ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۳۰

مهندسی مواد و متالورژی
آشنایی با رشته ها

مهندسی مواد و متالورژی

این رشته با تجزیه و تحلیل ساختار مواد و کشف آنها و کاربرد آنها در صنایع مختلف در سر و کار دارد. هدف از این رشته مطالعه ی رابطه بین خواص مواد و ساختار مکانیکی آنها در سطح و اندازه ی اتم می باشد. دانشجو می تواند در این رشته مواد جدید را توسعه داده و سعی در بهبود مواد موجود کند. فارغ التحصیل در رشته ی مواد و متالورژی می تواند طراح، مهندس مواد، دانشمند توسعه ی محصول و پژوهشی، مهندس فروش فنی فعالیت کند. رشته ی مهندسی مواد و متالوژی دارای گرایش های مختلفی می باشد. این گرایش ها شامل:

شناسایی و انتخاب مواد مهندسی (Identification and selection of engineered materials)
این گرایش، یک رشته ی مهم و پایه در علوم و صنایع مختلف مثل معدن، خودرو سازی، پزشکی و هوافضا می باشد. هدف در این رشته دانش در مورد تولید و واردات مواد اولیه و فروش به صنایع می باشد. همچنین می توان برای انجام تحقیقات دانشجویی و علمی مواد و دستگاه های مورد نیاز را شناسایی و انتخاب کرد.
ادامه مطلب
شکل دادن فلزات (Shaping metals)
در این گرایش به اصول و روش های تغییر شکل فلزات تغییر پذیر و تاثیر نیروها بر آنها پرداخته می شود. هدف این رشته تولید و ساخت قطعات با فلزات می باشد تا محصولاتی با کیفیت بهتر تولید شود. دانشجو در این رشته باید نرم افزارهای شبیه سازی مکانیکی را فرا گیرد.
جوشکاری (Welding)
هدف از این رشته اتصالات مواد مختلف فلزی و غیر فلزی به هم می باشد به گونه ای که خواص ماده از بین نرود. دانشجو یعنی  تمامی علوم متالورژی مثل سرمایش، گرمایش، انجماد، ذوب، فازها و رشد دانه ها را فرا می گیرد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند روش های اتصال مواد را طراحی و ارائه دهد و بر اساس استانداردها آنها را کنترل و شرایط جوشکاری را بهینه کند.
ادامه مطلب
استخراج فلزات (Metal extraction)
هدف این رشته شناسایی کانه های فلزات و استخراج آنها از معادن می باشد تا با انجام واکنش های شیمیایی و فیزیکی، فلز مورد نظر به دست آید. دانشجو فرا میگیرد که چگونه فلزات در معادن را بعد از انجام یکسری فرآیندها به شمش خالص تبدیل کند و تحویل صنعت دهد.
خوردگی و حفاظت مواد (Corrosion and material protection)
هدف این رشته حفاظت از مواد در برابر تخریب در برابر خوردگی می باشد و فرد باید روش هایی برای مقابله با این پدیده طراحی و بیان کند. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های صنایع کشتی سازی، هواپیمایی، نیروگاه ها و پتروشیمی فعالیت کند.
سرامیک (Ceramic)
هدف این رشته علم ساختن و به کاربردن اشیا جامدی است که اجزای تشکیل دهنده ی آن مواد غیر آلی و غیر فلزی می باشد. دانشجو دانش درباره ی سرامیک، سفالینه ها، دیرگدازها، فرآورده های رسی، مواد ساینده، لعاب و حتی سیمان و شیشه به دست می آورد.  
ریخته گری (Casting)
هدف در این رشته یادگیری تکنیک های مربوط به ریخته گری به روش های مختلف می باشد به طوری که قطعات به بهترین شکل ممکن ایجاد شوند. فارغ التحصیل در این رشته می تواند واحد های صنعتی در کشور را بهبود بخشد، مواد اولیه و قطعات ریخته گری و نوع ریخته گری را طراحی کند.
بیومواد (Biomaterials)
هدف این رشته به کار گیری صحیح مواد در بدن انسان و تجهیزات پزشکی می باشد تا دانشجو بتواند تجهیزات پزشکی و اعضای مصنوعی انسان را طراحی کند و بسازد.

نرم افزارهای رشته ی مهندسی مواد و متالورژی

نرم افزار اطلس دیاگرام های فازی APD-نرم افزار MIP- نرم افزار superforge-نرم افزار AutoForm -نرم افزار ProCAST – نرم افزار Clemex-نرم افزار آنالیز پراش پرتو ایکس Xpert HighScore Plus- نرم افزار Clemex- نرم افزارClemex و…

موضوع های پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد در مهندسی مواد و متالورژی

مطالب آموزشی رایگان در رشته مهندسی مواد و متالورژی

اسکرول به بالا