنیم:

انتخاب موضوع

موضوع باید نو، جذاب و کاربردی باشد تا مخاطب مجاب شود که این پژوهش ارزش مطالعه و خواندن را دارد. حتما از غیرتکراری بودن موضوع خود مطمئن شوید تا بیهوده وقت و انرژی خود را هدر ندهید. علاوه بر این، به طور منطقی توانایی‌های خود را بسنجید و پس از آن موضوعی انتخاب کنید که بتوانید از پس فرازونشیب‌ها برآیید و تا پایان راه ادامه دهید.

با مطالعه مطالب زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره انتخاب موضوع به دست آورید:

 

تعیین عنوان

عنوان مناسب، عنوانی است که جذاب، دقیق و گویا باشد به طوری که هم مخاطب را تشویق و ترغیب به مطالعه پژوهش کند و هم آن‌قدر اطلاعات و جزئیات در اختیار خوانندگان قرار دهد تا دقیقا متوجه شوند که این تحقیق قصد دارد چه بگوید. به طور مثال یکی از مواردی که خوب است در عنوان مشخص شود، حوزه پژوهشی و جامعه تحقیقاتی شماست یا حتی می‌تواند اشاره‌ای به روش تحقیق‌تان داشته باشد. همه این‌ها به خلاقیت شما در انتخاب عنوان بستگی دارد.

نوشتن پروپوزال تربیت بدنی

برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و مناسب در فرآیند نگارش پایان‌نامه، رساله یا مقاله ابتدا باید پروپوزال باکیفیتی بنویسید. نگارش پروپوزال تربیت بدنی مانند نگارش پروپوزال‌های رشته‌های دیگر، اصول و استانداردهای مشخصی دارد که با رعایت آن‌ها و ارائه محتوای ارزشمند و مستند می‌توانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید.

اما به طور کلی بر طبق استانداردهای موجود، هر پروپوزال شامل بخش‌های زیر است:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش‌های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه‌گیری و فهرست منابع.

یکی از مواردی که می‌تواند در کیفیت نوشتن پروپوزال تربیت بدنی تاثیر بگذارد، بیان مطالب به طور کوتاه و موجز است البته تا آن‌جا که به محتوای اصلی صدمه‌ای نزند.

اگر تمایل دارید مطلب زیر را نیز بخوانید تا بیشتر با ساختار پروپوزال آشنا شوید:

  • راهنمای گام به گام نوشتن پروپوزال دکتری

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال تربیت بدنی

قبل از این‌که شروع به نوشتن پروپوزال تربیت بدنی کنید، بهتر است اصول و قواعد آن را بیاموزید، چراکه در غیر این صورت دشواری کار چند برابر خواهد شد. برای این منظور ما در این‌جا تعدادی از نکات مهم  را کوتاه و مختصر بیان خواهیم کرد.

  • به توصیه های استاد راهنما گوش دهید و پیوسته در هر مرحله با او مشورت کنید و تایید بگیرید.
  • از دانشجویانی که پیش از شما پروپوزال‌های خوبی ارائه کردند بخواهید تا تجربه‌های خود را در اختیار شما قرار دهند.
  • برای انتخاب موضوع به اندازه کافی وقت بگذارید و موضوعی نو و جذاب پیدا کنید. از سوی دیگر دقت کنید موضوع شما به روز و کارآمد باشد و به مساله‌ای از مسائل جهان امروز بپردازد.
  • انتخاب مهم دیگر، انتخاب عنوان مناسب است. عنوان به جز همه مواردی که تا این‌جا در موردش بیان کردیم از این جهت بسیار مهم است که در صورت تایید، امکان تغییر آن وجود ندارد.
  • برای این‌که با آرامش بیشتری پیش بروید بهتر است کاملا با روال اداری واحد آموزش دانشکده‌تان آشنا شوید تا بدانید هر مرحله باید چه کنید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

وقتی پروپوزال را نوشتید و بررسی‌های نهایی را انجام دادید، آن را به استاد راهنما و مدیر گروه تحویل دهید و پس از تایید آن‌ها، به آموزش دانشکده برای طی مراحل اداری مراجعه کنید. حالا باید در انتظار نظر هیات داوران باشید.

 

خدمات جامع موسسه تهرانآموز برای نگارش پروپوزال تربیت بدنی

طبیعتا نوشتن پروپوزال تربیت بدنی کار ساده‌ای نیست و احتمال این‌که در این مسیر با دشواری‌ها یا حتی بن‌بست‌هایی برخورد کنید بسیار زیاد است. این‌که همزمان هم به کیفیت مطالب و هم به استانداردهای بخش‌بندی و ساختاری پروپوزال توجه کنید و بتوانید هیات داوران را مجاب کنید که موضوع شما ارزش تحقیق و پژوهش را دارد، حقیقتا آسان نیست. اما وجه خوب ماجرا این‌جاست که همواره استادان و مشاوران مجربی هستند که می‌توانند در این پروسه شما را همراهی کنند تا راهکار درست را بیابید.

موسسه تهران آموز با همراهی مشاوران و کارشناسان خبره و کاربلد همواره آماده یاری رساندن به همه پژوهشگران و دانشجویان عزیز است تا با بهترین و باکیفیت‌ترین نتیجه این فرآیند را به پایان برسانند.

اگر دوست داشتید درباره موسسه‌های مشاوره مناسب اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید مطلب زیر را در سایت ما بخوانید:

اسکرول به بالا