ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲

نوشتن پروپوزال رشته مشاوره

در همه حوزه‌های علوم مختلف آنچه منجر به پیشرفت و گسترش حیطه دانش ما در آن علم می‌شود، تحقیقات و پژوهش‌های جدید و هر روزه بشر است. تحقیقات نو با تکیه بر پژوهش‌های پیشین هر روز بیشتر از دیروز راه را برای بشریت باز می‌کند تا سهم بیشتری از اقیانوس بی‌کران علم را به تسخیر خود درآورد.

پژوهش فرآیند جذاب و در عین حال دشواری است که هر دانشجو معمولا از مقطع کارشناسی ارشد به بعد به طور خیلی جدی‌تر با آن درگیر می‌شود و ممکن است باعث شود مسیر تازه‌ای در زندگی علمی او  باز شود. فرآیند پژوهش اگر در قالب درست و استاندارد صورت پذیرد می‌تواند منجر به دستاوردهای درخشانی شود و تحت عنوان آثاری مثل مقاله، پایان‌نامه یا رساله انتشار یابد. در این مسیر علاوه بر مطالعات گسترده و تحقیقات کامل و جامع پیرامون موضوع انتخابی می‌بایست مجموعه‌ای از استانداردها و دستورالعمل‌ها را نیز در پژوهش‌مان لحاظ کنیم تا نتیجه بی‌نقصی به دست آوریم.

قطعا اولین قدم در نوشتن آثار علمی، روش نگارش پروپوزال است و ضروری است که قبل از هر چیز اصول و ساختار درست آن را فرا بگیریم. در این مطلب به چگونگی نگارش پروپوزال مشاوره می‌پردازیم. رشته‌ای بسیار مهم که با توجه به تغییرات جهان معاصر ما و سبک زندگی مدرن بشر امروز وجودش بیشتر از همیشه ضروری به نظر می‌رسد و با بالارفتن سطح آگاهی و فرهنگ جوامع، افراد بیشتری این احساس نیاز به مشاوره را درک می‌کنند.

با توجه به این موارد می‌توان یقینا بیان داشت که نوشتن پروپوزال رشته مشاوره نیز همچون سایر رشته‌های دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما از سوی دیگر آنچه بسیار مهم جلوه می‌کند کیفیت بالای نوشتن پروپوزال است چراکه تایید هیات داوران را به دنبال خواهد داشت و در مسیر انجام پایان نامه ارشد و دکتری بسیار تاثیر گذار است. این امر مستلزم رعایت دقیق تمامی اصول و قواعد در نگارش پروپوزال رشته مشاوره و توجه تمام و کمال به طی درست و صحیح مراحل آن است تا اولین قدم از نوشتن پایان نامه رشته مشاوره به درستی برداشته شود.

با این مقدمه، در این بخش مراحل نوشتن پروپوزال رشته مشاوره را که شروعی برای نوشتن پایان نامه است، یک به یک بیان خواهیم کرد:

 

انتخاب موضوع

انتخاب موضوع، مهم‌ترین بخشی است که هر چقدر زمان بیشتری را به آن اختصاص دهیم و بیشتر جستجو و مطالعه کنیم سود کرده‌ایم چراکه موضوع باید طبیعتا آن‌قدر نو، جذاب و کاربردی باشد که صرف وقت، انرژی و هزینه برای تحقیق و پژوهش پیرامون آن قابل دفاع و منطقی باشد. موضوعی که این ویژگی ها را دارا باشد می‌تواند منجر به نگارش پایان‌نامه یا رساله‌ای باکیفیت و ارزشمند شود.

البته اگر تمایل داشتید درباره این مقوله، اطلاعات بیشتر و مفصل‌تری به دست آورید، می‌توانید با مطالعه دقیق مطالب زیر در سایت ما با نکات بیشتری آشنا شوید.

 

تعیین عنوان

از انتخاب موضوع که مطمئن شدید، اکنون زمان انتخاب یک عنوان مناسب برای پایان‌نامه یا رساله‌تان فرا می‌رسد. عنوان، به نوعی اولین مواجهه هیات داوران و مخاطبان با پژوهش شماست و این امر، تاکیدی بر حساسیت و اهمیت انتخاب عنوان است.

به طور کلی عنوان مناسب برای یک مقاله، پایان‌نامه یا رساله، عنوانی است که در عین جذابیت از دقت کافی برخوردار باشد. عنوان انتخابی شما اول باید حوزه پژوهشی شما و همچنین جامعه تحقیقاتی‌تان را تعیین کند. سایر جزئیات و موارد نیز بسته به خلاقیت شما دارد که چگونه بتوانید در عنوان بگنجانید که ابعاد بیشتری از پژوهش‌تان را در نگاه نخست برای خوانندگان آشکار سازید؛ به طور مثال می‌توانید اشاره‌ای به روش تحقیق‌تان داشته باشید.

 

نوشتن پروپوزال رشته مشاوره

پس از این‌که موضوع و عنوان را انتخاب کردیم وارد مرحله پروپوزال‌نویسی می‌شویم که قواعد و شیوه‌های استاندارد خود را دارد. با دقت در رعایت دستورالعمل‌های نگارش پروپوزال به همراه محتوای علمی با ارزش، جذاب و مستند می‌توانیم امیدوار باشیم که پروپوزال ما در همان وهله نخست مورد تایید هیات داوران قرار گیرد و راه برای آغاز سریع‌تر نگارش پایان‌نامه یا رساله‌مان باز شود.

اما در خصوص چارچوب و ساختار مناسب یک پروپوزال استاندارد، باید دقت کنیم که شامل بخش‌های زیر باشد:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

ازجمله مشکلات رایج در طی پروسه نوشتن پروپوزال رشته مشاوره، توضیحات بیش از حد یا به اصطلاح مطول‌نویسی است. برای پرهیز از این مشکل، باید تا آن‌جایی که مقدور است و به مفهوم و محتوا لطمه‌ای وارد نمی‌کند، خلاصه و مختصر بنویسید. نگران توضیحات اضافه در مورد مطالب ذکر شده‌تان نباشید چراکه به همه آن‌ها به طور جامع و کامل در متن اصلی پایان‌نامه خواهید پرداخت. در این‌جا باید تمام توان‌تان را بگذارید تا خلاصه مطالب را آن‌چنان گویا، واضح و روشن بیان کنید تا هیات داوران از هدف و مقصود شما آگاه و مجاب شوند.

هرچه مطالعه و اطلاعات‌تان را درباره نگارش پروپوزال رشته مشاوره بالا ببرید موفق به نوشتن پروپوزال با کیفیت و قوی‌تری خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با ساختار پروپوزال و نکات مهم پروپوزال‌نویسی پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را نیز در سایت ما با دقت بخوانید:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال رشته مشاوره

در شروع پروسه پایان‌نامه‌نویسی، نوشتن پروپوزال از اهمیت خاصی برخوردار است، به همین سبب باید بر همه جوانب این امر و نکات و موارد مهم در نگارش آن تسلط داشت تا نتیجه مناسبی حاصل شود. بنابراین در این قسمت، بخشی از نکات مهم را یادآوری خواهیم کرد:

  1. از همان ابتدا برای انجام هر بخش از کار، پیوسته با استاد راهنمای خود در تعامل باشید و تایید او را بگیرید. او با تجربه و تخصص خود، می‌تواند بسیاری از مراحل این پروسه را برای شما تسهیل کند. پس، از انتخاب موضوع و عنوان گرفته تا نوشتن پروپوزال رشته مشاوره، با او مشورت کنید.
  2. به دنبال دانشجویانی باشید که مراحل پروپوزال‌نویسی و پایان‌نامه یا رساله خود را با موفقیت طی کرده‌اند، از آن‌ها در خصوص تجربیات‌شان بپرسید و راهنمایی‌های آن‌ها را نیز در کار خود لحاظ کنید.
  3. موضوع تحقیق‌تان باید آن‌قدر نو، جدید، جذاب و کاربردی باشد که ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد. دقت کنید با توجه به توان خود و با مشورت با استاد راهنمای خود، موضوعی انتخاب کنید که از پس آن برآیید.
  4. عنوان خوب ، جذاب و مناسب تاثیر زیادی بر هیات داوران و خوانندگان خواهد گذاشت. در انتخاب آن بسیار دقت کنید چراکه عموما پس از تایید غیرقابل تغییر است.
  5. از مجموعه دستورالعمل‌های دانشکده خود برای نگارش پروپوزال و طی روال اداری کار اطلاعات کافی را به دست آورید و مطابق آن به پیش روید که به مشکلی بر نخورید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

پس از این که نگارش پروپوزال رشته مشاوره خود را تکمیل کردید و به تایید استاد راهنما و مدیر گروه رساندید، آن را به آموزش دانشگاه تحویل دهید و دیگر تنها باید صبر کنید تا هیات داوران موضوع شما را تایید کنند. البته ممکن است در این پروسه لازم باشد فرم‌هایی را پر کنید و امضاهایی را بگیرید که این بسته به دستورالعمل‌های دانشگاه محل تحصیل تان‌­دارد.

 

اسکرول به بالا