ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

پنجشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۱۶

برندگان نوبل 2018
. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به برندگان نوبل شیمی، فیزیک و پزشکی و دلیل اهدای این جوایز.

بیش از 100 سال است که جوایز نوبل به کار منحصربه‌فرد افراد در سرتاسر جهان اهدا شده‌اند. سال 2018 نیز در دنیای علم همینگونه بود. در این مطلب نگاهی به سه نوبل فیزیک، شیمی و پزشکی و دستاوردهای برندگان آنها می‌اندازیم. 

نوبل فیزیک: آرتور آشکین، جرارد مورو و دونا استریکلند

نوبل شیمی: فرانس اچ. آرنولد، جورج پی. اسمیت و گرگوری پی. وینتر

نوبل پزشکی: جیمز پی. آلیسون و تاسوکو هونجو

 

نول فیزیک

جایز نوبل امسال دو پیشرفت کلیدی در فیزیک لیزری را شناسایی کرد که توانستند پیشرفت‌هایی در آزمایش‌های بینارشته‌ای داشته باشند. کار آرتور آشکین بر تیغه‌های اپتیکال و راه‌هایی برای استفاده از نور به منظور ایجاد تغییر و ایزوله کردن مواد که به کارهای مورد نظر با اتم‌ها، موادنانو و باکتری‌ها امکان می‌دهد و همچنین مطالعات بر روی نمونه‌های ایزوله شده کوچک را امکان‌پذیر می‌کند. کار جرارد مورو و دونا استریکلند بر روی تقویت ضربان قبل راهی برای ساخت ضربان‌های لیزری که ضربان‌هایی با اوج بالاتری از میزانی که آمپلیفایرهایی که آنها را تولید می‌کنند می‌تواند نگه دارند ایجاد کرد، مرتبط می‌شود. این کار با رساندن نبض به قدرت اوج پایینتر، آمپلیفای کردن آن و سپس برعکس کردن صورت گرفته است. این تکنیک به آزمایش‌هایی که از قدرت اوج پایدارنده بالاتری از آنچه پیش از این امکان‌پذیربود امکان انجام شدن می‌دهد و همچنین به مینیاتوری کردن ابزار کمک می‌کند.

 

نوبل شیمی

نوبل شیمی 2018 به سه دانشمند برای کارشان بر روی بهره‌برداری قدرت تکامل پروتئین‌ها اهدا شد. اکتشافات آنها به توسعه داروهایی برای درمان بیماری کرون، سوراسیس، و دیگر انواع آرتیریزی منجر شد و ادامه آن به توسعه‌های جدید دیگری در حوزه‌های شیمی، بیوتکنولوژی و داروسازی می‌انجامد. فرانس اچ. آرنولد در دانشکده تکنولوژی کالیفرنیا نیمی از جایزه را برای کارش بر روی تکامل جهت‌دار دریافت کرد. تکامل جهت دار یک تکنیک رایج در لابراتوارهای مدرن است که تولد انواع پروتئین با ویژگی‌های ارتقاء یافته و کاربردهای پزشکی را امکان‌پذیر می‌کند. این انواع می‌توانند سپس در تولید بیوسوخت‌ها و در توسعه واکنش‌های جدید شیمیایی استفاده شوند. جورج پی. اسمیت در دانشگاه میزوری کلمبیا و جورج پی. وینتر در آزمایشگاه بیولوژی مولکولی MRC در انگلستان نصف دیگر این جایزه را برای کارشان بر روی نمایش فاژ دریافت کردند. به علاوه نقش آن در کشف داروی adalimumab و پتانسیل آن برای ادامه کمک در توسعه نمایش‌های فاژ درمانی جدید، راه‌هایی جدید برای مطالعه انقیاد پروتئین‌ها، تا شدن و پایداری ارائه می‌دهد.

 

نوبل پزشکی

نوبل پزشکی 2018 به دو اکتشاف موازی در ایمونولوژی اهدا شد. هر دو آنها به استفاده از سیستم دفاعی برای درمان سرطان مرتبط بودند. فعال‌سازی سیستم دفاعی به شدت زیر نظر گرفته می‌شود تا بتواند عفونت را بدون از بین بردن سلول‌های سالم بدن مقابله کند. جیمز پی. آلیسون و تاسوکو هونجو هر دو راه‌هایی برای ایجاد تغییر در این پروسه برای استفاده از سیستم دفاعی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کشف کردند. آلیسون و هونجو با استفاده از دو سلول پروتئینی تی که هر کدام معمولا به عنوان بازدارنده فعالیت‌های سلول تی کار می‌کنند، از درمان‌های پادتنی برای بلوکه کردن فعالیت‌های این پروتئین‌ها استفاده کردند. این امر سلول‌های تی را فعال کرد و به آنها اجازه مقابله با سلول‌های سرطانی را داد. این رویکرد برای درمان، که اکنون به نام تراپی چک پوینت (Checkpoint therapy) شناخته می‌شود، پس از آن رویکرد کلی پژوهشگران برای درمان سرطلان را تغییر داد و نتایج قابل توجهی را برای درمان انواع سرطان نشان داده است.




برچسب‌ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
اسکرول به بالا