ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۲/۱۵

نحوه نوشتن فصل چهارم پایان نامه و تحلیل داده ها

در فصل‌بندی پایان‌نامه و نگارش هر فصل آن، نکات و دستوراتی وجود دارد که دانشجویان باید از آن‌ها مطلع باشند و با رعایت اصول و استانداردها، پایان‌نامه‌ای باکیفیت بنویسند. یکی از مراحل مهم انجام پایان‌نامه نحوه تحلیل داده‌ها در فصل چهارم پایان‌نامه است و اینکه چگونه فصل چهارم پایان‌نامه را بنویسیم.

ما در این مطلب سعی می‌کنیم نحوه نوشتن فصل چهارم پایان‌نامه را توضیح دهیم و به نکات مهم آن اشاره کنیم، اما اگر جویای اطلاعات بیشتر درباره انجام پایان‌نامه ارشد و دکتری و مراحل مختلف آن هستید، می‌توانید مطالب زیر را در همین سایت مطالعه کنید:

 ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری

 چگونه فصل دوم پایان‌نامه را بنویسیم؟

 تفاوت پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری چیست؟

 سوالات متداول دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه

 

چگونه فصل چهارم پایان‌نامه را بنویسیم؟

فصل چهارم هر پایان‌نامه‌ای معمولا به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها اختصاص دارد و نحوه تحلیل داده‌ها در فصل چهارم پایان‌نامه به درک مباحث، مفاهیم و مسائل مطرح‌شده در پایان‌نامه بسیار کمک می‌کند، به همین دلیل ارائه آمارهای دقیق و صحیح در آنالیز داده‌های پایان نامه مهم است. نگارش محتوای فصل چهارم پایان‌نامه به ترتیب شامل طرح اجمالی مسئله، ارائه آمارهای دقیق و تجزیه و تحلیل نتایج آن‌هاست.

بدین ترتیب، مانند همه فصول پایان‌نامه، فصل چهارم را نیز با نوشتن مقدمه‌ای کوتاه و شفاف آغاز می‌کنیم. در مقدمه بهتر است موضوع و مسئله اصلی و اهداف پایان‌نامه را به طور مختصر مرور کنیم. پس از آن باید داده‌های آماری حاصل از روش‌های مختلف تحقیقات خود را بررسی کنیم و به ارزیابی دقیق تک‌تک آن‌ها بپردازیم. توصیف مشاهدات، متغیرها و آمارها، تحلیل نتایج به دست ‌آمده از پرسشنامه‌ها، آزمایش‌ها و مصاحبه‌ها و همچنین تشریح دستاوردهای مطالعات گسترده و گوناگون ما در حوزه پژوهش از عمده‌ترین مراحل این کار است که در نهایت، نتایج حاصل از آنالیز همه داده‌ها و اطلاعات منجر به پذیرش یا رد فرضیه‌های مطرح‌شده در تحقیقات پایان‌نامه و طرح پرسش‌ها و پاسخ‌های آن‌ها می‌شود. در واقع، فصل چهارم پایان‌نامه موجب اعتبار و ارزشمندی پژوهش می‌شود و در موفقیت دانشجو در پروژه تحقیقاتی‌اش نقشی اساسی دارد.

نکته قابل توجه این است که در فصل چهارم صرفا به بررسی و تحلیل کمی و کیفی کامل و شفاف داده‌ها پرداخته می‌شود و تفسیر آن‌ها در فصل بعد انجام خواهد شد.

به دلیل اهمیت بحث داده‌ها در نگارش پایان‌نامه ارشد و دکتری، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مطلب راهنمای کامل جمع‌آوری داده‌ها در انجام پایان‌نامه در همین سایت اطلاعات خود را در این باره کامل کنید.

 

نحوه تحلیل داده‌ها در فصل چهارم پایان‌نامه

همان‌طور که می‌دانید، پیش از تجزیه و تحلیل داده‌ها لازم است آن‌ها را با دقت ارزیابی کنیم تا از صحت‌شان مطمئن شویم. سپس نوبت به دسته‌بندی و مرتب کردن اطلاعات گردآوری ‌شده می‌رسد؛ باید داده‌هایی را که با یکدیگر همخوانی دارند و مربوط به یک موضوع مشترک می‌شوند، در یک دسته قرار داد و داده‌های تکراری، نامربوط و اضافه را حذف کرد؛ برای منسجم‌تر شدن اطلاعات می‌توان آن‌ها را کدگذاری کرد؛ همچنین می‌توان از انواع نمودارها برای نمایش بهتر آمارها استفاده کرد.

مرحله بعد، تجزیه و تحلیل آماری است؛ تجزیه و تحلیل آماری به دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام می‌شود؛ در روش آمار توصیفی معمولا از جداول توزیع فراوانی، درصد فراوانی و میانگین، ترسیم نمودار، محاسبه شاخص‌های مرکزی، شاخص‌های پراکندگی، شاخص‌های چولگی، شاخص‌های کشیدگی، محاسبه همبستگی و رگراسیون و پیش‌بینی و نرم‌افزارهایی دقیق، سریع و کاربردی  نظیر SPSS برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود؛ پژوهشگران در روش آمار استنباطی با تعمیم نتایج به دست‌ آمده از محاسبات اولیه آماری به جامعه آماری بزرگ‌تر به آنالیز داده‌ها می‌پردازند تا به نتیجه برسند. در این روش استفاده از آزمون‌های پارامتریک و ناپارامتریک نیز مرسوم است؛ به آزمون‌هایی که در سطح مقیاس فاصله‌ای و نسبی به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازند و شاخص آماری آن‌ها میانگین و واریانس است و به پیش‌فرض توزیع جامعه نرمال نیاز دارند، پارامتریک گفته می‌شود و آزمون‌هایی که در سطح مقیاس اسمی و رتبه‌ای آنالیز می‌کنند و شاخص آماری آن‌ها میانه و نماست و به هیچ فرضی درباره توزیع نیاز ندارند، ناپارامتریک نامیده می‌شوند.

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از نرم‌افزارهای آماری برای آنالیز اطلاعات در ارائه تصویری روشن و شفاف از دستاوردهای پژوهش کاملا ضروری است، اما برای بهره بردن از کمک این نرم‌افزارهای آماری لازم است پژوهشگر بر آن‌ها مسلط باشد. قطعا داشتن دانش کافی نسبت به پیچیدگی‌های این نوع نرم‌افزارها و مهارت در کار کردن با ابزارهای تخصصی‌شان به آنالیز سریع و صحیح داده‌ها منجر خواهد شد؛ بنابراین اگر دانشجویی تخصص و شناخت لازم از نرم‌افزاری را ندارد، بهتر است از متخصصان شرکت‌های آماری کمک بگیرد و این بخش را برون‌سپاری کند.

از انواع نرم‌افزارهای معروف و خوب برای تجزیه و تحلیل آماری در پایان‌نامه می‌توان نرم‌افزارهای زیر را نام برد:

نرم‌افزار SPSS، نرم‌افزار اکسل، نرم‌افزار Amos، نرم‌افزار Liserel، نرم‌افزار PLS، نرم‌افزار R، نرم‌افزار Eviews و… که همه این برنامه‌ها قابلیت ذخیره اطلاعات و کشف اختلافات مهم احتمالی بین گروه‌ها و ارتباط میان متغیرها و همچنین نمایش داده‌های گردآوری شده به شکل نمودار و جدول را دارند.

 

مشاوره موسسه تهران آموز در نحوه نوشتن فصل چهارم پایان‌نامه

یادآوری می‌کنیم که تجزیه و تحلیل آماری کاری تخصصی  و گاه بسیار پیچیده است که در تفهیم شفاف و قابل درک دستاوردهای تحقیق نقش مهمی دارد، اما این کار به دانش، قدرت تحلیل و مهارت و خلاقیت خاصی نیاز دارد که اغلب بر اثر تجربه و تکرار حاصل می‌شود، از طرفی این فصل از مباحث مورد توجه ویژه هیات داوران در روز برگزاری جلسه دفاع از پایان‌نامه دانشجویان است و به علت مشخص شدن یافته‌ها و دستاوردهای مرتبط با فرضیات پژوهش در این فصل، اغلب استادان نگاه خاصی به نحوه تحلیل داده‌ها در فصل چهارم پایان‌نامه دارند، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان این بخش را برون‌سپاری می‌کنند و از متخصصان این رشته در شرکت‌ها و موسسات معتبر آماری کمک می‌گیرند تا از هر لحاظ آن را جامع و بی‌نقص انجام دهند.

بد نیست برای آگاهی از میزان ارزشمندی و اهمیت آنالیز آماری مطلب زیر را مطالعه کنید:

اهمیت تجزیه و تحلیل آماری در پایان‌نامه

 

موسسه تهران آموز در این حوزه به کمک تیم کارشناسان مجرب و حرفه‌ای خود آماده انجام دادن خدمات جامع و کاملا تخصصی و به‌روز است و در کمترین زمان ممکن خدمات خود را در زمینه آنالیز آماری ارائه می‌دهد. همچنین دانشجویان می‌توانند از مشاوره کاملا تخصصی استادان کاردان و باتجربه موسسه تهران آموز در مورد نحوه نوشتن فصل چهارم پایان‌نامه استفاده کنند و به کمک آن‌ها از ارتقای کیفیت پایان‌نامه و افزایش سرعت عمل‌شان اطمینان داشته باشند.

ذکر این نکته در اینجا ضروری است که پیش از انتخاب موسسه معتبر و مناسب برای انجام هر خدمتی یا دریافت هر مشاوره‌ای بهتر است مطلب زیر را در همین سایت با دقت بخوانید تا متحمل ضرر و زیان نشوید:

ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری

اسکرول به بالا