ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۶

انواع مجله ، مقاله و کنفرانس
آشنایی با انواع مجلات، مقالات و کنفرانس و نحوه ی ارسال و آماده سازی

آشنایی با انواع مجله، کنفرانس و مقاله

هر دانشجویی که در نظر دارد مقاله ی ملی یا بین المللی داشته باشد باید با پیدا کردن مجله و کنفرانس برای مقاله ی خود آشنایی داشته باشد. در این مقاله به بررسی این موارد در قالب فرآیند های زیر خواهیم پرداخت:

آشنایی با فرآیند اکسپت و چاپ.PNG
آشنایی با انواع مجله، مقاله و کنفرانس
  • آشنایی با انواع مجلات و کنفرانس های ملی و بین المللی 

  • آشنایی با فرمت مقاله و نحوه ی فرمت بندی

  • پیدا کردن مجله یا کنفرانس مناسب برای مقاله

  • توضیحات تکمیلی در فرآیند اکسپ و چاپ

برای خواندن مطالب هر یک از بخش های 4 گانه ی زیر، روی آنها کلیک کنید.

1. آشنایی با تعاریف و نکات مجلات و کنفرانس های ملی و بین المللی

در فرآیند اکسپت و چاپ اولین نکته این است که آیا یک مجله را برای فرستادن مقاله ی خود انتخاب می کنید یا یک کنفرانس؟ چگونه بهترین نوع مجله و یا کنفرانس را برای مقاله ی خود پیدا کنید؟ با توجه به شرایط و فرآیند ها می تواند جواب به این سوال متفاوت باشد. دسته بندی مجلات و کنفرانس ها در شکل زیر قابل مشاهده است.
دسته بندی مجلات و کنفرانس ها.PNG
دسته بندی مجلات و کنفرانس ها

عموما مقالات نگارش شده برای مجلات و کنفرانس ها فرستاده می شوند. در برخی مواقع، مقاله می تواند خارج از فرمت و قالب مجلات و کنفرانس ها باشد که در اینجا در این مورد صحبت نمیکنیم. بسته به شرایط مقاله، شرایط دانشجو و فرآیند پژوهش، مقالات آماده شده می توانند برای مجلات و یا کنفرانس ها فرستاده شوند. ذکر چند نکته ضروری است:

  • کنفرانس های ملی و بین المللی بسیار متنوع هستند. لذا باید در نظر داشته باشید که کنفرانس ها می توانند بسیار معتبر و یا معمولی و نامعتبر باشند. این ماجرا در رابطه با مجلات هم برقرار است اما عموما مجلات سیستم های ارزیابی و نظارت بهتری دارند. لذا همواره چه در زمان بررسی مجلات و چه در زمان بررسی کنفرانس ها از اعتبار آنها مطمئن شوید.
  • فرآیند ها و پایگاه های فراوانی وجود دارند که ارزیابی و نظارت بر مجلات را انجام می دهند. در مورد کنفرانس ها می توان گفت فرآیند ها و پایگاه های کمتری آنها را پوشش می دهند. لذا بطور عمومی (نه مطلق!) می توان بیان کرد که اعتبار مجلات از کنفرانس ها بیشتر است. ذکر این نکته ضروری است که برخی از کنفرانس ها از بهترین مجلات نیز معتبر تر هستند. برای همین از واژه ی عمومی و نسبی استفاده شده است!
  • در ایران امتیازات پژوهشی مقالات ژورنالی (هم داخل ایران از جمله مجلات علمی پژوهشی و هم مجلات بین المللی یا مقالات ISI) از مقالات کنفرانسی بالاتر است. در نتیجه اگر در مرحله ی تصمیم گیری هستید و بین گزینه ی فرستادن مقاله برای ژورنال و کنفرانس شک دارید، امتیاز بیشتری به ژورنال ها بدهید.
  • یک مقاله را می توان با حفظ ماهیت و ساختار اصلی و تغییرات و اصلاحات هم برای مجلات و هم برای کنفرانس فرستاد. دقت کنید که این مسئله با تقلب علمی متفاوت است! اگر یک مقاله ی واحد که شما نگارنده ی آن هستید را با دو نگارش متفاوت و اضافه کردن به بحث و نتیجه گیری و … در دست دارید می توانید یک نسخه را برای مجله و نسخه ی دیگر را برای کنفرانس بفرستید. حتما به خاطر داشته باشید که نگارش این دو باید متفاوت از هم انجام شود. شما از نظر حرفه ای و اخلاقی نباید یک مقاله با یک متن یکسان را برای دو مجله یا دو کنفرانس یا ترکیبی از هر دو بفرستید.
  • زمان داوری مجلات بطور دقیق قابل پیش بینی نیستند. این در حالیست که زمان داوری کنفرانس ها از قبل تعیین شده اند. لذا اگر محدودیت زمانی دارید و یا میخواهید مطمئن شوید که تا تاریخ خاصی مقاله ی شما داوری خواهد شد حتما باید گزینه ی فرستادن مقاله به کنفرانس را انتخاب کنید.
  • بطور عمومی می توان بیان کرد که مجلات معتبر هزینه ای بابت فرآیندهای داوری، اکسپت و چاپ مقاله ی شما دریافت نمی کنند (مگر اینکه قوانین خاصی داشته باشند یا از دسته ی مجلات دسترسی آزاد باشند و یا …). این در حالیست که برای داوری مقالات و شرکت درکنفرانس شما باید هزینه پرداخت کنید.
  • در صورتی که مجله ای را برای فرستادن مقاله ی خود انتخاب می کنید حتما به زمان انتشار مقالات آن مجله توجه کنید. مجلات می توانند ماهنامه، دو ماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه، سالانه و … باشند. طبیعتا اگر مجله ای را انتخاب کردید که بصورت سالانه چاپ می شود یعنی مدت انتظار شما برای چاپ مقاله بیشتر از مجله ای است که بصورت ماهنامه چاپ می شود. همچنین منظم بودن مجله در چاپ مقالات و تعداد نوبت انتشار و سابقه ی انتشار مجله میزان اعتبار و منظم بودن مجله را نشان می دهد. یکی از معیارهای وزارت علوم در اعتبار بخشی به مجلات همین متعهد بودن مجلات به نوبت های چاپ در سال و تعداد دفعات و تعداد مقالات چاپ شده در سال می باشد.
  • در صورتی که کنفرانس را برای فرستادن مقاله ی خود انتخاب می کنید حتما به اعتبار کنفرانس توجه داشته باشید. برای سنجش اعتبار کنفرانس به سابقه ی تاریخی کنفرانس، تعداد نوبت های برگزاری سالانه و یا کمتر از آن، مکان و کشور و شهر محل برگزاری، دانشگاه و موسسات همکار کنفرانس، دبیر و هیئت های فنی و علمی کنفرانس توجه کنید. همچنین کنفرانس های معتبر معمولا مجموعه مقالات دریافتی و پذیرش شده ی خود را با نمایه های Scopus، ISI و … چاپ می کنند. طبیعتا کنفرانسی که مقالات پذیرش شده در آن دارای نمایه ISI خواهند شد بسیار معتبر تر از کنفرانس های دیگر است. همچنین به هزینه ی شرکت در کنفرانس و پذیرش مقاله توجه داشته باشید. با توجه به شرایط ارزی کشور و با علم به اینکه کنفرانس های بین المللی عموما هزینه ی دلاری یا یورویی دارند قبل از اقدام به فرستادن مقاله باید به جیب خود نگاه کنید!

2. آشنایی با فرمت مقاله و نحوه ی فرمت بندی

مجلات و کنفرانس ها هر کدام برای پذیرش مقالات، فرمت خاصی را نیاز دارند. برای مثال اینکه فونت متن مقاله چه چیزی باشد، فاصله و حاشیه از چهارطرف کاغذ چگونه باشد؟ از چه روشی برای رفرنس دهی درون متنی و لیست مراجع استفاده شود؟ شکل ها و نمودارها و جداول به چه شکل، با چه فرمت و کیفیتی ارائه گردد؟مقاله چند صفحه باشد؟ چند کلمه باشد؟ هر بخش از مقاله چه تعداد کلمه داشته باشد؟ و سایر موارد اینچنینی جزئی از فرمت بندی محسوب می شوند. تمامی ژورنال ها و کنفرانس ها قسمتی تحت عناوین Author’s Guidline یا Instruction for authors یا در فارسی همان راهنمای نویسندگان مقاله دارند که در این بخش توضیحات لازم برای فرمت بندی صحیح مقالات ارائه شده است. مقالات برای پذیرش باید و الزاما مطابق با فرمت خواسته شده در ژورنال، فرمت بندی شود. در صورتی که مشکلی در فرمت بندی وجود داشته باشد مقاله سریعا برگشت میخورد و حتی به مرحله ی داوری نیز نمی رسد.

ذکر برخی نکات در فرآیند فرمت بندی مهم است:

  • مقاله ی فرمت بندی شده عموما در قالب فایل Word تحویل می شود. اما فرمت دیگری که مورد توجه بسیاری از ژورنال ها است فرمت Latex می باشد.
  • برای رفرنس دهی در مقاله معمولا از دو نرم افزار مهم رفرنس نویسی یعنی Endnote و Mendeley استفاده می شود. این نرم افزارها می توانند بصورت اتوماتیک، رفرنس مقالات را از وبسایت هایی که مقالات در آن ها منتشر می شود را گرفته و در متن فایل Word وارد کنند.
  • فرمت بندی با اینکه یک فرآیند روتین و عمومی محسوب می شود ولی باید توجه داشته باشید که حتی غلط های املایی و نگارشی در زمان فرمت بندی باعث برگشت خوردن مقالات شما می شود. در این زمینه حتما سختگیر باشید! وقتی برای نگارش مقاله ای و پذیرش آن در ژورنالی اقدام می کنید این فرآیند می تواند بسیار زمانبر باشد. برای مثال ممکن است شما مقاله ی خود را سابمیت کنید و 1 یا 2 ماه بعد مقاله بدلیل ایراد نگارشی یا غلط املایی در متن مقاله ی فرمت بندی شده برگشت بخورد! یعنی شما 1 ماه زمان را از دست داده اید صرفا بخاطر اینکه در زمان فرمت بندی به مسائلی که از دید شما پیش پا افتاده هستند توجه نداشته اید! همیشه به یاد داشته باشید ژورنال های معتبر مقالات بی عیب و نقص را می پذیرند. شما هم باید چنین نگاهی به مقاله ی خود داشته باشید.
  • برای رسم جداول، اشکال و نمودارها، مجلات مختلف قوانین مختلفی دارند. برای مثال ممکن است برخی از مجلات تاکید کنند که نمودارها باید در نرم افزار Visio رسم شوند (یا هر روش و نرم افزار دیگری). یا اینکه رزولوشن و کیفیت تصاویر و عکس های شما باید از عددی خاصی بالاتر یا پایین تر باشد. در نتیجه همواره بهتر است قبل از اینکه مجله مدنظر خود را برای ارسال مقاله  نهایی کنید یکبار فرمت مدنظر مجله را بررسی کنید. بعضی مواقع صرفا به همین دلیل که شما بر نرم افزار مورد نظر ژورنال برای رسم نمودارها، اشکال و … تسلط ندارید، مجبور می شوید زمان بیشتری را برای یادگیری نرم افزار خرج کنید یا اینکه حتی ژورنال مورد نظر خود را تغییر دهید!

3. پیدا کردن مجله و کنفرانس مناسب برای مقاله

1. مجله ی مناسب برای مقاله ی خود را چگونه پیدا کنیم؟

روش های مختلفی برای پیدا کردن مجلات بین المللی مورد نظرتان وجود دارد که در این مقاله به این روش ها خواهیم پرداخت:

1-1. مراجعه به وبسایت Master Journal List یا MJL

این وبسایت در اصل پایگاه نمایه سازی انواع مجلات و پایگاه های مقالاتی است که متعلق به موسسه ی Clarivate می باشد. این موسسه و همینطور پایگاه MJL تا پیش از این متعلق به موسسه ی تامسون رویترز بوده است. اما هم اکنون این موسسه بصورت مستقل و همکار با موسسه ی تامسون رویترز شناخته می شود. همانطور که می دانید موسسه ی Clarivate فعالیت های گوناگونی دارد که یکی از مهمترین بخش های آن نمایه سازی و تشکیل دیتابیسی از پایگاه های مختلف مقالات و مجلات است که یکی از مهمترین آنها مجلات نمایه شده در ISI می باشد. ابتدا نیاز است که به وبسایت این مجموعه به نشانی http://mjl.clarivate.com/ وارد شوید. مطابق با عکس زیر در فیلد قرمز رنگ می توانید عنوان مجلات را با کلمات کلیدی مدنظر خودتان جستجو کنید.

یافتن لیست مجلات.PNG
یافتن لیست مجلات در دیتابیس WoS

 

پس از نوشتن کلیدواژه ی مدنظرتان که در عنوان مجله خواهد بود با زدن دکمه ی جستجو (Search)، یک گزینه تحت عنوان Database به صفحه اضافه خواهد شد. این دیتابیس شامل تمامی پایگاه هایی است که مجلات موسسه Clarivate در آنها نمایه شده اند. دسته ای از این پایگاه ها که در ادامه آنها را مفصل توضیح می دهیم همین پایگاه های نمایه سازی مجلات ISI می باشد. از میان تمامی این پایگاه ها می توانید پایگاه مد نظر خودتان را انتخاب کنید و ببینید که چه مجلاتی در آن پایگاه وجود دارند.بطور کلی مجلات در موسسه ی Clarivate  به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:

  • مجلات ISI-Indexed

این مجلات همه نمایه شده در ISI هستند. بطور عمومی به این دسته مجلات ISI می گویند. در عکس زیر اگر یک مجله در هر یک از سه دسته ی زیر باشد، ISI-indexed محسوب می شود:

  1. Science Citation Index Expanded
  2. Social Sciences Citation Index
  3. Arts and Humanities Citation Index

گزارش استنادی که سالانه موسسه ی تامسون رویترز ارائه می دهد و در آن اطلاعات مربوط به مجلات وجود دارد را Journal Citation Reports یا به اختصار JCR می گویند. تمامی مجلات نمایه شده در ISI یا همان ISI-Indexed در گزارش JCR ارائه شده اند. در نتیجه وقتی گفته می شود مجلات JCR منظور همان مقالات ISI-indexed  است.

  • مجلات ISI-Listed

 

سایر پایگاه هایی که در لیست شکل زیر وجود دارند پایگاه هایی هستند که در لیست انتظار ISI هستند.

به این نکته توجه کنید که منظور از مجلات ISI همان مجلات دسته ی اول (ISI-Indexed) است و مجلات دسته ی دوم (ISI-Listed) در لیست انتظار ISI هستند. در نتیجه اعتبار مجلات دسته ی اول بسیار بیشتر از مجلات دسته ی دوم می باشد.

پیدا کردن مجله مورد نظر در لیست مجلات آی اس آی.PNG

پیدا کردن مجله مورد نظر در لیست مجلات آی اس آی

 

پس از تعیین نوع پایگاه مقالات از لیست بالا، لیست تمامی مجلات در وبسایت نمایش داده می شود. به این طریق می توانید مجله ی مناسب برای مقاله ی خود را انتخاب کنید.

2-1. مراجعه به وبسایت Scimago

برخلاف پایگاه Master Journal List که متعلق به موسسه ی Clarivate می باشد و دسته بندی مجلات ISI را ارائه می دهد، پایگاه Scimago به موسسه ی Scopus تعلق دارد.

این را به خاطر داشته باشید که پایگاه Scimago فقط مجلات نمایه شده در Scopus را نمایش می دهد. در نتیجه اگر به دنبال مجلات ISI می گردید احتمالا بهتر است از پایگاه MJL استفاده کنید. البته خیلی از مجلاتی که در ISI نمایه می شوند در Scopus هم نمایه می شوند. ولی حتما قبل از استفاده از این پایگاه در نظر داشته باشید که Scimago فقط مجلات نمایه شده در scopus  را نمایش می دهد. اما بعضی از مجلات هستند که هم در ISI نمایه می شوند و هم در Scopus. پایگاه Sciamago  می تواند این دسته از مجلات را هم ارائه دهد.

با ورود به وبسایت scimagojr.com با صفحه ی زیر رو به رو می شوید. در این صفحه می توانید رتبه بندی مجلات و همچنین رتبه بندی بر اساس کشورها را مشاهده کنید. همچنین با تایپ کردن عنوان مجله، شماره شاپا مجله (ISSN) و یا کلیدواژه های مختلف، مجله ی مودر نظر خود را بیابید.

برای اینکه بهتر مجله ی مورد نظر خود را پیدا کنید از مطابق عکس زیر از قسمت بالای وبسایت وارد بخش Journal Ranking بشوید.

وبسایت سایمگو.PNG
وبسایت سایمگو

 

با ورود به بخش Journal Ranking صفجه ی زیر برای شما نمایش داده می شود. در این صفحه می توانید حوزه ی عمومی مجله، گرایش تخصصی مجله، منطقه و کشوری که مجله در آن منتشر می شود و سال چاپ را تعیین کنید. همچنین می توانید دسترسی آزاد بودن مجله (Open access) و ISI بودن مجله (که در اینجا با عبارت Only WoS Journals  نمایش داده شده است) و موارد دیگر را بررسی کنید. همچنین مجلات را بر اساس گرید آنها (از Q1 که ممتاز ترین مجلات هستند تا Q4 که معمولی ترین مجلات هستند) دسته بندی و یا مرتب سازی کنید. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم گرید بندی مجله (Q) و یا دسترسی آزاد بودن مطالب مربوط به آنها را مطالعه کنید.

پیدا کردن مجله مورد نظر در وبسایت سایمگو.PNG
پیدا کردن مجله مورد نظر در وبسایت سایمگو

3-1. مراجعه به وبسایت Journalfinder

پایگاه journalfinder.elsevier.com متعلق به انتشارات Elsevier می باشد. این پایگاه هم یکی دیگر از روش های پیدا کردن مجله ی مناسب با مقاله ی شماست. می توانید با وارد کردن عنوان مقاله و چکیده ی مقاله ی خود و همینطور انتخاب حوزه ی تخصصی مقاله ی خود لیست مجلات پیشنهادی را بررسی کنید.

پیدا کردن مجله مورد نظر در لیست ژورنال فایندر.PNG
پیدا کردن مجله مورد نظر در لیست ژورنال فایندر

2. کنفرانس مناسب را چگونه پیدا کنیم؟

در برخی موارد بهتر است که مقالات مورد نظر را بجای ژورنال ها برای کنفرانس ها ارسال کرد. علت انتخاب کنفرانس بجای ژورنال می تواند موارد زیر باشد:

  • کنفرانس ها علاوه بر داشتن بار علمی به نوعی گردهمایی و هم اندیشی متخصصان نیز می باشد. همچنین غالبا در کنار برگزاری کنفرانس، کارگاه ها و دوره های آموزشی، سمینارهای تخصصی و نشست های علمی نیز انجام می گیرد. در نتیجه حضور در کنفرانس می تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با جامعه ی فنی و تخصصی و همینطور شرکت در دوره ها و سمینارهای آن و ارائه ی مقاله باشد. بسته به هدف پژوهشگران و دانشجویان، کنفرانس می تواند در این موارد گزینه ی بهتری از ارائه ی مقاله برای چاپ در مجلات باشد.
  • زمان داوری کنفرانس ها از پیش تعیین شده است. برخلاف اکثر مجلات که زمان داوری ثابت و از پیش تعیین شده ای ندارند، کنفرانس ها زمان داوری ثابتی دارند زیرا نیاز است که مقالات پذیرش شده در کنفرانس قبل از تاریخ برگزاری کنفرانس تعیین شده باشند. به همین منظور برای افرادی که باید در زمان مشخصی مقاله ی خود را ارسال کنند و جواب داوری را دریافت کنند، سمینار گزینه ی مناسب تری می باشد.
  • غالبا چاپ مقاله در کنفرانس ها از چاپ مقاله در مجلات معتبر راحت تر می باشد. این خود علتی است برای اینکه تعداد مقالات بیشتری سالانه در کنفرانس ها چاپ می شود تا در مجلات. همچنین چه در ایران چه در دنیا تعداد خیلی زیادی کنفرانس در طی سال برگزار می شود. معمولا توصیه می شود دانشجویانی که در ابتدای راه پژوهشی خود قرار دارند، کار خود را با نگارش مقاله برای کنفرانس ها آغاز کنند.

1-2. کنفرانس های داخلی

کنفرانس های داخلی خود به 2 دسته تقسیم می شوند:

1-1-2. کنفرانس های داخلی عمومی

برای یافتن لیست این کنفرانس ها می توان از 3 پایگاه مهمتر سیویلیکا و کنفرانس الرت استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی این سه پایگاه قدیمی تر و معتبر می پردازیم.

در پایگاه سیویلیکا شما می توانید لیست مقالات در هر حوزه ی مورد نظر خودتان را بررسی کنید. در این بخش می توانید با ارائه ی عنوان مقاله، قسمتی از خلاصه مقاله، کلیدواژه ها، اسم نویسندگان و … را بررسی کنید و مقاله ی مورد نظرتان را پیدا کنید. همچنین سیویلیکا این امکان را به شما می دهد که مقالات کنفرانسی را از مقالات ژورنالی تفکیک کنید. بر اساس سال انتشار مقاله نیز می توانید مقالات را دسته بندی کنید. یکی از بهترین ویژگی های سیویلیکا، ارائه ی لیست مقالات مرتبط با مقاله ای هست که شما آن را جستجو کرده اید. همچنین در پایگاه سیویلیکا می توانید لیست مجلات، دسته بندی موضوعی مجلات و موارد دیگر را نیز بررسی کرد. سیویلیکا را می توان بهترین پایگاه برای جستجوی مقالات فارسی معرفی کرد.

این پایگاه فعالیتی در زمینه ی مقالات ندارد. بر خلاف سیویلیکا که یک دیتابیس قوی از مقالات دارد، کنفرانس الرت فقط برای معرفی و یافتن کنفرانس ها (و نه مقالات) استفاده می شود. در زمینه ی معرفی کنفرانس ها، وبسایت کنفرانس الرت همان کارکرد سیویلیکا را داراست. یکی از مهمترین قابلیت های کنفرانس الرت که سیویلیکا آن را ندارد، قابلیت فیلتر کردن و جدا کردن کنفرانس های ملی از بین المللی و بر اساس تاریخ برگزاری (برگزار شده، در حال برگزاری، برگزاری در آینده) می باشد.

2-1-2. کنفرانس های داخلی دارای نمایه ISC

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یکی از پایگاه های معتبر مقالات و مجلات است که در ایران بطور گسترده ای استفاده می شود. در این پایگاه می توانید لیست مجلات ISC و همینطور کنفرانس های مورد تایید ISC را جستجو کنید. کنفرانس های این دسته که دارای نمایه ISC هستند جز کنفرانس های معتبر ایرانی محسوب می شوند و از سایر کنفرانس هایی که دارای تاییدیه ISC نیستند، معتبرتر محسوب می شوند. در پایگاه ISC می توانید لیست مجلات و کنفرانس های مورد تایید ISC را مشاهده کنید.

2-2. نحوه ی یافتن کنفرانس های بین المللی

یکی از بهترین پایگاه هایی که برای یافتن کنفرانس های بین المللی استفاده می شود وبسایت conferencealerts.com است. در این وبسایت می توانید بر اساس تاریخ، موضوع کنفرانس و موقعیت و کشور برگزاری کنفرانس جستجو کنید.

ذکر چند نکته در یافتن کنفرانس های ملی و بین المللی مناسب در اینجا مهم است

  • هزینه ی شرکت در کنفرانس ، داوری مقالات، چاپ گواهینامه ها و سایر موارد را در نظر بگیرید. این اعداد در صورتی که برای کنفرانس های بین المللی اقدام می کنید با وضعیت فعلی ارز بسیار مهم است!
  • تعداد دوره های برگزاری کنفرانس را بررسی کنید. هرچه کنفرانس قدیمی تر باشد و بطور منظم تری برگزار شده باشد می توان گفت که آن کنفرانس معتبرتر است.
  • کنفرانس های بین المللی برای واریز وجه به کنفرانس، یک شماره حساب معرفی می کنند. باید توجه داشته باشید که کنفرانس های بین المللی معتبر شماره حساب حقوقی به نام کنفرانس را معرفی می کنند و شماره ی حساب شخصی اشخاص را معرفی نمی کنند. در صورتی که شماره حساب شخصی در وبسایت مشاهده کردید، در اعتبار کنفرانس تردید کنید.
  • اعتبار گواهینامه هایی که کنفرانس ارائه می دهد را بررسی کنید. بسیاری از گواهینامه های کنفرانس های معمولی، معتبر نمی باشند.
  • بسیاری از کنفرانس های ملی، گواهینامه ی داوری زودهنگام هم برای افرادی که نیاز به ارائه ی این گواهینامه ها دارند (مثلا برای جلسه ی مصاحبه ی حضوری آزمون دکترا) نیز ارائه می دهند.

کنفرانس ها معمولا به دو صورت مقاله را پذیرش می کنند:

  1. پذیرش مقالات با ارائه ی حضوری و شفاهی
  2. پذیرش مقالات غیر حضوری

در صورت پذیرش مقالات در دسته ی اول، هزینه ی پرداختی شما بیشتر است. زیرا هم باید هزینه ی داوری مقالات و هم هزینه ی شرکت کردن بصورت حضوری در کنفرانس را بپردازید. در صورت پذیرش مقالات در دسته ی دوم فقط هزینه ی داوری و پذیرش مقالات را می پردازید.

  • کشور محل برگزاری کنفرانس های بین المللی را بررسی کنید. بعضی از کشورهای اروپایی، شرایط سختی برای ارائه ی ویزا به ایرانیان دارند. اگر برای کنفرانس هایی اقدام میکنید که ارائه ی مقاله ی شما بصورت حضوری در کنفرانس است، توجه داشته باشید که فرآیند اخذ ویزا برای برخی از کشور ها دشوار است.
  • برخی از کنفرانس ها، مقالات برتر پذیرش شده را در ژورنال های ISI یا ISC چاپ می کنند. در صورتی که کیفیت مقاله ی شما بسیار بالاست بهتر است مقاله ی خود را برای این کنفرانس ها ارسال کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید!

                                                                               

4. توضیحات تکمیلی در فرآیند اکسپ و چاپ

  • تمامی مجلات و کنفرانس ها دارای فرمت خاصی برای مقالات خود هستند. مثلا یک مجله اعلام می کند که مقالات ارائه شده باید در فایل Word و با فونت 13 از نوع B nazanin باشند. رفرنس نویسی بر اساس استاندارد خاصی صورت گیرد و … . باید قبل از ارسال مقاله با ورود به وبسایت یا صفحه ی اکسپت و چاپ، راهنمای نگارش مقالات را مطالعه کرده و فرمت مقاله ی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • ترتیب نویسندگان مقاله که در ابتدای مقاله و بعد از عنوان مقاله ذکر می شوند را بررسی کنید. همواره در نظر داشته باشید که در مجموع، نویسنده ی اول و نویسنده ی مسئول بیشترین اعتبار از مقاله را بدست می آورند. در نتیجه اگر بیشترین زحمت در نگارش مقاله را شما کشیده اید بدانید که احتمالا باید نام خود را به عنوان نویسنده اول یا مسئول ارائه دهید. نویسنده ی مسئول یا Corresponding Author شخصی است که مسئول مکاتبات با داوران و مجله است.
  • بهتر است که از ایمیل رسمی دانشگاهی خود که با پسوند دانشگاه همراه است استفاده کنید. استفاده از ایمیل شخصی یا ایمیل هایی با دامین gmail، Yahoo، Ymail و … در فرآیند چاپ مقالات کمی غیر حرفه ای است!
  • برخی از مجلات زمان داوری را نیز اعلام می کنند. اگر در چاپ مقاله ی خود عجله دارید بهتر است تا زمان داوری و رسیدگی به مقاله را نیز بررسی کنید. البته در نظر داشته باشید هیچ مجله ی معتبری به شما تضمین اعلام نتایج داوری در یک ددلاین مشخص را نمی دهد. چاپ مقالات یک فرآیند زمانبر و غیر قابل پیش بینی از نظر زمانی است.
  • متاسفانه باید اعتراف کرد که در شرایط فعلی بعضی از مجلات و انتشارات، نویسندگان ایرانی را به نوعی تحریم کرده اند. البته این قضیه آشکار نیست و شما در هیچ جایی نمی خوانید که نویسندگان ایرانی تحریم شده اند! اما وقتی به سابقه ی یک مجله در رد کردن تمامی مقالات نویسندگان ایرانی توجه می کنید متوجه می شوید چنین فضای نانوشته ای وجود دارد! به همین منظور همیشه قبل از انتخاب نهایی ژورنال با دانشجویان یا اساتیدی که تجربه ی چاپ مقالات زیادی را دارند برای انتخاب ژورنال مشورت کنید.
  • به هزینه ی چاپ و یا داوری مجلات دقت کنید. معمولا رایج است که ژورنال های برتر هزینه ی چاپ و داوری ندارند و هزینه ی چاپ برای مجلات دسترسی آزاد (Open access) یا مجلات معمولی تر است. ولی این یک قاعده ی مطلق نیست و باید مورد به مورد بررسی کنید!
  • سیستم های داوری مجلات با هم متفاوت است. همچنین تعداد داورانی که مقاله ی شما را داوری می کنند در ژورنال های مختلف می تواند متفاوت باشد. همواره به این مسائل توجه کنید و ژورنالی را انتخاب کنید که احتمال پذیرش مقاله ی شما در آنها بالاتر است.
  • بطور عمومی می توان گفت ژورنال ها یا کنفرانس هایی که در آمریکا، کانادا و اروپای غربی حضور دارند از اعتبار و مقبولیت عمومی بیشتری برخوردار هستند تا ژورنال هایی که در آمریکای لاتین، چین و هند و سایر کشورها قرار دارد. اگر نگاه باریک بینانه ای دارید و توانایی چاپ مقاله در ژورنال های بهتر را دارید ترجیحا ژورنالی در دسته ی اول را انتخاب کنید.
  • اکثر دانشگاه های ایران مقاله ای که اکسپ (پذیرش) شده است را از دانشجو می پذیرند. اما برخی از دانشگاه ها و اساتید هم هستند که ملاک آنها زمان چاپ یا انتشار آنلاین مقاله می باشد. توجه داشته باشید که مقالاتی که اکسپت (پذیرش می شوند) بلافاصله در نوبت چاپ قرار می گیرند. اینکه چه زمانی چاپ می شوند بسته به شرایط مجله (ماهنامه، فصلنامه، سالنامه و …) دارد.

 

 

 

 

خدمات موسسه تهران آموز برای چاپ مقاله ISI در مجلات معتبر دنیا

همان‌گونه که در این مطلب مطالعه کردید، بحث انواع مجله، مقاله و کنفرانس بسیار گسترده و مهم است و هر کدام از فرم‌های انتشار محتواهای علمی ویژگی‌های خاصی دارند که آگاهی از آن‌ها به دیده شدن بیشتر آثار علمی شما کمک شایانی می‌کند، به همین دلیل آگاهی از اصول و نکات متعدد ریز و درشت نگارش و انتشار هر اثر علمی از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین در طول پروسه تحقیقات و چاپ آن‌ها باید از راهنمایی استادان و تجارب متخصصان بهره برد. اما آنچه مسلم است، استادان دانشگاه‌ها اغلب درگیر پروژه‌های پژوهشی گوناگون و مشغله‌های تدریس و امور علمی دانشجویان‌شان هستند و زمان محدودی برای مشاوره دادن به هر دانشجو دارند، از این رو معمولا دانشجویان سراغ موسسات مشاوره می‌روند.

نکته مهم در این مرحله، انتخاب موسسه مشاوره معتبر و قابل اعتماد است؛ آیا شما از ویژگی‌های موسسات رسمی و معتبر مطلع‌اید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، توصیه می‌کنیم پیش از هر انتخابی با دقت و همه‌جانبه در این مورد تحقیق کنید تا در دام کلاهبرداران این حوزه گرفتار و متضرر نشوید. ما در همین سایت مطلبی با عنوان زیر برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درباره موسسات معتبر منتشر کرده‌ایم که از شما دعوت می‌کنیم آن را مطالعه کنید و سپس دست به انتخاب بزنید:

گفتنی است ما در موسسه معتبر تهران آموز گروهی از برترین استادان متخصص و کارشناسان خبره و به‌روز را گرد هم آورده‌ایم که آماده ارائه خدمات جامع مشاوره در تمام رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی به شما دانشجویان و پژوهشگران عزیزند و تا حصول نتیجه مورد نظرتان با شما همراه و همگام خواهند بود.

همچنین موسسه تهران آموز با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، به‌ویژه قشر دانشجویان، برای خدمات با کیفیتش قیمت‌هایی بسیار متناسب در نظر گرفته است و در اخذ هزینه‌ها نیز با مراجعان عزیز همراهی لازم را خواهد داشت. پس در اولین فرصت با کارشناسان موسسه موفق و بنام تهران آموز تماس بگیرید و از خدمات جامع مشاوره ما بهره‌مند شوید.

موسسه رسمی و بزرگ تهران آموز در امور مختلفی مشاوره می‌دهد؛ برای مثال: انجام پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد همه رشته‌ها و گرایش‌های علمی دانشگاه، انجام رساله دکتری تمامی علوم تخصصی، نوشتن مقاله ISI، استخراج مقاله از پایان نامه، اکسپت و چاپ مقاله در مجلات معتبر دنیا، ترجمه متون علمی، ویرایش محتواهای گوناگون در چند سطح، نوشتن پروپوزال قوی و…




برچسب‌ها: ،
اسکرول به بالا