ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۳۹۹/۰۴/۰۳

نحوه ی جستجو و پیدا کردن پایان نامه در ایرانداک

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در سال 1347 تاسیس گردید. این پژوهشگاه در آن سال با نام مرکز اسناد ایران که ترجمه شده ی Iran Documentation Center بوده است شروع به فعالیت کرد. پایگاه اسکوپوس ده ها اثر را با نام مجموعه ی ایران داک از سال 1971 بصورت آنلاین نمایه کرده است. همینطور جستجوگر گوگل بیش از یکصد هزار صفحه را با این نام نمایش می دهد.

این پژوهشگاه با 48 سال پیشینه دارای 3 مرکز و پژوهشکده می باشد. این مجموعه هم اکنون دارای یک پایگاه داده با بیش از یک میلیون آرشیو و مستندات علمی می باشد. هدف اصلی این مجموعه ثبت اطلاعات پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا و تمامی اطلاعات منابع علمی کشور می باشد.

ایرانداک به عنوان بزرگترین پایگاه جستجوی پایان نامه های ارشد و دکترا بهترین گزینه برای جستجو و مطالعه ی تحقیقات و پروژه های پژوهشگران قبلی می باشد. نحوه ی جستجو کردن و یافتن پایان نامه های مورد نظر یکی از مهمترین چالش های دانشجویان در ایران می باشد.

چرا باید در ایرانداک به جستجوی مقاله بپردازیم؟نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری گام آخر تکمیل مقاطع تحصیلی دانشگاهی است که شاید به نوعی نمایانگر بار علمی افزون‌شده بر دانشجو طی دوران تحصیل وی باشد، از این‌رو اغلب دانشجویان تمام تلاش‌شان را می‌کنند که پایان‌نامه‌ای جدید، جامع، جالب و جذاب بنویسند. مهمترین کار برای تحقق این هدف، یافتن موضوع و انتخاب پرسش پایان‌نامه است تا براساس آن محتوایی علمی، مستند، اصیل و متمرکز نگاشته شود. حال سوال اینجاست چگونه موضوعی مناسب انتخاب کنیم؟ نخستین راه‌حل جستجوی پایان‌نامه‌های قبلی است تا هم با مطالعه آن‌ها ایده بگیریم و هم از تکرار جلوگیری کنیم. سایت ایرانداک، که همان سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است، بهترین راهنما و چه بسا ضروری‌ترین آن‌هاست، به‌طوری که مراکز علمی و دانشگاهی سراسر کشور، استعلام از این سایت را برای جلوگیری از تکرار موضوعات و اطمینان از جدید بودن پایان‌نامه الزامی می‌دانند. ایرانداک چیست؟پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت نیمه مستقل فعالیت می‌کند و مجموعه‌ای قدیمی است که در سال 1347 تاسیس شده است و ایرانداک، پایگاه اطلاعاتی این پژوهشگاه، بزرگ‌ترین و جامع‌ترین آرشیو پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری ایران و مرجع جستجوی همه محققان و دانشجویان کشور است.ایرانداک پایگاهی فارسی است و پسوند «داک» از کلمه Document به معنای مستندسازی گرفته شده و به فلسفه شکل‌گیری این پایگاه اطلاعاتی اشاره می‌کند؛ پایگاهی که از گردآوری اطلاعات فنی و داده‌های علمی مستند تشکیل شده و امکان جستجوی پایان‌نامه‌های ایرانی را دارد. این پایگاه اصلی‌ترین، کلیدی‌ترین و بزرگ‌ترین مرجع پژوهش‌های دانشگاهی کشورمان است که همواره پشتوانه بسیاری از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی سرزمین‌مان بوده است. از دیرباز ایرانداک با ارائه انواع خدمات به جامعه علمی کشور سهم به‌سزایی در پیشرفت علم و فناوری و افزایش سرعت چرخه تولید و صنعت ایران داشته و به پشتوانه پیشینه پربار خود به پرهیز ار دوباره‌کاری و جلوگیری از اتلاف وقت کمک شایانی کرده است.جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک چگونه است؟ نحوه جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک بسیار راحت و ساده است و با کمی دقت به‌راحتی می‌شود بهترین نتیجه را گرفت. اولین گام مراجعه به نشانی اینترنتی سایت ایرانداک است:http://www.irandoc.ac.irسپس برای جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک باید گزینه اطلاعات علمی و فنی را کلیک کرد. در این قسمت گزینه پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) وجود دارد که می‌شود جستجو را از آنجا آغاز کرد. اما این پایگاه نسخه آزمایشی هم دارد که با آپدیت کردن نسخه قدیمی و تغییرات ظاهری و محتوایی ارائه شده است. کاربر در این نسخه می‌تواند پایان‌نامه را به صورت کامل یا فقط در چند صفحه (چراکه همه پایان‌نامه‌ها به صورت نسخه کامل در سایت قرار نگرفته است) دانلود کند.با ورود به این نسخه می‌توان کلمات کلیدی را جستجو کرد و نکته کاربردی‌تر این است که برای جستجوی هر کلیدواژه این امکان فراهم شده که کاربر مشخص کند آن کلمه در کدام قسمت پایان‌نامه وجود دارد؛ عنوان، چکیده، کلیدواژه، نام ناشر یا نام نویسنده. پیشنهاد می‌کنیم در جستجوهای‌تان از کلیدواژه‌های مختلف یک موضوع استفاده کنید و تا حد ممکن کلیدواژه‌های کوتاه و یک‌کلمه‌ای را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: 

چگونه هزینه‌های انجام پایان نامه را کم کنیم؟

راهنمای دانلود مقاله ISI برای نوشتن پایان نامه و مقالهجستجوی پایان‌نامه در ایرانداک چگونه به دانشجویان کمک می‌کند؟جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک با توجه به آمار جالبی که این سایت ارائه کرده، بسیار آسان است؛ مثل آمار کلیدواژه‌های پرشمار، نویسندگان پراثر، تعداد پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری. برای مثال، کلیدواژه‌های پرشمار نشان‌دهنده موضوعات بیشتر کارشده است و اینکه در چه حوزه‌ها و رشته‌هایی به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.با جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک متوجه خواهید شد که تعداد پایان‌نامه‌ها و موضوعات تحقیق‌شده بسیار زیاد است و براساس آمار گزارش‌شده، بیش از یک میلیون مقاله علمی در آن آرشیو شده است، اما پایگاه ایرانداک اجازه دانلود بی‌نهایت به کاربران نمی‌دهد؛ یعنی در بازه زمانی مشخص فقط تعدادی معین از پایان‌نامه‌ها را می‌شود دانلود کرد؛ در نتیجه بهتر است دانشجویان با مطالعه و جستجوی دقیق فقط پایان‌نامه‌هایی را دانلود کنند که مطمئن باشند به دردشان می‌خورد و مطالعه آن برای‌شان لازم و کاربردی است.

برای جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک می‌توان فهرست آن‌ها را نیز مطالعه کرد. همچنین می‌توان جستجوها را براساس تاریخ پایان‌نامه‌ها و محبوب‌ترین‌شان، سال انتشارشان، مقطع تحصیلی، کلیدواژه‌ها، نام نویسنده یا پدیدآورنده، نام موسسه و دانشگاه، رشته و گرایش تحصیلی، نام استاد راهنما و مشاور و… ادامه داد تا به نزدیک‌ترین و بهترین نتیجه دلخواه رسید. جستجوی منابع و رفرنس متون نیز می‌تواند به دانشجویان ایده‌های نو بدهد و کمک کند تا موضوعات بهتر، جدیدتر و پرطرفدارتر را بیابند. توصیه می‌کنیم از مطالعه چکیده پایان‌نامه‌ها غافل نشوید، چون تعدد مقالات به شما امکان و فرصت خواندن همه پایان‌نامه‌ها را نمی‌دهد و این خلاصه‌های چندسطری خط فکری و مسیر هدف نویسنده یا پدیدآورنده را به‌خوبی روشن می‌کند تا شما انتخاب درست‌تر و البته سریع‌تری داشته باشید. گفتنی است کاربران می‌توانند پس از جستجوی پایان‌نامه در ایرانداک و انتخاب تزهای مورد نظرشان در این پایگاه اطلاعاتی، فایل PDF چند صفحه نخست یا کل متن پایان‌نامه را دانلود کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای دانلود پایان نامه خارجی همچنین چنانچه مایل باشید کاربر پایگاه ایرانداک باشید و در جریان مسیر علم و تحقیقات آکادمیک به‌روز بمانید، امکان ثبت‌نام و عضویت در آن به‌سادگی مهیاست.

در ویدئو زیر که توسط مجموعه ی تهران آموز تهیه و تدوین شده است می توانید با نحوه ی جستجو کردن در پایگاه ایرانداک به طور کامل آشنا شوید.

 

 




برچسب‌ها: ، ، ، ، ،
اسکرول به بالا