ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۳۰

نوشتن پروپوزال رشته تاریخ

تحقیق و پژوهش روندی طولانی و جذاب دارد که برای گرفتن نتیجه مطلوب لازم است علاوه بر مطالعات گسترده و اختصاص زمان کافی، با اصول و روش درست آن نیز آشنا شد. نتایج پژوهش را می‌توان در قالب مقاله، پایان‌نامه یا رساله ارائه داد.

دانشجویان رشته تاریخ مانند اکثر دانشجویان، به طور جدی‌تر در مقطع ارشد و دکتری با مقوله پژوهشگری روبه‌رو می‌شوند و به عنوان اولین قدم، مهم است که شیوه درست نگارش پروپوزال رشته تاریخ را فرا گیرند. رشته تاریخ از جمله رشته‌های قدیمی گروه علوم انسانی است که امروزه اهمیت آن بیشتر نمایان شده است. تاریخ به مطالعه و مستندسازی رویدادها و وقایع گذشته می‌پردازد و با بررسی آن‌ها و یافتن الگوهای علت و معلولی سعی دارد بیابد که این گذشته چگونه حال را ساخته است تا بتواند به رقم زدن آینده‌ای آگاهانه کمک کند. همین امر باعث اهمیت مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان و پژوهشگران رشته تاریخ می‌شود. پس باید در نگارش این متون و پیکره‌بندی درست آن‌ها بسیار دقت کرد و در گام نخست روش درست نوشتن پروپوزال رشته تاریخ را آموخت. چراکه هر چه زودتر هیات داوران پروپوزال را تایید کنند، کار نوشتن بخش‌های اصلی سریع‌تر آغاز می‌شود. نگارش پروپوزال رشته تاریخ نیز مانند رشته‌های دیگر اصول و قواعد مشخصی دارد. اما قبل از ورود به بحث پروپوزال‌نویسی، خالی از لطف نیست تا اشاره‌ای کوتاه به گرایش‌های رشته تاریخ در هر یک از مقاطع تحصیلی داشته باشیم.

در کشور ما امکان ادامه تحصیل در رشته تاریخ تا مقطع دکتری فراهم است. گرایش‌های تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد عبارت است از: تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران اسلامی، تاریخ اسلام، تاریخ عمومی جهان، مطالعات خلیج فارس، اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه‌شناسی، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ تشیع، مطالعات تاریخ تشیع. همچنین ادامه تحصیل در گرایش‌های تاریخ تشیع اثنی‌عشری، فرقه‌های تشیع و تاریخ در مقطع دکتری امکان‌پذیر است.

در ادامه به بررسی و توضیح مراحل نوشتن پروپوزال رشته تاریخ می‌پردازیم و نکات مهم پیرامون آن را بیان می‌کنیم:

انتخاب موضوع

سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که نو، جذاب و کاربردی باشد. همچنین در این میان حتما توانایی خود را در نظر بگیرید تا از پس انجام این پژوهش برآیید. اختصاص زمان کافی و دقت بیشتر در این مرحله، سبب می‌شود نتایج بهتری حاصل شود که منجر به نگارش پایان‌نامه‌ای منحصر به فرد و باکیفیت خواهد شد.

مطالب زیر می‌توانند اطلاعات بیشتری در خصوص انتخاب موضوع در اختیار شما قرار دهند:

 

تعیین عنوان

عنوان مناسبی برای تحقیق خود برگزینید به طوری که هم جذاب باشد و هم دقیق تا مخاطبان به مطالعه پژوهش شما ترغیب شوند. عنوانی انتخاب کنید که جزئیات و اطلاعات بیشتری از تحقیق را در بر بگیرد؛ مثلا حوزه پژوهشی و جامعه تحقیقاتی شما را مشخص کند یا حتی اشاره‌ای به روش تحقیق‌تان داشته باشد.

نوشتن پروپوزال رشته تاریخ

در آغاز فرآیند هر پژوهش علمی، لازم است پروپوزال مناسب و باکیفیتی بنویسید. اما پروپوزال‌نویسی، اصول و قواعد از پیش تعیین‌شده‌ای دارد که باید به آن اشراف داشت. در این صورت اگر محتوای مطالب شما، ارزشمند، جذاب و مستند باشد، طبیعتا هیات داوران زودتر و ساده‌تر پروپوزال شما را تایید می‌کنند و در نتیجه می‌توانید پروسه نوشتن پایان‌نامه یا رساله خود را زودتر شروع کنید.

اما با توجه به استانداردهای موجود، هر پروپوزال باید شامل بخش‌های زیر باشد:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش‌های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه‌گیری و فهرست منابع.

در نگارش پروپوزال رشته تاریخ علاوه بر توجه به همه مواردی که تا اینجا ذکر شد، دقت کنید تا مطالب خود را به طور مختصر و مفید بنویسید و تا آنجا که به اصل مطلب و محتوا خدشه‌ای وارد نشود، توضیحات اضافه را حذف کنید. چراکه همه این توضیحات را می‌توانید بعدا در متن اصلی نوشتار خود بیاورید. مطالعه مطلب زیر نیز باعث آشنایی بیشتر شما با ساختار پروپوزال و نکات مهم در نگارش آن خواهد شد:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال رشته تاریخ

اگر با اصول استاندارد و قواعد پروپوزال‌نویسی آشنا باشید و آگاهی خوبی نسبت به موضوع پژوهش و کاری که قرار است انجام دهید داشته باشید، نوشتن پروپوزال رشته تاریخ کار سختی برای شما نخواهد بود. همچنین رعایت نکات زیر می‌تواند در این راه به شما یاری رساند:

  • استاد راهنما در این مسیر، بهترین مشاور و همراه است که می‌تواند از انتخاب موضوع و عنوان گرفته تا نوشتن پروپوزال به شما کمک‌ کند.
  • با دانشجویان موفق سال‌های قبل که پروپوزال‌های باکیفیتی داشته‌اند، مشورت و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  • موضوعی جدید و جذاب انتخاب کنید تا مخاطبان را به مطالعه نتیجه پژوهش شما ترغیب کند و از سوی دیگر دقت کنید موضوع مفید و کاربردی باشد. پس حتما زمان کافی برای این مرحله در نظر بگیرید و به میزان لازم مطالعه و جستجو کنید.
  • همان طور که پیش‌تر نیز گفتیم، انتخاب عنوان مناسب بسیار پراهمیت است. هنگامی که عنوان پژوهش شما تایید شود، دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد و این امر حساسیت این مرحله را دوچندان می‌کند.
  • روال اداری و مراحل کار را از واحد آموزش دانشکده‌تان بپرسید که با آرامش و مطابق با آن دستورالعمل‌ها پیش بروید تا به مشکلی برنخورید.

فرآیند تحویل پروپوزال

وقتی نگارش پروپوزال پایان یافت، قبل از هر چیز باید آن را به تایید استاد راهنما و مدیر گروه برسانید و سپس به آموزش دانشگاه تحویل دهید. حالا باید منتظر نظر هیات داوران بمانید تا اگر پروپوزال‌تان مورد تایید قرار گرفت، بخش اصلی کار یعنی نوشتن پایان‌نامه را شروع کنید.

 

خدمات جامع موسسه تهرانآموز برای نگارش پروپوزال رشته تاریخ

تا اینجا توضیحاتی هر چند مختصر در مورد نوشتن پروپوزال رشته تاریخ به همراه نکات مهم پیرامون آن بیان کردیم و متوجه شدیم که پروپوزال، اصول و استانداردهای مشخصی دارد که باید هنگام نگارش به آن دقت کنیم. اما گاهی در طول این مسیر با مسائلی برخورد می‌کنیم که راهکار حل آن را نمی‌دانیم یا تردید داریم. در این صورت بهترین راه استفاده از تجربیات مشاوران باتجربه و کارآزموده است. موسسه تهران آموز متشکل از مشاوران و کارشناسان خبره می‌تواند در این مسیر، شما را در هر رشته و مقطع یاری رساند.

شما می‌توانید برای اطمینان از انتخاب موسسه مشاوره مناسب، در ابتدا به جستجو و تحقیق بپردازید تا با انتخاب درست به نتیجه مورد نظر برسید. برای این منظور می‌توانید از مطالعه مطلب زیر در همین سایت آغاز کنید:

اسکرول به بالا