ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی

 تحصیل در رشته زبان شیرین فارسی و ادبیات شگفت‌انگیز آن شیفتگی خاصی می‌خواهد و مطالعه نظم و نثر فارسی و غور در واژگان و تاریخچه تکاملش فقط از عهده علاقه‌مندان واقعی آن برمی‌آید. به همین ترتیب انجام پایان نامه این رشته جذاب و در مقدمه‌اش _ نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی _ مستلزم داشتن نگاهی دقیق و شور و شوق پژوهشگری در این حوزه وسیع است. بنابراین بهتر است پیش از آغاز  نگارش پروپوزال زبان و ادبیات فارسی بر اصول و قواعدش اشراف کافی داشته باشید و با افزایش دانش و مهارت خود در این زمینه و رعایت نکات مختلف آن، پروپوزالی استاندارد و قوی بنویسید.

البته نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا انجام رساله دکتری حاوی نکات و ترفندهای بسیاری است که یادآوری همه آن در یک مطلب امکان‌پذیر نیست و ما در مطالب متعدد در همین سایت سعی کردیم در این باره اطلاعات لازم را ارائه دهیم؛ برای مثال مطالب زیر به ارتقای کیفیت آثار شما کمک شایانی خواهد کرد. لطفا آن‌ها را در سایت ما جستجو و مطالعه کنید:

بایدها و نبایدها در نگارش رساله دکتری

ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری

نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی

انتخاب موضوع

با توجه به گستردگی موضوعات ادبی و تاریخ پرفراز و نشیب زبان و ادبیات فارسی شاید یکی از سخت‌ترین مراحل در پروسه نگارش پروپوزال زبان و ادبیات فارسی را بتوان مرحله انتخاب موضوع مناسب دانست. در وهله نخست باید موضوعی انتخاب کنید که جذاب باشد، گرچه ادبیات فارسی سراسر زیبایی و هر دوره از تاریخ آن پر از جذابیت است. نکته مهم بعدی در انتخاب موضوع تحقیقات جدید و به‌روز بودن آن است. شما باید خوب تحقیق کنید که موضوع‌تان تکراری نباشد، چون در آن صورت بلافاصله هیات داوران پروپوزال شما را رد خواهند کرد. از نکات مهم دیگر، جامع، مستند، معتبر و دقیق بودن پژوهش شماست و برای اطمینان از این امر، نخست بررسی کنید که منابع موثق و معتبر درباره موضوع شما  به اندازه کافی در دسترس باشد. بدیهی است استفاده از منابع معتبر بر اعتبار و ارزشمندی پژوهش شما صحه می‌گذارد.

یادآوری می‌کنیم مطالعه مقالات کاربردی منتشرشده در سایت ما درباره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و نگارش رساله دکتری و نوشتن متون علمی مختلف به شما در افزایش کیفیت آثارتان کمک خواهد کرد؛ برای مثال مطلب زیر برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی بسیار کاربردی است:

 

تعیین عنوان

عنوان زیبا در هر مطلبی در جذب مخاطب موثر است، به همین دلیل به این مورد بسیار دقت کنید و برای یافتن عنوانی مناسب زمان کافی اختصاص دهید. سعی کنید با خلاقیت بیشتر و هوشمندی عنوانی جذاب برای پروپوزال‌تان انتخاب کنید؛ عنوانی که هم زیبا و رسا باشد، هم کامل و دقیق و قابل استناد. بهتر است عنوانی انتخاب کنید که به حوزه پژوهشی یا جامعه تحقیقاتی شما اشاره کند. همچنین می‌توانید با چینش خاص واژگان و دقت در بار معنایی آن‌ها جزئیات بیشتری درباره موضوع پژوهش خود در عنوان بگنجانید؛ مثلا به روش تحقیق‌تان اشاره کنید، یا موارد دیگر.

 

نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی

هر پروپوزال استاندارد مانند سایر قالب‌های گوناگون نوشتاری ساختار مشخصی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و مسلما نگارش هر بخش نیز قواعد و اصول تعریف‌شده و معینی دارد. بخش‌های مختلف پروپوزال استاندارد عبارت‌اند از: مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

اگر می‌خواهید در جلب توجه هیات داوران دانشگاه‌تان موفق عمل کنید، به نگارش مقدمه‌ای جذاب و درست بیشتر بها دهید. مقدمه‌تان را کاملا روان، گویا و شفاف بنویسید. در بخش طرح مسئله نیز به طور دقیق به دلایل انتخاب موضوع پژوهش‌تان بپردازید تا هیات داوران کاملا متوجه اهداف شما از انتخاب موضوع‌تان بشوند. ذکر دقیق منابع علمی معتبر، ارزشمندی پژوهش‌تان را عیان می‌سازد، پس به طور کامل آن‌ها را معرفی کنید.

مطالعه مطلب زیر در سایت ما اطلاعات خوبی درباره نوشتن پایان نامه زبان و ادبیات فارسی و قوانین و اصول آن در اختیار شما قرار خواهد داد:

 

نکات مهم در نگارش پروپوزال زبان و ادبیات فارسی

همان‌طور که بیان کردیم، پروپوزال‌نویسی اهمیت ویژه‌ای دارد، بر همین اساس لازم است شما تک‌تک قوانین و اصول آن را رعایت کنید. بد نیست در این بخش تعدادی از نکات مهم و کاربردی برای نگارش پروپوزال را مرور کنیم:

  1. از مشاوره با استاد راهنمای خود در تمام مراحل نوشتن پروپوزال‌تان غفلت نورزید؛ نظر استاد راهنمای‌تان را در اولویت قرار دهید، به همه نکته‌های ریز و درشت، تذکرات مختلف و اشکالاتی که از شما می‌گیرند، دقیق توجه کنید و به توصیه‌هایش به طور کامل عمل کنید.
  2. استفاده از تجربیات دیگران را دستکم نگیرید؛ مثلا از تجربه‌های دانشجویانی که سال‌های قبل پروپوزالی موفق نوشته‌اند و نمره پایان‌نامه‌شان عالی شده، یا از تجارب استادان خبره و افراد متخصص و مشاوران حرفه‌ای دیگر بهره ببرید.
  3. موضوعی مناسب و جالب توجه انتخاب کنید و برای این امر وقت کافی اختصاص دهید.
  4. به انتخاب عنوانی زیبا و جذاب برای اثرتان اهمیت دهید، زیرا اگر بعدا از عنوان‌تان راضی نبودید و پشیمان شدید، نمی‌توانید تغییرش دهید. معمولا تغییر عنوان اثر پس از تایید پروپوزال امکان‌پذیر نیست.
  5. روال اداری نوشتن پروپوزال و تحویل آن به دانشگاه را پرس‌وجو کنید و شیوه‌نامه این کار را از واحد آموزش دانشکده‌تان بپرسید و دستورالعمل‌های آن را با دقت و کامل اجرا کنید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

معمولا برای هر کار اداری روال خاصی در نظر گرفته می‌شود که رعایت آن ضروری است. بدین منوال، رعایت روال اداری پروپوزال نویسی و تحویل آن به دانشگاه نیز برای دانشجویان الزامی است و شما باید پس از تکمیل مراحل مختلف نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی مطابق روال اداری دانشگاه‌تان عمل کنید. البته فراموش نکنید که قبلش باید پروپوزال خود را به تایید استاد راهنمای‌تان برسانید. بر اساس روال اداری کلی همه دانشگاه‌ها احتمالا شما باید چند فرم مختلف پر کنید و از استادان‌تان امضا بگیرید. سپس همراه با پروپوزال‌تان فرم‌های ممهورشده و امضاشده را به واحد آموزش دانشکده‌تان تحویل دهید. اغلب پس از چند روز نتیجه داوری پروپوزال‌تان به شما اعلام خواهد شد و در صورت تایید آن، باید مراحل اصلی انجام پایان‌نامه یا رساله دکتری را شروع کنید.

 

خدمات جامع موسسه تهران آموز برای نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی

ما در این مطلب به نکات اصلی و مهم درباره نوشتن پروپوزال زبان و ادبیات فارسی پرداختیم که یکی از آن‌ها اولویت دادن به نظر استاد راهنما در همه امور پژوهشی است، اما مساله دیگری که در این بین معمولا دانشجویان را سردرگم و روند تحقیقات را کند می‌کند، در دسترس نبودن استادان به طور دائم و در ساعات و روزهای مختلفی است که دانشجویان نیاز به راهنمایی و کمک دارند؛ مثلا در مواقعی که در روند پژوهش چالش یا ابهامی پیش می‌آید، دانشجو مجبور است منتظر برقراری ارتباط با استاد بماند و چون استادان دانشگاه به دلیل داشتن تعداد زیادی دانشجو و مشارکت و همراهی آن‌ها در پروژه‌های گوناگون تحقیقاتی و همچنین دیگر امور علمی و آموزشی فرصت محدودی دارند، ممکن است این فرآیند چند روز به طول بینجامد. بنابراین اغلب دانشجویان مجبورند از راه‌حل دیگری برای تسریع امورشان استفاده کنند و سراغ موسسات مشاوره بروند، اما آیا می‌توان به هر موسسه‌ای اطمینان کرد؟

شما باید توانایی تمییز موسسات معتبر و رسمی از موسسات سودجو و غیررسمی را داشته باشید تا درست انتخاب کنید و در دام کلاهبرداران و متقلبان این حوزه گرفتار و متضرر نشوید. به همین منظور ما در مطلب زیر در این باره اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده‌ایم. توصیه می‌کنیم این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه کنید:

 

موسسه تهران آموز از موسسات باسابقه، موفق و معتبری است که طی سالیان متمادی در زمینه مشاوره امور علمی مختلف فعالیت دارد و به کمک استادانی متخصص، به‌روز و مجرب انواع خدمات جامع و تخصصی را به دانشجویان و پژوهشگران همه رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی علوم مختلف ارائه می‌دهد. استادان بنام و باتجربه موسسه معتبر و بزرگ تهران آموز سال‌هاست مشغول خدمت‌رسانی به جامعه دانشگاهی سراسر کشورند. شما با اولین تماس با کارشناسان ما می‌توانید از روش عقد قرارداد رسمی با موسسه تهران آموز و همچنین انواع خدمات کامل و تخصصی موسسه ما مطلع شوید.

گفتنی است که قیمت‌های خدمات مجموعه ما متناسب با کیفیت بالای آن‌ها و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بسیار به‌صرفه و مناسب طراحی شده است و در این مورد موسسه تهران آموز همراهی لازم را با مراجعان عزیز خواهد داشت.

اسکرول به بالا