ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۳۰

نوشتن پروپوزال رشته اقتصاد

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتر در رشته اقتصاد انتخاب اغلب دانشجویان پرتلاشی است که رشته اقتصاد را با میل و علاقه انتخاب کرده‌اند. این گروه از دانشجویان پس از مقطع کارشناسی با تلاش بسیار وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند؛ مقطعی که با کارشناسی تفاوت‌های بسیاری دارد. برای موفقیت در تحصیلات تکمیلی، دانشجویان رشته اقتصاد باید به خوبی راه و روش انجام تحقیق و پژوهش را بیاموزند. اگرچه انجام پایان نامه رشته اقتصاد آخرین مرحله مقطع ارشد و دکتری است اما از همان روزهای اول شروع دوره باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. برای این منظور نیز نوشتن پروپوزال اقتصاد اولین قدمی است که دانشجویان برمیدارند.

نگارش پروپوزال رشته اقتصاد اگرچه چندان سخت و زمانبر نیست اما مراحل قبل از نوشتن که شامل انتخاب موضوع و تایید استاد راهنما است تقریبا از اولین روز شروع دوره تحصیلی آغاز می‌شود و تا تحویل پروپوزال و شروع پایان نامه ادامه دارد. پروپوزال تقریبا چکیده‌ای از فصل‌های اول پایان نامه است. البته پروپوزال بسیار خلاصه‌تر و بسیار کوتاه‌تر نوشته می‌شود و می‌تواند تنها قرار است نشان دهنده دلایل شما برای موضوع انتخابی باشد. در این نوشته قصد داریم مراحل نوشتن پروپوزال رشته اقتصاد و نکات مهم آن را باهم مرور کنیم.

انتخاب موضوع

برخی دانشجویان از همان نخستین روزهای شروع مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، به خوبی می‌دانند به چه زمینه‌ای علاقه‌مندد. آنها با کمی جستجو در میان موضوعات مورد علاقه‌شان به سادگی چند گزینه را برای نوشتن پروپوزال رشته اقتصاد و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری مد نظر قرار می‌دهند. سرانجام با گذشت زمان از میان آنها یکی را انتخاب می‌کنند و کار نوشتن پایان نامه را شروع می‌کنند.

اما اگر دانشجویی برای انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری سردرگم بود چه راه‌حلی پیش رو دارد؟ در چنین شرایطی کمک گرفتن از افراد مطلع بهترین کار است. اولین پیشنهاد رفتن سراغ اساتید دانشگاه است. البته قبل از آن می‌توانید کمی صبر کنید تا سال اول تحصیل شما به پایان برسد. در این صورت با آشنایی با مباحث درسی، بهتر می‌توانید زمینه کاری مورد علاقه خود را پیدا کنید و سپس سراغ اساتید مرتبط در همان حوزه کاری بروید.

به طور کلی آنچه در انتخاب موضوع پایان نامه برای نگارش پروپوزال رشته اقتصاد باید مد نظر شما باشد توجه به کاربردی بودن و بروز بودن موضوع است. فراموش نکنید نوشتن پایان نامه اگرچه آخرین قدم در مسیر گرفتن مدرک تحصیلی است اما شروعی برای مسیر تحقیق و پژوهش شما است که در مقاطع بالاتر نیز ادامه خواهد یافت. انتخاب موضوع مناسب می‌تواند راه شما را در تحقیقات بعدی هموار کند.

موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری اقتصاد

نگارش پروپوزال رشته اقتصاد

پس از انتخاب موضوع نوبت به نگارش پروپوزال رشته اقتصاد است. در نوشتن متن پروپوزال همچون همه متن‌های علمی، باید زبانی رسمی و دقیق داشته باشید. آنچه که در پروپوزال شما می‌آید باید با پشتوانه منطق باشد تا برای خوانندگان کاملا علمی و قابل قبول باشد.

مقدمه: سعی کنید مقدمه پروپوزال را کوتاه بنویسید و تنها اشاره‌ای مختصر به موضوع، پیشینه و آنچه شما را به انجام تحقیق تشویق کرده است، کنید.

شرح مسئله: اصلی‌ترین بخش در نوشتن پروپوزال رشته اقتصاد پرداختن به مسئله تحقیق است. در اینجا باید به خوبی توضیح دهید که چه مشکلاتی در حال حاضر وجود دارند و چه چیزی انگیزه اصلی شما برای انجام تحقیق بوده است. قانع‌کننده بودن و یا نبودن دلایل شما در این بخش به قبول و رد پروپوزال می‌انجامد پس در نگارش آن تمام توان خود را به کار برید.

ابزار و منابع تحقیق: در این بخش به منابع تحقیقی خود اشاره کنید. برای مثال اگر روش انجام پژوهش بر مبنای روشی است که قبلا انجام شده، حتما آن را ذکر کنید. این کار هم نشان‌دهنده عمق دانش شماست و هم نشان می‌دهد اشاره به منابع اصلی چه میزان برای شما اهمیت دارد. در این قسمت همینطور ذکر نام ابزارهای تحقیق از جمله نرم‌افزارهای احتمالی مورد استفاده ضروری است.

فرآیند تحویل پروپوزال

اگر به این مرحله رسیدید دیگر تقریبا بخش عمده کار نوشتن پروپوزال رشته اقتصاد را به پایان برده‌اید. تنها کافی است آن را بازبینی کنید و پس از آن به آموزش دانشکده خود تحویل دهید. البته فرآیند تحویل نیز در هر دانشگاهی راه و روش خود را دارد و معمولا نیاز به پر کردن چند فرم و امضای آن توسط اساتید است. این مراحل اغلب در سایت دانشگاه به طور کامل توضیح داده شده و جای نگرانی نیست. تنها کافی است با مراجعه به سایت دانشگاه و یا مراجعه حضوری به آموزش دانشکده، از این فرآیند آگاه شوید.

نکات مهم در نوشتن پروپوزال رشته اقتصاد

در انجام هر کار تحقیقاتی، رعایت برخی نکات ریز، کار را ساده می‌کند. نگارش پروپوزال رشته اقتصاد نیز از این موضوع مستثنی نیست. برای اینکه از رفت و برگشت پروپوزال جلوگیری شود و در زمان و انرژی صرفه‌جویی شود رعایت چند نکته مهم را فراموش نکنید.

  • انتخاب موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد. یادتان باشد موضوع انتخابی شما دروازه‌ای برای تحقیقات آینده در مقاطع بالاتر و همینطور چاپ مقاله است.
  • در انتخاب موضوع و عنوان دقیق قبل از نگارش پروپوزال رشته اقتصاد با استاد راهنمای خود مشورت کنید و پس از تایید او اقدام به نوشتن کنید.
  • در نوشتن پروپوزال اقتصاد، از دوستان و مشاورانی که تجربه انجام این کار را از قبل داشته‌اند مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند از اشتباهات احتمالی پرهیز کنید.

خدمات مشاوره موسسه تهران آموز

موسسه تهران‌آموز (دانشیار آرتا) از دیرباز تا کنون همواره به ارائه خدمات به دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته است. تهران آموز با کمک گرفتن از اساتید باتجربه دانشگاه و همینطور فارغ التحصیلان نخبه، به ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان می‌پردازد. نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری نیز یکی از مواردی است که دانشجویان نیازمند یاری اساتید مشاور هستند زیرا اغلب استاد راهنما به دلیل مشغله زیاد قادر به راهنمایی دانشجو به طور کامل و جامع نیست. ما در تهران آموز این خدمات را به طور کامل ارائه می‌دهیم.

خدمات موسسه معتبر تهران آموز تنها به مشاوره نوشتن پروپوزال محدود نمی‌شود. این خدمات در تمامی بخش‌های تحصیلات تکمیلی از جمله، مشاوره انتخاب موضوع، نوشتن و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و نوشتن رساله دکتری، استخراج مقاله از پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری، نوشتن مقاله ISI، خدمات پذیرش و چاپ مقاله ISI، چاپ کتاب از پایان نامه و بسیاری از خدمات دیگر ارائه می‌شود.

چنانچه نیازمند دریافت خدمات مشاوره هستید تنها کافی است در ساعات اداری با شماره تماس‌های درج شده در وبسایت تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید با پر کردن فرم بالای صفحه، اطلاعات خود را در اختیار همکاران ما قرار دهید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند.

اسکرول به بالا