ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۰۵

نوشتن پروپوزال مهندسی شیمی

بحث انجام پایان‌نامه یا نگارش رساله دکتری و نیز پروپوزال‌نویسی که مقدمه آن‌هاست، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار رایج است و معمولا به دغدغه اصلی دانشجویان بدل می‌شود. نوشتن پروپوزال مهندسی شیمی هم مانند سایر رشته‌های دانشگاهی برای دانشجویانش اهمیت خاصی دارد و بدیهی است که آگاهی کامل و دقیق از اصول استاندارد نوشتن پروپوزالی قوی و رعایت همه قواعد و شیوه‌نامه‌هایش در این پروسه الزامی است. نگارش پروپوزال مهندسی شیمی کار دشوار و پیچیده‌ای نیست، اما باید با دقت و حساسیت ویژه‌ای به آن پرداخته شود، چراکه فقط با تایید پروپوزال از طرف هیات داوران می‌توان پروژه نوشتن پایان نامه یا رساله را آغاز کرد، بنابراین باید از این مرحله سریع‌تر عبور کرد.

مهندسی شیمی رشته‌ای جذاب از علوم پایه است که در صنایع مختلف کاربرد دارد؛ برای مثال در صنایع دارویی، پتروشیمی، پلیمر، صنایع غذایی، چوب و کاغذ و… همچنین رشته مهندسی شیمی در دانشگاه‌ها گرایش‌های تخصصی گوناگونی دارد؛ مثلا گرایش نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی، مهندسی فرآیند، صنایع نفت و گاز و… به همین دلیل مباحث این رشته بسیار گسترده و جامع است و بر همین اساس، نگارش پروپوزال مهندسی شیمی نیاز به مطالعه منابع علمی و تخصصی مختلف داخلی و خارجی و دقت فراوان و کوششی مستمر دارد.

ما در این مطلب تا حد ممکن به مراحل نگارش پروپوزال رشته مهندسی شیمی و نکات کلیدی و مهم آن  می‌پردازیم، اما پیشنهاد می‌کنیم برای اشراف بیشتر بر آن و آگاهی از اطلاعات تکمیلی و کاربردی درباره پروپوزال نویسی مطالب زیر را نیز در سایت ما جستجو کنید و با دقت بخوانید:

 

انتخاب موضوع

گام اول پیش از نگارش پروپوزال انتخاب موضوع است که به یقین می‌توان آن را از مهمترین و حساس‌ترین مراحل نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد یا نگارش رساله دکتری دانست؛ مرحله‌ای که البته پیش‌نیاز اصلی برای نوشتن پروپوزال رشته مهندسی شیمی نیز هست. یادآوری چند نکته اصلی در انتخاب موضوع ضروری است که عبارت‌اند از:

  • موضوع باید نو و به‌روز باشد.
  • موضوع باید جذاب باشد. شما باید موضوعی را انتخاب کنید که به آن واقعا علاقه دارید.
  • موضوع باید ارزشمند و کاربردی باشد و دغدغه‌ای یا مسئله‌ای را در جامعه برطرف کند.
  • موضوع باید قابلیت تحقیقات گسترده را داشته باشد؛ یعنی منابع معتبر کافی برای پژوهش و مطالعه همه‌جانبه در آن حوزه در دسترس باشد.
  • موضوع باید منطبق بر واقعیت و منطقی باشد.
  • موضوع نباید خیلی سخت و پیچیده باشد؛ موضوعی انتخاب کنید که بتوانید به‌تنهایی از پس آن برآیید.

 

نوشتن پروپوزال مهندسی شیمی

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، حفظ ساختار استاندارد و منظم به ارتقای کیفیت پروپوزال شما خواهد انجامید، بر همین اساس، لازم است شیوه‌نامه نگارش پروپوزال درست و قابل قبول را فرا بگیرید و سعی کنید تمام موارد آن را دقیقا رعایت کنید. یادآوری می‌شود که هر پروپوزال از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

فراموش نکنید که اصول و قوانین نوشتن هر یک از بخش‌های اشاره‌شده پروپوزال را رعایت کنید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، در همین سایت مطلب زیر را مطالعه کنید:

 

همچنین شما می‌توانید برای نگارش پروپوزال مهندسی شیمی باکیفیت‌تر و آشنایی با چگونگی طرح مسئله در آن، مطلب زیر را هم بخوانید:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال مهندسی شیمی

در پروسه نگارش پروپوزال رشته مهندسی شیمی به همه جزئیات و نکات دقت کنید و توجه داشته باشید که رعایت همه آن‌ها از نظر هیات داوران دانشگاه الزامی است. در این قسمت چند نکته مهم را مرور می‌کنیم:

  • همه مراحل کار را صرفا با نظر و تایید استاد راهنمای‌تان طی کنید و حتما او را در جریان همه امور حتی جزئی‌ترین‌شان قرار دهید.
  • مشورت کردن با استادان و متخصصان، همکلاسی‌ها و پژوهشگران باتجربه را فراموش نکنید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  • به طور حتم، با گسترش دامنه مطالعات شما می‌توانید موضوع بهتری برای پروژه‌تان انتخاب کنید. در این مسیر از جستجو در سایت‌های خارجی غافل نشوید.
  • انتخاب عنوان مناسب برای پروژه‌تان نقش مهمی در جلب توجه هیات داوران دانشگاه و مخاطبان‌تان خواهد داشت؛ پس برای انتخاب عنوان درست و جذاب وقت بگذارید و با استادان‌تان به‌ویژه استاد راهنمای‌تان مشورت کنید.
  • با تحقیقات دقیق و همه‌جانبه حتما مطمئن شوید که موضوع منتخب شما تکراری نیست، زیرا تکراری بودن موضوع پایان‌نامه یا رساله‌تان خط قرمز داوران است و بلافاصله پروپوزال شما را ریجکت خواهند کرد.
  • قبل از نوشتن پروپوزال باید از روال اداری دانشگاه‌تان در این زمینه آگاه شوید و طبق آن پیش بروید، بنابراین ابتدا به واحد آموزش دانشکده‌تان مراجعه کنید و دستورالعمل‌های آن‌ها را بگیرید و به دقت مطالعه کنید.
  • پروپوزال خود را کوتاه و خلاصه، اما بسیار روان، گویا، کامل و دقیق بنویسید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

پس از نوشتن پروپوزال مهندسی شیمی و تاییدش توسط استاد راهنمای‌تان باید آن را به واحد آموزش دانشگاه خود تحویل دهید. البته به طور معمول چند فرم هم به شما داده می‌شود که باید آن‌ها را نیز پر کنید و امضاهای لازم را از استادان و مشاوران بگیرید که جزء روال اداری آن است. پس از همه این مراحل باید پروپوزال تاییدشده و فرم‌های امضاشده را به واحد آموزش تحویل دهید و سپس منتظر اعلام تایید دانشگاه، و آماده انجام پایان‌نامه یا انجام رساله دکتری خود باشید.

 

خدمات جامع موسسه تهران آموز

ما در این مطلب درباره نوشتن پروپوزال رشته مهندسی شیمی توضیحاتی دادیم و نکات مهم را یادآوری کردیم، اما بعید نیست که بسیاری از شما دانشجویان و پژوهشگران عزیز در طول پروسه انجام پایان‌نامه یا نوشتن رساله دکتری با ابهامات یا چالش‌هایی روبه‌رو شوید یا سوالاتی داشته باشید. قطعا استادان دانشگاه در این موارد بهترین راهنما هستند و باید از محضرشان بهره ببرید، اما آنچه مسلم است، این است که بسیاری از استادان دانشگاه اغلب درگیر پروژه‌های گوناگون پژوهشی هستند و مشغله‌های فراوان دارند و ممکن است نتوانند در همه ساعات و روزهایی که شما نیاز دارید، در دسترس و پاسخگو باشند، به همین دلیل در چنین مواردی همراهی فردی باتجربه و متخصص بسیار راهگشا و دلگرم‌کننده است.

موسسه تهران آموز برای حل این مسئله و برای کمک به دانشجویان و محققان عزیز با تشکیل تیمی حرفه‌ای از بهترین استادان و متخصصان رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علمی آماده است تا در این مسیر دشوار همراه دائمی شما باشد و بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره را به شما ارائه دهد. گروه مشاوران خبره و باتجربه موسسه معتبر تهران آموز در تمام شبانه‌روز و به طور دائم آماده ارائه مشاوره حرفه‌ای و به‌روز و همراهی شما عزیزان در همه مراحل تحقیقات‌تان هستند. ما به شما اطمینان می‌دهیم از مساعدت شما تا رسیدن به نتیجه رضایتبخش و مطلوب‌تان دریغ نخواهیم کرد.

گفتنی است موسسه معتبر و باسابقه تهران آموز برای انواع خدمات مشاوره‌ای جامع و تخصصی با مد نظر قرار دادن شرایط اقتصادی جامعه قیمت‌های بسیار به‌صرفه و منصفانه‌ای در نظر گرفته است تا در این مورد از دغدغه مراجعانش بکاهد.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره خدمات جامع مشاوره موسسه رسمی تهران آموز در اسرع وقت با کارشناسان ما تماس بگیرید. البته اگر در انتخاب موسسه مشاوره معتبر و رسمی تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را در سایت ما مطالعه کنید و با آگاهی  بیشتر دست به انتخاب بزنید تا در دام کلاهبرداران این حوزه گرفتار نشوید:

اسکرول به بالا